Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
TAE

Vauhtikestävyysalueen leveys

Recommended Posts

Hakuakin yritin mutta osaakos joku selvittää aloittelijalle mitä tarkoittaa vauhtikestävyysalueen leveys? Ja siis nollaymmärrys juoksusanastosta eli jos on jotain hyvin rautalankamallia niin se sopii erinomaisen hyvin:D

 

Kävin hyvässä testissä, joka antoi tietoa omista sykealueistani ja olen sen mukaan tehnyt treeniäkin nyt, aiempaa vaihtelevammin. Mutta nyt jäi mietityttämään tuo sanapari ja siis se on testin tuloksissa ilmoitettu muodossa xx sek/km ja lisäksi ilmoitettu ihannelukema, joka on eri kuin tuo mun lukema. Ja siis muuten testi ja tulokset ihan ymmärrettäviä, tämä nyt sattui silmään kun vielä tarkemmin katsoin. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan ns. aerobisen kynnysvauhdin(s/km) ja anaerobisen kynnysvauhdin(s/km) erotus. Jos se on oikein iso niin kertonee lähinnä siitä että aerobinen kynnysvauhti on suhteellisesti matalalla (huono) ja saisi olla korkempi. Karrikoiden varmaan rauhallista määräharjoittelua lisää. Toki määrityksen laadun, teorian ja optimaalisen lukeman yleispätevyyden voinee aina myös kyseenalaistaa.  Toisaalta leppoisa määräharjoitteluhan on aina mukavaa ja hyödyllistä..

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tuo tulos on Pasin maratontestistä ja se ei ole tavanomaista juoksutermistöä, vaan kyseisen testin antama palaute. Sitä ei siis sellaisenaan ole samalla tavalla määriteltynä muissa testimenetelmissä. Toki käsite on samankaltaisena muuallakin.

 

Testissä on ajatuksena se, että jokaisella vauhtitasolla on olemassa huippuunsa viritetyt ihanteelliset maratonjuoksijan kuntotekijät. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kympin ja maratonin kisavauhdit ovat tietyllä tavalla linjassa: jos kymppi menee 50 minuuttiin, niin maraton kulkee vähän alle neljä tuntia. Jos maraton ei kulje alle 4h niin vauhtikestävyysalue on ihannetta leveämpi ja toisaalta taas jos maraton menee lähemmäksi 3h 40 min, niin VK-alue on kapea. Yleisesti juoksussa on tapana puhua, että "kymppi ja maraton ovat linjassa". 

Tarkemmin, testissä yritetään määritellä sinun kuuden tunnin ja yhden tunnin maksimisuoritusten välinen ero sekunteina per km, jos mietit mistä tuo varsinainen lukema tulee.

Karkeasti tulkintana voisi ajatella, että jos VK-alue on ihannetta leveämpi pitäisi keskittyä eritoten kestävyyteen ja maratonvauhtiin ja jos se on kapea niin vauhtiväljyyteen, mutta ihan noin yksioikoisesti ei voi ajatella. Joskus on hyvä mennä puhtaasti vahvuuksillaan eteenpäin, jolloin tulkinta voi olla edellä mainitusta ihan päinvastainen. Tarkemmin tuota tulkintaa osaa avata Pasi tai valmentajasi, joka pystyy suhteuttamaan tuloksia sinun harjoittelutaustaasi. Mä vaan teen nuo analyysit. 

 

terveisin, Rosti (olen suunnitellut tuon testin ja teen analyysit)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy