Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juha Kiviranta

Pk-treenauksen eroavaisuudet eri lajeissa.

Recommended Posts

On paljon väännelty ja kirjoitettu juoksu ja pyöräilyharjoittelun eroavaisuuksista.

Ymmärrän lajien erot, mutta kun sanotaan että sydän ei tiedä tehdäänkö pk-treeniä millä tavalla (esim. juoksemalla tai pyöräilemällä).

 

Lähtökohta on, että jos oikealla virallisella kuntotestillä happomittauksineen, juoksumatolla määritetään juoksun pk-sykealue.

Samalla on todettu ja kirjoitettu että pyöräilyssä em. henkilön vastaava pk-sykealue on n. 10-15 lyöntiä juoksun sykealuetta alhaisempi.

 

Eli onko treenistä saatu hyöty sama, jos em. henkilö juoksee, juoksuun määritetyillä pk-sykkeillä 2h tai sama henkilö pyöräilee, pyöräilyyn määritetyillä pk-sykkeillä 2h?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän tämän sanonnan (sydän ei tiedä jne) lähinnä siten, että se on sama millä tavalla saa vähän sykettä ylös ja verta kiertämään. Siis rapakuntoiselle se on aivan sama. Mutta jos alkaa olemaan jo ihan ok kunnossa, ei juoksukunto siirry suoraan pyöräilyyn tai päinvastoin, vaan tarvitsee melkoisen sopeutumisen. Tietysti sitten jos molemmat on koko ajan työn alla, se voi ollakin aika sama, yhtä "pk-mössöä". Tästä varmaan palstan tri-spesialistit osaavat kertoa paremmin. Itse tiedän vain sen, että nyt kun olen juossut itseni jonkinlaiseen ihan ok peruskuntoon, saisin pyörän päällä vain reiteni infernaalisille hapoille ja sykkeet ei nousisi ollenkaan.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että sydän ja keuhkot ei tiedäkään, eli jos niitä harjoituttaa niin voi pyöräillä/juosta/soutaa jne. Hyöty on suunnilleen sama, terveys ja yleiskunto kiittää. Mutta lihaksistoon juoksu ja pyöräily vaikuttavat eri tavoilla, jonka takia kuntoilu toisessa lajissa auttaa enemmin juuri kyseiseen lajiin.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyse on varmaan siitä että laktaattirajat ja osin tämän pohjalta energia-aineenvaihdunta menevät eri sykkeillä eri lajeissa. Itseäni lähinnä kiinnostavat hiihto ja juoksu, jotka poikkeavat myös maaston mukaan sykeprofiileiltaan merkittävästi. Hiihdossa variaatio on paljon suurempaa maaston mukaan johtuen laajenpien lihasryhmien käytöstä nousuissa, ja pienemmästä kuormituksesta laskuissa.

Käyttämässäni Suunnon maailmassa kuormitusta pystyy sykkeiden lisäksi seuraamaan energiankäytön, PTE:n (Peak Training Effect) ja EPOC:in (Excess Post-Exercise Oxygen Consumption) kautta.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuuttia sitten, EagleRunner kirjoitti:

Sanoisin että sydän ja keuhkot ei tiedäkään, eli jos niitä harjoituttaa niin voi pyöräillä/juosta/soutaa jne. Hyöty on suunnilleen sama, terveys ja yleiskunto kiittää. Mutta lihaksistoon juoksu ja pyöräily vaikuttavat eri tavoilla, jonka takia kuntoilu toisessa lajissa auttaa enemmin juuri kyseiseen lajiin.

 

Tuo oikeastaan selventää parhaiten että esim. juoksuharjoittelu auttaa parhaiten lajiin nimeltä juoksu 👍

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne on yhtä samaa pk-mössöä, jos,tehdään erittäin matalilla tehoilla treeniä. Kun mukaan tulee enemmän tehoja, niin lajit toimii hieman eri tavalla. Pyöräily on voimakestävyys laji ja vaatii jaloilta enemmän tehoa lihaksista. Jos voimaa/lajispecifiä lihaskestävyyttä puuttuu jaloista, niin pyörällä ei saa sykkeitä nousemaan. Juoksussa iskutus rekrytoi pumppaamaan enemmän verta lihaksiin ja juoksusuoritus siten rekrytoi enemmän lihaksia aktiiviseksi,joten sykkeet on yleensä korkeammat .

 

Mulla on esim. vahvat jalat ja olen muutenkin raskasrakenteinen, joten pyörän kynnyssykkeet saattaa olla jopa juoksua suuremmat. Ainakin kisoissa saan juoksua korkeammat sykkeet. Saan helpommin maksimisykkeet pyörällä. Juoksussa hermotus ei toimi riittävän hyvin vielä.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pk-harjoittelu juoksu. Sydänkuormitus on volymetrista ja kasvattaa sydämen kokoa. Pk-harjoittelu pyöräily. Kuormitus voi olla sekä volymetrista, että staattista( "ketju aina kireällä") sydän muutoksina voi olla koon kasvu ja seinämien paksuuntuminen. Joissakin kirjoituksissa löytyy päätelmä, että sydän tykkää dynaamisesta kuormasta, jossa esiintyy lihaksen supistumista ja rentoutumista vuoron perään esimerkkinä kävely. Voimalajit kasvattaa sydämen senämää ja massaa ei  niinkään volymetriaa. Juoksijoilla erityisesti on verivolyymin kasvu, josta käytetään nimitystä "juoksijan anemia". Se ei kuitenkaan ole oikea anemia vaan johtuu juuri verivolyymin kasvusta. Kyllä se sydän TIETÄÄ mikä laji on kyseessä.

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuuttia sitten, risto_uolevi kirjoitti:

Pk-harjoittelu juoksu. Sydänkuormitus on volymetrista ja kasvattaa sydämen kokoa. Pk-harjoittelu pyöräily. Kuormitus voi olla sekä volymetrista, että staattista( "ketju aina kireällä") sydän muutoksina voi olla koon kasvu ja seinämien paksuuntuminen. Joissakin kirjoituksissa löytyy päätelmä, että sydän tykkää dynaamisesta kuormasta, jossa esiintyy lihaksen supistumista ja rentoutumista vuoron perään esimerkkinä kävely. Voimalajit kasvattaa sydämen senämää ja massaa ei  niinkään volymetriaa. Juoksijoilla erityisesti on verivolyymin kasvu, josta käytetään nimitystä "juoksijan anemia". Se ei kuitenkaan ole oikea anemia vaan johtuu juuri verivolyymin kasvusta. Kyllä se sydän TIETÄÄ mikä laji on kyseessä.

 

Tämä oli pajatson keskiressu 👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, Jujup kirjoitti:

Ne on yhtä samaa pk-mössöä, jos,tehdään erittäin matalilla tehoilla treeniä. Kun mukaan tulee enemmän tehoja, niin lajit toimii hieman eri tavalla. Pyöräily on voimakestävyys laji ja vaatii jaloilta enemmän tehoa lihaksista. Jos voimaa/lajispecifiä lihaskestävyyttä puuttuu jaloista, niin pyörällä ei saa sykkeitä nousemaan. Juoksussa iskutus rekrytoi pumppaamaan enemmän verta lihaksiin ja juoksusuoritus siten rekrytoi enemmän lihaksia aktiiviseksi,joten sykkeet on yleensä korkeammat .

 

Mulla on esim. vahvat jalat ja olen muutenkin raskasrakenteinen, joten pyörän kynnyssykkeet saattaa olla jopa juoksua suuremmat. Ainakin kisoissa saan juoksua korkeammat sykkeet. Saan helpommin maksimisykkeet pyörällä. Juoksussa hermotus ei toimi riittävän hyvin vielä.

 

Itsellä aikalailla sama tilanne. Ei oikeestaan saa fillarilla sykkeitä juoksun tasolle siten ettei valkotakkiset tule pukemaan puseroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urheilijan suorituskyky on aina yhdistelmä eri ominaisuuksista, karkeasti nyt vaikkapa sydän- ja verenkiertoelimistö, lihaksisto ja hermosto. Osaa näitä pystyy ylläpitämään/kehittämään laajassa lajikirjossa ja osaa taas ei. Triathlonistit varmaan hyvä esimerkki, että kehitystä voi ihan oikeasti saada merkittävästi aikaan yhdessä lajissa pääasiallisesti toista lajia hinkkaamalla. Silloin pitää erityisesti kiinnittää huomiota toki niihin ominaisuuksiin, mitä se toinen laji ei kehitä.

 

Mulla itsellä on tässä hauska koe itseni kanssa. Tein marraskuu-tammikuu välillä hyvän juoksupainotteisen blokin, jonka jälkeen siirryin rassaamaan pyöräilykuntoa. Hauskasti kävi niin, että juoksukunto nousi hitaasti, mutta varmasti itse juoksua treenaten, mutta paukahti ihan uusiin lukuihin siinä vaiheessa, kun siirryin 100+ viikkokilsoista 30-40km ylläpitävään määrään (tässä oli vähän pk-juoksua, mutta eritoten 1-2 tehollista juoksuharjoitetta). Nyt menossa toinen kierros juoksua ja parin kuukauden päästä näkee onko tämä toistettava trendi vai vaan sattuman kauppaa. Sinänsä olisi ihan järkevääkin, että juoksuhermosto ja -lihaksisto saa reilummin levon, jossa superkompensaatiota pääsee tapahtumaan sopivan rassauksen perään. Mutta itse peruskunto pysyy kyllä yllä pyöräilypainotteisemmassa osiossa hyvin - itseasiassa se on varmasti noussut, kun koko ajan määriä lisännyt. 

 

Omalta kohdaltani voin sanoa, että 2h juoksua EI ole sama asia kuin 2h pyörää. Vielä paremmin se tulee ilmi, kun vaihtaa 2h vaikkapa 4-5h määrään. Pyörällä voi hyvässä kunnossa vetää vaikka 10h kevyttä ja seuraavana päivänä tehdä mitä vain tuorein koivin, mutta juosten saa kyllä aikaan damagea meni kuinka hitaasti tahansa. Että 10h juoksun jälkeen ei tartte seuraavana päivänä toivoa "tuoreita jalkoja". 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyörällä on henkisesti huomattavasti helpompi pitää alhaisia sykkeitä, juosten se tuntuu olevan paljon vaikeampaa. Kisoissa minulla on pyöräilyssä ja juoksussa sykkeet olleet aika lähellä toisiaan, mutta normi pk lenkeillä eroa tulee yleensä ainakin 10 pykälää.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyisin en juuri pyöräile, mutta silloin kun vielä pyöräilin aika aktiivisesti, niin fillarilla sykkeet meni tuntuman mukaan aika samalla tavalla kuin juostessa. Jossain 10-temmoissa keskisykkeet oli luokkaa 175-178 ja sellainen 180 syke oli yleensä tavoitteena parin kilsan jälkeen. Kutakuinkin samoilla sykkeillä tai inan alemmilla meni silloin 10km hölkät. 

 

Uskoisin että niillä joilla on jaloissa aika hyvin lihasta, menee juoksu ja pyöräily kutakuinkin samalla tavalla. Ja niillä jotka ovat hieman parempia juoksemaan, pyöräilyn sykkeet ovat vähän alemmat.

 

Melonnassa arvelisin kynnyssykkeiden olevan noin 10 pykälää juoksua alemmat, vaikka 20 minsaa pystynkin melomaan pikkuisen vajaan 180 keskisykkeellä. Hiihdossa kynnykset taitavat puolestaan olla hieman juoksua ylempänä.

 

Pumppu ei tiedä mitä lajia tehdään, mutta pumppu kyllä tietää jos rentoa vaihetta ei suorituksessa tule, kuten risto_u jo kertoi. Valitettavasti painetyöstä pumppu paksunee ja siitä on itsellä omakohtaista kokemusta.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy