Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Neuvoja alkajalle

Arvostele ketju:


Recommended Posts

On 4/20/2021 at 2:00 PM, Joonas Manninen said:

Okei tämä on uutta tietoa itselle, että PK-treeni veisi terävyyttä pois.

 

Kiitos vastauksista. Taidan lähteä nyt tahkomaan tuota juoksunopeutta ja intervalleja. PK:ta sit puolison kanssa yhteisenä lenkkinä. Tuskin se kunto nyt laskeekaan, kunhan käy tekeen, ei tää niin ammattimaista oo. Sithän sen näkee miten kroppa reagoi.

 

Tuo terävyys on nyt sitten tärkeämpää jos pelaa tosissaan kilpatasolla. Se tarkoittaa usein ensimmäisen kymmenen metrin nopeutta. Se että tekee intervalleja juoksuharjoituksena perustuu siihen että harjoitustunteja tulee kaikkiaan riittävästi. Kannattaa katsoa kokonaisuutta, pelit, kovat harjoitukset, kevyemmät harjoitukset. Usein pelit ovat ne kovimmat kuormat. Olen sivusta seurannut miten tätä tehdään mutta homma on seis kahden epäonnistuneen polvileikkauksen vuoksi.

Jos et ole niin ammattimaisesti liikkeellä, niin pk-lenkkejä voit tehdä juosten tai sitten touhuta pallon kanssa kentällä. Lyhyet vedot (alle 30 m) ovat tärkeitä futisnopeuteen, ja hiukan pitempiä voi sitten tehdä kestävyyden ja hapenoton parantamiseen. Testeissä suositaan nykyään piip-testiä jossa tempo kasvaa vähitellen ja mukana on siis käännökset.

 

Link to post
Share on other sites

Tästä terävyydestä tulee mieleen jotenkin sellainen asia, että pikajuoksijat myös välttelevät junnaamista, samasta syystä.

 

Jotenkin mun on kuitenkin mahdoton uskoa että PK juoksu sinänsä vaikuttaisi mitenkään negatiivisesti terävyyteen, räjähtävyyteen, nopeuteen jne. Ehkä tässä on jonkinlainen väärinkäsitys. Se mikä saattaa vaikuttaa on liiallinen, rasittava junnaus, eli sellainen juoksentelu joka kuormittaa ja on pois siitä lajinomaisesta tekemisestä. Sitä kannattaa tietysti välttää kuin ruttoa. Mutta jos PK-juoksu on todella kevyttä, eikä rasita kokonaisuutta mitenkään, en näe miten se voisi olla negatiivista. Toisaalta miksi sitä tarvittaisiin? Uskon vakaasti, että kaikkiin vakiintuneisiin urheilulajeihin on tietynlainen evoluution luoma oikea tapa treenata. Kannattaa tasosta riippumatta ottaa oppia siitä miten alan huiput treenaavat ja ovat aina treenanneet. Jos ne jalkapallossa välttävät PK-junnausta, sitä ei sitten kannata tehdä. Jos siis on vakavissaan ja haluaa treenata niin hyvin kuin pystyy. Jos taas vain höntsäilee, niin silloinhan voi tehdä mitä haluaa.

Link to post
Share on other sites
41 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Jotenkin mun on kuitenkin mahdoton uskoa että PK juoksu sinänsä vaikuttaisi mitenkään negatiivisesti terävyyteen, räjähtävyyteen, nopeuteen jne

Samaa mieltä. Mitä on joitain tilastoja katsonut, kilpatasolla pelin aikana voidaan juosta 90 min aikana noin 10 km. Onhan siinäkin jo jonkinmoista pk-meininkiä paljon mukana spurttien lisäksi kun etsitään oikeaa sijoittumista kentällä, vaikka 9 min/km onkin lähempänä reipasta kävelyä kuin hölkkää. Aika eri tilanne kuin vaikkapa jos puhdas pikajuoksija satsaa siihen, että tehdään max 3 ihan maksimivetoa päivän aikana.

 

Näitähän voi seurata ihan huipputasollakin, kun parhaat pelaajat ovat vaikkapa loukkantumisen jälkeen sellaisessa kunnossa, etteivät pelaa koko aikaa, tai miten eri pelaajien kunto kestää mahdollisella jatkoajalla. Pitäisi jaksaa sekä hölkätä että spurtata vielä lopussakin ja sen mukaan harjoitella myös.

Link to post
Share on other sites
21 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Samaa mieltä. Mitä on joitain tilastoja katsonut, kilpatasolla pelin aikana voidaan juosta 90 min aikana noin 10 km. Onhan siinäkin jo jonkinmoista pk-meininkiä paljon mukana spurttien lisäksi kun etsitään oikeaa sijoittumista kentällä, vaikka 9 min/km onkin lähempänä reipasta kävelyä kuin hölkkää. Aika eri tilanne kuin vaikkapa jos puhdas pikajuoksija satsaa siihen, että tehdään max 3 ihan maksimivetoa päivän aikana.

 

No on tietysti, ja kyllähän ne pikajuoksijatkin hölkkäilevät ja verrailevat, mutta toki välttävät jumittamasta. Ei ole mitään järkeä vetää kovaa kestävyystreeniä koska se on pois siitä lajikohtaisesta tekemisestä. Samahan se on kestävyysjuoksussakin. Kun on kisakausi päällä, kuormaa vähennetään eikä vedetä itseään jumiin. Tietysti se on vähän tyypistä kiinni, toisille saattaa sopia sekin, ja sitten taas toisaalta kestävyysjuoksussa on vähän vaikea sanoa missä se raja menee PK-juoksun ja lajikohtaisen välillä, se kun on vähän samaa hommaa ja veteen piirretty viiva.

 

Tässä valossa sanoisin tälle AP:lle @Joonas Manninenettä ei ehkä kannata vetää mitään kovia VK/MK-juttuja, koska ne vetää vain jalat jumiin. Mutta kyllä kai sitä nyt voi PK-hölkkää vedellä aika mielin määrin kunhan ei uuvuta itseään. Jos siis tavoitteena on jaksaminen siellä kentällä.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jalkapallossa keskikenttä juoksee eniten, ja hyökkääjillä on puolestaan eniten tempoa. Niinpä piipparissa keskikenttä juoksee pisimpään ja 30m testissä hyökkääjät ovat yleensä nopeimpia. Junnauksen välttäminen lienee juuri se oikea asia, eikä pitkiä hitaita lenkkejä tarvita jos kevyttä pallollista harjoitusta tulee tarpeeksi paljon.

Lajianalyysissä kuitenkin sanotaan:

"Itse ottelun sisällä korostuvat lajisuoritukset, jotka ovat lyhyitä, korkealla teholla tehtäviä kertasuorituksia tai intervallityyppisiä ja usein toistuvia juoksuja. Suunnanmuutoskyky on myös isossa roolissa jalkapallossa. Näiden suoritusten optimoimiseen tarvitaan nopeus, nopeuskestävyys- ja voimaominaisuuksia sekä perusliiketaitoja (hyppääminen, alastulo, suunnanmuutos, pysähtyminen, liikkeelle lähtö jne.). "

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy