Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Parempaa kuunneltavaa lenkeille:

Hiihtelijän nopeuden parannus


Recommended Posts

On 29.5.2020 at 20.02, Juoksentelija85 kirjoitti:

Mitähän tuloksia cooperista tai vitoselta voisi odotella tämän viikon vetojen perusteella? 

Eikös tuo kunto riittäisi 3400-3500 metriin. Vielä jos uskaltaa piikkareilla juosta...

Lyhyet palautukset ollu 1000m vedoissa.

 

Jäin vähän miettimään, että onkohan tarkoituksena siis kehittää myös hiihdon nopeutta. Ainakin se on hyvä idea tehdä rohkeasti näitä vähän vauhdikkaampia juttuja juoksuradalla, eikä vaan peruslenkkejä.

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lyhyet, nopeat vedot hyvällä tekniikalla ovat omiaan parantamaan nopeutta. Mäkisprintit ja rennot tasaisen vedot kehittävät juoksutekniikkaa ja nopeusvoimaa hyvin. Kovia tasaisen vetoja kannattaa otta

Kilpailuvauhtisten intervallien vetomäärät ovat eri matkoilla tähtäävissä harjoituksissa maksimissaan seuraavat: • 10 000 metrille 6–8 km • 5 000 metrille 4–6 km • 1 500 metrille 2–4 km • 800

Viikko sitten yritin cooperia juosta mutta oli pakko jättää kesken neljän kierroksen jälkeen ajassa 5:41. Lämmintä oli varmaan yli 30C auringossa.    Juhannusviikko on mennyt maaseudulla itä

Posted Images

Tavoitteena on kesän aikana testailla rajoja radalla, ja hyvin on vetosarjoissa jaksaminen kehittynytkin kuukaudessa. Huomenna jos pohkeet eivät enää ole arat voisi testata hiihtäjien suosiman 10x1km, lähtö uudelle kilsalle 6 minuutin välein. Viimeisestä tonnista sitten ajanotto tarkasti. Saa nähdä jaksaako kymmentä tonnia vielä juosta reippaasti. Piikkareilla en kyllä juokse vaan RC2 illa.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Viikko sitten yritin cooperia juosta mutta oli pakko jättää kesken neljän kierroksen jälkeen ajassa 5:41. Lämmintä oli varmaan yli 30C auringossa. 

 

Juhannusviikko on mennyt maaseudulla itärajalla; urheilukenttää täällä ei ole mutta olen pyöräillyt sorateillä ja mittasin yhden 400m suoran jossa on pystynyt tekemään ihan hyvin 10*400m juoksutuntuman ja -kunnon ylläpitämiseksi. Lenkkarit on kaapin paksuimmat ja painavimmat adidakset mutta karkea murske saattaa silti pistää inhottavasti päkiän kohdalla ja kengät myös sutivat soralla😃

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Tänään meni radalla 8 kierrosta 12 minuuttiin lonkkavaivaisena. Muuta en olekaan tällä viikolla juossut, enkä enää juokse ennen kuin olo on normaali. Tiistai-aamusta asti on siis oikea lonkka/jalka ollut kipeänä etupuolelta, siitä mihin etureisilihaksen yläpää kiinnittyy. Kipua tuntuu jopa kävellessä tai yhdellä jalalla seistessä, ja välillä tuntuu kuin jalka pettäisi alta. 

Onneksi rauhallinen sauvakävely metsässä ja tasatyöntö rullilla onnistuu. 

 

Yritän saada jalan nyt paranemaan ja sitten uudestaan juoksun pariin. Jos jollain on ollut samaa vaivaa, saa kertoa omia kokemuksia/vinkkejä

Link to post
Share on other sites
On 3.7.2020 at 21.17, Juoksentelija85 kirjoitti:

Tiistai-aamusta asti on siis oikea lonkka/jalka ollut kipeänä etupuolelta, siitä mihin etureisilihaksen yläpää kiinnittyy.

Tunnetaan TFL tuo lihas (voin toki olla väärässäkin, mutta melko varma tuosta kuvailusta päätellen). Kiinnittyy pakaroihin ja hoitelee osittain samoja hommia kuin iso pakaralihas sekä myös etureisi. Yleisesti ottaen, jos TFL jumii jatkuvaan se heijastelee heikkouksia muissa lihaksissa, koska TFL itsessään on enemmän tukeva kuin voimaa tuottava yksilö, joten sen ei pitäisi joutua koville.

 

Akuuttina hoitona toimii pallohieronta eli maaten ja pallo sinne nivusen alle ja aika helposti sen kipeän lihaksen löytää. Sen päällä sitten vähän pyörittelyä ja pahimmissa paikoissa pysähtyy. Kroonisena hoitona jos vaiva jatkuu, niin pitäisi löytää se heikko palanen, jota TFL joutuu tukemaan liian paljon. Esim. perinteinen pakaroiden aktivointi voi auttaa, mutta tähän vaikea ottaa kantaa. 

Link to post
Share on other sites

^ Kiitti vinkistä, sattui tennispallo löytymään illalla laatikosta joten muljusin sen päällä. Aamulla oli ihan terveen oloinen jalka, joten kävin testaamassa 5km radalla. Lähdin varovasti 1:35 ekat kierrokset koska pelottavan pitkä matka. Cooperin kohdalla oli mennyt 3100m, loppuaika 19:20, ihan ok. Hyytymistä ei kuitenkaan tapahtunut ja viimeiset kierrokset 1:32 ja 1:31. Keskisyke 167 ja maksimi 181bpm. Voisi olla 18.xx mahdollinen tänä kesänä vielä.

 

Ostin kirpparilta käytetyt mutta vielä ryhdikkäät todella kevyet Asicsin DS Racer 10, mutta Adizerot ovat kyllä enemmän mieleeni radalla.

Link to post
Share on other sites

Hyvä, että osui ja upposi arvaukseni!

 

Kuten sanottua, niin tuo akuutti vapautus voi tosiaan olla varttitunnin hommeli. Nyt sitten vain odottelemaan, koska se tulee uudestaan jumiin. Ja tietysti saat sen uudestaan tennispallolla taas auki. Mutta pidemmällä tähtäimellä olisi hyötyä korjata alkuperäinen syy eikä oiretta. Miksikö? Koska voi olla niin, että syy aiheuttaa muita ei niin helposti näkyviä (tai tuntuvia) ongelmia. Esimerkiksi jos tuo iso pakaralihas ei aktivoidu se tarkoittaa suoraan sitä, että sen saamalla mukaan peliin saisit "ilmaista" vauhtia lisää juoksuun! Ylipäätään TFLn jumiminen viittaa siihen, että joku lihas ei aktivoidu normaalisti ja siten potentiaalia olisi jossain varastossa käytettäväksi...

 

 

Link to post
Share on other sites
2 minuuttia sitten, Lasinilkk@ kirjoitti:

 

Kerrotko hieman tarkemmin mitä tarkoittaa "nivusen alle"? 

Vähän vaikea kuvailla. Se oikea paikka on etureiden keskikohdan aavistuksen ulkolaidalla, mutta ylhäällä lähellä lantiota. Kyllä sen ihan käsin tuntee (tai ainaskin itse tunnen), missä se TFL menee. Aavistuksen vinosti keskeltä kohti reiden ulkolaitaa. Jos se on jumissa/kipeä, tennispallolla saa kyllä sen verran painetta, ettei varmasti jää huomaamatta, missä TFL menee! Tuossa kuvana sijainti:

 

TFLglute-max-944x1024.jpg

Link to post
Share on other sites

Joo, takerruin ehkä hieman liikaa tuohon nivusen alle. Tiedän tfl:n mestan suunnilleen mutta sitten rupesin miettimään että onko joku tekniikka olemassa mistä en ole itse tietoinen 🙂 

 

Etureisikipujen kanssa tässä itse olen paininut kuukauden päivät ja etsin koko ajan uusia tapoja lähestyä ongelmaa. Mitään oikeaa vikaa tuossa jalassa ei pitäis olla (magneettikuvattu, ortopedit ja fyssari sanout että treenata saa niin paljon kun pystyy), mutta silti etureidessä /sisäreidessä juilii oudosti. Ehkä tulee mulla tuolta nivustaipeen/lonkankoukistajan se häikkä. 

Link to post
Share on other sites

Juoksijoilla usein kuormittuu pahemmin tuo ulkopuoli, mutta onhan siellä sisäpuolellakin tottavie lihaksia. Ja uudet lihakset ovat uusia mahdollisuuksia uusiin ongelmiin! Eli miksipä ei voisi olla kyseessä vaikkapa lihasepätasapaino lähentäjissä tai muissa reiden sisäpuolen lihaksissa? Toki kuten tuosta kuvastakin näkyy, myös TFL kiinnittyy etureiteen ja voi usein olla merkittävä etureiden kiristäjä! 

 

Nyt vaikkei ihan liitykään asiaan, niin etureisiin kuitenkin. Nimittäin aika moni ajattelee, että etureisien jäykkyys lähtee venyttelemällä. Etureisinä tunnettu lihaksisto pitää sisällään oikeastaan vähintään neljä eri lihasta (ja laajemmassa kuvassa esim. lonkankoukistajista ainaskin osan voi laskea hyvin mukaan, koska tekevät osin samaa lihastyötä). Nyt sattuu olemaan niin, että näistä lihaksista vain pieni osa kiinnittyy polven alapuolelle. So what? Jos yrittää venyttää etureisiä sillä ainoalla mahdollisella tavalla eli koukistamalla polvea, mitä tapahtuu näillä lihaksille? Spoiler alert  - ei yhtikäs mitään, tai eivät ne ainaskaan veny, koska polvikulma ei vaikuta mitenkään niihin lihaksiin. Sattuupa vielä olemaan niin, että yleensä jumissa olevat etureiden osat ovat juurikin niitä, joita ei voi venyttää de facto. Ja ne puolestaan joihin tuo venytys iskee ovat yleensä niitä joiden kiristelyllä ei ole suurta vaikutusta asiaan A eikä B. Oikeastaan omaan tietooni ainoastaan hyppääjän polvi osuu noihin, joista venyttelyllä voi olla positiivista vaikutusta. Jälleen yksi syy jättää etureidet venyttelemättä! 

Link to post
Share on other sites

Lonkkia, sisä- ja ulkoreisiä venyttelemällä nekin kuitenkin venyvät. Olen kyllä samaa mieltä että venyttely on usein vain ensiapua siihen jos liikelaajuus on huono ja pysyvä tulos tulee kun sen jälkeen vahvistetaan nivelen ympärillä olevia muita lihaksia jotka hoitavat samoja tehtäviä tai ovat vastavaikuttajia. Nuo rasituskivut kuitenkin tulevat siitä että lihas joutuu ylikuormalle ja se johtuu joko silkasta levon puutteesta tai useammin siitä että muut samaan tehtävään osallistuvat lihakset eivät jostain syystä osallistu työhön halutusti. Tai lihastasapaino on huono esim. etupuoli on jumissa ja takapuoli inaktiivinen istumisesta tai muusta arjen epäluonnollisesta ja ylimitoitetusta touhusta johon keho ei ole luotu.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy