Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko tavoite metsässä


tnurkkal
 Share

Recommended Posts

Hei kuntoilijat!

Olen aloittanut maratoonitreenin joskus syksyllä Terwamaratonin ohjelman mukaan ja siirtynyt Sepon ohjelmaan 5.3. Nyt kuitenkin alkaa tuntua että 4 tunnin tavoite ei tule kohdallani toteutumaan.

Eilen juoksin ohjelman mukaisen 8 kilometriä aikaan 44,18, noin 5,32/km alussa jopa 5.20/km(siis toki liian lujaa). No homma onnistui, mutta keskisyke koko juoksulle oli 183 ja huiput 191 eli aika tapissa mentiin.

Pitäisikö höllätä tavoitteita? Kyseessä olisi eka maraton ja áikaisemmin en ole juuri kuntoillut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en tiedä..

Liian kovaa treenamalla (sen hetkiseen peruskuntoon nähden) saa aikaiseksi sekä mielenkiinnon lopahtamisen että mahdollisesti rasitusvammoja.

Itse valitsisin sellaisen ohjelman, joka tuntuu mielekkäältä, jonka lenkit pystyisin juoksemaan niinkuin ne on suunniteltu... kevyet kevyenä ja vauhdikkaammat vauhdikkaampina, tosi puristukset sitten kisassa.

Jos ohjelma tuntuu liian tiukalta, höllää heti ja vaihda tavoitetta.. kisassa saa sitten juosta lujempaakin, kuin se ohjelman mukaisesti menisi.

Sykekeskustelua täällä on monessa ketjussa ja sykkeet ovat hyvin yksilöllisiä. Paras oman kuntosi tietäjä olet sinä itse, mieti miltä sinusta tuntuu juostessasi, pystyisitkö puhumaan lenkin aikana puuskuttamatta, tuntuuko kevyen lenkin päätteeksi, että voisi heti juosta toisen samanlaisen jne.

Mukavia juoksukilometrejä kohti ensimmäistä maratoniasi.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on vähän samanlaiset pohdinnat meneillään. Otin sellaisen "aikaohjelman", johon en edes kuvittele pääseväni.

Miksikö? No, kun jopa nyt tolla liian kovaan aikatavoitteeseen tähtäävällä harjoittelulla liikun vähemmän kuin mitä liikuin ennen kuin aloin valmistautua maratoniin.( Ennen liikunta tosin oli monipuolisempaa, nyt vain hölkkää ja lihaskuntoa kotona äheltäen + työmatkat pyöräillen.) Olenkin miettinyt, että pitäisikö lisätä kilometrejä viikkoon kun maraton lähestyy, sillä vauhti ei ole niin nopeaa kuin ohjelmassa... kuitenkin tarkoitus kai olisi, että harjoitukset lisääntyisi/kasvaisi koko ajan? Toinen vaihtoehto on, että alan harrastaa jotain muuta ohessa...mutta liekkö sekään viisasta? Ekaa kerta moneen vuoteen mulla on säännöllisesti yli 2 lepopäivää viikossa (tosin osa aiemmista liikuntapäivistä on ollut tosi rentoa liikuntaa). Varmaan jos asiaa lähestyisi viisaasti, mun pitäin vähentää harjoittelua:embarassed: ,mutta jos vähennän ...riittääkö usko maratonista selviämiseen? Nää on näitä "henkipuolen" juttuja. Ja toisaalta haluan liikkua, siitä tulee hyvä olo niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni maratonilla harjoittelu on minimissään riittävää vain jos juoksukilometrejä syntyy maratonin verran viikossa ja pystyy 30km lenkin tekemään rauhallista vauhtia ilman suunnattomia ongelmia.

Uskoon en luottaisi vaikka ehkä sitäkin jossain vaiheessa matkalla tarvitaan. Mitkään loitsut tai psalmit ei maaliviivaa lähemmäksi tuo.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni maratonilla harjoittelu on minimissään riittävää vain jos juoksukilometrejä syntyy maratonin verran viikossa ja pystyy 30km lenkin tekemään rauhallista vauhtia ilman suunnattomia ongelmia.

Uskoon en luottaisi vaikka ehkä sitäkin jossain vaiheessa matkalla tarvitaan. Mitkään loitsut tai psalmit ei maaliviivaa lähemmäksi tuo.

3 maraa takana...viikko km alle 30 ja yhtään 30km lenkkiä ei ole vielä takana eli en täytä minimikriteerioita :)

Link to comment
Share on other sites

Meikän reenitkin on olleet kautta aikojen liian vähäisiä virallisiin ohjelmiin, ja hyvin on mennyt monta maraa. Yksilöllisiä eroja piisaa, samoin arkielämän rasitukset jne, joten ei kannata liikaa ressata kilometreistä. Varmin konsti mielestäni pilata maran läpäisy on reenata liikaa liian nopeasti, jolloin ei pääse edes lähtöviivalle rasitrusvaivojen vuoksi.

Tuttavapiirissä on tavallisia henkilöitä, jotka ovat klaaranneet maran 4,5-6 h tosi vähäisellä valmistautumisella ja kohtuullisella ylipainollakin. Tällöin pitää vaan asennoitua kävelemään jos ei pysty enää loppumatkasta juoksemaan. Samoin juoksun jälkeen voi olla suuria ongelmia jalkojen kanssa, mutta se on eri juttu...

Jos on aikatavoite, on luonnollisesti pystyttävä juoksemaan tavoitevauhtia rennosti pitkiä matkoja jo ennen tavoitetta. Itse en kyllä pysty/viitsi juosta tavoitevauhtia kovin kauan ilman numerolappua, mutta periaatteessa näin.

Hyvä puoli on se, että harjoitus todella auttaa kunnon kohotuksessa, vaikka sitä ei joka viikko huomaisikaan. Jos väsyttää tai kolottaa paikkoja koko ajan, on kyllä syytä keventää. Vastaavasti hitaita lenkkejä voi juosta vaikka kuinka paljon jos tuntuu hyvältä.

Näin minun mielestä. Suurta ajattelijaa muokaten: "Liikkuminen kannattaa aina"

Link to comment
Share on other sites

Kilometrejä tulee viikossa vähän päälle 60 ja olo hyvä. Sitä vaan mietin, että ohjelma jota olen alkanut seurailemaan hiljattain (12 viimeistä viikkoa ennen maratonia) keskittyy enemmän vauhdin kuin matkan lisäämiseen. Jos en pysty lisäämään nopeutta loppua kohti niinkuin "pitäisi", onko syytä lisätä kilometrejä? Toteutuuko harjoittelun nousujohteisuus jos en lisää?

No, ehkä vauhtia alkaa tulla. Ja jos ei tule, niin ehkäpä se ei ole vaarallista...tuntuu, että tosi monet on juosseet maratonin (tai useita) ihan omilla systeemeillään ja hyvä niin.

Link to comment
Share on other sites

Toteutuuko harjoittelun nousujohteisuus jos en lisää?

No, ehkä vauhtia alkaa tulla. Ja jos ei tule, niin ehkäpä se ei ole vaarallista...tuntuu, että tosi monet on juosseet maratonin (tai useita) ihan omilla systeemeillään ja hyvä niin.

Usein noissa ohjelmissa on kilometrejä juostu ennen tuota viimeistä 12 vkoa (ilman kovia vk-treenejä). Ja nyt sitten viimeisen 12 viikon aikana nimenomaan aletaan etsiä sitä vauhtia kovemmilla treeneillä. Nousujohteisuus on usein vähän "lievempää" kuin pk-kaudella. ja tulee lähinnä siitä, että pitkä lenkki pitenee.

Mutta kyllä noilla viikkokilometreillä varmaan läpi maraton juostaan!

Link to comment
Share on other sites

Hei kuntoilijat!

Olen aloittanut maratoonitreenin joskus syksyllä Terwamaratonin ohjelman mukaan ja siirtynyt Sepon ohjelmaan 5.3. Nyt kuitenkin alkaa tuntua että 4 tunnin tavoite ei tule kohdallani toteutumaan.

Eilen juoksin ohjelman mukaisen 8 kilometriä aikaan 44,18, noin 5,32/km alussa jopa 5.20/km(siis toki liian lujaa). No homma onnistui, mutta keskisyke koko juoksulle oli 183 ja huiput 191 eli aika tapissa mentiin.

Pitäisikö höllätä tavoitteita? Kyseessä olisi eka maraton ja áikaisemmin en ole juuri kuntoillut.

Tällaisella kolmen maratonin mahtikokemuksella sanoisin, että ei ehkä kannata lähteä hakemaan tuota neljän tunnin aikaa. Keskisykkeet vaikuttavat testilenkillä olleen aika korkealla ellei sitten pumppusi ole mallia F1 joka kiertää herkästi yli 200 rpm.

Jos lähdet liian korkeilla sykkeillä matkaan saattaapi noutaja hakea omansa pois kuten allekirjoittaneelle kävi viime Terwassa (eka ½ 1.51, toinen 2.07!)

Link to comment
Share on other sites

3 maraa takana...viikko km alle 30 ja yhtään 30km lenkkiä ei ole vielä takana eli en täytä minimikriteerioita :)

Yleisohjeita on aina vähän hankala antaa, koska jokainen on kuitenkin oma yksilönsä. Mutta kaikille maratoonareille riittävä kilometrimäärä on laadukkaan ja ennenkaikkea nautittavan maratonin tae.

Jos ei aiemmin ole kuntoillut, niin 4 tunnin alitus on mielestäni aika kova tavoite noinkin lyhyellä harjoittelulla. 5:30 kilometrivauhti on kuitenkin jo jonkinlainen kilometrivauhti ylläpidettäväksi 42 km. Ja täytyy ottaa huomioon, että juottopisteilläkin menee aikaa, eli tehollinen km-vauhti pitää olla jonkin verran tasaisen vauhdin alle.

Eli itse heivaisin tavoitetta 30 sekkaa per km hitaammaksi eli loppuaikaan 4:20 - 4:25. Sykkeiden kesto on yksilöllistä, mutta mun ainakin täytyy alkaa tarkkailla olotilaa, jos syke nousee ennen puoli matkaa yli 160. 30 km:n jälkeen syke sitten saa olla mitä vaan, loppuhan on silkkaa taistelua.

Vielä täytyy loppuun todeta, että mulla viimeisin maraton (kai numero 8) oli nautittavin, koska ekaa kertaa olin harjoitellut tarpeeksi. Enkka on tällä hetkellä 3:49, ja Tukholmassa tavoite 3:30.

Link to comment
Share on other sites

Jos juoksee ne 30 km viikossa järkevästi, niin mikäpä estäisi onnistunutta suoritusta. Mutta kyllähän joka paikassa toitotetaan, että pitäisi saada vähintään maran verran viikkokilsoja täyteen. Itselläni joskus on toiminut (silloin juoksin vain puolikkaita) systeemi, että joka toinen viikko on kovempi ja se toinen siis kevyempi. Palautumisenkin takia jo tälläisenä vammaherkkänä. Levossahan se kunto nousee, ja jos pohjat ei ole täysin kondiksessa, niin palautumiselle on syytä antaa aikaa, uskoisin. Nyt Tukholmaan valmistautuessa varmaan suurimmat määränikin on monelle täällä kevyttä kauraa (n. 60 km/ vko), mutta se on mulle jo hyvinkin paljon.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin olen valmistautumassa ensimmäiselle maratonille Paavo Nurmeen ensi kesäksi. Olen "kaikki tai ei mitään"-tyyppiä ja otin varsin pienellä kuntoilutaustalla tavoitteeksi neljän tunnin alituksen. Olen treenaillut säännöllisesti vajaan vuoden verran ja vuoden vaihteesta Juoksija-lehden n. neljän tunnin ohjelmalla.

Kaikki on sujunut ok, mutta nyt jalkaterässä on vammaa ja pelkään, että ylikuntokin on iskemässä. Sykkeet ainakin ovat vähän nousseet ja vauhti hidastunut. En varmaan ole tajunnut oikein tuon kevyemmän viikon tarkoitusta, vaan tehnyt siinäkin vähän ylimääräisiä harjoitteita, tosin sillä periaatteella, että "kevyttä voi tehdä vaikka kuinka paljon". Kertokaa nyt viisaammat voiko tehdä vai ei ilman, että ylikunto iskee päälle?

Joka tapauksessa olen valmis alistumaan siihen ajatukseen, että tavoitetta täytyy kenties höllentää neljästä tunnista 4.30:n alitukseen. Aion kuitenkin jatkaa neljän tunnin ohjelman mukaan, mutta niin (kuten tähänkin asti), että osan juoksusta korvaan kuntopyöräilyllä vammariskin pienentämiseksi. Juoksukilometrejä on tullut viikossa 20-40 ja kevään mittaan olisi tarkoitus toki lisätä, kunhan kroppa vaan kestää... Pää kestää kyllä - ja siinä se suurin riski taitaa ollakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy