Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miksi nukumme? Asiaa unesta

Recommended Posts

On 27.6.2020 at 19.24, Aquamigo kirjoitti:

Hyvä, tosin unen laadun testaaminen ei onnistu  ilman EEG-tutkimusta (aivosähkökäyrä) koska kaikki muut perustuvat sykkeeseen, liikehdintää ja hengitykseen. Eli jos makaat hiljaa paikallasi tuollainen mittari tulkitsee että nukut. Kirjassa oli myös esimerkki henkilöstä joka arvioi heräävänsä yön aikana 3-4 kertaa, totuus oli kymmenkertainen. 

On noissa mittareiden tarjoamissa unenmittauksissa se hyvä puoli että ne kannustaa parempaan uneen. Menet aikaisemmin nukkumaan, nukut enemmän, et mene suoraan lenkiltä nukkumaan ja et nauti alkoholia ennen nukkumaanmenoa. Kaikilla noilla keinoilla saat parempia tuloksia mittarin unenmittauksissa. Äkkiä sitten huomaakin panostavan noihin jotta saisi parempia tuloksia. Onhan se vähän hölmöä, mutta kyllä se vaan motivoi. 

• Like 9
  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

On noissa mittareiden tarjoamissa unenmittauksissa se hyvä puoli että ne kannustaa parempaan uneen. Menet aikaisemmin nukkumaan, nukut enemmän, et mene suoraan lenkiltä nukkumaan ja et nauti alkoholia

havaintoja - Tarvitsen n 8 tuntia laadukasta unta jotta palaudun riittävästi  - Pienikin määrä (2 annosta) alkoholia vaikuttaa unen laatuun negatiivisesti. Siksi otankin aina urheilukellon p

https://guzey.com/books/why-we-sleep/   Tässä on niin sanottu akateeminen niskalaukaus kyseisestä kirjasta... Eli lyhyesti sanottuna jo kirjan intro on täynnä vääristeltyjä tilastoja jossa f

Posted Images

13 tuntia sitten, second kirjoitti:

https://guzey.com/books/why-we-sleep/

Tässä on niin sanottu akateeminen niskalaukaus kyseisestä kirjasta... Eli lyhyesti sanottuna jo kirjan intro on täynnä vääristeltyjä tilastoja jossa faktat silotellaan pois kirjoittajan agendaa palvellakseen. Jos Lontoo sujuu niin suosittelen tutustumaan tuohon jo ihan senkin vuoksi että miten ohuella langalla noita "tieteellisiä" kirjoja joskus kirjoitellaan, tietääpähän sitten suhtautua skeptisesti kaikkeen muuhunkin tieteelliseen.

Njaa, en ehkä tätäkään aihetta lähesty itselleni tyypillisellä tieteellisellä kärjellä ja faktoihin tai tarkkoihin tutkimuksiin keskittymällä vaan enemmän herättämään ajatuksia ja kiinnostusta omaan uneen liittyen. Ja samoin se, onko kirja liikaa kirjoitettu palvelemaan kirjoittajan bisnestä on mulle yks hailee. Yhtä vaikea kenen tahansa tutkijan ja myös työkseen asiakkaita vastaanottavan on kirjoittaa omista kokemuksistaan ilman että suosittelee tukemaan tutkimukseen jos kokee siihen tarvetta. Kyllä näin tekee personal treinerit, kaikki lääkärit ja muidenkin toimialojen edustajat. 

Kirjojen sanoma on kuitenkin se tärkein - unen arvostus on kärsinyt inflaation ja uniajasta kilpailee nykyisin hurja määrä muita "tärkeitä" asioita. Tänään juurikin yksi kaveri kirjoitti someen, että "kuinkahan monta unohdusta päivään voikaan mahtua ( unohti mitä oli tekemässä, missä avaimet yms).." ja heti perään "Onneksi pärjään todella vähillä unilla..."  Näistä sitten tykätään ja onnitellaan, että lisää vaan kahvia, kyllä sitä sitten haudassa nukutaan. Mä laitoin hänelle Whatsappissa viestiä että olen erittäin huolissani moisesta...

11 tuntia sitten, ZeroDiesel kirjoitti:

Juurikin noin kuin Seppo sanot. Samalla erittäin tärkeää mennä lääkärin unitutkimuksiin jos epäilee uniongelmia.

Lääkäri Henri Tuomilehto avaa asian selkokielellä Polkuporinoissa. Saas nähdä latasinko saman tiedoston triplasti...

https://kuuntele.radioplay.fi/6257889

image.jpeg

image.jpeg

Juu,tää oli hyvä haastattelu! Niin kuin Henrikin sanoo, kyllähän sitä satunnaisesti voi nukkua vähemmän tai huonosti mutta se mikä on normaali rytmi ja vireystila on se oleellisin. Jo pelkästään se jos päivällä tuntee itsensä väsyneeksi kertoo ettei kaikki ole kunnossa.

• Like 1

Suosittelen kaikille unettomuudesta kärsiville Gregg D. Jacobsin "Say Good Night to Insomnia".

Jos nyt yrittäisin jotenkin tiivistää sen ydinajatukset:

• Nukkumaan ja ylös aina samaan aikaan. Ei poikkeuksia!!
  • Aluksi rajoitetaan unen määrää siirtämällä nukkumaanmenoaikaa, mutta heräämällä samaan aikaan, kuitenkin vähintään 5,5h
  • Jos uni ei tule 20 minuuttiin, pois sängystä, myös keskellä yötä
  • Aika nopeasti se 5,5h uni alkaa maistumaan paremmin, ja sitten lisätään sitä n. 30 minuuttia viikossa
  • Jacobsin mukaan 5,5h on sellainen "core sleep", jolla pärjää hyvin jopa vuosia tarvittaessa (se ei tietenkään ole optimaalinen, mutta uniongelmista kärsivälle interventiona hyvin riittävä alkuunsa)
  • Monet ihmiset pärjäävät oikein mainiosti 6-7h unilla - siitä että ei vain onnistu 8h ei missään tapauksessa kannattaa ottaa paineita
  • Univaje ei aiheuta mitään pitkäaikaisia terveydellisiä ongelmia, siitä stressaaminen on vielä vakavampaa kuin itse univaje

Lisäys: tämä Jacobsin metodi on siis ns. "sleep deprivation therapy", joka käsittääkseni ihan aikuisten oikeasti on tutkittua ja toimivaa.

tunti sitten, Aquamigo kirjoitti:

Kirjojen sanoma on kuitenkin se tärkein - unen arvostus on kärsinyt inflaation ja uniajasta kilpailee nykyisin hurja määrä muita "tärkeitä" asioita. Tänään juurikin yksi kaveri kirjoitti someen, että "kuinkahan monta unohdusta päivään voikaan mahtua ( unohti mitä oli tekemässä, missä avaimet yms).." ja heti perään "Onneksi pärjään todella vähillä unilla..."  Näistä sitten tykätään ja onnitellaan, että lisää vaan kahvia, kyllä sitä sitten haudassa nukutaan. Mä laitoin hänelle Whatsappissa viestiä että olen erittäin huolissani moisesta...

Se on tämän ajan henki. Kiireiseksi tehty arki siirtää sitä omaa aikaa iltaan/yöhön. Sinne siirtyy myös pakollisia hommia. Lopputuloksena taas kierre joka vetää mukaansa siihen "uuteen" arkeen jossa aika otetaan unesta. Mä näköjään tykkään tuosta kierre -termistä. Mutta niinhän se menee, että huonot valinnat saa aikaan huonoja tilanteita. Eikä tarvitse aina olla vaikeitakaan asioita kun arjen hallinta alkaa karkaamaan. Et pese päivällä astioita - > astiat loppuu -> peset ne illalla ja siivoat keittiötä -> sen jälkeen haluat omaa aikaa ja unohdut someen -> menet nukkumaan myöhässä -> heräät väsyneenä -> et saa asioita tehtyä -> ja lopulta menet taas liian myöhään nukkumaan. Ei se esimerkiksi sen vaikeampaa ole saada rytminsä sekaisin ja nukkua huonosti. Itse tässä parhaana esimerkkinä tästä saamattomuudesta ja univajeesta. 

Mä meen nukkuu silloin kun nukku matti on tulossa..en viiti kieriskellä sängyskään..en ole robotti ! Viime yönä heräsin kuselle, sit ei nukuttanu.otin yhen kolmos keppanan ja menin ulos istuu..oli valosaa muutes. Sit uni taas maistu .unta tuli 8 h...😁

• Like 1
11 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Mä meen nukkuu silloin kun nukku matti on tulossa..en viiti kieriskellä sängyskään..en ole robotti ! Viime yönä heräsin kuselle, sit ei nukuttanu.otin yhen kolmos keppanan ja menin ulos istuu..oli valosaa muutes. Sit uni taas maistu .unta tuli 8 h...😁

Tässähän se tuli tiivistettynä. (Paitsi tietenkin keppanan voi korvata vaikka lasilla maitoa... 😄 )

Lisäyksenä vielä tuohon aikaisempaan kirjavinkkiini: siinä on ajatuksena myös se, että yhtäjaksoinen lyhempikin uni on parempi kuin turhaan sängyssä pyöriminen. Tämän voin allekirjoittaa 100%. 5-6 tuntia sikeää keskeytyksetöntä unta on parempi kuin vaikka 9h sängyssä, jos se on heräilemistä ja pyörimistä.

• Thanks 1
3 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Se on tämän ajan henki. Kiireiseksi tehty arki siirtää sitä omaa aikaa iltaan/yöhön. Sinne siirtyy myös pakollisia hommia. Lopputuloksena taas kierre joka vetää mukaansa siihen "uuteen" arkeen jossa aika otetaan unesta. Mä näköjään tykkään tuosta kierre -termistä. Mutta niinhän se menee, että huonot valinnat saa aikaan huonoja tilanteita. Eikä tarvitse aina olla vaikeitakaan asioita kun arjen hallinta alkaa karkaamaan. Et pese päivällä astioita - > astiat loppuu -> peset ne illalla ja siivoat keittiötä -> sen jälkeen haluat omaa aikaa ja unohdut someen -> menet nukkumaan myöhässä -> heräät väsyneenä -> et saa asioita tehtyä -> ja lopulta menet taas liian myöhään nukkumaan. Ei se esimerkiksi sen vaikeampaa ole saada rytminsä sekaisin ja nukkua huonosti. Itse tässä parhaana esimerkkinä tästä saamattomuudesta ja univajeesta. 

Juuri näin. Ja moni tuntuu ajattelevan juuri noin, että "nykymaailma nyt on vain tällaista...tai arki on niin kiireistä. Ei se ole jos ei sitä sellaiseksi tee just omilla valinnoillaan. Kiire ja kiireen tunne johtuu yleensä vain siitä, että priorisointi ja delegointi ei ole kunnossa ja samoin keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan on hukassa. Ja toisaalta, päiväunien nukkujia saatetaan pitää nössöinä, vaikka monille vartin tirsat saattaisivat tehdä alkuiltapäivästä ihmeitä.

8 tuntia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Kiirehän  on itse tehtyä _omilla valinnoillaan..mul ei ollu edes kiire silloin kun reenasin kaks kertaa päiväs..ja muuta puuhaa oli se n.8h...nykyään kiire on  vaan vähentyny...

Jep, mä poistin koko kiire-sanan sanavalikoimastani alkuvuodesta. Pelkästään jo se, ettei suostu tuntemaan kiirettä on vapauttavaa. Eikä puhu siitä. Nykyisin tuntuu olevan jotenkin normi vasta kysymykseen Mitä kuuluu? " Hirveä kiire koko ajan töissä ja kotona..." Siksi suunnittelen päivän tekemiset ja kuitenkin niin väljästi ettei tarvi kellon kanssa porhaltaa.

Aikataulutus tekee sen, että olen 10-15 min etuajassa esim asiakastapaamisissa, ajan voi sitten hyödyntää vaikka kertaamalla agendan tai tekemällä automatkan jälkeen pienen happihyppelyn. Rentous pysyy arjessa ja mieli positiivisena. Jos tuntuu että aika ei riitä on priorisoitava ja opittava seuraavaa kertaa varten - missä meni hutiin ja kuinka sen ensi kerralla välttää. 

• Like 1
15 tuntia sitten, Aquamigo kirjoitti:

Njaa, en ehkä tätäkään aihetta lähesty itselleni tyypillisellä tieteellisellä kärjellä ja faktoihin tai tarkkoihin tutkimuksiin keskittymällä vaan enemmän herättämään ajatuksia ja kiinnostusta omaan uneen liittyen. Ja samoin se, onko kirja liikaa kirjoitettu palvelemaan kirjoittajan bisnestä on mulle yks hailee.

Ensin suositellaan kirjaa koska "perehtyminen nukkumiseen, sen merkitykseen ja laadukkaan unen vaalimiseen" sekä "Jos jotkut kirjat meinaatte tänä vuonna lukea/kuunnella niin valitkaa ainakin tuo Walkerin teos" Ja kun kaiken lisäksi kirjan kirjoittaja ei ole mikään epätieteellinen New Age hihhuli vaan väittää olevansa ihan vakavasti otettava tiedemies ja pohjaa muun muassa kirjan intronsa tieteelliseen näyttöön... Sitten kun tuo ammuttaan alas niin alkaa 'no njaa, no njaa, no njaa, ei minua tiede niin kiinnosta'-meiniki.

Paska kirja se on. Ei kannata lukea, tulee vaan turhaa stressiä kun ei tiedä mikä on valhetta ja mikä ei.

15 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Suosittelen kaikille unettomuudesta kärsiville Gregg D. Jacobsin "Say Good Night to Insomnia".

Jos nyt yrittäisin jotenkin tiivistää sen ydinajatukset:

• Nukkumaan ja ylös aina samaan aikaan. Ei poikkeuksia!!
  • Aluksi rajoitetaan unen määrää siirtämällä nukkumaanmenoaikaa, mutta heräämällä samaan aikaan, kuitenkin vähintään 5,5h
  • Jos uni ei tule 20 minuuttiin, pois sängystä, myös keskellä yötä
  • Aika nopeasti se 5,5h uni alkaa maistumaan paremmin, ja sitten lisätään sitä n. 30 minuuttia viikossa
  • Jacobsin mukaan 5,5h on sellainen "core sleep", jolla pärjää hyvin jopa vuosia tarvittaessa (se ei tietenkään ole optimaalinen, mutta uniongelmista kärsivälle interventiona hyvin riittävä alkuunsa)
  • Monet ihmiset pärjäävät oikein mainiosti 6-7h unilla - siitä että ei vain onnistu 8h ei missään tapauksessa kannattaa ottaa paineita
  • Univaje ei aiheuta mitään pitkäaikaisia terveydellisiä ongelmia, siitä stressaaminen on vielä vakavampaa kuin itse univaje

Lisäys: tämä Jacobsin metodi on siis ns. "sleep deprivation therapy", joka käsittääkseni ihan aikuisten oikeasti on tutkittua ja toimivaa.

Hyvä lista, tuohon voisi varmaan lisätä sinisen valon välttämisen. Tuo stressi nukkumattomuudesta kun on sitten ihan tosissaan ongelma osalle kun tartutaan suosituksiin joissa pitäisi nukkua vähintään 8 tuntia, mielellään 10 tuntia. Suurin osa ei tarvitse noin paljoa ja se on jopa terveydelle vaarallista.

• Like 1
7 tuntia sitten, second kirjoitti:

Ensin suositellaan kirjaa koska "perehtyminen nukkumiseen, sen merkitykseen ja laadukkaan unen vaalimiseen" sekä "Jos jotkut kirjat meinaatte tänä vuonna lukea/kuunnella niin valitkaa ainakin tuo Walkerin teos" Ja kun kaiken lisäksi kirjan kirjoittaja ei ole mikään epätieteellinen New Age hihhuli vaan väittää olevansa ihan vakavasti otettava tiedemies ja pohjaa muun muassa kirjan intronsa tieteelliseen näyttöön... Sitten kun tuo ammuttaan alas niin alkaa 'no njaa, no njaa, no njaa, ei minua tiede niin kiinnosta'-meiniki.

Paska kirja se on. Ei kannata lukea, tulee vaan turhaa stressiä kun ei tiedä mikä on valhetta ja mikä ei.

Hyvä lista, tuohon voisi varmaan lisätä sinisen valon välttämisen. Tuo stressi nukkumattomuudesta kun on sitten ihan tosissaan ongelma osalle kun tartutaan suosituksiin joissa pitäisi nukkua vähintään 8 tuntia, mielellään 10 tuntia. Suurin osa ei tarvitse noin paljoa ja se on jopa terveydelle vaarallista.

Pointtihan onkin siinä ettei pidä ottaa stressiä nukkumisesta tai nukkumattomuudesta vaan hoitaa ongelma kuntoon. Unihäiriöitä tai -sairauksia on hurja määrä, syy huonolle unelle löytyy kun käy laajassa tutkimuksessa. Henri painottikin sitä että jos esim.polvi tai vatsa oireilee niin herkemmin otetaan yhteyttä lääkäriin, mutta huonon unen kanssa sinnitellään vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Ymmärtääkseni kukaan terve ihminen ei voi nukkua liikaa, kyllä aivot tietävät milloin on tarpeeksi. Kuten tietävät milloin on liian vähän...

Garmin ollut puoli vuotta nyt kädessä: Kirjaat enemmän nukkumisaikaa kuin 51% muista käyttäjistä. Palkki on 8.5h kohdalla mun ikäisistä. Suurimmalla osalla 8h.

Yksi aamu oli oksettava olo vaikka unta hyvin. Kesti varmaan tunnin. Edellispäivän pikaruoasta varmaan johtui. 

Syvä uni vaihtelee paljonkin 15min-56min?

Joskus tuli käytettyä Imovane 15mg nukahtamislääkettä kuuriluontoisesti jos kävi "kierroksilla". 

Noistakin voi tulla riippuvaiseksi, ite en tullut. 

Joskus luin juttua siitä kun oli tutkittu mm. urheilijoiden unta ja kehittymistä. Yksi juttu siitä jäi erityisesti mieleen. Ei ole varmaan yllättävää, että 7 tuntia nukkuneet kehittyivät paremmin kuin 6 tuntia nukkuneet ja 8 tuntia nukkuneet vielä paremmin. Hieman kuitenkin itseäni yllätti, että mitään ylärajaa ei tässä tullut vastaan. 9 tuntia nukkuneet kehittyivät vielä enemmän ja 10 tuntia nukkuneet kaikkein eniten. 

Valitettavasti (?) useimmat meistä eivät pysty nukkumaan 10 tuntia vain päättämällä tehdä niin...

Täällä: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60736/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201812205270.pdf?sequence=1&isAllowed=y

sanotaan myös (sivulla 22), että useita tunteja päivässä harjoitteleville suositellaan jopa 10-12 tuntia unta vuorokaudessa.

Sitten vähän omakohtaistakin:

Itse en huomaa mitään vaikutusta nukahtamiseen tai unen laatuun, vaikka joisin kahvia juuri ennen nukkumaan menoa. Sama pätee 1-2 kaljaan. Mutta ehkä en vain huomaa. Sen sijaan treenin jälkeen ei pysty nukkumaan ainakaan 2-3 tuntiin. Jos nukun vain 7 tuntia yössä olen hieman väsynyt. 8 tuntia tuntuu sopivalta ja herään itsestään ilman kelloa. Yleensä nukun noin 22:30 - 6:30 riippumatta siitä onko työ vai vapaapäivä.

• Like 1