Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JuhaHoo

Kantapään kipu, kuva mukana !

Recommended Posts

Hei kaikki,

 

Talvikaudella aloitin juoksemaan jälleen kun kaikki tiet olivat hyvässä juoksukunnossa, niin sain nyt kiusaksi rasitusvamman oikean jalan  kantapäähän.

Lyhyesti, lueskelin joitain vammajulkaisuja juoksuun liittyen ja noista kuvauksista lähemmäs osuisi rasitusmurtuma. Kun puristaa kantapäätä niin kantaluun sisäpuolella on pistemäinen kipukohta jonka merkkasin kuvaan. Kun tuota painaa peukalolla niin tuntuu lievää kipua, ei mitenkään sietämätöntä mutta kuitenkin. Kävely onnistuu normaalisti vaikkakin se aavistuksen verran jomottaa eikä muutenkaan haittaa normaalia elämää, mutta juoksu ei onnistu. Onko tuttua ?

 

-Juha

IMG_20200406_112141_resized_20200406_112227732.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jollakin asteella oleva rasitusmurtuma tuossa varmaan voisi olla kantaluu on aika tavallinen paikka niille. Juuri tussin kohdassa ei ehkä oikein muuta ole kuin kantaluuta ja siihen kiinnittyviä jänteitä, ehkä joku hermo. Heposti ärtyvä limapussi on akilleksen alapään kohdilla eli enempi kantaluun takana ja tuossa kuvassa tussista enempi yläoikealla on kaikenlaista mikä juilii. Ehdottaisin lepoa iskutuksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Jollakin asteella oleva rasitusmurtuma tuossa varmaan voisi olla kantaluu on aika tavallinen paikka niille. Juuri tussin kohdassa ei ehkä oikein muuta ole kuin kantaluuta ja siihen kiinnittyviä jänteitä, ehkä joku hermo. Heposti ärtyvä limapussi on akilleksen alapään kohdilla eli enempi kantaluun takana ja tuossa kuvassa tussista enempi yläoikealla on kaikenlaista mikä juilii. Ehdottaisin lepoa iskutuksesta.

Tässä oikeasta jalkaterästä hiukan yleiskuvaa pyöriteltynä. Kuten @perttu mainitsi merkityssä kohdassa lähinnä kantaluu. Limapussit näkyvät liloina täplinä, lihakset ruskeina, hermot keltaisina ja valtimot punaisina sekä laskimot sinisinä. Lähin lihas tuossa merkitsemässäsi kohdassa lienee ukkovarpaan loitontaja kantaluun sisäsivuun kiinnittyen🤔

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilin kävellä kantapäillä, ei mitään kipua, seison pelkästään isovarpaiden varassa, ei mitään kipua. Sitten kävelen pelkästään päkiöiden varassa niin että kantapäät juuri hipaisee lattiaa, vihloo hieman, kun käännän sitten noin kävellessä jalkaterää sisäänpäin, kipu lakkaa, kun käännän ulospäin, kipu lisääntyy. Kun käännän jalan liki 90 astetta ulospäin päkiöillä kävellessä, niin sitten tuntuu oikein kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttu juttu.

 

Aloitin juoksuharrastuksen joulukuun alussa 2018 ja kuukauden päästä alkoi kivut just ko. kohdassa, ensin oikeassa jalassa ja perään vasemmassa. Lisäksi oli tuntemuksia tibialis posterior jänteessä.

 

Ensin pidin juoksusta taukoa 2 kk ja söin pari tulehduskipulääkekuuria, ei apua. Sitten aloin vain juoksemaan, mutta 4-5 kuukauden jälkeen alkoi pelottamaan, miten pahaa tuhoa saan aikaan, jos vain jatkan. Pystyin siis juoksemaan, ei haitannut itse juoksussa pahemmin, vaan sitten muuten kiristi ko. kohdasta ja oli kipuja esim. jos tuli venytystä. Ortopedille ja diagnoosiksi vain alipalautuneisuutta ja fyssarille askelanalyysiin ja sieltä jumpat. Sain luvan juosta määrän, jolla kipua on vain vähän. Valitsin ikävä kyllä fyssarin huonosti, ei paljoakaan apua, sain vain kantakalvon kipeäksi hänen neuvoillaan.

Sitten löysin netistä ohjeita akilleksen kiinnityskohdan kuntouttamiseen. Minuakin oli vaivannut, mitä tuossa kohtaa oikein on, kun kuvissa siinä ei oikein ole mitään. Päätin kuitenkin kokeilla tuolta pohjalta ja ko. ohjeiden mukaan 1) pohkeiden lihaskunnon ja akillesjänteen vahvistamista ja 2) venyttely pois kokonaan, vain rullailu sallittu. 

 

No, aika pian huomasin, että todellakin pohkeiden venyttely pahentaa heti oireita/kipuja. Tämän huomasi, kun oli hetken ollut venyttelemättä ja kokeili kerran. Tein 12 viikkoa nousevilla painoilla/laskevilla toistoilla pohjeliikkeitä sekä jalka koukussa (pohjeprässi) että jalkasuorana, 3 kertaa viikossa. Liikkeet vain vaakatasosta ylös päin välttäen akilleksen venyttämistä eli ei esim. portaan reunalla niin, että kantapää menee portaan tason alle, vaan korkeintaan tasaisella. Lisäksi keskimmäisen pakaran vahvistamista.

 

Pikku hiljaa kivut alkoi vähenemään. Pohkeiden lihaskuntotreeni aiheutti kipuja, mutta kunhan ne pysyi hallinnassa (seuraavana aamuna palautunut), se oli ok. Nyt 2kk tuon 12 viikon treenin jälkeen, oikean jalka ei tule juoksusta kipeäksi ja vasemmassa tuntemukset ovat lieviä ja vähenevät. Mutta voi olla, ettei mikään em. harjoittelu ole oikeasti auttanut, vaan pelkästään aika ja rasitukseen tottuminen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kuulostellut jalan kuntoa nyt jatkuvasti, ja tuossa viime viikolla totesin että en saa enää kantapäätä sattumaan mitenkään kävellessä, odottelin vielä pari päivää ja kokeilin juoksemista, juoksin varovasti 5 kilometriä, alussa jotain tuntui kantapässä mutta kipu hävisi. Seuraavan päivän kokeilin uudestaan, juoksun aikana ei enää missään kohta tuntunut mitään. Juoksin sitten 6,5 kilometriä taysin kivuitta, ja nyt eilen täysi kymppi ilman kipuja. Katson että vaiva on nyt ainakin toistaiseksi poistunut , JEEEEES !!!!!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että @JuhaHoo n vaiva on tuntunut parantuneen! :)

 

Jatkan nyt samaan ketjuun kun viitti vanhempia nostella ja sopiva otsikko tässä aiheeseeni: kantapääkipu joo, mutta vasemman jalan ulkosyrjässä aika likellä jalkapohjaa. No, sentti pari siitä ylöspäin. Ja takaosassa likellä nilkkaa. Ugh, toivottavasti joku ymmärsi kuvauksen.. 

Tänään juostiin 11 kilsaa, nyt töissä sitten toi taas vähän meinaan vaivaa. Edellisen lenkin jälkeen sama homma. MISTÄ vois mahollisesti olla kyse? Kipu tuntuu sekä levossa että kävellessä, siihen ikäänkuin "pistää" tai "jomottaa". Juostessa ei haitannut niinkään, tais vaan ärtyä taas koipi ja kipu tuntuukin vasta nyt. (Juoksen päkiävoittoisesti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@firestarter Kuulostaa juuri siltä, mistä täälläkin juilii. Oletko saanut apua kipuun tai selvyyttä asiaan? Itse en tosiaan ole alan ihmisiä, mutta kipu on selvästi mielestäni ulkosyrjällä enemmän kuin akilleksen kohdalla. Se myös asuu jossakin syvällä jalassa, sillä painellessani kantapäätä ei tunnu kipua, mutta lenkin jälkeen saatan joutua kävelemään hetken lähes suorin jaloin, mikä ehkä kuitenkin viittaa akillekseen. Mielestäni alue ei ole turvonnut kuitenkaan.

 
Välillä lenkin jälkeen seisoessani asennon vaihtaminenkin juilaisee niin, että on pakko siirtää painoa jalalta. Kipu kuitenkin häviää juostessa ensimmäisten parin kilsan jälkeen, mikä ei oikein viittaa rasitusmurtuman alkuun. Liejuisilla poluilla tällaista ongelmaa ei ollut juurikaan, mutta tiejuoksussa tuntuu ihan eri lailla, eli iskutus selvästi pahentaa. Pian mutakin on kuivaa, ja mie niin mielelläni siellä leikkisin.
 
Pohdin, voisikohan supinoiva jalkani iskeytyä niin vinossa maahan niin että akilles vääntyy. Ajat sitten jo katselin juostessani, että aivan kuin nilkka kierähtäisi jotenkin oudon oloisesti. Pohkeen lihaskuntoon tulisi varmaan panostaa - nykyäänhän en jumppaa millään lailla, päin vastoin kuin aiemmin, jolloin juoksua puolestaan tuli melko vähän. Voi myös olla, että on alettava käyttää kahta kenkäparia tiejuoksuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@San ei koskaan oikein selvinnyt, mutta yks kaks on kipu kuitenkin nyt hävinnyt, ihan itekseen. Ja ei ollu turvotusta mullakaan tuossa. Lenkkarit testiin juu 👍 askelluksessa voi hyvinkin piillä vastaus.

Nyt alkoi meillä pohjoisessakin polkuilukausi ihan kunnolla niin saas nähdä ilmeneekö vaivoja enempää. Ainakin tällä hetkellä saanut juosta kivuitta nyt kun tuo kantapäähomma on -toivottavasti- kuollut ja kuopattu vaiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä että hävisi ja toivottavasti pysyy poissa! Tietysti juoksussa tulee melkein väkisin jonkinlaista jalkavaivaa joskus.

Oma askellukseni on selvästi supinoiva, ja sellaiselle suositellaan yleisesti neutraalia vaimennettua kenkää, jollaiset minulla onkin, NB 880 v7:t. Kaupassa ne tuntuivat ok:lta mutta juostessa en oikein pidä niiden alaspäin levenevän pohjan tuntumasta, varsinkaan nyt kun olen tottunut polkujuoksukenkien hyvään maatatsiin. Kuriositeettina muuten urheiluvälineliikkeen myyjä kutsui supinaatiota pronaatioksi. En tiedä miten myyjiä koulutetaan, mutta ei kannata mihinkään asiantuntemukseen suorilta luottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy