Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Vetojen mittaus Garminilla


Recommended Posts

Miten mittaatte määrämittaisia vetoja radalla?

 

En ole koskaan aikaisemmin mitannut ratakierroksia sykemittarilla, ja en oikein vielä tiedä miten se kannattaisi tehdä. Olen joskus koittanut ottaa kierroksia ns. lap-toiminnolla, mutta se menee ihan sekaisin koska mittari heittää väliin automaattisesti kilometrin kierroksia. Joskus aikaisemmassa elämässä käytin ratahommiin ihan perinteistä sekkaria, mutta nyt ajattelin siirtyä nykyaikaan.

 

Eli pitäisikö tämä automaattinen kierrosmittaus ottaa aluksi pois päältä? Ilmeisesti se sekoittaa tilannetta?

 

Sori vähän sekava kysymys, joten konkreettisemmin: jos teet vaikka 400m vetoja radalla, miten mittaat treenin käytännössä?

 

Minulla on siis Garmin 735, mutta sama konsepti varmaan toimii muillakin laitteilla?

Link to post
Share on other sites

Manuaaliset lapit. Ainakin garminilla, jos automaattikierros on vaikka 1km, voit ottaa surutta manuaalisia lappeja 400m ja automaattinen lappi ei ikinä ota omia kierroksiaan (toisin kuin ilm. Polar vai suunto, jossa saa sitten molemmat erillisinä?). Toki jos yrität kellottaa 1km vetoja, automaattikierros on syytä olla pois päältä tai pitää se automaattikierros selkeästi yli 1km pituisena, jotta se ei kellota sitä automaattikierrosta juuri ennen sun manuaalista painallusta. Eli helpoin on ottaa pois ratavetojen aikaan jos tonneja tai pidempiä kellottaa (useammalla kun se automaattikierros on sen 1km). 

Link to post
Share on other sites

Mulla on tähän eri taktiikka. Tekniikan tohtorina olen huono laskemaan, joten mulla helposti menee vetojen lukumäärä (etenkin jos tekee 8 tai yli) sekaisin. Niinpä tykkään harrastaa garminin intervallitoiminnon avulla vetoja. Kun juoksee verryttelyssä jo radalla niin ainaskin oma vehkeeni sitten kalibroituu siihen radankiertoon ja näyttää noin 10m max väärin. Esim. vastottain juoksin 10 kpl vetoja ja näistä "pahin" oli ensimmäinen, jossa garmin piippasi 15m ennen maalia. Sen jälkeen toiseksi pahin oli ehkä 3m ennen maalia ja loput meni justiinsa maalin kohdalla tai muutamia metrejä yli (mutta painoin lap-nappia maalissa ja otin manuaalisen kierroksen). Tuon muutaman ennenaikaisen garminin mielestä päättyneen vedon olen hyväksynyt, ite toki juoksen ne aina maaliin asti.

 

Intervallitoiminnossa näkyy siinä "harjoitusruudussa" toiston aika, toiston lukumäärä ja tämän hetkinen vauhti. Noista tulee käytettyä lähinnä toistojen lukumäärää ja pidemmissä vedoissa toiston aikaa. Viimeksi juoksin esim. 5s/veto kiihtyen eli 1s/200m aina nopeammin. Pysyy aivot virkeinä kun laskee juostessa samalla paljonko pitää olla seuraava 200m splitti. Sinänsä mielenkiintoista, että tuohon laskutoimitukseen kyllä pystyy, muttei laskemaan sitä juoksevaa vetojen lukumäärää! 

 

Mietin kyllä tässä, että vkl voisi yrittää käydä puolimaran juoksemassa radalla. Silloin varmaan ottaisin manuaalikierrokset käyttöön ja naputtelisin 400m välein, niin pysyisi parhaiten matkalaskuri yllä. Kellosta sitten kilpailu ja aikatavoite kehiin, niin näkee samalla kellon ja vähän sitä loppuaikaennustettakin. 

Link to post
Share on other sites
42 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Mulla on tähän eri taktiikka. Tekniikan tohtorina olen huono laskemaan, joten mulla helposti menee vetojen lukumäärä (etenkin jos tekee 8 tai yli) sekaisin. Niinpä tykkään harrastaa garminin intervallitoiminnon avulla vetoja. Kun juoksee verryttelyssä jo radalla niin ainaskin oma vehkeeni sitten kalibroituu siihen radankiertoon ja näyttää noin 10m max väärin. Esim. vastottain juoksin 10 kpl vetoja ja näistä "pahin" oli ensimmäinen, jossa garmin piippasi 15m ennen maalia. Sen jälkeen toiseksi pahin oli ehkä 3m ennen maalia ja loput meni justiinsa maalin kohdalla tai muutamia metrejä yli (mutta painoin lap-nappia maalissa ja otin manuaalisen kierroksen). Tuon muutaman ennenaikaisen garminin mielestä päättyneen vedon olen hyväksynyt, ite toki juoksen ne aina maaliin asti.

 

Kokeilemisen arvoinen tämäkin.

 

Voitko vielä vähän avata tätä. Painelet siis myös manuaalisesti lap-nappia? Eikö se sitten sekoita tuota Garminin intervalli-kierrosta (joka on siis määritetty esim. 0,4 km)?

 

Lisäys: luin just manuaalista, että jos pistää vedon tyypiksi "avoin", se sitten edellyttää manuaalista lap-nappulaa. Etuna täysin manuaaliseen touhuun verrattuna on kuitenkin automaattinen lepojakson mittaus (ja alku -ja loppuverrat jos niitä käyttää) ja se intervallinäkymä toistomäärineen jne. Ehkä tämä olisi se mitä kokeilen.

 

Tietysti tekniikan tohtorilla ja muillakin saattaa mennä sekaisin myös kierrosmäärät vedon sisällä (jos yli 1?), mutta jos on vain yksi kierros, ehkä pärjään 😄

 

Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Voitko vielä vähän avata tätä. Painelet siis myös manuaalisesti lap-nappia? Eikö se sitten sekoita tuota Garminin intervalli-kierrosta (joka on siis määritetty esim. 0,4 km)?

 

Lisäys: luin just manuaalista, että jos pistää vedon tyypiksi "avoin", se sitten edellyttää manuaalista lap-nappulaa. Etuna täysin manuaaliseen touhuun verrattuna on kuitenkin automaattinen lepojakson mittaus (ja alku -ja loppuverrat jos niitä käyttää) ja se intervallinäkymä toistomäärineen jne. Ehkä tämä olisi se mitä kokeilen.

Niin sanotaan, että sulla on 10x1km treeni. Silloin asetan treeniksi Garminiin 10x1min ja annetun palautusajan. Kohdasta harjoitus .> intervallit (löytyy asetuksista). Siihen saa myös verryttelyt mukaan, joskin usein juoksen erikseen vedot ja verrat eri treeniin se nyt on nyanssi, mutta helpottaa vertailua jälkikäteen. 

 

Sitten kun vedot lähtee liikenteeseen, niin napsautetaan treeni päälle ekan vedon alussa. Juostaan se kaksi ratakierrosta ja päälle 200m. Jos Garmin ei piippaa maaliviivalla, se vetäisi matkan pitkäksi -> painan manuaalisesti kierrosnappia ja saan oikean kierrosajan. Jos taas se piippaa ennen maalia, saan haamuajan. Useimmissa tapauksissa se on mulle se ja sama, missä vaiheessa se piippaa, kun matkaa maaliviivaan on 1-2s suuntaan tahi toiseen. Riippumatta painoinko nappia itse vai piippasiko Garmin, alkaa palautus, joka kestää sen aikaa kun on määrätty. Samalla tapaa voi myös lyhentää lennosta palautusta, eli lähteekin kun annettua palautusta on vaikkapa 20s jäljellä ja painaa kierrosnappia, jolloin uusi veto alkaa. Teen kiihtyvissä vedoissa usein niin, että alkuun lyhennen 20-30s palautusta lennosta, jos ne menee enemmän verryttelyn piikkiin. Muutenkin helpompi sovittaa askeleet lähtöviivalle vaikka 2s ennen levon loppua ja painaa itse manuaalisesti kierros alkuun. 

 

Tuota avoin intervalliharjoitusta voisikin kokeilla, se tuntuisi olevan juurikin se mitä kaipaan. Kiitokset vinkistä!

Link to post
Share on other sites

Myös Garminin lepojakson saa avoimeksi. Näin voi toteuttaa esim. Danielsin treenejä, jotka voi olla hyvinkin kiharaisia, esim. 4 x (400m R + 400m pal.) + 2 x (200m F + 200m pal.)

 

Voisin päivittää sitten joskus tähän ketjuun kokemuksiani näistä vähän monimutkaisemmista intervallitreeneistä Garminilla. Kiitos jo nyt kaikille vastanneille!

 

9 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Niin sanotaan, että sulla on 10x1km treeni. Silloin asetan treeniksi Garminiin 10x1min ja annetun palautusajan. Kohdasta harjoitus .> intervallit (löytyy asetuksista). Siihen saa myös verryttelyt mukaan, joskin usein juoksen erikseen vedot ja verrat eri treeniin se nyt on nyanssi, mutta helpottaa vertailua jälkikäteen. 

 

Sitten kun vedot lähtee liikenteeseen, niin napsautetaan treeni päälle ekan vedon alussa. Juostaan se kaksi ratakierrosta ja päälle 200m. Jos Garmin ei piippaa maaliviivalla, se vetäisi matkan pitkäksi -> painan manuaalisesti kierrosnappia ja saan oikean kierrosajan. Jos taas se piippaa ennen maalia, saan haamuajan. Useimmissa tapauksissa se on mulle se ja sama, missä vaiheessa se piippaa, kun matkaa maaliviivaan on 1-2s suuntaan tahi toiseen. Riippumatta painoinko nappia itse vai piippasiko Garmin, alkaa palautus, joka kestää sen aikaa kun on määrätty. Samalla tapaa voi myös lyhentää lennosta palautusta, eli lähteekin kun annettua palautusta on vaikkapa 20s jäljellä ja painaa kierrosnappia, jolloin uusi veto alkaa. Teen kiihtyvissä vedoissa usein niin, että alkuun lyhennen 20-30s palautusta lennosta, jos ne menee enemmän verryttelyn piikkiin. Muutenkin helpompi sovittaa askeleet lähtöviivalle vaikka 2s ennen levon loppua ja painaa itse manuaalisesti kierros alkuun. 

 

Ok, eli se manuaalinen painallus vain katkaisee vedon/palautuksen, eikä sekoita niin, että tuleekin seuraavaksi joku 2 sek. palautusjakso? 

 

Link to post
Share on other sites

Itse käyttänyt myös training peaksin sovellusta joissakin juoksutreeneissä. Taitaa olla vain maksullisella puolella tämä toiminto missä luodaan tietokoneella harjoitus ja se synkataan kellon kanssa. 
 

Harjoituksen luomisen yhteydessä määritellään vauhdit, intervallien pituudet ja lepojaksot. Samalla voi katsoa haluaako automaatti kierrokset vai manuaaliset.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, hatapa kirjoitti:

 

Oman kokemukseni mukaan Garmin pysyy varsin hyvin kartalla 400 m:n radalla ja jopa lyhyemmilläkin radoilla. Heittoa kierrokseen ei tule paria metriä enempää.

 

 

Sama kokemus (FR 235 käytössä). Talvella juoksin sisäradalla, jolloin Garmin arvioi kai matkan pelkän käden liikkeen perusteella, ja siltikään heittoa ei ollut käytännössä ollenkaan. 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy