Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
jtp

Puuroutuvatko juoksuvauhtini?

Recommended Posts

 

Olen internetistä lukenut, että juoksuvauhtien puuroutuminen on ilmiö, jota olisi ehkä syytä välttää. Puuroutuvatko vauhtini?

 

Harjoittelussa käyttämäni vauhdit ovat suunnilleen seuraavanlaiset:

 

  • palauttavat 5.30 - 5.50 min/km
  • PK-lenkit, pitkikset 5.15 - 5.30 min/km
  • Pitkät VK-treenit (35 - 40 min) 4.30 - 4.40 min/km
  • Tonnin vedot, lyhyemmät VK-treenit - 4.10 min/km pintaan (esim. 8 x tonnit 2 min palautuksella tai 4 km VK,)
  • Tiukat tonnin vedot 3.45 min/km (esim 3 x tonnit, 4 min palautus)

 

Mitä mieltä olette arvon tietäjät? Löytyykö harjoitusvauhdeista sopivasti väljyyttä? Pitäisikö ainakin osa pk-lenkeistä juosta selvästi hitaampaa? Tuo 5.15 - 5.30 min/km tuntuu olevan vaivattoman soljumisen suhteen tietynlainen sweet spot. Kovempi vauhti ei enää ehkä ole helppoa PK:ta ja hitaampi vauhti taas tuntuu tukkoiselta ja syke laskee vain vähän suhteessa vauhtiin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tuossa ole mitään hätää. 

 

Pitäisi miettiä myöskin miksi se "puuroutuminen" ylipäätään olisi ongelma. Ongelma se on silloin jos juoksee kaikki lenkit liian kovaa. Silloinkin se siis vain kertoo siitä, että juoksee liian kovaa. Esimerkki: kaikki peruslenkit menee n. 5 min/km, mutta noutaja tulee jo 4.45/km.

 

Jatkokysymys: mitä väliä jos juoksee "liian kovaa"? No ei mitään jos on tyytyväinen treeneihin. Mutta se liian kovaa juokseminen ei skaalaudu. Määrää on mahdoton lisätä jos koko ajan menee laikka hieman savuten.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuuttia sitten, juhanahm kirjoitti:

Mitäs jos noita vertaa minun vauhteihin.

Palauttava 5.40-6.00

PK1 noin 5.20- 5.30

PK2  4.40-4.50

Marvauhtinen VK 4.10-4.15 (10-14km ilman tuskaa)

Vetoja en ole toviin juossut, mutta 10km menee 38min.

Minun nähdäkseni sekä sinulla ja ketjun avaajalla on polarisaatio kuin oppikirjasta. Nopeimman ja hitaimman juoksuvauhdin ero n. kaksi minuuttia. Sinulle tosin lisäisin vähän nopeampaa juoksua,  jos kymppikin kerran menee noin lujaa.  

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kuulla muidenkin kommentteja..

Palauttava 5.30_6 / sykkeet.  120_135

tai kävely 8_9m/km.   120_130.  

Pk1 5.20_5.00.    130_ 140.  

Pk 2 4.55_4.40_4.30..    145_ 155+

Vk 3.20 _3.30 +     160_168 

Mäki vedot / vedot             176_244 

Max 800m n. 2.21_ 2.24... 190_ 220

          400m 66+ 200 m 30+....??

Sykkeet nyt vo i tietty vaihdella aika paljonkin...vaik vauhti ois sama..tai jos ei maistu .palautuminen sit lyhyepää vedän...

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Ei tuossa ole mitään hätää. 

 

Pitäisi miettiä myöskin miksi se "puuroutuminen" ylipäätään olisi ongelma. Ongelma se on silloin jos juoksee kaikki lenkit liian kovaa. Silloinkin se siis vain kertoo siitä, että juoksee liian kovaa. Esimerkki: kaikki peruslenkit menee n. 5 min/km, mutta noutaja tulee jo 4.45/km.

 

Jatkokysymys: mitä väliä jos juoksee "liian kovaa"? No ei mitään jos on tyytyväinen treeneihin. Mutta se liian kovaa juokseminen ei skaalaudu. Määrää on mahdoton lisätä jos koko ajan menee laikka hieman savuten.

 

Joo. ehkä juuri eniten mua mietitytti PK-lenkkien juokseminen niin kapealla vauhtiskaalalla. Aivan alkuharrastuksesta PK-lenkkien nopeus nousi nopeasti sykkeen pysyessä samana. Nyt PK-tahti on jumahtanut. PK-lenkkien nopea ripeytyminen oli sisäisesti motivoivaa ja siitä tuli hyvä fiilis: Kehitys, tai ainakin tunne siitä, oli helposti todennettavissa kuukausittain, vaikka PK-vauhti ei itseisarvo olekaan. 

 

6 tuntia sitten, MMM kirjoitti:

Onko näillä pelkillä vauhdeilla merkitystä, jos ei tiedä millä teholla/sykkeellä mitäkin vauhtia pystyy ylläpitämään.

 

En tiedä onko. Ehkä on, jos ja kun kysymys koskee treenivauhteja ja niiden suhdetta toisiinsa.

 

Noi yllämainitut vauhdit tuntuvat olevan hyvin jiirissä treenisykerajojeni kanssa. Pitkätkin PK-lenkit jaksan tehdä PK-alueella vaikka syke lopussa onkin koholla verrattuna alkulenkkiin. PK:t juoksen about 140 sykkeellä. Suorassa maskitestissä rajaksi mitattiin 150. 150 tuntui tosin aika hooceelta PK-treeniksi ainakin jokin aika sitten.

 

VK-treenit taas menevät maaliin hyvin niin, että treenin lopuilla olo on jo tiukahko, mutta melkein heti kun Garminin pysäyttää iskee nytkö se jo loppui -ennui. Pidemmät VK:t olen juossut about 160 sykkeillä ja lyhyemmät about 170. Testissä anaerobinen kynnys mitattiin 174 lyöntiin. Palautuminen treeneistä tuntuu yleisesti ottaen riittävältä. Toisaalta kevennetty viikko tiukempien jälkeen on usein tervetullut.

 

Tähtäimeni on lokakuussa juostava maraton. Viikon päästä veri punnitaan kun, treeniohjelmassa on ensimmäistä kertaa vähän tiukempi semipitkis. 1h50 min 150 - 155 sykkeillä. Tuo tarkoittaa minulla joko yläpeekoota tai alaveekoota. Puolimaratonenkka tulee tuon aikana. Sen uskallan luvata. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, jtp kirjoitti:

Joo. ehkä juuri eniten mua mietitytti PK-lenkkien juokseminen niin kapealla vauhtiskaalalla. Aivan alkuharrastuksesta PK-lenkkien nopeus nousi nopeasti sykkeen pysyessä samana. Nyt PK-tahti on jumahtanut. PK-lenkkien nopea ripeytyminen oli sisäisesti motivoivaa ja siitä tuli hyvä fiilis: Kehitys, tai ainakin tunne siitä, oli helposti todennettavissa kuukausittain, vaikka PK-vauhti ei itseisarvo olekaan. 

 

Ihan tavallista tämäkin. Kaikilla meillä on jonkinlainen mukavuusalue peruslenkeillä, ja kun kunto kestää vetää sitä kevyesti, eipä se minulla ainakaan siitä yleensä paljon enää kiihdy, ellen tietoisesti kiristele. Ei se ainakaan niin mene, että koko ajan kunnon kasvaessa myös peruslenkit kiihtyisivät.

 

Eikä tässä ole mitään väärää. Mutta jos se nyt huolestuttaa tai mietityttää, miksi ei sitten välillä vetäisi tietoisesti vähän reippaammin? Esimerkiksi minä vedän kovempien treenien vauhdit suoraan Jack Danielsin taulukoista, mutta ns. Easy-vauhti on liian kova minulla päivittäiseen lenkkeilyyn. Ei vaan huvita nakuttaa koko ajan sellaista vähän reippaampaa ja keskittymistä vaativaa vauhtia. Joku saattaisi kutsua sitä sitten ehkä "PK2"-vauhdiksi. Mutta jos siltä tuntuu, vedän kyllä ja vieläkin kovempaa. Ja pitkillä lenkeillä pyrin ylläpitämään kunnon rytmiä, koska kevyt löntystely ei tee enää minun jaloilleni hyvää n. 1,5 tunnin jälkeen.

 

Parasta juoksutreeniä minulle on sellainen PK-lenkki, jossa käydään läpi aika iso vauhtiskaala alusta loppuun. Ensimmäinen kilsa saattaa olla 6.30, viimeinen 4.00. En tosin koskaan tee sellaista suunnitellusti, vaan se tulee jos tulee. Jos se tulee, otan vastaan avosylin ja paahdan menemään, joka kerta. Tietysti jos joka päivä vetäisi, se menisi liian rankaksi. Mutta siitä ei ole pelkoa jos on määrät kohdillaan.

 

  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo kyl ne vauhdit varsinkin pk sektorilla tuppaa jumittua.. ehkä liikaa saman mittaisia lenkkejä samoilla syke alueilla...voihan pk aluetta rassata vaikka välillä kävellen.. 110- mikä se pk syke raja sit on itse kullekkin...tulee vaihtelua harjoitteluun...

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy