Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vesijuoksua ohjelmassa


grillaaja
 Share

Recommended Posts

Kävin eilen ensimmäisen kerran kokeilemassa vesijuoksua. Tutustuin ennen juoksua vesijuoksutekniikkaan ja yritin toimia niiden mukaan, mutta jotensakin tuntui, että juoksu otti enemmän käsille kuin jalkoihin. Hyvähän toki noita yläkropan lihaksiakin on kehittää, mutta lieköhän tuo vesijuoksun teho yksi yhteen kuivajuoksun kanssa? Sinänsähän tuo oli ihan mielenkiintoista ja hiki tuli pintaan (otsalle) ja sykkeen sai nousemaan. Toki ilman sykemittaria juoksevana tuon juoksuharjoitteen määrittäminen esim. pk-juoksuksi on vaikeampi kuin kuivalla maalla.

Suosittu laji joka tapauksessa, kun ei yksi leveä baana tahtonut riittää...

Link to comment
Share on other sites

Olosuhteiden (polvet) pakosta oon myös kokeillut vesijuoksua. Mittarin mukaan normi pk-juoksun hengitystahdilla syke on ollut vesijuoksussa 20 - 25 lyöntiä alhaisempi. Tehoja oon hakenut tekemällä vetoja 25 m ja palautus 25 m. Samoja kokemuksia täälläkin, minä ja 15 naista yhdellä radalla, pientä ruuhkaa havaittavissa...

Link to comment
Share on other sites

on todennut ainakin meidän perheenpää. Pari vuotta sitten leikattu polvi ja jalkojen lihakset ovat vahvistuneet ja voimistuneet huomattavasti jo puolentoista kuukauden säännöllisen (2-3 krt/vko) vesijuoksuharrastuksen aikana. Miten hyvässä kunnossa jalat olisivatkaan, jos olisi älynnyt aloittaa vesijuoksun jo heti leikkauksen jälkeen. Varmasti moni Burana purkki olisi jäänyt ostamatta.

Link to comment
Share on other sites

Vedessä voi juosta monella tekniikalla, mutta ainakin itse pyrin kohtuu nopeaan tempoon jolloin jalkaa vain painetaan nopeasti alaspäin ja käsillä ei kauhota vaan rytmitetään juoksua suht normaaliin tapaan niin ettei ne väsy heti. Itselle ainakin tärkeintä jalkojen harjoittaminen ja pulssin pysyminen riittävän korkealla frekvenssin kautta.

Link to comment
Share on other sites

Vedessä voi juosta monella tekniikalla, mutta ainakin itse pyrin kohtuu nopeaan tempoon jolloin jalkaa vain painetaan nopeasti alaspäin ja käsillä ei kauhota vaan rytmitetään juoksua suht normaaliin tapaan niin ettei ne väsy heti. Itselle ainakin tärkeintä jalkojen harjoittaminen ja pulssin pysyminen riittävän korkealla frekvenssin kautta.

Varmaankin tuollainen uintimainen kauhominen (johon itse syyllistyin) vie harjoitustehoa voimakkaasti jaloilta.

Link to comment
Share on other sites

Tehokkaampaa tuo laji on vielä jos ottaa käyttöönsä vesijuoksukengät ja jättää vesijuoksuvyön kokonaan pois. Silloin jaloilla on raskaampi vastus ja keskivartalon lihakset joutuvat paremmin töihin kun niiden avulla pitää hallita tasapainoa. Siihen sitten tarpeeksi pysty asento ja avot!

Kai muistatte, että vedessä sykkeet on sen 10-20 lyöntiä alhaisemmat johtuen jostain tieteellisestä seikasta (veden paine tms)

Link to comment
Share on other sites

Tätä mallia olen itse katsellut: http://vesijuoksu.fi/catalog/product_info.php?products_id=67&osCsid=fba6859009d0f302929762b67b200534

Kirkkonummen uimahallissa näkyy olevan myynnissä... Nämä ovat käsitykseni mukaan sellaiset, ettei erillistä vyötä tarvita.

Nämä: http://virtwww.kampusdata.fi/vesiliikunta.com/voimavesijuoksuvalineet.html vaativat lisäksi vesijuoksuvyön, ja sivulta löytyy linkki vesijuoksua käsittelevään artikkeliin :)

Myös näissä näkyy olevan tuo vyökin lisäksi käytössä: http://www.vesi-vesterinen.fi/vesikuntoilu.php Hauskat näköiset räpylät :)

Harmi ettei näitä ole uimahalleissa kokeiltavana kuten vöitä. No, syynä varmaan hygieniaseikat, mutta silti.

Link to comment
Share on other sites

Viime kevään pelastustukseni oli vesijuoksu, olin valmistumassa siihen ensimmäiseeni kokonaiseen 42.195:een (tukholma) ja sitä sairastelliin kaikki aloittelijan vaivat tietysti, yhtenä vaiva jalkapöydän murtuma jolloin ei juostu muuta kuin vedessä. Parhainmillaan reilu 2 h(hullua!), kunnes sain Matti Jääskeläiseltä korvikeohjelman mihin kuului pari kertaa tunnin treenin/vko:ssa vesijuoksua. Kaks tuntia on kuulemma liikaa, luki Juoksijassa, tiedä näistä. Erityisen mukava palauttavana juttuna koin vesijuoksun viime syksynä Pirkan hölkän jälkeen Valkeakoski-Tampere, mikäon kova pätkä metsäpolkuineen ja etenkin loppumatkan mäkineen, moni varmaan tietääkin ainakin näiltä seuduilta asuva. Jalat oli aika hellänä, mut oli mahdollisuus mennä Kalevan uintikeskukseen hölkän jälkeen ja se kannatti reilu vartti siellä vesijouksennelle hissukseen, lopputulos palautumisen kannalta erinomainen suosittelen lämmöllä, jos mahdollisuus vastaavaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vesijuoksu palvelee marathonjuoksua hyvin.Tarpeeksi pystyasento vaan ja ei muuta ku mäkeen vaan.Kannattaa yrittää juosta mahdollisimman ulkonajuoksumaisesti niin saa parhaat tehot irti.Jalkoihin tulee myös kestovoimaa kivasti ja ainakin ite olen huomannut että ulkona juoksu on siten myös kimmoisampaa ja rullaavampaa.Vammatilanteissa vesijuoksu on myös POP!:eusa_boohoo:

Link to comment
Share on other sites

...ulkona juoksu on siten myös kimmoisampaa ja rullaavampaa

No tuohan sopii meikäläilelle vallan hyvin, heh. Olihan nopea toimitus kengillä, tiistaina tilasin ja eilen keltainen kuljetus toi paketin kotiin. Sinänsä jännä juttu tuo toimitus, sillä valitsin toimitustavaksi bussirahdin sen ollessa postipakettia huomattavasti halvempi (8,30 € vs 18,42 €). Maksutavaksi valitsin laskun ja eipä siinä muita kuluja ollut kuin tuo 8,30 €. No kenkien hinta 36 € tietty.

Aika tiukasti istuu jalkaan nuo kengät, melkein puristaa (lenkkarit kokoa 44,5). Illalla olis tarkoitus mennä testaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy