Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vertaistukea vailla! Surkea juoksija suuntaa ekalle puolikkaalle...

Kaaru
 Share

Recommended Posts

Ja kun tämän palstan juttuja lukee, lähinnä -huokaus- masentuu.

Kun minulle:

-10km/h vauhti on nopea vauhti.

-kevyt hölkkä ja kevyt juoksu eivät juuri eroa toisistaan -kummassakin henki pihisee ja polvet notkuvat.

-kerran viikossa juoksu on säännöllistä juoksua

-ajatus, että pinkoisin puolikkaan alle kolmen tunnin saa huvittumaan

Löytyykö siis muita, jotka kehnosta juoksutaidostaan huolimatta juoksevat?

Ja haaveilevat puolimaratonista?

(ja vielä uskaltautuvat tähän ilmoittautumaan)

:sign0163:

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mikä juoksutaito??

Lenkit tulee juostua pääosin 6-7 min/km (no joo, joskus olen juossut jopa alle kuuden minuutin km-vauhtia!), joten et ole yksin. Niin ja olenpa joskus ohittanut muutaman sauvakävelijän :tongue:

Ei sillä vauhdilla ole niin väliä, hyvät fiilikset tulee jostain muusta kuin nopeudesta - ainakin allekirjoittaneelle.

Minä olen myös todellinen aloittelija.

"Juoksulenkit" juoksen ja kävelen ja vauhti on luokkaa 9-10min/km. Viime kesänä "juoksin" kaksi puolimaratonia ja ajat olivat 3h ja 2h45min. Olen siis todellinen aloittelija. Tänä vuonna olisi tarkoitus taas lähteä parantamaan tuota puolimaraton aikaa. Ehkä sitä useamman vuoden harjoittelulla pääsee lähelle 2h aikaa ja sinne minä tähtään :)

Tsemppiä sinulle ja meille muille aloittelijoille!

Siis jostakinhan sitä on aloitettava. Eikä kukaan ole seppä syntyissään, tai no tässä tapauksessa siis liikuntaharrastuksessa ehkä jotkut ovatkin, eli löytyy tietysti niitä lahjakkaita joille joku alle 5 min kilometrivauhti on heti alusta alkaen kevyttä tavaraa, mutta pääasiassa kaikki aloittavat jostakin "nolla" kohdasta.

Itse en enää niinkään muista mikä minun alkuvauhtini ensimmäisinä juoksukuukausina oli, mutta sen muistan että hidasta se oli ja senkin muistan kun ensimmäisen kilpailuni (Lapuan uudenvuodenyöjuoksu) juoksin ja sain ajakseni 5 km matkalta 35 minuutin paikkeilla olevan loppuajan. Se kyllä harmitti kun hävisin "huulipunat ja ripsivärit hienosti naamalla" oleville juoksijattarille! Itse kun olin aivan varmaan sinipunainen ja märkä hiestä ja tuulesta ja tuiverruksesta. Ja hitsi senkin muistan kuinka :sick0010: kipeeksi tulin noista "kovaa" juoksuistani. Ja kipeeksi tuun edelleen, vielä 20 vuoden harrastamisen jälkeenkin, mutta kaikkeen tottuu.

Kyllä se siitä! Ja se on varmaa, että ei ole kuin yks suunta sinulla ja se on ETEENPÄIN !

Tsemppiä harjoituksiin ja kunhan vaan muistat, että säännöllisyys on kaikista tärkeintä ja pienistä ei saa lannistua. Muista myös, että voit joskus ottaa lenkkiesi lomassa pieniä "pyrähdyksiä", eli juokset kovaa vaikka yhden lyhtypylväänvälin ja toisen ja kolmannenkin... Siitä saat vauhtia ja lihaksesi saavat aivan erilaisia ärsykkeitä kuin noilla hitailla ja vaikkakin pitkillä lenkeillä. Ja joskus kannattaa juosta jotain lyhyempiä kuin puolimaraton, kilpailunomaisesti. Suomen kesä on täynnä hölkkäkisoja, mukavia tapahtumia - kannattaa kokeilla!

No nämä oli taas tämmöisiä kuntoiluveteraanin kansanomaisia neuvoja vaan...

Mukavaa kesää!

Kuule...

Meikäläinen on niin hidas "juoksija" että ainoat "kehitysnäkymät"

ovat tuolla ultrapuolella: Aion nyt keväällä saada kasaan ainakin

ekan sataseni, mutta satasen 15 tunnin suoritusaika voi olla

liian lyhyt. Niinpä menenkin tekemään sen 24h kisaan.:WTF:

Näin toteutuu eräs suuri unelmani: Järjestäjät ja huoltajat ovat

vielä paikalla kun tulen "maaliin"!:voitto:

Tätä ihmettä tavoitellessa minussa minusta on kai sitten alkanut

kehitty "ultrajuoksija", ja saan edes kerran elämässä osallistua

johonkin liikuntatapahtumaan ilman, että minusta on haittaa.:gloomy:

Nyt se tärkeä: KYLLÄ ON OLLUT NAUTINNOLLINEN MATKA

TÄHÄN ASTI. Ja meno sen vaan parenee (vauhti ei - syyt ovat monet).

Anna mennä vaan. Pyri kehittymään, mutta älä tee siitä itsetarkoitusta vaan

keino lisätä hyvän harrastuksen mielekkyyttä ja houkuttelevuutta.

Arvostelijoille yhteistä on kyvyttömyys ymmärtää, ettei kukaan ota ikinä

askelia puolestasi. Kannustajat ottavat niitä rinnallasi - ainakin näin etäältä.

Ja sitä taitaa olla se sepotus.:grouphug:

"Juoksulenkit" juoksen ja kävelen ja vauhti on luokkaa 9-10min/km. Viime kesänä "juoksin" kaksi puolimaratonia ja ajat olivat 3h ja 2h45min.

Juu, on meitä täällä joitakin ;). Nickinikin tuohon vauhtiini jotenkin viittaakin... Ja joskus on joku masennuksen aalto iskenyt, kun palstaa on lukenut... kun toiset "hitaat juoksijat" eivät pystyisi selvittämään lenkkiä tuohon 10 minuutin km-vauhtiin edes ryömimällä. Mutta, mutta, ei sen tarvitse menoa haitata! Viime kesänä juoksin neljä puolimaratonia (yksi maraton oli tavoitteena, mutta se jäi sitten juoksematta). Ajat olivat 2 x 3 h, 2.36 ja 2.24. Ja juu, käväsi muutamaan kertaan mielessä, että mitä mä täällä juoksukisassa teen. Ja välillä on lenkilläkin turhautuminen käynyt, kun tuntuu että tätä on harrastellut jo 1,5 v. eikä mitään kehitystä tunnu näkyvän missään. Vaan saanhan mä juosta - ei oo kukaan vielä tullu sanoo, etten sais. Pääasia että ittellä on kivaa.

Ja ainahan voi keskittyä mukaviin oheistoimintoihin, kuten Sepon kotisivuihin ja seppolaisten tapaamiseen jne. Kyllä sekin tsemppaa omalla juoksutaipaleella.

Jatketaan vaan, me hitaatkin.

Täällä yksi vasta-alakaja. Aloitin harrastuksen vasta tämän kuun 1. päivä.

Aloitin kuntoplussan juoksuohjelmalla, mutta totesin sen sykettä voimakkaasti nostavaksi. Joten muutin strategiaa :). lenkkivihko.fi-sivustolle olen lenkkejä ja viikkosuunnitelmiani kirjannut, mutta homman nimi on nyt se että H.itaasti. Lenkeissä on vielä paljon kävelyä, mutta koko ajan pyrkimys juoksuun. Sykerajojen puitteissa. Minä uskon että tästä vielä noustaan, mutta yritetään olla kärsivällisiä että paikat kestää.

Kyllä tosiaan nuo "nopeudet" välillä naurattavat, mutta kun nyt vain vertaillaan niitä tuloksia omiin vanhoihin niin kyllä sitä kehitystä tapahtuu. Ihan totta. Ja jätetään muut vertailut vielä kokonaan laskuista.

Juoksu on aivan ihana harrastus. Aivan huumassa lähden lenkkipolulle. Olen ihan ihmeissäni kun tällaisen riemun olen liikunnasta löytänyt.

Kirjaillaan kuulumisia toistekin.

Kottarainen.

Eiköhän se tosiaan ole se oma fiilis mikä merkkaa eniten! Ja jos me ollaan kuntoilijoita niin ei tarvi tavoitella kuuta ja tähtiä taivaalta. On meitä muitakin jotka ei viitti täällä suuremmin aikojaan revitellä...

Ei muuta kun tsemppiä sulle kovasti!:grouphug:

Täältä saa paljon hyvää vinkkiä ja tietoa kun suodattaa pois asiat mitkä on itelle liian etäisiä tai edellyttää kovempaa kuntoa. Edistystä voi tapahtua tälläkin tasolla!!!

Hienoa saada ihan ensimmäiseen kysymykseensä näin monta vastausta!:dankk2:

Ja kiva huomata, etten ole ainoa hidas taivaltaja.

Mä siis olen juossut viime kesästä, lähes säännöllisesti, sulilla kahdesti, jopa kolmasti ja liukkaammilla keleillä kerran viikossa. Tämän viikon alusta lisäsin viikkotreenikertoja neljään, ja tavoitteena olisi juosta Paavo Nurmen maratonissa puolikas. Aikarajaa en uskalla asettaa.

Eiköhän se tästä, kannustuksenne ja uusien tossujen voimalla juoksin tämänpäiväisen lenkkinikin mukavaan vauhtiin.:smiley: