Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Hei,

 

Olen Paulo ja olen Juoksutekin perustaja.
Juoksutek toimii Oulussa ja tarjoaa laadukasta juoksutekniikan, kehonhallinnan sekä lihasten vahvistamisen juoksuvalmennusta juniorijoukkueille ja yksilöille.

 

spacer.png

 

 

Kilpatasolla urheilin lähes 10 vuotta saavuttaen mitaleja kilpailuissa Pohjois-Portugalissa ja Suomessa. Barentsin alueen mestaruuskisoissa olin mukana tuomassa Suomen korkeimmalle korokkeelle 400 m:n viestijoukkueessa.

Viimeisenä kilpajuoksuvuotenaan v.2012 minua valmensi Marko Ritola, yksi Suomen parhaista aitajuoksijoista. Lisäksi harjoittelin Pohjois-Suomen parhaiden 800m:n, pitkien matkojen juoksijoiden sekä Pohjolan Juoksijoiden kanssa. Mukana järjestämässä ja juoksemassa oli estejuoksija Janne Ukonmaanaho, jolta opin paljon hyviä harjoituksia juoksutreenejäni varten.

 

spacer.png

 

Minun nettisivulta on mahdollista tarkistaa Juoksutekin suositukset: https://juoksutek.fi/.

Juoksuvalmennuksesta voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/mita-teemme/.

Jos haluat tutustua minuun paremmin voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/valmentaja/paulo-lopes/

 

Jos asut Oulussa ja tiedät jonkun joukkueen tai yksilön, joka tarvitsee apua juoksuunsa, voit ohjata heitä ottamaan yhteyttä minuun.

Terveisin,

Paulo Lopes

paulo.lopes@juoksutek.fi
 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • jogo3000
      Miten juoksutekniikkaa voisi harjoitella omatoimisesti?
       
      Palaute
      Ensimmäinen ongelma liittyy palautteen saamiseen. Jos harjoituksissa olisi mukana valmentaja, voisi saada välitöntä palautetta ja suorituksen korjaaminen olisi helpompaa. Lienee mahdollista kuvata omaa juoksua ja analysoida tallenteita vetojen välillä. Tässä ei kuitenkaan saa palautetta niin nopeasti ja ulkopuolinen näkemys jää saamatta. Ei välttämättä riitä myöskään näkemys kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin, tai ei osaa korjata juoksua itse oikeaan suuntaan.
       
      Harjoitukset ja valmennuksen ohjelmointi
      Minkä tyyppinen harjoittelu vie oikeaan suuntaan? Liikkuvuusharjoittelu? Drillit? Pikajuoksu? Voimaharjoittelu? Luulen, että juoksutekniikka paranee kun lihaksisto, hermosto ja kunto kehittyvät. On hankala miettiä kuitenkin että mistä olisi eniten hyötyä juuri omassa tilanteessa.
       
      Kehityksen seuraaminen
      Miten juoksutekniikan parantumista sitten voi seurata? Epäilemättä voi säilyttää tallenteita ja vertailla niitä keskenään, mutta miten tässä voisi saada irti jotain oleellista? Ei riitä että juoksu on kauniimman näköistä, pitäisi saada konkreettista jälkeä aikaan joka näkyisi kellollakin.
    • jogo3000
      PK harjoittelun yhteydessä ei yleensä juuri puhuta muusta kuin aerobisesta kynnyksestä. Tosiasiassahan PK-alue on tosi laaja ja harjoittelua voi varioida lähes loputtomiin.
       
      Alustoja vaihtelemalla (hiekka, metsäpolku, mäkiset reitit, asfaltti ...) Kestoa vaihtelemalla (20 min ... 3 h, jopa pidempikin) Vauhtia muuttelemalla, pk-alueelle ei kai varsinaista alarajaa edes tunneta, mutta voi hyvin kuvitella juoksijan vaihtelevan vauhtia esim 5'30 ... 4'30 välillä ja olevan silti koko ajan peruskestävyyden parissa Kävelytaukoja ottamalla Yhdistämällä mukaan koordinaatioita, lihaskuntoharjoittelua Tankkausta muuttelemalla (tyhjällä vatsalla tai normaali aterian jälkeen, lenkin aikanakin voi syödä ja juoda) Yhdistämällä mukaan ruskoja tms spurtteja Vuoristoharjoittelu (jos löytyy rahaa tai sattuu asumaan vuoristossa)  
      Onko tällaisesta varioinnista mitään hyötyä vai hukkaako siinä vain aikaa suunnitellessa erilaisia PK-lenkkejä?
    • Sheba
      Inoveight-cup eka kisa takana, pikku eksyminen kävi. Seuraavaksi 18.8, suunnitelma taistoon huivi otsalle, suola, käy load rataprofiili, jos äänet papattamaan.. Katotaan kulkeeko. Tavoite 2 parhaan joukkoon.
    • Sheba
      Tänä, kymppi joka oli kymppi 38.21 yksin. Näytti Suunto matkaksi 9.4 km. Syke 231+ ka 182. Mitenhan toi Suunto sekoilee. Oli heti alussa noussut yli 190. Johtuuko kun oli vyö pitemmän aikaa kuumassa kelissä päällä. Mittari on pari kertaa pesty vyö otin nepparin pois. Verryttelya kilometri. Aika kevyttä rentoa menoa. Tää on Suunto traverse alpha.nayttaa hyvin korkeuden kylläkin.
    • SteveEller
      Pitkällisen juoksufoorumin seuraamisen myötä uskaltauduin lopulta itsekin lyödä tavoitteet julkisiksi ja matkaa niiden tavoittelusta voi seurata tästä ketjusta.
       
      Olen 29-vuotias, joten juoksuvuosia pitäisi olla vielä huimasti jäljellä. Juoksutapahtumissa minua innostavatkin eniten kokeneet elämäntapajuoksijat, joista näkee jo kauas, että juoksu on heille tärkeä osa elämää ja he nauttivat siitä suuresti. 
       
      Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekon parista. Sitä tulee harrastettua vieläkin alasarjatasolla. Jääkiekkoharrastuksesta juoksuun eniten vaikuttanut asia olivat paksut reidet, joihin on pitänyt hieroa vuosien saatossa huimia määriä valkovaseliinia. Viime vuosina ne ovat kuitenkin viimein kaventuneet sen verran, että peruslenkit sujuvat jo ilman hiertymiä. Lenkkeily ja hiihto ovat kulkeneet mukana pienestä pitäen ja nykyinen juoksuinto onkin luonnollista seurausta myös yksin treenaamisesta nauttimisesta.
       
      Ensimmäisen maratonin juoksin vuonna 2013 hieman alle neljän tunnin. Tuolloin kunnioitin matkaa hieman liikaa ja vasta maalissa tajusin, että olisin pystynyt aika paljon vauhdikkaampaan suoritukseen. Tuolloin maalin pääseminen oli tietenkin pääasia. Tuon jälkeen maratoneja on tullut 4 lisää ja jokaisella kerralla ennätys on parantunut selvästi jokaisella kerralla. Viime vuonna maraton kulki Vantaalla aikaan 3:10:45 ja silloin havahduin rahkeissani olevan varaa kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tavoitteeksi olen asettanut kolmen tunnin maratonalituksen vuonna 2021. Samalla haluan parantaa kaikkien muidenkin matkojen aikoja ja siinähän ne paranevat maraonharjoittelun ohella kuin itsestään.  Tarkoituksena oli tänä kesänä nostaa juoksumäärät 80-90km viikossa ja kokeilla muutaman kerran 100km viikkoa ja testailla miltä kahden juoksukerran päivät tuntuvat. Koronakeväänä tein paljon etätöitä ja se paransikin juoksumahdollisuuksia jo maalis-toukokuun aikana. Kilometrimäärät ovat nousseet tuolle 80-90km tasolle ilman ongelmia ja lisääntyneen harjoittelun huomaa kyllä juoksemisen keveytenä ja vauhtien kasvuna. Sinällään olen varmasti tavoiteaikatauluani edellä, mutta juoksemisessa kiirehtiminen tuottaa harvoin parhaita tuloksia. Tarkoituksenani ei ole juosta hytä piikkijuoksua, jolla alitan kolmen tunnin rajan, vaan nostaa ominaisuuteni sille tasolle kuin ne muun elämän ohessa ovat mahdollisia. Toivottavasti pääsisin pian testaamaan nykykuntoani juoksutapahtumiin.
       
      Ennätykset kesältä 2019: 
       
      5km: 19:30 (18.5)
      10km: 39:40 (17.8)
      Puolikas: 1:28:35 (3.8)
      Maraton: 3:10:45 (12.10)
       
      Kesän tavoitteena on parantaa jokaista matkaa lähemmäs niitä aikoija, joita vaaditaan kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tervetuloa mukaan matkalle!


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy