Jump to content
Juoksufoorumi.fi

PaHa

Itärajan retkeilyreitin juokseminen?

Recommended Posts

Hep!

Onko kukaan voorumilaisista juossut Itärajan retkeilyreittiä kokonaan (Juortanansalo-Hossa, tai toisinpäin)? Näyttää nimittäin siltä, että kaikki polkukisat perutaan ennen syksyä. Voisi järjestää itselleen ”kisan” tuolla reitillä. Kokemuksia, vinkkejä, ei-siitä-mittään-tule -kommentteja?

• Like 3

Kiitos @PaHa tämän ketjun avaamisesta! Itse olen vastaavanlaista reissua suunnitellut jo jonkun vuoden ja viimeksi pari viikkoa sitten yritin tehdä reitistä jonkinlaista gpx-jälkeä, tässä kuitenkaan onnistumatta.

Käsittääkseni (ja niin kuin varmasti hyvin tiedät) reitti on osin huonokuntoinen sekä sitä ei enää kunnosteta tietyiltä pätkiltä (?). Toisaalta olen juossut reittiä pitkin pienin pätkin ja nämä pätkät ovat olleet hyvässä kunnossa sekä merkattuja. Paljoa en siis reitistä tiedä ja itseäni kiinnostaisikin tietää (jos joku tietäisi) reitin kunnosta sekä merkkauksesta. Joka tapauksessa kartta lähtee mukaan, mutta olisi mukavaa, jos ainakin valtaosan reittiä voisi juosta ilman karttaa komeista maisemista nauttien.

Aikanaan (7-8 vuotta sitten?) jäsen @jamaatta juoski osan reittiä ja kirjoitti aiheesta hienon blogitekstin. Tiedätkö @akik   (paljon tiedät kuitenkin tämän alueen poluista  😃) jotain reitistä ja sen  kunnosta? 

Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä ketjua!

• Thanks 1

Ei oo kokemusta, mutta huvin vuoksi laskeskelin, että jos tässä totaalisesti aivot tuhoutuu ja joskus päättää tehdä itsestään todellisen retkijuoksijan, niin mulle ensimmäinen pitkä ultra vois olla etappijuoksuna tehty kolmenvaltakunnan rajalta toiselle. Eli lähtö Nellimin tienoilta Norjan ja Venäjän rajapisteeltä ja päätyminen Ruotsin ja Norjan kolmipisteeseen. Etapit vois mennä näin:

-1. etappi: lähtöpiste - Näätämön tie (matka noin 80km linnuntietä)

-2. etappi: Näätämön tie - Nuorgam (Pulmankijärvi tien kautta kiertäen noin 74km)

-3. etappi: Nuorgam - Utsjoki (tietä pitkin,  noin 46km)

-4. etappi: Utsjoki - Karigasmieni (yhteensä noin 100km)

-5. etappi: Karigasniemi - Angeli (noin 59km)

-6. etappi: Angeli - Kalmankaltio (reitti tekee 10km piston tielle, yhteensä noin 71km)

-7. etappi Kalmankaltio - Kautokeinon tie (noin 99km)

-8. etappi Kautokeinon tie - Halti (130km)

-9. etappi Halti - maali (noin 64km)

Yhteensä matkaa tulisi noin vaivaiset noin 723km. Kun ottaa huomioon, että maastossa suoraan ei pääse niin 750km lienee realistisempi arvio ellei reilusti ylikin! 

Nyt kun tuota makustelee, niin ainoa ns. mahdoton pätkä olisi tuo etappi 8, jossa tulisi sekä matkallisesti että maastollisesti haasteita. Melkein pitäisi saada pätkäistyä tuo kahtia, mutta kun se menee keskellä erämaata eikä siellä ole mitään. Eli olisi sitten juoksun sijaan vain vaellusta kävellen. Ja eihän siellä Haltillakaan ole mitään eli pitäisi kävellä siitä vielä Norjan puoleiselle tielle. Toinen iso ongelma on, että mistä helkutista saa jonkun huoltoporukan päivystämään ennalta-arvaamattoman aikaa ympäri Lappia!

• Like 2

28 minuuttia sitten, liukasluikku2 kirjoitti:

Kiitos @PaHa tämän ketjun avaamisesta! Itse olen vastaavanlaista reissua suunnitellut jo jonkun vuoden ja viimeksi pari viikkoa sitten yritin tehdä reitistä jonkinlaista gpx-jälkeä, tässä kuitenkaan onnistumatta.

Käsittääkseni (ja niin kuin varmasti hyvin tiedät) reitti on osin huonokuntoinen sekä sitä ei enää kunnosteta tietyiltä pätkiltä (?). Toisaalta olen juossut reittiä pitkin pienin pätkin ja nämä pätkät ovat olleet hyvässä kunnossa sekä merkattuja. Paljoa en siis reitistä tiedä ja itseäni kiinnostaisikin tietää (jos joku tietäisi) reitin kunnosta sekä merkkauksesta. Joka tapauksessa kartta lähtee mukaan, mutta olisi mukavaa, jos ainakin valtaosan reittiä voisi juosta ilman karttaa komeista maisemista nauttien.

Aikanaan (7-8 vuotta sitten?) jäsen @jamaatta juoski osan reittiä ja kirjoitti aiheesta hienon blogitekstin. Tiedätkö @akik   (paljon tiedät kuitenkin tämän alueen poluista  😃) jotain reitistä ja sen  kunnosta? 

Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä ketjua!

Minä olen tässä muutamanakin iltana katsellut reittiä retkikartta.fi -sivuilta ja kännykän Karttaselaimesta. Itse kun tässä Kajaanissa asun, ei olisi hirvittävän iso urakka käydä yhtä huoltokassia matkan varrelle kiikuttamassa.

Kartan ja puhelimen kanssa ei kyllä eksy, kun on valoisaa. Veikkaisin soisten pätkien olevan haastavia ja osa reitistä voi olla lähes merkkamatonta. Pieniä teitä menee reitin varrella niin paljon, ettei ole silti huolta.

Kun saisi huhtikuussa ja toukokuussa riittävästi tunteja oltua jalkain päällä ja pysyn terveenä, lähden tuonne könyämään. Joko kaikki kamat mukana tai yhdellä kohdekätköllä.

Luinkin tuosta osan Itärajan reitistä juoksemisesta, kun yritin aiheesta etsiä keskustelua.

35 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Ei oo kokemusta, mutta huvin vuoksi laskeskelin, että jos tässä totaalisesti aivot tuhoutuu ja joskus päättää tehdä itsestään todellisen retkijuoksijan, niin mulle ensimmäinen pitkä ultra vois olla etappijuoksuna tehty kolmenvaltakunnan rajalta toiselle. Eli lähtö Nellimin tienoilta Norjan ja Venäjän rajapisteeltä ja päätyminen Ruotsin ja Norjan kolmipisteeseen. Etapit vois mennä näin:

-1. etappi: lähtöpiste - Näätämön tie (matka noin 80km linnuntietä)

-2. etappi: Näätämön tie - Nuorgam (Pulmankijärvi tien kautta kiertäen noin 74km)

-3. etappi: Nuorgam - Utsjoki (tietä pitkin,  noin 46km)

-4. etappi: Utsjoki - Karigasmieni (yhteensä noin 100km)

-5. etappi: Karigasniemi - Angeli (noin 59km)

-6. etappi: Angeli - Kalmankaltio (reitti tekee 10km piston tielle, yhteensä noin 71km)

-7. etappi Kalmankaltio - Kautokeinon tie (noin 99km)

-8. etappi Kautokeinon tie - Halti (130km)

-9. etappi Halti - maali (noin 64km)

Yhteensä matkaa tulisi noin vaivaiset noin 723km. Kun ottaa huomioon, että maastossa suoraan ei pääse niin 750km lienee realistisempi arvio ellei reilusti ylikin! 

Nyt kun tuota makustelee, niin ainoa ns. mahdoton pätkä olisi tuo etappi 8, jossa tulisi sekä matkallisesti että maastollisesti haasteita. Melkein pitäisi saada pätkäistyä tuo kahtia, mutta kun se menee keskellä erämaata eikä siellä ole mitään. Eli olisi sitten juoksun sijaan vain vaellusta kävellen. Ja eihän siellä Haltillakaan ole mitään eli pitäisi kävellä siitä vielä Norjan puoleiselle tielle. Toinen iso ongelma on, että mistä helkutista saa jonkun huoltoporukan päivystämään ennalta-arvaamattoman aikaa ympäri Lappia!

Mulla on ollut mielessä noiden kahden viimeisen etapin hölkkäminen, mutta ei ihan Kautokeinosta, vaan n. 10-20km siitä luoteeseen olisi lähtöpaikka. Sieltä alkaa kansallispuisto ja hyvät merkatut polut.

• Like 2

Kuinka pitkä kilometreissä reissusi on @PaHa? Itse juoksen tulevana kesänä hieman etelämpänä reilun 110 kilometrin "oma ultran" ja tarkoitus on ottaa vedet purosta sekä kantaa syötävät mukana. Tuon reissun pituus on kuitenkin sen verran kohtuullinen, että tämä tulee onnistumaan, vaikka reissun alussa reppu varmasti pullisteleekin naposteltavaa.

Itse olen katsellut Hossa-Kuivajärvi väliä, mutta reitin pohjoisosa tai sen kunto on kysymysmerkkejä. Omalla kokemuksella merkkaus etelässä on kohdillaan. 

• Like 1

tunti sitten, liukasluikku2 kirjoitti:

Tiedätkö @akik   (paljon tiedät kuitenkin tämän alueen poluista  😃) jotain reitistä ja sen  kunnosta? 

Oma kokemusperäinen tieto reitistä alkaa olla kauempaa kuin yhden pitkospuiden vaihtovälin takaa, eli ei tällä hetkellä kovin kuranttia. Menneisyydestäkin tuttua on lähinnä reitin pohjoisosa Särkkälammelta (Pirttivaaran eteläpuolella) Hossaan. Uskoisin kuitenkin, että se väli on tälläkin hetkellä varsin hyvin merkattua ja kuljettavissa. Huonoimpia pitkososuuksiakin ovat muistaakseni MH:n toimesta joitakin vuosia takaperin uusineet. Tuolla välillä lienee nykyisinkin eniten kulkijoita, sillä väliä tamppaa vuosittain myös kaupallisia retkiryhmiä.

Haasteellisimmat osuudet lienee tuolta etelään, jossa saa varmasti paikoitellen liukastella mädillä pitkoksilla, käyttää viidakkoveistä ja tallustella tuoreilla aukoilla. Mutta kuten @PaHa mainitsi, niin metsäautotieverkosto on varsin kattava ja pienellä seikkailumielellä mahdottomaksi osoittautuvat pätkät on aina mahdollista kierrellä teitä pitkin. 

• Like 2
  • Thanks 1

1 tunti sitten, liukasluikku2 kirjoitti:

Kuinka pitkä kilometreissä reissusi on @PaHa? Itse juoksen tulevana kesänä hieman etelämpänä reilun 110 kilometrin "oma ultran" ja tarkoitus on ottaa vedet purosta sekä kantaa syötävät mukana. Tuon reissun pituus on kuitenkin sen verran kohtuullinen, että tämä tulee onnistumaan, vaikka reissun alussa reppu varmasti pullisteleekin naposteltavaa.

Itse olen katsellut Hossa-Kuivajärvi väliä, mutta reitin pohjoisosa tai sen kunto on kysymysmerkkejä. Omalla kokemuksella merkkaus etelässä on kohdillaan. 

Tällä hetkellä tavoitteena olisi n. 150km. Jos ei piilota ruokaa mihinkään, niin aika monta mignon-munaa saa olla repussa. Vettähän Suomesta löytyy. Jostain syystä olen ajatuksissani jumittanut etelästä lähtevään taaperrukseen. Ehkäpä siksi, että vaimo löytäisi minut varmemmin Hossasta kuin jostain epämääräisemmästä paikasta 😉

Nyt kun @akik mainitsi, että eteläpää on hankalampi, niin varmaan täytyy pitää suunnitelmasta kiinni. Mukavampi se on ryömiä kulmakarvoillaan Hossan neulasbaanaa kuin Kuhmon soilla... nyt hiihtämään!

• Like 2

Viime kesänä kävelin itärajan reittiä Malahviantien kohdalta 10 km etelään ja takaisin. Sitä kohtaa ei enää ylläpidetä. Polku monessa kohtaa melko kadoksissa ja siellä oli ainakin kolme siltaa, joista pääsi vielä juuri ja juuri yli, mutta ei enää parin vuoden päästä pääse  kun ovat niin lahoja. Paikka paikoin ihan hienoa, vanhaa kelometsikköä ja tulipaikat vielä kohtalaisessa tai hyvässä kunnossa. Aikaisemmin olen kävellyt samasta kohdasta pohjoiseen, eli Raatteen suuntaan. Siellä on myös hienoja harjuja järvien keskellä, mutta uusittu reitti talousmetsää ja hyvin märkää, eli pitkospuita veden alla. Joskus aikoinaan tuo reitti on ollut hieno vaellusreitti, mutta nykyisin käyttöä ja kunnossapitoa niin vähän, että voi varautua yllätyksiin, eikä ainakaan voi kuvitella, että reitillä pysyy ilman navigointia. Pitkospuita ei Kainuussa enää korjailla muualla kuin spesiaalikohteissa, kuten kansallispuistoissa ja turistikohteiden lähialueilla. Ilahduksekseni näytti Suomussalmen Säynävänsuon reitti olevan massiivisen kunnostuksen kohteena, kun kävin siellä pari viikkoa sitten hiihtämässä. Pitkospuita oli tuotu kelkoilla metsään ja soille kilometrikaupalla. Hossan reittejä ja paikkoja on kyllä korjailtu myös tosi paljon viime vuosina.

• Like 2
  • Thanks 1

Hossa mulle vierasta maaperää... mut Rukalla 3 päivää 82km..kävellen..takin veti tyhkäksi...hienot _jylhät maisemat. Kallista , tai halpaa..riippuu mistä ostaa..tai missä yöpyy..voisin tehä toisenkin kerran...👊

On 11.4.2020 at 09.00, Reenaaja kirjoitti:

Hossa mulle vierasta maaperää... mut Rukalla 3 päivää 82km..kävellen..takin veti tyhkäksi...hienot _jylhät maisemat. Kallista , tai halpaa..riippuu mistä ostaa..tai missä yöpyy..voisin tehä toisenkin kerran...👊

Jaahas... ihan kiva. Mitäs jos pysyttäisiin aiheessa.

Tämän ketjun kautta tämä reitti alkoi kiinnostaa sen verran paljon, että eilen onnistuin luomaan jonkinlaisen gpx-tiedoston reitistä välille Hossa-Kuivajärvi. Täytyykin pitää tämä vaellusreitti mielessä ja ehkä joskus se täytyy myös juosta. Se ainakin on tullut selväksi, ettei mahdollinen juoksu toteudu omilla aikatauluillani vielä pariin vuoteen, sillä reitti vaatinee jonkinlaista etukäteistiedustelua ennen kuin uskallan lähteä sitä juoksemaan. Takki auki ja hyvä ei tule...

Mutta kunhan olet juossut @PaHa oman juoksusi, niin laitahan tänne hieman raporttia itse reitistä sekä omista kokemuksista. Kiinnostuneena niitä odottelen... 😃

• Like 1

Tänään tiedustelin reitistä avioparilta, joka viettää vapaa-aikojaan perheen kanssa Vuokin seudulla. Ovat kokeneita kuntoilijoita/urheilijoita ja retkeilleet tuolla reitillä. Eteläpää on vaikeampi kulkea; esim. pitkokset aika huonoja. Reitin merkkaus sen sijaan kuulemma Ok. Eli raskasta varmaan on - koko ajan.

Maisemat ovat kuulemma tutustumisen arvoiset (ääni sisälläni: kärsimyksen arvoiset). 

Toivotaan nyt kuitenkin, että YPH toteutuu, niin saa tekosyyn vetäytyä tästä hullutuksesta 😉

• Like 1