Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Aloitteleva (polku)juoksija


Recommended Posts

Iltaa ja hyvää äitienpäivää kaikille äideille!

 

Koronan suljettua kuntosalit, alkoi kestävyysurheilu kiinnostaa. Kokeilin kolmisen viikkoa sitten polkujuoksua ja tässä on nyt kolmen viikon aikana juostu n. 70km ja siihen pyöräilyä päälle. Pyöräilyä onkin tullut harrastettua jo muutaman vuoden, mutta en ole ikinä mitään suunnitelmaa noudattanut, ajanut vain ajamisen ilosta.

 

Nyt kiinnostaisi panostaa enemmän kestävyysurheiluun ja katselin Jes Trainingin Bodom Trail-harjoitusohjelmaa, ja se vaikutti aika hyvältä, mietin vain että lähdenkö aloittelijoiden vai kokeneempien ohjelmalla?

 

Eka viikko on nyt takana aloittelijoiden ohjelmalla ja se tuntuu ehkä vähän kevyemmältä kuin omat tekemiseni aikaisemmin. Toki juoksua en ole juurikaan ennen harrastanut, mutta pyöräilyä kyllä. 

 

Pyöräilykuntoa on sen verran että sellaisia 30-100km lenkkejä tulee tehtyä cyclocrossilla tai maastopyörällä n. 1-3 viikossa.

Juoksukunnosta ei ole vielä oikein näyttöjä kun harrastusta takana se kolme viikkoa, mutta viikko sitten innostuin juoksemaan poluilla puolimaratonin ja se meni ihan kivasti, toki aikaa meni 3 tuntia, mutta ainakin jaksoin koko matkan.

 

Aikaisempi treenitausta koostuu perinteisestä kuntosali vääntämisestä ja crossfitista.

 

Osaisiko joku näiden tietojen valossa kertoa että uskallanko tällä treenitaustalla lähteä noudattamaan tuota kokeneempien ohjelmaa, vai pitäisikö aloittaa varovaisemmin sillä aloittelijoiden ohjelmalla? Vai olisiko jokin muu ohjelma tähän kestävyysurheilu-uran alkuun parempi?

 

Ensimmäiset kisatkin on jo mielessä, kun ajattelin elokuun alussa mennä PNM Trail kisoihin haistelemaan polkujuoksukisojen meininkiä. Mitään kummempia tavoitteita ei tietysti ole, kunhan pääsee reitin läpi 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Moikka, ja tervetuloa foorumille ja juoksemisen ihmeelliseen maailmaan. Kuntopuoli on varmasti ihan hyvällä mallilla tuollaisilla polkupyörälenkeillä ja muun liikunnan puolesta. Juoksemista ei oikein kannata aloittaa silleen, että heti alkaa tekemään kauheasti määrää. Näin välttyy sitten sellaisilta ikäviltä rasitusvammoilta, joita juoksu saattaa aiheuttaa. PNM trail on todella helppoa polkua ja paljon tietäkin on mukana, joten siitä on hyvä aloittaa. Olen siellä muutamana vuotena ollut pitkällä matkalla turvajuoksijana ja tykkään kyllä siitä reitistä. Eli varmasti pääset siellä matkan maaliin ilman sen kummallisempaa ohjelmaakin. Sehän on sitten sinusta itsestäsi kiinni haluatko juosta 3-5 kertaa viikossa ja siitä miten paikat kestää. Treenirunko voisi olla sellainen, että juokset yhden reippaan lenkin viikossa pari vähän leppoisampaa ja sitten yhden reilusti pidemmän. Ja kun pidät treenit mukavan helppoina, niin ei pääse ylikunto yllättämään. Mutta jos on ihan "pakottava tarve" päästä ohjelman kanssa treenaamaan, niin kokeile miltä noiden ohjelmien toteuttaminen tuntuu. Ehkä ensin sitten se helpompi sen kanssa pari viikkoa ja jos tuntuu liian helpolta, niin sitten sen toisen ohjelman kimppuun. 

 

Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. Joo ehkä kannattaa alkuun juosta enemmän fiiliksen mukaan, kuin noudattaa orjallisesti jotain ohjelmaa. Osan lenkeistä teen edelleen pyörällä niinä päivinä kun tuntuu jalat vielä kipeiltä edellisestä. Jos tässä pikku hiljaa lisää juoksua kun jalat alkaa tottua.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Eipä siinä mitään. Voi varmaan tuotakin ohjelmaa noudattaa tai sitten ihan edellämainittua yleistä kaavaa. Jos juoksukilometrejä ei ole takana paljoa niin ehkä VK-treenejä voi vähentää ja muuttaa vaikka PK-treeneiksi, ja antaa jalkojen tottua iskutukseen ennenkuin juoksee paljon kovemmilla vauhdeilla.

Link to post
Share on other sites

Näin syntyy hyvä harjoitusviikko

1 Tee kevyttä aerobista harjoittelua niin usein kuin mahdollista.
2 Kerran viikossa tehoharjoitus, jossa kiihdytät hengitystä ja sykettä.
3 Tee yhtenä päivänä nopeaa juoksua.

 

tollanen karkee yksinkertainen ohjelma..

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Kiitoa vastauksista, Reenaajan mainitsema aihio näyttäis sopivan yksinkertaiselta. Lähden tuon pohjalta kokoamaan treeni viikkoa kasaan.

 

Eli pk-lenkkiä mahdollisimman usein

Kerran viikossa intervallitreeni?

Ja kerran viikossa vk-alueella lenkki? 

 

Onko lenkkien kestolla suurta merkitystä? Yleensä 1-2 tuntia viihdyn lenkillä.

 

Link to post
Share on other sites

Ei tuo kokeneidenkaan ohjelma mahdottoman kovalta vaikuttanut, jos juoksee itselle sopivaa vauhtia. Jos juoksu-uran alkajaisiksi meni puolimaraton polulla kolmeen tuntiin ilman isompia kremppoja, niin sanoisin että hyvin voi tuota kokeneempien ohjelmaa seurailla vaikkei varsinaista juoksukokemusta olekaan. Tuo @MMM:n mainitsema iskutukseen tottuminen on kyllä hyvä ottaa huomioon, joten väkisin ei kannata ohjelmaa seurata jos tuntuu että jalkojen pitää välillä palautua vähän enemmän juoksemisesta.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy