Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei juoksufoorumin porukka!  Itsellä päälaji kuntosali tai tarkemmin klassinen kehonrakennus, jossa tullut kilpailtua useamman kerran.  Tein leikkimielisen kokeilun "punttijuntin" juoksukun

Tänään isketään illasta tuosta koitoksesta video Youtubeen. 🙂 Toivoin että lähtöalueelta olisi löytynyt jänis, jota peesaamalla olisi ollut mahdollisuus tuohon neljään tuntiin, mutta tällä kertaa ei

Kahdeksan viikkoa sitten päätin, että lähden kokeilemaan Finlandia Marathonilla täyspitkää maratonia (42km).  (Perustin tämän keskustelun) Viime lauantaina itse H-hetki koitti.  Minkälaisia fiil

Posted Images

Tervetuloa. Hyviä videoita ja selkeästi puhuttu.
 

Näin kestävyysurheilun näkökulmasta hieman harmittaa, että olet löytänyt intohimosi voimailun puolelta. Kyllähän teikäläisellä nimittäin on aerobista lahjakkuutta kun kylmiltään tuon ”ruhon” juoksutat noihin aikoihin. Videoiden perusteella myös saat hyvät laktaatit koneesta irti ja tuskansietoa löytyy. Absoluuttinen maksimihapenottokyky, johon perimä vaikuttaa huomattavan paljon, on sinulla varmasti hyvä. Vaikka 25 kiloa painoa alas niin sinun omaan painoon suhteutetulla hapenotolla olisi hyvä painella menemään, jos vaan nopeutta löytyy. Uskon nimittäin, että kehitys vaikka 5000 metrillä olisi julmaa 💪
 

Mutta tärkeintä on tietenkin, että olet löytänyt oman juttusi. Kiinnostava projekti seurattavaksi, onnea matkaan!

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, JHan kirjoitti:

Näin kestävyysurheilun näkökulmasta hieman harmittaa, että olet löytänyt intohimosi voimailun puolelta. Kyllähän teikäläisellä nimittäin on aerobista lahjakkuutta kun kylmiltään tuon ”ruhon” juoksutat noihin aikoihin. Videoiden perusteella myös saat hyvät laktaatit koneesta irti ja tuskansietoa löytyy. Absoluuttinen maksimihapenottokyky, johon perimä vaikuttaa huomattavan paljon, on sinulla varmasti hyvä. Vaikka 25 kiloa painoa alas niin sinun omaan painoon suhteutetulla hapenotolla olisi hyvä painella menemään, jos vaan nopeutta löytyy. Uskon nimittäin, että kehitys vaikka 5000 metrillä olisi julmaa 💪
 

Mutta tärkeintä on tietenkin, että olet löytänyt oman juttusi. Kiinnostava projekti seurattavaksi, onnea matkaan!

Pitää huomioida, että voimatasot vaikuttaa myös juoksuun. Mitä lyhyempi matka, sitä enemmän. Ja kyllä ne "punttijuntitkin" jonkin verran aerobista tekee, tai siis ainaskin pitäisi tehdä. Se nääs vaikuttaa palautumiseen -> voi punttijumppailla enemmän, kun aerobinen kunto on jiirissä. Se on vain niin, että jos (lähes) mitä tahansa urheilulajia tekee tosissaan useampia vuosia, niin siirtymä näennäisestä toisenlaiseen lajiin voi tapahtua vaivattomastikin!  Uskon kyllä itekin, että tulosta tulisi merkittävästi ja nopeasti, mutta äkkiä iskee lainalaisuudet vastaan ja koittaa plateau. Siitä pääsee sitten yli vain merkittävästi juoksuun panostamalla. 

 

Itse maraton projektiin suosittelen kylmiä hermoja. Mitä isompi lihasmassa, sitä kovempi tulee olemaan viimeiset kymmenen kilsaa. Sinne asti  pitäisi päästä ilman isompia vaurioita. Huomioitava myös se, että energiankulutus on pikkaisen eri tasolla kuin 65kg "ajokoiralla", joten varmaan kannattaa miettiä sekin läpi, mitä aikoo nauttia matkan aikana. Ehkä kaksi geeliä ja vähän urkkaa ei ihan riitä. Tai lopussa alkaa sitten energiantuotanto polttamalla lihaksia, joka kostautuu sitten myöhemmin armottomina kipuina. 

Link to post
Share on other sites

Kyllä tässä ollaan aika mielenkiintoisen ilmiön äärellä. Joko on todellakin niin, että raaka lihasvoima on lähes ilmaista "hapetonta" etua juoksuun siten, että sitä mukaa kuin lihasmassaa katoaa ja paino putoaa, juoksukunto pysyy about samana (ja toisin päin), tai sitten @Jussi Vilkkilä:n kannattaa tiputtaa 40kg painoa ja tehdä maailmanennätyksiä.

 

Olen vähän ymmälläni, mutta videot on 5/5, varsinkin kommentit juoksujen lopussa.

Link to post
Share on other sites

Punttijuntilla, kuten YouTubessa on itsestään puhunut, tosiaan kulkee juoksukin ihan hyvin, mutta ehkei mistään överilahjakkuustasosta voida silti puhua.

 

Jottei jää mitään ylikriittisyyden vaikutelmaa, mainittakoon, että olen kyseistä YouTube -kanavaa seurannut jo aikaisemmin, ja tätä kautta tiedän, että mistään huonokuntoisesta bodarista ei ole kyse, vaan terveestä nuorehkosta miehestä, jolla on juoksun lahjakkuustaso väestötasoisesti tarkasteltuna oikein hyvä. 2016 puolikas mennyt 1:56 ja viime vuonna reilusti ennen tärkeitä bodauskisoja cooperissa vähän yli 3000 m (aikaa jäi 15 s). Cooperin kuntotasoon verrattuna tämän vuoden 11 kilsalla ei ollut mitään yllättävää siinä mielessä, että ilman tuota lihaksistoa ja massaa se olisi mennyt joitain minuutteja lujempaa ko cooperia vastaavalla kuntotasolla.

 

Treeneistä tuo pitkä lenkki on ollut selvästi yllättävin, etenkin kun juomatta meni.

Link to post
Share on other sites

Toi +3000m cooperissa vaatii kait noin 55ml/kg/min maksimaalisen hapenottokyvyn, jos 3k on juostu 100 kiloisena, niin 5,5l/min olisi absoluuttinen maksimaalinenhapenotto, joka on kyllä aika hyvä lukema kovemmallekin kuntoilijalle. Voi vaan olla aika tiukassa riipiä tuosta kropasta paino edes 75 kiloon vaikka juoksuun panostaisi enemmänkin, mutta eihän se ole (ainakaan vielä) tässä tavoitteenakaan. 45 min kymppi antaisi varmaan olettaa, että puolikas voisi mennä jonnekin 1:40 tienoille.

 

Pakkiksella olen tätä jo seurannut jonkinverran ja sen puheen ultrasta (tiedän että se oli vitsi), mielellään polulla olisi mukava nähdä totetuvan 🙂 ...

Link to post
Share on other sites
6 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Toi +3000m cooperissa vaatii kait noin 55ml/kg/min maksimaalisen hapenottokyvyn, jos 3k on juostu 100 kiloisena, niin 5,5l/min olisi absoluuttinen maksimaalinenhapenotto, joka on kyllä aika hyvä lukema kovemmallekin kuntoilijalle. Voi vaan olla aika tiukassa riipiä tuosta kropasta paino edes 75 kiloon vaikka juoksuun panostaisi enemmänkin, mutta eihän se ole (ainakaan vielä) tässä tavoitteenakaan. 45 min kymppi antaisi varmaan olettaa, että puolikas voisi mennä jonnekin 1:40 tienoille.

 

Sama kaveri kisakunnossa 78kg, ja siis paljon lihasta, rasvat tosin aina nollissa. Todella helposti saisi alle 70 kiloa painon. Mutta kuten jo tuossa yllä vähän spekuloitiin, asia ei ole ehkä niin yksioikoinen. Ehkä se on juuri ne lihakset jotka tuovat tällaista "ilmaista" etua myös juoksuun. Jos lihasmassaa häviäisi, vauhti pysyisi samana vaikka paino putoaisi.

 

No tietysti maailman huiput ovat langanlaihoja, eli kyllä sillä absoluuttisella painollakin (vaikka olisi puhdasta lihasta) on merkitystä. Mutta ei tässä olla nyt keskustelemassa mistään 2.45/km-vauhdeista.

Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Sama kaveri kisakunnossa 78kg, ja siis paljon lihasta, rasvat tosin aina nollissa. Todella helposti saisi alle 70 kiloa painon. Mutta kuten jo tuossa yllä vähän spekuloitiin, asia ei ole ehkä niin yksioikoinen. Ehkä se on juuri ne lihakset jotka tuovat tällaista "ilmaista" etua myös juoksuun. Jos lihasmassaa häviäisi, vauhti pysyisi samana vaikka paino putoaisi.

 

No tietysti maailman huiput ovat langanlaihoja, eli kyllä sillä absoluuttisella painollakin (vaikka olisi puhdasta lihasta) on merkitystä. Mutta ei tässä olla nyt keskustelemassa mistään 2.45/km-vauhdeista.

Veikkaan että toi 78 kiloa on ollut vaa'alla, lavalla varmaan ihan jotain muuta. Painoluokkalajihan Classic-kehonrakennus on. Ei ole kyllä hajuakaan kuinka isoja painonvetoja noihin body-kisoihin tekevät.

 

Muistaakseni olen lukenut jostain, että taloudellisuus olisi parempi, jos on enemmän lihasta, mutta en kyllä muista mistä. Luultavasti Jyväskylän yliopiston graduista.

Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Toi +3000m cooperissa vaatii kait noin 55ml/kg/min maksimaalisen hapenottokyvyn, jos 3k on juostu 100 kiloisena, niin 5,5l/min olisi absoluuttinen maksimaalinenhapenotto, joka on kyllä aika hyvä lukema kovemmallekin kuntoilijalle.

 

Ilmeisesti ollut vähän yli 90 kg cooperin aikaan paino (punttijuntin YouTube-kommentista tämä tieto), joten vähän rauhoittuu sentään tuo arvio absoluuttisesta vo2maxista (noin 5 l/min). Edelleen on hyvät arvioidut lukemat silti. Enemmän juoksukunnosta tiedetään 8 viikon päästä. Ei muuta ku tsemiä haasteeseen!

Link to post
Share on other sites

Näyttää paljon painavammalta, kuin 90 kiloa, mutta jos on "bodari", niin pitääkin näyttää kokoaan suuremmalta. Maraton vaan lienee jo niin pitkä matka, että kaikki muut asiat vaikuttaa juoksussa, kuin mitä pillissä vinkuu. Kommentteja en ollutkaan jaksanut lukea ja tulihan se paino videossakin, kun avasi korvat... 5 litraa on sekin kyllä hyvä lukema saliharrastajalle, suunnilleen samanmittaisena se on itselleni vain märkä uni. 

Link to post
Share on other sites

Lihakset vaikuttavat toki huomattavasti vähemmän vauhtiin kuin samat kilot läskiä, mutta kyllähän tuollainen ylävartalon massa on juoksuun kuitenkin rasite eli jonkin verran kovempaa sama bodari kyllä juoksee solakampana. Tuon kudoksen mukana toki lienee myös jonkin verran rasvaa kisan ulkopuolella. Kuinka paljon tarkalleen juoksu vauhdittuisi lihaksia kuluttamalla on vaikea sanoa ennenkuin hän lopettaa kasvattelun ja siirtyy puhtaasti juoksijaksi. Lihaksen kadotessa katoaa kuitenkin myös absoluuttista hapenkulutusta (teho-painosuhdetta ajatellen 'aerobista tehoa') eli suoraviivainen yhtälö n. 5 litraa (tai vähän vähemmän mitä se nyt onkaan) / loppukilot ei sellaisenaan toimi.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy