Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Peccatum

Pitkä lenkki ja masennus

Recommended Posts

Hei!

 

Alkutiedot: Olen ollut yli 10 vuotta masentunut, viime aikoina masennus olen saanut hoidettua sitten että se on jäänyt lievään masennukseen.  Juoksijana on ollut kausi jolloin olen juossut 3-5 kertaa/viikossa ja sitten ollut rauhallisempia kausia. Olen muutaman vuoden juossut harvemmin.

 

Nyt taas olen hitaasti yrittänyt aktivoida juoksua viimeisen puolen vuoden aikana. Olen huomannut , että pitkän lenkin jälkeisenä päivänä/päivinä(1-3 päivää) masennus tila tippuu huomattavasti alemmaksi. Voidaan sanoa, että silloin olisin syvän masennuksen tilassa niinä päivinä.  Olen vähän ihmeissään mistä tällainen olotila voisi johtua?  Pitkillä kävely lenkkeillä ei ole tullut seuraavana päivänä masennuksen alaspäin menoa, mutta kevyillä juoksulenkeille yli 1h 10min lenkkeillä(keskisyke noin 75% maksimista) sen huomaa joka kerta seuraavana päivänä.

 

Mistä voisi johtua?

 

 

Kiitoksia kaikille vastanneille jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun ei masennuksen syytä tunne sen tarkemmin niin vaikea sanoa, mutta yksi juttu mikä tulee mieleen on että hermosto on sen verran väsynyt että se vetää vireystilan matalaksi. Tai jos taustalla on ylirasituksesta johtuvaa masennusta niin kroppa lyö jarruja päälle heti kun vaikuttaa sille että alkaa mopo keulimaan. Masennuksen alkusyyt kun voi olla hyvin monenlaisia.

 

Ehkä taustalla on myös tyhjähköt hiilihydraattivarastot, muistaakseni jotkut ovat kertoneet että hiilihydraattivarastoilla ja mielentilalla voi olla vaikutusta toisiinsa.

 

Lääkitys tietysti on sitten yksi iso juttu, jos semmoista on. Kun ei näistä tiedä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos second,

 

Mielenkiintoinen pohdinta toi hermosto asia, täytyy syventyä siihen. 

 

Itse olen pois sulkenut hiilihydraattivarastot siintä syystä, että suoritus päivänä/iltana olotila pysyy samalaisena ennen pitkän lenkkiä. Saan tankattua kaksi/kolme hiilihydraattiateriaa ennen kuin masennus tilan lasku tulee. Tämä voi olla väärä oletus, minun vajavaisella tiedolla ravitsemuksesta olen päätynyt tähän.

 

Tällä hetkellä ei ole lääkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tuo toistuu joka kerta, ei depressio ole mielestäni hoitotasapainossa. Lieväkin masennus heikentää huomattavasti elämänlaatua, vaikka arjessa kykenisikin selviytymään. Hae apua ensi alkuun vaikka yleislääkäriltä. Pienikin annos SSRI-lääkettä saattaa auttaa jo huomattavasti. Jos sulla on mahdollisuus ja varaa mennä terapiaan, niin aina parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmonen kysymys, etta millainen olo sinulla on heti pitkan lenkin jalkeen? Ajatuksena, etta jos pitka lenkki nostaa dopamiini- ja serotoniini tasoja, niin silloin tuntuu hyvalta lenkin jalkeen. Sitten seuraavina paivina tama "high" on kadonnut ja se saa olon tuntumaan ikavalta. Kuten tuossa ylla Numerolapun paiskaaja totesi, niin serotoniinin takaisinoton estava laakitys voisi olla jotain, mista laakarin kanssa kannattaisi keskustella. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy tutustua suuremin kortisoli toimintaan. 

 

Viimeisen puolen vuoden aikana on toistunut jokaisella pitkällä lenkillä tai kartio harjoituksella. Tosin niitä on suurin piirtein vain 10 kunta. Siinä mielessä hassua, että samaan aikaa pystyy tekee kahden tunnin salli harjoituksen(½h alku lämmittelyä, 1h itse salia ja ½h kevyt kartio+ loppu venyttely )  jolla ei ole samaa vaikutusta. 

 

Lenkkien jälkeen on aika neutraali olo, mulla todella harvoin tulee hyvän olon tunneta lenkin jälkeen(Ainoa kerran kun muistan hyvän olo niin siitä on yli 5 vuotta aikaa). 

 

Masennusta olen vuosien varrella hoitanut erilaisin tavoin. Viime terapiasta sain tiputettua syvästä masennuksesta, lievää masennukseen. Oma terapeutti muutti toiselle paikakunnalle, koin raskaammalta aloittaa heti uuden terapeutin kanssa. Varmaan tulevaisuudessa jos en saa itse hoidettua tai satunaisella terapeutin käymisellä kuntoon itseeni. Niin tulen ottamaan uuden terapeutin.

 

Lääkitystä täytyy harkita uudelleen, aikoinaan(yli 10 vuotta) sitten söin erilaisia masennus lääkeitä. Ne jotka toimivat minulla väsyttivät sen verran, että niitä oli vaikea yhdistää työ elämään.  

 

Kiitoksia jokaiselle ymmärrystä avaavista vaihtoehdoista.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huonompikuntoisena tai kun harjoituskuormaa on alla  ja pitkä lenkki on ollut liian kuormittava niin olen havainnut alakuloa seuraavina päivänä.  Nyt olen vähentänyt pitkän harjoituksen tehoa niin on auttanut. Silti saattaa joskus yllättää. Jos on rankempi harjoitus edellispäivänä niin pitää olla tosi kevyt pitkä. Tuoreella jaloilla voi mennä vähän kovempaa. Joskus muuten tuntuu palautuneelta niin voi olla hermostollinen rasitustila vielä päällä. Punttien nostelu tauon jälkeen, suunnistus raskaassa maastossa tai vaikka työstessin hidastama palautuminen.  Ylikovat lenkit on petollisimpia kun ne iskee jälkikäteen. Tosi kulkeva olo raskaan jakson lopussa, ja vois paahtaa kolmannen raskaan, mutta sitten kevyellä viikolla on aika kurja palautumaton olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, Peccatum kirjoitti:

Viimeisen puolen vuoden aikana on toistunut jokaisella pitkällä lenkillä tai kartio harjoituksella. Tosin niitä on suurin piirtein vain 10 kunta. Siinä mielessä hassua, että samaan aikaa pystyy tekee kahden tunnin salli harjoituksen(½h alku lämmittelyä, 1h itse salia ja ½h kevyt kartio+ loppu venyttely )  jolla ei ole samaa vaikutusta. 

 

 

 

Juoksu on huomattavan kuormittavaa sykkeisiin nähden. Kävelyä, pyöräilyä, punttia, soutua, hyötyliikuntaa tms ei voi verrata siihen miten väsyttävää juoksu on. Nämä on omakohtaisia kokemuksia mutta niinpä ne näkyy ihan huipputasollakin, juoksijat ei pysty treenaamaan niin isoja määriä tai kerta-annoksia kuin mitä normaalisti huippu-urheilussa treenaillaan.  Tai pystyy, mutta tulosten kustannuksella.

 

Punttihommat sitten taas on aika keveitä suhteessa käytettyyn aikaan. Juoksulenkillä tunnissa jos kuluttaa vaikka sen 700kcal niin punttitreenissä tunnin aikana kuluttaa ehkä jonkin 200-400kcal. Sykemittarit ja muut hilavitkuttimet voi väittää muuta mutta ne on aika epäluotettavia loppujen lopuksi. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mulla on kovempi jakso alla tai sitten ylipitkä lenkki niin se vaikuttaa kyllä aina korvienväliin. Tosi helposti tulee alakuloisuutta yms. Ei se nyt tietenkään masennusta ole, eikä siihen verrattavaa mutta kuitenkin. Sinänsä voin kyllä samaistua ketjun aloitukseen, että tilanne on outo. Helpottaa toki kun tiedostaa asian.

 

Haastavinta on jos rasitus tuntuu olevan päällä pidemmän aikaan kun tuntuu että mieli on maassa eikä juoksukaan tunnu siltä kuin ennen. Se nyt taas masentaa helposti lisää josta pääseekin helposti kierteeseen. Tilanne normalisoituu palautumisen kanssa, mutta onhan siinä pari päivää hermo kireällä ja mieli maassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin masennun_väsyn kovien vetojen jälkeen . Mutta lievä alakuloisuus häviää sitten kun häviää..pk jyystöt tuottaa lähinnä mieli hyvää..vaikka välillä tuntutuvat melko tasaiselta puurtamiselta..mutta kun täs iäs ei ei voi joka lenkkii vetää kovaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo Sepon mainitsema ylipitkien lenkkien jälkeinen alakuloisuus saattaa tosiaan olla ihan vain sitä, että kropasta on kaikki mehut imetty. Samanlainen fiilis tulee minulle silloin kun lisään treenimääriä uudelle levelille, ja se kestää niin pitkään kunnes kroppa tottuu (viikon pari). Yksittäiset kovemmat treenit sen sijaan piristävät mieltä, ja ovat koko tämän harrastuksen suola minulla. Kuningasfiilikset tulee kovasta ratatreenistä tai kisasta. Varmaan joku hormonaalinen juttu. Myös pitkä lenkki tuottaa hyvän fiiliksen, jos se siis on sopivan pitkä/kova.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tuo Sepon mainitsema ylipitkien lenkkien jälkeinen alakuloisuus saattaa tosiaan olla ihan vain sitä, että kropasta on kaikki mehut imetty.

 

Tuo tulee mulle tavallisesti parin päivän viiveellä. Viikonloppuna 50km lenkki niin viimeistään keskiviikkona kaikki tuntuu olevan pielessä ja ahdistaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy