Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
tonipk

Juoksu balansi

Recommended Posts

Hei, 

 

Olisin kysellyt kokeilemisen arvoisia vinkkejä vasta-alkajana. 

 

Garmin hrm run palautteen perusteella balansi tahtoo aina olla vasen puoli 51 ja oikea 49. 

 

Ihan hetkittäin saattaa päästä aika lähelle 50/50 balanssiin mutta hyvin harvoinpa. Reippaassa kävelyssä balansi näyttää olevan suht ok. 

 

Kiropraktikko kyllä usein sanoo että oli taas toinen jalka vähän pidempi mutta ilmeisesti menevät hoidon jälkeen "normaaliksi". Voiko tästä johtua ja onko mitään tehtävissä tällöin. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se MKT-tasapaino jostakin kertoo mikäli ero on yli 1% (tjsp). Tarvitseeko siitä välittää on sitten toinen asia. Jos juoksu maistuu ja sujuu, näyttäisin keskaria kaikille teknisille mittareille. Parhaimmillaan tuo voi toimia ennaltaehkäisevänä indikaattorina jollakin lähestyvälle ongelmalle, mutta muuten se on minun mielestä aika tarpeeton tieto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Kyllähän se MKT-tasapaino jostakin kertoo mikäli ero on yli 1% (tjsp). Tarvitseeko siitä välittää on sitten toinen asia. Jos juoksu maistuu ja sujuu, näyttäisin keskaria kaikille teknisille mittareille. Parhaimmillaan tuo voi toimia ennaltaehkäisevänä indikaattorina jollakin lähestyvälle ongelmalle, mutta muuten se on minun mielestä aika tarpeeton tieto.

 

juuri näin..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, tonipk kirjoitti:

Sitä mietinkin että onko oleellinen.. Lähinnä se että tuleeko siitä ongelmia ajan kanssa. Mukavahan se olisi saada balanssiin varmuuden vuoksi. 

 

Vastahan tuon tiedon olet saanut. Lenkkeile nyt vaikka vuosi ja tarkkaile muuttuuko se tasapaino mihinkään. Jos ei muutu, niin se on sitte se sinun tasapainosi. Sitä odotellessahan voit vaikka tehdä yhden jalan lihaskuntoilua (kyykkyjä, mavea jne.). Jos siellä on epätasapainoa voimatasoissa tai liikkuvuudessa, voihan se vaikka korjaantua.

 

Mutta en suosittelisi korjaamaan jotenkin juoksutekniikkaa, yrittämällä saada toista jalkaa "nopeammaksi" tms. Kaikki korjausliikkeet kannattaa tehdä epäsuorasti (voima/liikkuvuus tai sitten vain juoksemalla paljon) ja antaa itse juoksun olla luontevaa ja rentoa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näkisin, että noin pienet erot menevät vielä  mittausepätarkkuuden piikkiin. Itselläni lukemat pyörivät suurinpiirtein noissa samoissa lukemissa jatkuvasti, eikä sanottavia ongelmia ole ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy