Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sofia03

Vatsakipu juostessa

Recommended Posts

Moikka! Aloitin juoksun harrastamisen n. 8 viikkoa sitten täysin kivutta. Nyt viimeisen kahden viikon aikana on alkanut sattumaan ensin alavatsaan vasemmalle puolelle ja siitä sitten kipu leviää ja kovenee koko vatsan alueelle. Lopulta kipu käy niin kovaksi, että juokseminen alkaa olla hyvin tuskaista. Oon kokeillut erilaisia hengitystekniikoita, mutta ne ei auta. Syömisestäkin on aina reilusti aikaa, ettei siitä pitäisi olla kiinni. Osaisko kukaan neuvoa miten tästä pääsee eroon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. 

Kyllä se silti voi suolisto olla syypää. Jossain suolen mutkassa tavaraa, niin kyllä se vaikuttaa varsinkin jos on ummetusta yms.

Kokeile eri rytmillä, aamulla tyhjennyksen ja kevyen aamupalan jälkeen tai jotain muuta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

n. 3h syömättä mutta reilusti kraanavettä ettei ole suolelle haitallista nestevajetta, ei kuitenkaan enää ihan lähellä lenkkiä. Tolla koittaisin. Joillain ihmisillä on ruoka-aineita jotka ei sovi juoksuun esim. maitotuotteet tai jotkut ns.fodmap hiilarit. Jos tekee jotain core-treeniä tms niin kannattaa varmistua ettei vatsalihakset ole ihan jumissa. Silloin kun se tuli muotiin niin ihmiset kuulemma treenasivat poikittaista vatsaa niin paljon ettei ruoka aina oikein kulkenut suolessa.. Mieti myös mikä oliberi tavoin silloin alussa vs nyt. Jos et keksi mitään toimivaa ratkaisua niin tutkituta se vatsa ettei ole ainakaan ns. mitään lääketieteellistä syytä. Vatsavaivat on kyllä yleisiä ja mystisiä, myös juostessa. Ymmärsin että tämä ei olisi luonteeltaan ns. pistos, siihen voi auttaa jos hellittää hetkeksi tahtia, vaikka pysähtyy ja hidastaa, pidättelee hengitystä tai hengittää ulos pitkään, ehkä painaa pistoskohtaa hetken. Vahvistaa ja venyttää/rentouttaa keskivartaloa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

n. 3h syömättä mutta reilusti kraanavettä ettei ole suolelle haitallista nestevajetta, ei kuitenkaan enää ihan lähellä lenkkiä. Tolla koittaisin. Joillain ihmisillä on ruoka-aineita jotka ei sovi juoksuun esim. maitotuotteet tai jotkut ns.fodmap hiilarit. Jos tekee jotain core-treeniä tms niin kannattaa varmistua ettei vatsalihakset ole ihan jumissa. Silloin kun se tuli muotiin niin ihmiset kuulemma treenasivat poikittaista vatsaa niin paljon ettei ruoka aina oikein kulkenut suolessa.. Mieti myös mikä oliberi tavoin silloin alussa vs nyt. Jos et keksi mitään toimivaa ratkaisua niin tutkituta se vatsa ettei ole ainakaan ns. mitään lääketieteellistä syytä. Vatsavaivat on kyllä yleisiä ja mystisiä, myös juostessa. Ymmärsin että tämä ei olisi luonteeltaan ns. pistos, siihen voi auttaa jos hellittää hetkeksi tahtia, vaikka pysähtyy ja hidastaa, pidättelee hengitystä tai hengittää ulos pitkään, ehkä painaa pistoskohtaa hetken. Vahvistaa ja venyttää/rentouttaa keskivartaloa.

Ei tosiaan ole kyse pistoksesta, joten pysähtyminen tai tahdin hidastaminen ei auta. Täytyy kokeilla nyt sitten tyhjemmällä vatsalla ja miettiä noita ruoka-aineita, jos niistä ei jokin sovi mulle. 

 

Kiitos vastauksista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos ei suolisto ole ongelma, niin katsoisin tosiaan, onko vatsalihaksissa/lonkankoukistajissa tmv. alueilla kipua. Onko kipu pinnallista, syvemmällä, jomottava, pistävä, helpottaako pysähtyminen, entä venyttely? Onko kipua lenkin jälkeen arkihommissa tai venytellessä lenkin jälkeen? Tuleeko ihan joka lenkillä? Tuskin mistään vakavasta asiasta on kyse ja vaiva helpottanee kun juoksuun tottuu enemmän, mutta syy toki olisi kiva selvittää, jos ei lähde helpottamaan/pahenee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos ei suolisto tai lihaksisto ole syynä, niin sitten tulee mieleen endometrioosi. Ne kivut kyllä tunnistaa, koska muistuttaa kuukautiskipua aika lailla, tosin siinäkin voi olla hyvin erilaisia kipuja, kun se ylimääräinen kasvu voi olla melkein missä vaan vatsan ja suoliston seutuvilla. Itse sain apua, kun tiesin, että mistä on kyse.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin myös tuota että miksi kipu tulee nyt 8 vkon kohdalla (yleensä silloin homma alkaa juuri sujua ja keho tottuu, rasitusvammoja lukuunottamatta..). Noissa lantion seudun lihaskireyksissä tai liikerajoitteissa se voi ehkä olla mahdollista että joku paikka on innokkaan aloituksen myötä kiristynyt kuormituksessa ja nyt aiheutuu enemmän tai erilaista liikettä lannerankaan ja sitä kautta myös ruuansulatukseen. Toki ihan spekulointia mutta Spican ehdotuksesta tuli mieleen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

jos ei suolisto ole ongelma, niin katsoisin tosiaan, onko vatsalihaksissa/lonkankoukistajissa tmv. alueilla kipua. Onko kipu pinnallista, syvemmällä, jomottava, pistävä, helpottaako pysähtyminen, entä venyttely? Onko kipua lenkin jälkeen arkihommissa tai venytellessä lenkin jälkeen? Tuleeko ihan joka lenkillä? Tuskin mistään vakavasta asiasta on kyse ja vaiva helpottanee kun juoksuun tottuu enemmän, mutta syy toki olisi kiva selvittää, jos ei lähde helpottamaan/pahenee.

Kipu on nyt tullut joka lenkillä tässä kahden viikon aikana, joka jatkuu sitten vielä semmosen vartin verran lenkin jälkeen. Pysähtyminen lenkin aikana ei siis auta. Muuten kipua ei ole missään arkiaskareissa. Ensin alkaa sellaisena pistämisenä alavatsaan ja muuttuu sitten kivistäväksi kivuksi syvemmällä koko vatsan alueella. 

 

Oon pelannut noin kymmenen vuotta tennistä valmennuksessa ja salilla kävin säännöllisesti ennen korona tilannetta. Kummassakaan lajissa ei oo tämmöstä kipua tullut, tosin tenniksessä ei tulekaan juostua samalla tavalla yhtäjaksoisesti. 

Lonkankoukistajia venyttelin tänään kunnolla, mutta en huomannut, että olisivat mitenkään merkittävästi kireänä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terve

Kokeileppa lämmitellä kunnolla ennen juoksua esim. kävelemällä jonkin matkaa ennen juoksuaskelia, josko jotain kireyksiä voisi olla tuolla vatsan alueella. Tarkoitan tässä alku ja loppujäähdyttelyt, jos vaikka auttaisi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, KooTee kirjoitti:

Terve

Kokeileppa lämmitellä kunnolla ennen juoksua esim. kävelemällä jonkin matkaa ennen juoksuaskelia, josko jotain kireyksiä voisi olla tuolla vatsan alueella. Tarkoitan tässä alku ja loppujäähdyttelyt, jos vaikka auttaisi. 

Lämmittelen aina kävelemällä sen verran, että pitäis alkulämppäriksi riittää. 

 

Kiitos kaikille vastauksista. Jatkan harjoittelua näillä neuvoilla ja katsotaan meneekö kipu ohi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Onpa visainen pulma sitten. Ethän ole sali ym treeneissä repinyt itsellesi tyrää, joka on piilossa pysynyt ja nyt ilmottelee itsestään... Vähän kaukaa tietenkin haettu, mutta kun muut ovat jo tyypilliset suolisto ym hankaluudet maininnut... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy