Jump to content
Juoksufoorumi.fi

12 min / 30 pv haaste kaikille jalkavaivaisille

Recommended Posts

Haastan kaikki jalkavaivaiset (ja miksipä ei muutkin) tekemään seuraavan 12 minuutin harjoituksen joka päivä 30 päivän ajan:

https://www.youtube.com/watch?v=4BOTvaRaDjI

Treenin lyhyt esittely: https://stream.foundationtraining.com/programs/12-minute-workout ("Originally created in 2011 for Lance Armstrong before those other things happened").

Olen nyt tehnyt sen kolme kertaa, ja sattumaa tai ei, huomaan selvää kehitystä omassa yli puoli vuotta kestäneessä vasemman jalan lonkka/pakara/takareisi -ongelmassa.

Pari vinkkiä: parhaat tehot treenistä saa tekemällä täsmälleen kuin selostetaan. Kannattaa pyrkiä ottamaan ulos kropasta tehoa ja liikkuvuutta sen mitä saa. Ainakin minulla alkaa loppua kohden hiki valumaan, paikat tärisemään ja hengitys menee paikoin jopa hyperventilaation puolelle. Näyttää helpolta, mutta jos tekee kun sanotaan, tuo on aika kova treeni. Kokeilkaa jos ette usko 🙂

Lopussa vielä äijä sanoo: do this every day, no back pain, ever. Tekisi mieli melkein uskoa, mutta kokeilemallahan tämäkin selviää.

Mukana! Oikea takareisi/lonkka/alaselkä vaivannut jo yli vuoden. Ei estä juoksemista, mutta kipu ja huonot tuntemukset vaikeuttavat vauhtiharjoitusten tekemistä. Kotijumppaa on tehty, hieronnassa rampattu, ortopedille, fysioterapeuteille ja kiropraktikolle on myös kannettu rahaa ja tehty erilaisia jumppaliikkeitä, mutta pidempiaikaista apua ei ole vielä löytynyt. Jopa lonkkaleikkausta ehdotettiin, mutta se kai kuuluu ortopedin työnkuvaan.

Tein tänään aamulla ensimmäistä kertaa tämän harjoituksen ja olen todellakin samaa mieltä, että hiki tuli lopussa ja hengittäminen meni välillä melko tiiviiksi. Minulla alkoi jalat tärisemään jo 7 min kohdalla, mutta eiköhän tämäkin ala sujumaan toistojen myötä paremmin. Ja kyllä, kannattaa tehdä maksimilla, niin saa harjoituksesta kaiken irti.

34 minuuttia sitten, xatle kirjoitti:

Tein tänään aamulla ensimmäistä kertaa tämän harjoituksen ja olen todellakin samaa mieltä, että hiki tuli lopussa ja hengittäminen meni välillä melko tiiviiksi. Minulla alkoi jalat tärisemään jo 7 min kohdalla, mutta eiköhän tämäkin ala sujumaan toistojen myötä paremmin. Ja kyllä, kannattaa tehdä maksimilla, niin saa harjoituksesta kaiken irti.

Tuo on sellainen, että kun liikkuvuus parantuu, treeni vain tehostuu entisestään, eli se ei periaatteessa helpotu kovin paljon missään vaiheessa 😄

2 tuntia sitten, xatle kirjoitti:

Ja kyllä, kannattaa tehdä maksimilla, niin saa harjoituksesta kaiken irti.

Tähän vielä lisäselvennys: eli kun ohje kuuluu "as hard as you can" tms. eli siis vaikkapa käsiä pitää nostaa ylös, niin tekee sen sitten maksimaalisesti. Sillä tavalla treeni skaalautuu koko ajan kunnon mukaiseksi.

Olen itse vetänyt tuon treenin jopa sellaisella hieman aggressiivisella tuntumalla. Kroppa kiittää kun se on ohi 😄

On 17.7.2020 at 09.54, puujalka kirjoitti:

Tuo on sellainen, että kun liikkuvuus parantuu, treeni vain tehostuu entisestään, eli se ei periaatteessa helpotu kovin paljon missään vaiheessa 😄

Tänään aamulla alaselässä hieman tuntemuksia, mutta mielestäni enemmän tervettä  kipua uudenlaisista ärsykkeistä johtuen. Taas jumppa tehty ja kokolailla vastaava tunne kuin eilen, eli maksimi tehoilla/liikeradoilla yritettiin joka liike ja ”pahaahan” se välillä teki, mutta hyvä tunne jäi treenin jälkeen.

Tätä yllä olevaa juuri tarkoitin, kun mainitsin, että alkaa harjoitus sujumaan paremmin suorituskertojen myötä, eli saa liikkeet suoritettua paremmin ja treeni tehostuu liikkuvuuden paranemisen myötä, vaikka treenin aikana tuntemukset ovatkin välillä pahoja 😅

Mulla meni tänään ekan kerran niin, että ei tarvinnut nojata yhtään polviin niiden "lunge":ien aikana. Eli pakarat alkaa jo hyväksymään tilanteen. Takareidet on toisaalta nyt olleet aika kovilla.

Eilen naksahti vasemmassa lonkassa jotakin paikalleen siinä kohtaa kun tehdään se lonkankoukistajan venytys ja nostellaan kroppaa pelkästään nilkalla.

11 minuuttia sitten, henok kirjoitti:

Vaikuttaa hyvältä. Varmasti alaselkäkivut vähenisivät tuota tekemällä. 

Onko paikat kipeinä seuraavana päivänä (ja vielä enemmän sitä seuraavana)? Pitäisikö tämän haasteen toteuttaminen sijoittaa ylimenokauteen tai telakalle, häiritseekö se juoksutreeniä?

Ei tämä ole mikään voimatreeni varsinaisesti, vaan aktiivista venyttelyä. Ei mulla ainakaan paikat ole hellinä yhtään. Toisaalta olen tehnyt aika aktiivisesti joogaa jo pidemmän aikaa, eikä tämä eroa siitä kuin intensiteetiltään. Liikkeet on melko samat.

Tällaista tehdään joka päivä, vuoden ympäri. Tässähän venytellään kaikki ne paikat jota juoksija tai pyöräilijä tarvitsee, eli sellainen ihan perus päivittäinen huoltoajo. Ei häiritse mitenkään, päinvastoin.

On 18.7.2020 at 13.08, puujalka kirjoitti:

Ei tämä ole mikään voimatreeni varsinaisesti, vaan aktiivista venyttelyä.

Tätä voisi kait kutsua voimavenyttelyksi! Näissä on ideana se, että yhdistetään lihastyö venytyksiin. Tämä mahdollistaa sen, että ensinnäkin venytellään lämpimiä lihoja ja toisekseen sen, että yritetään lisätä sitä liikelaajuutta siten, että ääriasennoissa pystytään myös tuottamaan voimaa. Englanniksi nämä kaksi termiä ovat mobility ja flexibility. Siinä missä jälkimmäinen on vain kyky saattaa lihakset (tai keho ylipäätään) tiettyihin asentoihin, niin ensimmäinen puolestaan lisää näihin asentoihin aktiivisen lihastyön. 

Mitä väliä juoksijalle? Kyllähän juoksija nimenomaan kaipaa mobilityä eli kykyä tuottaa voimaa ääriasennoissa. Ja juoksija ei nyt kaipaa edes mitään erityisen ääriasentoja vaan pysytään kohtuullisuuksien rajoissa. Mutta ihan venyttelyn sijaan mielestäni on oleellista keskittyä siihen, että tehdään myös näitä aktiivisia venytyksiä!

Googlailemalla löytyy paljon vastaavia lisää...

Ai että kun tämän rutiinin tekeminen alkaa jo kolmannella kerralla tehdä hyvää. Todella hyvää juoksijan perus likkuvuusharjoittelua, joka käy hyvin alkulämmöistä. Nivusen, lonkan ja pakaran seutu pääsevät työskentelemään monipuolisesti. Suosittelen tämän rutiinin tekemistä erityisesti istumatyöläisille.

Hetkeen ei ole ollut selkävaivoja ja eikä tämän treenin jälkeen pitäisi tullakaan! 

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy