Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Analyysia kiitos!

duracell
 Share

Recommended Posts

Tjooh, vastailkaas mulle... Onko joku tietty syy siihen kun on jokun aikaa tuntunut että syke vaihtelee tosi nopsaan? Siis oon heittäny PK:lle rajat 130-145 eli vaihteluväli on pieni. Ennen tuntui että minkä vauhdin sai päälle niin siinä mentiin, korkeintaan yli sitten kiskoi. Nyt saattaa ihan hetkessä vaihtua 132:sta 145:een syke. Vaikuttaako jotenkin se että sykkeet on laskenu reilusti? (Huomiona siis että aiemmin mentiin aina kovaa, avg oli aina 171-172)Eilen meni useasti alle tuon 130, tähän asti ei käytännössä koskaan. Itse väittäisin tapahtuvan niin että syke laskee helpommin alemmas kuin ennen, mutta pompsahtaa sitten takas mäessä tms. Eilisen lenkin tiedot: kesto 54:43, rajoissa 48:50, avg.137 (eka kerta alle 140!!), max 152, kcal 334. MAtkaa kertyi joku 7-7,5 kilsaa. Aika ei siis päätä huimaa mut tuolla 7-8min/km nuo PK:t on menny. Kun alotin tuon PK:n niin oli tuskaa pysyä alle 145:n tuolla

8/km vauhdilla. Samaa vauhtia pitäen syke on siis reilusti alempana. Tai jos pitää sykkeen tuossa 145 nurkilla on vauhti jo "selvästi" parempi. Huomioitavaa on tietty myös se että nuo rajat on aivan hatusta revästyjä, mitään testejä ei oo. Luulen kyllä tuon 145 olevan aika lähellä AerK:tä.

Peruskuntosi on parantunut jolloin syke laskee nopeasti esim alamäessä - jumikuntoa ei kuitenkaan ole koska syke nousee herkästi esi ylämäessä tai kiihdyttäessä.

Koska harjoittelet seuraamalla sykkeitäsi, ehdottaisin että kävisit kynnystesteissä mittauttamassa juoksemalla kynnysrajasi virallisesti, näin saat parhaimman vasteen harjoitukseen sekä myös ammattilaisen ohjeet tavoitteisiisi nähden. TSEMPPIÄ dura :o)

Kyllähän syke vaihtelee aika paljon maaston mukaan. Alamäessä syke laskee, jos pystyy juoksemaan alamäen rennosti. Mulla tosin syke ei aina laske alamäessä, kun mennää kovaa vauhtia.

Minusta tuollainen vaihtelu 132 - 145 välillä on aivan normaalia. Myös sykemittareissa on välillä sellaista temppuilua, että syke vaihtuu hetkessä 20 pykälää.

Kaiken kaikkiaan kuntosi on selvästi kohonnut, kun keskisykkeet säännön mukaisesti laskee saman vauhtisella lenkillä.

Tämä nyt melkein liittyy minun "ongelmaani": kevään tultua vauhdit ovat parantuneet ihan hervottomasti, enkä jaksa uskoa että kuntoni olisi parantunut niin huomattavasti (talvella pk oli noin 7 min/km, nyt sykkeet pysyvät aerobisen kynnyksen alla vielä vauhdissa 5.40 min/km).

Aloin epäillä kahta asiaa: joko Polarin mittaustoiminto on ihan täysin sekaisin tai sitten olen vaan vetänyt itseni jumiin. Hel.fin ulkoilukartan kanssa leikkiminen kuitenkin osoitti, että aerobisella kynnyksellä juostun lenkin jälkeen Polarin kilometrilukemat heittävät vain pari prosenttia. Eilen kävin juoksemassa vetoja, ja syke nousi suhteellisen helposti jopa anaerobisen kynnyksen yli (tai no, mikä nyt on helppoa - talven pk-nylkytyksen jälkeen hengästyminen on epämukavaa, kun maitohappoakin alkaa muodostua...). Illalla mittasin leposykkeeni, joka oli edelleen noin 50 (kuten on ollut nyt pari vuotta).

Ensimmäisen maratonini juoksin -05, ja sen jälkeen lenkkivauhdit eivät kehittyneet vuoteen, vaikka maratonvauhti onkin parantunut (4.17 -> 3.55). Päin vastoin, etenkin pitkät lenkit ovat vain hidastuneet.

Vai johtuuko tämä kaikki vain kevyemmistä kengistä ja vähemmästä vaatetuksesta?

Aika kovalta hyppäykseltä kuulostaa, mutta kyllä minullakin vauhti näin keväisin nousee kelien lämmetessä yleensä noin 20 s / km nimenomaan pk-lenkeillä pahimmista talviajoista. Ja muutenkin olen huomannut, että joskus noissa vauhdeissa tulee ihmeellisiä kertapomsahduksia treenikauden aikana - valitettavasti joskus myös toiseen suuntaan esim. sairastelun jälkeen. Mutta eikähän tuossa ole jo selvää kunnon paranemista takana...