Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
risto_uolevi

Harjoitusimpulssi/Training impulse

Recommended Posts

Miten lasketaan?   Tiedän kyllä, että se on jotain-----> Kesto x intensiteetti. Jos intensiteetti yleensä esim juoksussa  4 krt viikko sykkeellä 138 bpm---140 bpm juoksua tunnin ajan kerralla  ja  nyt haluan tehdä harjoittelua 122 bpm sykkeellä niin kuinka kauan minun on juostava tuolla 122 bpm sykkeellä, jotta saan saman harjoitusimpulssin ja kunto ei laskisi?  Polarin seurannassa aluksi juoksin samankeston  ja sietokykyhän siinä rupesi laskemaan eli kunto rupesi vajoamaa. Sitten korjausliike 5 kertaa juoksua viikossa 1,5--2 tuntia kerralla sitten impulssi heilahti toisin päin eli ylikuormitusta pukkaa. Tietääkö kukaan  suoralta kädeltä jotain laskukaavaa tuon keston selvittämiseksi, ettei tartteis etsiä yrityksen ja erehdyksen kautta sitä samaa harjoitusvaikutus, joka aikaisemmin on tullut 140 sykkeillä juostua ja jonka nyt saisi 122 sykkeellä? Tai pelaako tämä systeemi ylipäätänsä näin ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei harmainta aavistusta miten tuo lasketaan. Numeroista huolimatta vanhat "totuudet" varmaan kannattaa pitää mielessä harjoittelua suunnitellessa. Yleensä treenimäärää nostetaan 10-20% kuukaudessa, jos tehot pysyvät kutakuinkin samoina. Lisäsit juoksumäärää 4 tunnista 10 tuntiin, jolloin nosto on kevyet 250%. Ei siis mikään ihme, jos polari näyttää ylikuormitusta. Jotain variaatiota kannattaa myös sisällyttää treeneihin, sillä tasapaksut lenkit viikosta toiseen harvoin on se paras lähestymistapa.

 

Numerot ovat ihan hyödyllinen tuki harjoittelussa, mutta kuitenkin reaalimaailma on kaukana steriilistä numeroiden pyörittelystä. Itse suosittelisin tekemään jonkun karkean suunnitelman tavoitteen ympärille ja seuraamaan sitä joustavasti kroppaa kuunnellen.

 

Yritys ja erehdys on juurikin se oikea tapa harjoitella, kunhan niistä erehdyksistä ottaa opiksi ja pikkuhiljaa kehittää idean, mikä itselle toimii, mikä ei ja miten mistäkin rasituksesta palautuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

Ei harmainta aavistusta miten tuo lasketaan. Numeroista huolimatta vanhat "totuudet" varmaan kannattaa pitää mielessä harjoittelua suunnitellessa. Yleensä treenimäärää nostetaan 10-20% kuukaudessa, jos tehot pysyvät kutakuinkin samoina. Lisäsit juoksumäärää 4 tunnista 10 tuntiin, jolloin nosto on kevyet 250%. Ei siis mikään ihme, jos polari näyttää ylikuormitusta. Jotain variaatiota kannattaa myös sisällyttää treeneihin, sillä tasapaksut lenkit viikosta toiseen harvoin on se paras lähestymistapa.

 

Numerot ovat ihan hyödyllinen tuki harjoittelussa, mutta kuitenkin reaalimaailma on kaukana steriilistä numeroiden pyörittelystä. Itse suosittelisin tekemään jonkun karkean suunnitelman tavoitteen ympärille ja seuraamaan sitä joustavasti kroppaa kuunnellen.

 

Yritys ja erehdys on juurikin se oikea tapa harjoitella, kunhan niistä erehdyksistä ottaa opiksi ja pikkuhiljaa kehittää idean, mikä itselle toimii, mikä ei ja miten mistäkin rasituksesta palautuu.

Kiitos mielipiteestä. Jotain tuommoista itsekin ajattelin. 250% on ajallinen lisäys kuitenkin paljon pienemälle teholle kuin alunperin oli, mutta kieltämättä tuntui jo ja niin sykemittarikin näytti. Teen siis ajallisen korjauksen alaspäin seuraavaksi.  Mieltä kumminkin kiehtoo saada peruskunnot uudelle tasolle jauhamalla vain jonkin aikaa ( 2kk) pelkkää matalasykkeistä juoksua. Jos kunto ei näytä säilymisen merkkejä niin sitten lisään kovempitehoista sekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tossa taitaa pdf:n toisella sivulla 'quantification of training' alaotsikon alla olla alkuperäinen selitys Banisterin toimesta eli arvo w(t) ja se kehittynein tapa eli kaava (3). On myös tuosta muunneltuja tapoja joita kuvattu tuossa. Voi olla että jollain firmalla/ohjelmalla on vielä omia muunnoksia esim. noiden eri segmenttien/integraalin huomioinnissa. Sykemittarin kannalta luontainen laskentasegmentti lienee esim. tallennusvälin mittainen 1s, 5s, 15s tms. Jos laskee vain tasaisen rasituksen oletuksella niin homma on helppo ja tasavauhtisella lenkillä se antanee aika hyvän arvion.

 

E. Eka linkki meni ensin väärin korjailen..no nyt toiminee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt heinäkuu tehty lähes pelkkää peruskuntoa. On siellä pari kunnon  kirmaisuakin, ettei totuus unohtuisi. Kilometrejä yhteensä 210 km ja tavoitesyke hölkkäilyssä/juoksussa oli 122 bpm( MAF-syke 122, ikä 63v). Oli joskus vaikeaa toteuttaa eli aluksi juoksu/kävelyä ja nihkeän alun jälkeen alkoi sujua pelkällä juoksulla. Havaintoja: Garminin näyttämät Vo2max-arvot laskivat kuukaudessa 3ml/kg/min. Toisaalta polar-juoksuindeksi rupesi loppukkuukaudesta paranemaan, joskus jopa 50+-arvoihin.(meikäläiselle hyviä arvoja, jollekin muule kenties vaatimattomia arvoja). Sitten ne tuntemukset, kun heinäkuussa näin ja myös kesäkuussa tein myös tälläista pk-treeniä alasykkeillä (noin 2 viikkoa kesäkuussa). Garminin viimeksi mittaama anaeronbinen kynnyssykeeni on ollut 148 bpm. Sykkeen nosto eilen yli 150--152 tasolle  12 km pk:n lopuksi ja tällä korkeammalla sykkeelä reilu 1,5 km. Olipa pehmeä siirtymä max-alueelle .Vaikka tätä tasoa piti yllä niin sitä "rinnan räjähtämisen/raastamisen tunnetta" ei olut , vaikka juoksu vaati kovaa ponnistusta, Juoksu oli huomattavan pehmeän oloista, jos niitä vertaa vaikka aikaisempiin intervalliharjoituksiin. Mielestäni olen löytänyt oman pk-tasoni ja käytän sitä jatkossa, kuitenkin lisään niitä vauhtilenkkejä. Monipuolisuuden vuoksi. Olen joskus lukenut Training-peaks valmentajan kirjoituksen, jossa mainitaan lihaksien hiussuonten määrän kasvun (pk) parantavan maitohapon/laktaatin  poishuuhtelua lihaksista ja tätä kautta auttavan kovempien nopeuksien ylläpitoa. Kirjoitus myös kannusti PK-harjoitteluun. Tämä kirjoitus osaltaan innosti tähän kokeiluun. Kannatti kokeilla.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy