Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
M4Kja

Nilkkakivut (paha ylipronaatio)

Recommended Posts

Useamman vuoden olen kestänyt ajoittaisten pienten nilkkasärkyjen kanssa elämistä, mutta nyt molempien nilkkojen taas kipuillessa (toinen ulkosyrjältä, toinen sisäsyrjältä) alkaa hermo mennä. Mitäköhän tässä pitäisi tehdä, pohkeita olen vahvistanut, mutta se tuntuu lähinnä kipeyttävän nilkkoja enemmän (kuormitus tulee jotenkin väärällä tavalla lihaksiin jalkaholvien romahtamisen takia, niin luulisin). Aamulla nilkkoihin sattuu pelkkä astuminenkin, ihan kuin veistä viiltäisi nilkan sisällä. Tukipohjallisia en pysty juostessa käyttämään, ne tuntuvat niin kovilta ja ikään kuin vääntävät jalkoja väkisin. Kertokaa muut ylipronaatiosta kärsivät, mikä avuksi?

Jalkafysioterapeutilta sain muutaman jumppaharjoituksen tehtäväksi. Itselläni vasen jalkaholvi sentin alempana kuin toinen ( työstä todennäköisesti johtuen) . Kaksi liikettä keskittyy jalkaterään ja yksi on päkiälle nousu yhdellä jalalla. Molemmissa jaloissa oli nilkkakipua eli vasemmassa sisäsyrjällä ja oikeassa ulkosyrjällä. Tuo oikean jalan nilkka kipu katosi, mutta luulen, että alunperin tuli siitä, että yritin oikealla jalalla keventää vasemman nilkan kipua sen ollessa pahimmillaan. Tuohon kohtaan otin kunnolla juoksukilometrejä alas. Vasemman jalan nilkkakipu on minulla lähtöisin isovarpaasta ja lihaskipua. Asiantuntija tosiaan varmasti osaa auttaa. Itse tarvitsen jalkaholvin romahtamisen takia tukevat juoksukengät ja onneksi löysin sopivat. 

• Thanks 1

Itellä on vasen jalkaholvi matalampi joten nilkan sisäsyrjä ja penikkavaivaa tulee helposti. 

Jalat on vielä mallia räpylä +46nro jotka on veteen suunniteltu paremmin sopiviksi. 

Tuntuu, että itellä auttaa, kun juoksee jalkaterät lähempänä toisiaan hyvin vaimennetuilla kengillä. 

Erilaisilla alustoilla ja eri kengillä. 

Ikinä ei kyllä niin paljon ole nilkkoja särkenyt, että juosta ei voisi. 

• Thanks 1

Teoriassa suurin osa tällaisista nilkan, polven, olkapään tms. kiputiloista olisi ennaltaehkäistävissä ja hoidettavissa. 

Käytännössä se vaatisi juurisyyn selvittämisen ja sen poistamisen. Tästä tullaankin sitten siihen hankalampaan osaan. Ensin pitäisi löytää asiantuntija joka osaa diagnosoida juurisyyn. Sen jälkeen pitäisi saada yksilölle sopivat harjoitteet jolla juurisyy saadaan poistettua tai merkittävästi pienennettyä.

Juoksuvaivoissa alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti voisi olla oikea osoite. Sitten on tuurista kiinni kuinka pätevän ammatinharjoittajan löytää ja miten henkilökemiat kohtaa.

• Like 2

Oletko kokeillut tasapainolautaa? Mulla lähti aikoinaan nilkkakivut kun sillä rullailin aikani. Nyt se on taas ohjelmassa kun luin että vanhenevalla juoksijalla heikkenevät ensin nilkan ja pohkeen alueen lihakset.