Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Aquamigo

Miksi nukumme? Asiaa unesta

Recommended Posts

Tämän kevään suurin ahaa-elämys on itselleni ollut perehtyminen nukkumiseen, sen merkitykseen ja laadukkaan unen vaalimiseen. 

 

Kuuntelin kaksi äänikirjaa aiheesta (Matthew Walkerin kirja Miksi nukumme?  sekä Henri Tuomilehto: Nukkumalla menestyksen). Jos jotkut kirjat meinaatte tänä vuonna lukea/kuunnella niin valitkaa ainakin tuo Walkerin teos. 

 

Se oivallus mitä olen kokenut ja mitä oppeja olen arkeeni ottanut on ollut melkoisen kannattava sijoitus. 15 v pikkulapsiarkea, ylirasitustila, kriisit töissä, parisuhteessa ja taloudessa verottivat voimia enkä osannut hyödyntää unta riittävästi. 

 

Lapset kasvaneet, parisuhde jatkuu edelleen, työtilanne parempi ja siten perusasiat ok.

 

Moniko teistä panostaa laadukkaaseen nukkumiseen (ei vain tunteja laskemalla) ja tiedostaa omat heikoimmat lenkit unen laadun kannalta?

 

Mä esimerkiksi kirjan jälkeen siirsin päivän pääaterian eteläeurooppalaiseen tyyliin iltaan ( n. 2h ennen nukkumaanmenoa) ja lopetin ennestäänkin vähäisen kahvin ja teen juomisen. Ennenkin olen pitänyt samasta unirytmistä kiinni arjet ja pyhät sekä loma-ajat (22-06 suunnilleen) ja nyt vasta tajuaa kun juttelee tästä muiden kanssa, kuinka yleistä on että rytmi on esim loman jälkeen on aivan päälaellaan.

 

Mielenkiintoista olisi kuulla teidän ajatuksia nukkumista. Ja vastauksena kysymykseen miksi nukun... koska mä voin! 

P.s kirjassa mainitaan että erilaisista unihäiriöistä esim uniapneasta kärsii ihan hurja määrä suomalaisia (en muista montako kymmentä tuhatta), koska ajattelee että vaikka nukkuu huonosti niin kyse ei voi olla sairaudesta... 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että nukkumisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Unen laadusta Garmin on ollut sitä mieltä, että noin puolet on syvää unta ja loput vähän kevyempää. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuuttia sitten, hatapa kirjoitti:

Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että nukkumisen kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Unen laadusta Garmin on ollut sitä mieltä, että noin puolet on syvää unta ja loput vähän kevyempää. 

Hyvä, tosin unen laadun testaaminen ei onnistu  ilman EEG-tutkimusta (aivosähkökäyrä) koska kaikki muut perustuvat sykkeeseen, liikehdintää ja hengitykseen. Eli jos makaat hiljaa paikallasi tuollainen mittari tulkitsee että nukut. Kirjassa oli myös esimerkki henkilöstä joka arvioi heräävänsä yön aikana 3-4 kertaa, totuus oli kymmenkertainen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

havaintoja

- Tarvitsen n 8 tuntia laadukasta unta jotta palaudun riittävästi 

- Pienikin määrä (2 annosta) alkoholia vaikuttaa unen laatuun negatiivisesti. Siksi otankin aina urheilukellon pois yöksi kun olen dokannut (ei tarvitse aamulla päivitellä surkeaa palautumisen tasoa, hehheh)

- Kun joku asia huolestuttaa tai stressaa, herään n 3.30-04.00 ”murehtimaan” sitä ja olen joutunut harjoittelemaan keinoja saadakseni unesta kiinni sen jälkeen. Nykyään onnistuu melko hyvin

  • Like 3
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jossain vaiheessa nukkumisen kanssa oli ongelmia eli heräämisiä ja huonolaatuista unta, päiväväsymystä ja ilmenikin, että olen aneeminen, mutta nyt kun veriarvot kiitettävällä tasolla, niin ongelmaa ei enää ole. Silloin olin mukana myös TYKS:n unitutkimuksessa, mutta siinä ei ilmennyt mitään. 

 

Toki laadukas uni on kullanarvoinen asia ja kyllä täällä myös 8 h on tarvittava määrä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oon nukkunu ilmeisen hyvin..kun viel hengis ja jaksaa eees jotain tehdä....hyvää unen laatua kun nukkuuriittävästi ja herää melko usein pirteenä... hiekka laatikko leikkeihin...:035:  reenaamisesta sit eri osastolla... :detective:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin tuon Tuomilehdon kirjan, ja hyviä pointteja siellä oli. Jossain kohtaa ehkä hieman paistoi oman bisneksen mainostaminen, mutta ei liikaa. Se mikä minua mietityttää on aktiiviurheilun tuoma lisäunen tarve. 8h on tavoitteena itselläkin, ja aika hyvin onnistuu usein, siis niin että sängyssä vielä hieman enemmän. Yksi kirjan pointtejahan oli, että unta tulee yleensä puoli tuntia vähemmän vaikka kuvittelee nukkuvansa hyvin. Jos treenaa paljon, pitäisi ehkä vielä tuostakin lisätä.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen olen huomannut, että tässä iässä (46) ei enää saa anteeksi yhdenkään yön huonoja unia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että nukkumaan pitää mennä mahdollisuuksien mukaan aina samoihin aikoihin, ja alkoholi ja muut piristeet on minimoitava. Alkoholia en juo oikeastaan enää lainkaan ja kahvistakin olen pyristelemässä eroon.

 

Unen tarve on vähentynyt minulla n. 7 tuntiin yössä (nuorena n. 8h), mutta sen täytyy sitten olla hyvää ja säännöllistä joka yö. En ole huomannut kovankaan treenijakson vaikuttavan unen tarpeeseen, mutta silloin ei todellakaan voi pelleillä sen asian kanssa. Herään joka aamu aikaisin, riippumatta mihin aikaan pääsen makuulle, joten parempi vain päästä ajoissa 😄.

 

Selkeä yksittäinen asia joka vaikuttaa unen laatuun minulla on selän kunto. Jos selkä kipuilee, se herättää pitkin yötä vaihtamaan asentoa. Olen saanut sen nyt aika hyvään kuntoon joogailemalla, joten parempaan suuntaan senkin kanssa.

 

Kesäaikaan kilpailut ovat aina sotkeneet rytmiä, ne kun yleensä pidetään arkipäivinä klo 18-19. Ihmeekseni huomasin muutama viikko sitten kun kävin kisaamassa, että jo neljän tunnin jälkeen startista nukuin kuin tukki. Kuvittelin, että tämä taipumukseni käydä kierroksilla iltatreenien tai kisojen jälkeen olisi vain pahentunut iän myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uni, unen tarve ja kokemukset unen tarpeesta ovat kiinnostavia juttuja. Pitääkin tsekata noi mainitut kirjat jossain välissä.

 

Omat kokemukset monilta osin vastaavia kuin muiden, joskin unen tarve on ehkä aavistuksen keskiarvon alapuolella (vaikka esim Tuomilehto on tainnut sanoa katsovansa surullisena heitä, jotka näin itselleen uskottelevat tjsp). Mun unen määrä asettuu johonkin 6:30-7:15h välimaastoon, yli 8h on poikkeustapaus. En muista edes lapsena/teininä sitä, että oisin nukkunut puolillepäivin tahi 10+ tunnin öitä. Aikuisena tähän liittyy vielä sellainen feature, että mikäli nukun itselleni pitkät yöunet, luokkaa 8,5h, todennäköisyys herätä migreenin kanssa on huomattavan korkea.

 

Yksikin annos alkoholia sekoittaa kuviot, samoin extrakofeiini (nisti tarvitsee tarkat päiväannokset aamulla ja lounaan jälkeen, mutta ei siedä yhtään enempää tahi myöhemmin).

 

Lisäksi myöhäiset treenit ovat ihan hasardihommaa. Nuorena palasi kentältä jatkuvasti kympin jälkeen, nyt hikoilu iltakasilta tuntuu unen suhteen jo walk on the wild sidelta. Nyt kesällä valoisat aamut ovat myös oma lukunsa, alan heräillä viiden jälkeen, mikäli makuusoppiin pääsee vähänkin päivänvaloa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, mml kirjoitti:

Uni, unen tarve ja kokemukset unen tarpeesta ovat kiinnostavia juttuja. Pitääkin tsekata noi mainitut kirjat jossain välissä.

 

Omat kokemukset monilta osin vastaavia kuin muiden, joskin unen tarve on ehkä aavistuksen keskiarvon alapuolella (vaikka esim Tuomilehto on tainnut sanoa katsovansa surullisena heitä, jotka näin itselleen uskottelevat tjsp). Mun unen määrä asettuu johonkin 6:30-7:15h välimaastoon, yli 8h on poikkeustapaus. En muista edes lapsena/teininä sitä, että oisin nukkunut puolillepäivin tahi 10+ tunnin öitä. Aikuisena tähän liittyy vielä sellainen feature, että mikäli nukun itselleni pitkät yöunet, luokkaa 8,5h, todennäköisyys herätä migreenin kanssa on huomattavan korkea.

 

Yksikin annos alkoholia sekoittaa kuviot, samoin extrakofeiini (nisti tarvitsee tarkat päiväannokset aamulla ja lounaan jälkeen, mutta ei siedä yhtään enempää tahi myöhemmin).

 

Lisäksi myöhäiset treenit ovat ihan hasardihommaa. Nuorena palasi kentältä jatkuvasti kympin jälkeen, nyt hikoilu iltakasilta tuntuu unen suhteen jo walk on the wild sidelta. Nyt kesällä valoisat aamut ovat myös oma lukunsa, alan heräillä viiden jälkeen, mikäli makuusoppiin pääsee vähänkin päivänvaloa. 

 

Jep, Tuomilehto painottaa sitä, että jos menee sänkyyn esim 23.30 ja herää 6.30 niin unta ei tule 7 tuntia vaan keskimäärin 6,5 tuntia. Ja jos taas "nukahtaa heti kun pää koskettaa tyynyä" niin se on merkki vakavasta univajeesta. 

 

Meillä juniori (18v) lähtee toisinaan salille 21.30 aikaan koska silloin siellä ei ole mummoja tiellä... Samaan aikaan itse jo katselen sängyn suuntaan. Kesäisinhän kannattaa hyödyntää aikaiset aamut lähtemällä ulos liikkumaan heti tuolloin 06 paikkeilla, nyt varsinkin helteiden aikana tuo on ollut inhimillisin aika vuorokaudesta esim juoksemiselle.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Latasin juuri itselleni tuon Matthew Walkerin kirjan Miksi nukumme?  Tuomilehdon kirja on jo hyllyssä. Olen myös huomannut unen tärkeyden mitä enemmän ikää tulee.

Uni on siitä mielenkiintoinen asia että mitä enemmän sitä yrittää sen kauemmaksi se karkaa. Joten noista unen haittavauikutuksista korostetustikin puhuminen lisää ainakin omalla kohdallani juuri uneen liittyvää stressiä ja sitä kautta unettomuutta. Nykyään varsinkin intensiivisten treenijaksojen jälkeen uni karkaa jonnekin joten palautumisen merkitys on kaikin tavoin kasvanut harjoittelussa. Ylikunnon vaara on ainakin itselläni iän myötä kasvanut ja ne harjoitus syklit mitkä ennen menivät tuosta vaan niin nykyään aiheuttavat elimistössä helposti ylikuormittuneen moodin.Sen myötä myös hyvän unen merkitys on kasvanut tärkeäksi elementiksi harjoittelun osana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pientä apua on välillä systemaattisista rentoutusharjoituksista. Usein illalla sellaisia tehdessä nukahdan jo alkumetreillä, mutta jos sattuu olemaan jostain syystä ylivirkeä olo, niin voi ottaa sen positiivisena ja ajatella että nyt voi tehdä rentoutusharjoituksen loppuun nukahtamatta. Silloin myös hyväksyy tilanteen paremmin, eikä tule unenjahtaamiskierrettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Latasin juuri itselleni tuon Matthew Walkerin kirjan Miksi nukumme?  Tuomilehdon kirja on jo hyllyssä. Olen myös huomannut unen tärkeyden mitä enemmän ikää tulee.

Uni on siitä mielenkiintoinen asia että mitä enemmän sitä yrittää sen kauemmaksi se karkaa. Joten noista unen haittavauikutuksista korostetustikin puhuminen lisää ainakin omalla kohdallani juuri uneen liittyvää stressiä ja sitä kautta unettomuutta. Nykyään varsinkin intensiivisten treenijaksojen jälkeen uni karkaa jonnekin joten palautumisen merkitys on kaikin tavoin kasvanut harjoittelussa. Ylikunnon vaara on ainakin itselläni iän myötä kasvanut ja ne harjoitus syklit mitkä ennen menivät tuosta vaan niin nykyään aiheuttavat elimistössä helposti ylikuormittuneen moodin.Sen myötä myös hyvän unen merkitys on kasvanut tärkeäksi elementiksi harjoittelun osana.

Juurikin näin, siksi esimerkiksi kelloradio /kännykkä yöpöydällä (tai muu mistä yöllä näkee ajan kulumisen) on huono, on tuskastuttavaa yrittää väkisin unta ja vilkuilla että taas puoli tuntia mennyt enkä vieläkään nuku... Siksi perinteinen herätyskello tarpeeksi kaukana ja vaikka kävisin vessassa en sitä vilkaise. Rennompi olo uudelleen nukahtamiseen kun ei tiedä onko aamuun puoli tuntia vai enemmän..

 

Mulla myös alipalautumisen vaara on suurin syy sille että haluan panostaa uneen. Parasta ennen -päiväys on tullut ohitettua 😂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.6.2020 at 18.42, Aquamigo kirjoitti:

 

 

Kuuntelin kaksi äänikirjaa aiheesta (Matthew Walkerin kirja Miksi nukumme? 

 

 

https://guzey.com/books/why-we-sleep/

 

Tässä on niin sanottu akateeminen niskalaukaus kyseisestä kirjasta... Eli lyhyesti sanottuna jo kirjan intro on täynnä vääristeltyjä tilastoja jossa faktat silotellaan pois kirjoittajan agendaa palvellakseen. Jos Lontoo sujuu niin suosittelen tutustumaan tuohon jo ihan senkin vuoksi että miten ohuella langalla noita "tieteellisiä" kirjoja joskus kirjoitellaan, tietääpähän sitten suhtautua skeptisesti kaikkeen muuhunkin tieteelliseen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy