Jump to content
Juoksufoorumi.fi



LauraV

Sykealueiden määrittäminen

Recommended Posts

Sehän on tuon "arvauksen" idea, että se on tehty ihmismassan yli. Kun ihmiset tuppaa asettumaan Gaussin käyrälle, niin se tarkoittaa, että karkeasti ottaen noin 50% tuo "arvaus" tuottaa käyttökelpoisen ennusteen. Puolestaan noin 25% arvaus menee liian alas ja 25% liian ylös. Jutun juoni on se, että millään ei voi etukäteen (siis juoksematta/testaamatta) tietää kuuluuko mihin noista kolmesta joukosta.

 

Sama koskee 90% kaikkia treeni"ohjelmia" tai "yleisneuvoja". Ne on tehty siten, että suuressa massassa suurimmalle osalle ne toimii erinomaisesti. Mutta toimiiko se juuri sinulla, on ihan täysin eri kysymys!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekin on käynyt joskus mielessä, että ehkä hyväkuntoisten, nuorten urheilijoiden speksit ovat aika samanlaisia, eikä sellaista hajontaa ole kuin tavan tallustajilla joiden ikä, rasvaprosentti jne vaihtelee valtavasti. Sellaiselle voi siis hyvin antaa yleisohjeen pitää syke vaikka "alle 150", tai juosta "100 mailia viikossa", ja ihan hyvin pelittää. Sitten kun keski-ikäinen pullero lukee "Running with Lydiard"-kirjasta, että jaha, aha, pitää syödä purkki hunajaa päivässä ja vetää kaksi 10000m aikakoetta viikossa, ollaan vähän heikoilla jäillä.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta jos tuosta aloittelija lähtee juoksemaan pk:ta ohjeistuksella että 75% on jo vauhtikestävyyttä niin vaikeata on. En yhtään ihmettele jos menis hermo ja antais mennä just sitä tahtia kuin huvittaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Mutta jos tuosta aloittelija lähtee juoksemaan pk:ta ohjeistuksella että 75% on jo vauhtikestävyyttä niin vaikeata on. En yhtään ihmettele jos menis hermo ja antais mennä just sitä tahtia kuin huvittaa. 

 

Ja sama tähänkin. Varmaan joku Lasse Viren pystyi vetämään peruslenkkiä 50% maksimista, mutta vain yksi miljoonasta harrastajasta on Lasse Viren.

 

Prosentit laskettuna reservistä on aika hyvä yleisohje. Esimerkiksi Keith Livingstonen "Healthy Intelligent Training"-kirjassa annetaan hyvä ohje: ns. "bread and butter"-peruslenkit 60-75% HRR, eli siitä reservistä.

 

Myös Livingstone sekoilee jossakin kohdin, ja heittää sujuvasti prosentteja maksimista reservin sijaan. En ihmettelisi että näin tapahtuu yleisestikin ja jatkuvasti. Tarkoitetaan reserviä, mutta sanotaan maksimi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Mutta jos tuosta aloittelija lähtee juoksemaan pk:ta ohjeistuksella että 75% on jo vauhtikestävyyttä niin vaikeata on. En yhtään ihmettele jos menis hermo ja antais mennä just sitä tahtia kuin huvittaa. 

 

Juuri tuosta syystä kannattaa jättää ne mittarit kotiin harrastuksen alkumetreillä. Kun on vuoden verran juossut, niin silloin vasta kannattaa ottaa mittari käyttöön. Toinen vaihtoehto on tietty käyttää mittaria, joka sykedataa saadakseen tarvitsee sen sykepannan ja jättää se pannan kotiin pölyttymään treenin ajaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Prosentit laskettuna reservistä on aika hyvä yleisohje. Esimerkiksi Keith Livingstonen "Healthy Intelligent Training"-kirjassa annetaan hyvä ohje: ns. "bread and butter"-peruslenkit 60-75% HRR, eli siitä reservistä.

Toi on ainakin itsellä aika leveä alue. Yläpäässä 75 % HRR on jo aika tiukka tempojuoksu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain ensimmäisen sykemittarin 40-vuotiaana. Siihen asti ja siitä eteenpäinkin mentiin aika fiiliksillä. Tein silloin paria lenkkiä viikossa ja keskisykkeet olivat mitä vaan PK2 ja VK2 välillä, yleensä VK1 oli se luonnollinen tahti ajatuksella reippaasti. Se mikä hämmästyttää on että pystyin juoksemaan Cooperin 187 keskisykkeellä. Nyt kun on PK:ta vuosia nylkytetty ei sykkeitä saa enää nousemaan tolla tavalla.

 

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikoinaan juoksua aloitellessani laskin porrassykkeet tuolla Karvosen kaavalla. Sattumien satoa, mutta se osui kyllä aika lähelle oikeita arvoja. Ne oikeat arvot joskus kauan sitten myös mittautin.
 

Hauskinta oli, kun yritti nylkyttää jonkinlaista hölkkää PK sykkeen rajan alapuolella. Meni varmaan melkein kuukausi ennekuin syke ja juoksurytmi olivat synkassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, puujalka kirjoitti:

Sekin on käynyt joskus mielessä, että ehkä hyväkuntoisten, nuorten urheilijoiden speksit ovat aika samanlaisia, eikä sellaista hajontaa ole kuin tavan tallustajilla joiden ikä, rasvaprosentti jne vaihtelee valtavasti. Sellaiselle voi siis hyvin antaa yleisohjeen pitää syke vaikka "alle 150", tai juosta "100 mailia viikossa", ja ihan hyvin pelittää. Sitten kun keski-ikäinen pullero lukee "Running with Lydiard"-kirjasta, että jaha, aha, pitää syödä purkki hunajaa päivässä ja vetää kaksi 10000m aikakoetta viikossa, ollaan vähän heikoilla jäillä.

Kokemuksesta voin sanoa, ettei nuorten urheilijoiden speksit ole kovin samanlaisia. Aikanaan nuorena kilpaurheilijana lähipiirin saman tasoisten ja ikäisten urheilijoiden leposyke vaihteli 36 - 55 ja maksimi 180 - 210 välillä. Ei ihan Karvosen kaavat toimineet. Sykereservistä lasketut olisivat varmaan olleet jo siellä päin. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sykkeet , reenaus .. no ..mä näin aikoinaan kymmeniä , ehkä 50 tai 60 jätkää.. jotka reenas " kovaa" ..eri matkoilla.. mut yks "" jätkä " etityisesti jäi mieleen..joo vain sm mitsku..oli "Aina " kentällä _salilla...jo edes mennyt...tippa tulee linssiin...✌️

.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, saq kirjoitti:

Kokemuksesta voin sanoa, ettei nuorten urheilijoiden speksit ole kovin samanlaisia. Aikanaan nuorena kilpaurheilijana lähipiirin saman tasoisten ja ikäisten urheilijoiden leposyke vaihteli 36 - 55 ja maksimi 180 - 210 välillä. Ei ihan Karvosen kaavat toimineet. Sykereservistä lasketut olisivat varmaan olleet jo siellä päin. 

Karvosen kaava käsittelee nimenomaan sykereserviä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kynnyssykkeiden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy