Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jt train

jt train (10k 40min, 1/2M 90min)

Recommended Posts

Aamupäivällä 6,5km kevyt lenkki. Nyt alkuillasta 8km. Meni ihan hissutteluksi (5:30 @ 114bpm), kun nilkat kipeät. Nyt vähän semmoinen olo, että ei olisi mitään tehnyt, mutta silti jalat hellät...  Joutunee huomenna harrastamaan jotain muuta lajia, jos eivät yön aikana tokene. 

 

Perus lyhyt lihaskuntosetti toki kanssa päivään. En tiedä onko tuosta 10-15min päivittäisestä annoksesta mitään hyötyä, muutakuin itsensä kurittamista säännöllisyyteen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinhän siinä klassisesti kävi, että intoa on enemmän kuin järkeä ja pari välipäivää piti ottaa juoksuun jalkojen takia.

 

Ke: Aamusella 6km kävely, illalla 2h pyörällä pk2-"sweet spot". Tuntui, ettei kulje mihinkään, mutta mittarin mukaan kulki kuitenkin ihan ok.

To: Aamulla lyhyt kävely, illalla 16km kävely. 

 

Pe (tänään): lyhyellä aamukävelyllä tuntui nilkat jo ok:lle, niin uskaltauduin aamupäivällä heittämään lyhyen 5km juoksulenkin, joka tuntui oikein hyvälle. Alkuillasta vielä suunnitteilla 1-2h pyöräilyä tai kävelyä (jos oikein sateeksi heittää taas). Tuli kyllä lounaalla vedetyksi yliannostus ohra-riisi sekoitusta + ruisleipää -> rantapallo edelleen vatsassa.

 

Täytyy nyt pitää juoksenteluissa käsijarrua päällä, kunnes jalat tottuvat. Jatkuvuus on kuitenkin kestävyysurheilussa kaikki kaikessa. Eli säännöllisesti esim. 4x lyhyitä 5-7km lenkkejä ja vaikka pari 10-12km lenkkiä viikossa. Ilman tehoja. Pehmeällä alustalla.  Lisäksi sitten muita lajeja. 

 

EDIT: perjantai-illalle 2h pyörä pk. Tuuli oli kaverina, mutta sentään kuivaa.

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantai. Hyvää Esterin päivää vaan, päivän keli ainakin sattui kohdilleen:D Sen verran reippaita sadehetkiä välillä.

 

Ikuinen pk-kausi jatkui tänäänkin:

 

Aamupäivällä sateen tauottua juoksu 10km / 5:04 / 134bpm . Ok perus. Yritin saada kadenssin 180, mutta jäi 172. Vasen nilkka vähän muistutteli itsestään. Lopuksi lyhyt lihaskuntosetti ulkogymillä.

 

Iltapäivällä 2h kevyt pyörälenkki 29km/h / 117bpm. Lähtiessä oli +10° ja jopa aurinkoa näkyvissä, mutta ei kovin pitkälle kerennyt kun iski hillitön rae / sadekuuro niskaan ja lämpötila putosi +1°. Tuli jo mieleen, että kuinkahan tässä käy, mutta onneksi meni ohi ennenkuin ihan jäätyi. Loppumatka meni toukokuun helteisessä +4° kelissä. Milloin tulee kesä?

 

Syömisiä pitäisi varmaan taas miettiä. Paino vähän noussut ja tuntuu, että vatsa ollut aivan turvoksissa nyt pari päivää (häiritsi suorastaan ajamista jo). Tilannetta ei tosin helpottanut, että tuli sorruttua jäätelöön taas vaihteeksi

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Su: 2h vk-lenkki pyörällä , päälle 5km kevyt hölkkä .Hyvä harjoitus!

 

Oli suunnitteilla pitkä pk-pyörä (n. 4h) tälle päivälle, mutta sadetutkaa tutkittuani päätin vaihtaa lyhyempään tehoharjoitukseen, jotta ehtisin sateen alta pois (kuten sitten ehdinkin). Pyörän jälkeen vaihdoin kamppeet ja kävin hölkkäämässä hitaasti lyhyen lenkin. Siinä sitten lenkkien jälkeen ahtaessani ruokaa kupuun, rupesikin ukkostamaan ja tulemaan rakeita yms. ihan reippaasti.  Eli hyvä, että tuli vilkaistua sadetutkaa ennen lähtöä.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma 18.5: Aamu: Tein sen sunnuntailta jääneen pitkän pyörän. 4h / 123km . Alkuun rauhallisesti, sitten pk2. Pari vetoa matkalle.  Ihan hyvä kulku oli. 

Ilta: Juoksu kevyt 5km , meinasi olla ihan mehut pois. Lopuksi vähän lihaskuntoa. 

 

Ti 19.5: 3h15min / 99km pk2 pyörä, jonka päälle kevyt 5km juoksu.

 

Vasen nilkka hieman arka ja juoksun jälkeen enemmänkin. Ilmeisesti pohje/akilles kireä, joka sitten säteilee tuohon. Olen antanut kylmähoitoa ja se helpottaa. Täytyy nyt vain näitä lyhyitä, kevyitä lenkkejä tyytyä tekemään. Tekisi mieli päästä juoksemaan kunnolla, mutta pakko se on malttaa. Eihän tässä lajissa kiire saa olla. 

 

Ke 20.5: Lepopäivä.  Oli aamulla lihaksissa semmoinen tuntuma, että päätin pitää välipäivän. 1h kevyttä pyörittelyä aamupäivällä. Nyt illalla meinasin käydä lyhyen kävelylenkin tekemässä. 

 

Koitetaan nyt uutta taktiikkaa, että välillä näitä välipäiviä, jotta saisi paremmin irti "tehokkaista" päivistä. Tähän asti olen pääasiasiassa tahkonnut päivästä toiseen. Ongelma siinä on, että harjoittelu puuroutuu (hmm.. puuro on kyllä hyvää. t. nimimerkki "Aamuin illoin"). Vaikeaa kyllä näiden lepopäivien pitäminen... No tuleepahan luettua. Ja syötyä, lepopäivänä koko ajan nälkä.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasen jalka (lähinnä nilkan seutu) oireillut sen verran, että juoksua ei ole tullut sitten tiistain. En jaksa uskoa, että mitään vakavampaa vammaa tuossa voisi olla, kun ei ole turvoksissa tai erikoisen värinenkään. Ilmeisesti vain pohjelihas / nilkan juoksuun tottumattomat jänteet.. Hierontaa tekisi mieli koittaa ensimmäistä kertaa elämässä.

 

To-Pe-La: yksi pyörälenkki per päivä ja lisäksi kevyttä kävelyä n. 4-6km/pv + lihaskuntoa. 

 

Huomenna meinasin käydä lyhyen juoksulenkin kokeilemassa ja katsomassa miten pahaksi äityy. Turhauttaa, kun meinaa kaatua heti lähtökuoppiinsa taas tämä homma. Käynyt mielessä, että pitäisikö koittaa paremmin tuettuja lenkkareita (joku Asics)? Nyt mennyt Nike Pegasus.

 

Tänään mahtavan lämmin keli, nautintoa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainaskin itellä jalkavaivat väheni sen myötä, kun siirryin vähemmän tuettuihin/ohjaaviin neutraaleihin ja hyvin vaimennettuihin kenkiin. Tietty varmaan näkemyksiä on monia. Uusien juoksutossujen kokeilu ei tietenkään ikinä ole huono idea! Minkälaista oiretta siinä nilkassa on? Jotain kevyttä kipua? Meneekö pahemmaksi juoksulenkin aikana vai vasta jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kipu tuntunut enimmäkseen sisäsyrjällä siinä "patissa" . Juoksun aikana häiritsee lähinnä alamäissä, mutta juoksun jälkeen jonkin aikaa melko arka kävellessä. Tänään herätessä ei juurikaan tuntemuksia, taidan lähteä kohta testilenkille (kunhan aamupuurot hieman laskeutuu vatsassa).. Ehkä tosiaan syytä pysyä neutraaleissa kengissä, mutta mahdollisesti joku hieman enemmän vaimennettu kuin Pegasus. Suosituksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Su 24.5: Kevyt lenkki (11,5km @ 5:16 @ 123bpm) tuli tehtyä. Muuten tosi kepeän oloista menoa, mutta nilkka edelleen hieman muistutteli olostaan. Heti lenkin jälkeen melko arka, mutta jo tunnin päästä ihan hyvä (lähes sama kuin ennen lenkkiä). Tiedä sitten, pitäisikö se vaan juoksennella kivusta huolimatta ja toivoa ettei pahene?

 

Tämä päivä merkitään nyt kyllä "rest and recovery" laariin. Lenkistä ei juuri hiki tullut ja sitten meni vielä mässäilyksi kirjaa lukiessa (Westön "Missä kuljimme kerran" sain luettua loppuun) No muuten koko viikko onnistui noudattaa hyvää ruokavaliota, niin yhtenä päivänä sopii livetä. Ja nyt syöty pakastin tyhjäksi jätskistä, eli sortumisvaara pieneni huomattavasti jatkoa ajatellen. 

 

Hmm.. Onpas todella nihkeää tarjontaa juoksukengissä. Tai ei löydy nettikaupoistakaan kokoja (UK12 US13 EUR47.5) monistakaan kiinnostavista malleista. Adidaksen Solar Boost 19 löytyisi alle 100€. Ainakin tuo on saanut kehuja pehmeydestä, tarkoittaako myös hyvää vaimennusta? Sportshoes tarjoaisi NB 1080V10 <-  tuntuu olevan monissa arvosteluissa voittaja.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, jt train kirjoitti:

Hmm.. Onpas todella nihkeää tarjontaa juoksukengissä. Tai ei löydy nettikaupoistakaan kokoja (UK12 US13 EUR47.5) monistakaan kiinnostavista malleista. Adidaksen Solar Boost 19 löytyisi alle 100€. Ainakin tuo on saanut kehuja pehmeydestä, tarkoittaako myös hyvää vaimennusta? Sportshoes tarjoaisi NB 1080V10 <-  tuntuu olevan monissa arvosteluissa voittaja.

Mulla on ollut tuosta sarjasta Solar Drive ja Solar Glide. Solar Drive oli hyvä, Glide aika pska. Siinä on ilmeisesti joku pronaationestokisko pohjassa, vaikka sen pitäisi sinänsä olla neutraali. Boostin pitäisi kai olla hyvä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma 25.5 Pyöräily 3h pk, sis 2x20/5 vk. Lisäksi kävelyä n. 4km + lihaskuntoa

 

Ti 26.5 JES! Nilkka jo parempi. Siispä klo 6 kevyelle aamulenkille shortseissa 6,7km @ 5:23 . Tuntui hyvälle mahtavassa kesäaamussa! Nilkka ei oikeastaan tuolla kevyellä lenkillä vaivannut ollenkaan. Oikea takareisi sen sijaan vihoittelee. 

Illalla 2h kevyttä pk pyöräilyä.

 

Helpottava fiilis, kun tuo nilkka tuntuu tokenevan. Jatkan kyllä kylmähoitoa vielä ja toistaiseksi korkeintaan joka toinen pv juoksua.

 

Vaaka taisi sanoa sopimuksensa irti maanantaiaamuna, sekoili ihan mitä sattuu lukemia, eli joka kerralla täysin eri tulos. Tänään näytti sitten taas kuitenkin samaa tulosta useammalla yrityksellä. Katsotaan.. 

 

Laitoin nyt tarjouksesta tilaukseen Solar Boostit. Tuleepahan testattua.

 

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ke 27.5 Pyöräily 64km @ 33,0km/h (avg 126bpm) . 2x15min vk1 veto, loppu pk:ta. Oli tarkoitus ottaa 3 vetoa, mutta sykkeet oli niin tahmeat (=ei nousseet toivotusti), että päätin jättää sikseen.

 

To: Juoksu 12,66km @ 5:03 (avg 130bpm). Pk-lenkki. Vasen nilkka ei vaivannut enää ollenkaan, mutta oikea takareisi kiristää senkin edestä. Muuten tuntui meno kepeälle.

 

Pätee kyllä näköjään kuntoilijaankin vanha sanonta, että urheilija ei tervettä päivää näe. Täytyy siirtää hellyys nyt tuohon takareiteen. Joutuuko tässä vielä opetellä venyttelemäänkin?

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, jt train kirjoitti:

Pätee kyllä näköjään kuntoilijaankin vanha sanonta, että urheilija ei tervettä päivää näe. Täytyy siirtää hellyys nyt tuohon takareiteen. Joutuuko tässä vielä opetellä venyttelemäänkin?

 

Minulla vaivasi muutama vuosi sitten takareisi vähän reilummin, kävin urheilulääkärillä ja sieltä fysioterapeutille. Suositteli tekemään lyhyitä venytyksiä niin, että jalka on jonkun matalan tason päällä, polvi on vähän koukussa ja selkä ihan suorana eli ei yritetä saada nenää polveen. Näitä piti tehdä monta kertaa päivässä. Ihme ja kumma, auttoi, ja auttoi uudestaan kun vaiva tuli myöhemmin. Tuossa ei siis haetakaan liikkuvuuden lisäämistä, vaan yritetään kai irroitella jotain kiinnikkeitä tai ylimääräistä arpikudosta.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy