Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Ukko32

Harjoittelun monipuolistaminen ja kehityksen seurantanta

Recommended Posts

Olen tässä kolmekymppisenä aloitellut juoksuharrastusta aikalailla nollista ja nyt kun on reilu vuosi tullut jolkoteltua enempi vähempi fiilispohjalta, niin tuli hommattua sykemittari ja -vyö ja ajatuksena on ollut alkaa kiinnittää hieman huomiota siihen miten ja mitä sitä oikein tulee tehtyä. Nyt on tässä kuukauden päivät saikun takia ollut aikaa hieman lueskella ja perehtyä juoksemiseen tarkemmin, jotta tässä parin viikon päästä juoksukunnossa ollessa olisi sitten vähän parempaa ajatusta siitä, miten kannattaisi treenata jatkossa.

 

Tähän asti on tullut yleensä juostua pari kolme kertaa viikossa sellasta yksitoikkoista tunnin 8-10km lenkkiä, sykkeistä ei ole ollut tietoa, mutta varmasti on toistuvasti liian korkeilla menty. Sykerajoistakaan ei sen tarkemmin tietoa ja ajattelin kyllä jossain vaiheessa käydä testauttamassa, mutta nyt alkuun koitan ainakin mennä kaavojen mukaan. Ajattelin myös käydä alaraaja-analyysissä tsekkauttamassa vähän askellusta ja mikäli on tarvetta erityyppisille kengille tai pohjallisille jne. Nyt jo nimittäin tässä vuoden aikanakin lonkka ja toinen polvi välillä aina vihotellut, että parempi varmaan vähän ennaltaehkäisevästikin käydä varmistamassa tilanne, jottei tämä alkuinnostus tyssäisi seinään. Saa siis suositella, jos on hyviä fyssarikokemuksia Helsingin seudulla.


Nyt siis olisi tarkoitus alkaa vähän monipuolisemmin harjoittelemaan ja alkuun ajattelinkin, että alan seurata esimerkiksi sykemittarin (Garmin FR245) mukana tulevia juoksuohjelmia tai jotain netistä otettua, mutta ei mikään ole oikein tuntunut itselle sopivalta. Tällä hetkellä kun ei tavoitteena ole liiemmin mikään tietty matka tai ajankohta, vaan enemmän sellainen yleisluontoinen juoksukunnon kehittäminen. Olisiko tällaiseen tilanteeseen jotain sopivaa nyrkkisääntöä, jonka palikoista olisi hyvä omaa viikkoa rakennella? Olin vähän ajatellut jotain sen tyyppistä, että jos sen kolmisen kertaa viikossa kävisi lenkillä, niin lähtökohtaisesti tekisi eri pituista kevyttä pk-lenkkiä ja sitten vaikka joka toinen viikko tekisi kerran vk:ta ja sitä voisi sitten varioida erilaisten intervalliharjoitusten yms välillä ja siihen kaiken päälle vielä venyttelyt ja lihashuollot. Miltä kuulostaisi?

 

Entäs sitten miten olisi fiksuinta sitä omaa kehitystä seurata? Mitkä olisi relevanteimpia mittareita ja tapoja tähän? Olin Garminin sovelluksella tehnyt itselleni sellaisen kymmenen kilometrin benchmark juoksureitin, jota ajattelin silloin tällöin juosta ja josta olisi hyvä seurata hieman sykkeiden ja vauhtien muutosta ajan kuluessa, mutta en vielä ole ainakaan löytänyt tapaa miten Connectissa saisi tarkasteltua erillisesti jonkun tietyn reitin tilastoja? Löysin kyllä keinon verrata manuaalisesti kahta suoritusta ja selainversiossa ainakin suorituksia tarkasteltaessa huomaa, että järjestelmä tunnistaa kyllä suoritetun reitin tietyksi, mutta en tosiaan onnistunut saamaan sitten kyseisen reitin kaikkia suorituksia mihinkään tiettyyn listaan. Onko tähän jotain keinoa? Yksi mitä mietin oli, että voiko esimerkiksi jostain suoritetusta reitistä luoda koko sen pituuden kattava osuus ja onnistuisiko sillon jonkun tietyn reitin tilastointi? Osuuksien luominen onnistuu vain juoksu&pyörämoodissa ja kun olen lääkärin määräyksestä vielä vasta kävellen päässyt tuota kelloa päässyt kokeilemaan, niin en ole tuota ominaisuutta vielä päässyt kokeilemaan.

 

Johan tuli pitkä vuodatus 😄 Toivottavasti joku jaksoi edes osin lukea.

 

Tästä se lähtee!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radalla jos alkaa juosta vaikka muutamia 1000m vetoja, niin siitähän niitä aikoja ja sykkeitä saisi seurattua.  Voisi olla motivoiva tapa, vaikka onhan se rata aika tyly paikka juosta. Pitää varmaan itsekin alkaa tehdä kilometrin vetoja rauhassa, ensi alkuun kohti neljää minuuttia. 

Juoksuvauhdin parantamiseen on monia tapoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy