Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
M4Kja

Normaalin ja epänormaalin kivun erottaminen

Recommended Posts

Voiko ikinä oppia erottamaan, mikä on ns. normaalia kolotusta, joka kuuluu juoksuun ja mikä kipua, joka syntyy alkavasta vammasta. Toisaalta kipu ei koskaan ole normaalia, mutta ainakin itse huomaan olevani aivan liian yliherkkä erilaisille kiputuntemuksille; aina, jos johonkin kehonosaan vähän kolottaa, olen varma, että siihen on suurinpiirtein rasitusmurtuma tulossa. Lähes aina kipu kuitenkin lähtee parin päivän sisällä pois eli pelko on ollut turha. Onko muilla tällaista ”yliherkkyyttä” ja jos on, kuinka olet oppinut hallitsemaan vammapelkoa (jos olet oppinut...:D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sellaisen olen itse oppinut, että joskus joku paikka kipuilee ja sellaista nyt sattuu vaan tapahtumaan. Mutta jos kipu tulee samaan paikkaan useamman kerran, niin on hyvä selvittää, että mistä johtuu.

 

Kaksi viikkoa on aika hyvä ajanjakso eli sitten pitää jo yrittää selvittää, mistä johtuu. Toki levollakin voi joskus mennä ohi. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vedän itseni toistuvasti telakalle, kun en reagoi kolotuksiin tms tarpeeksi ajoissa, joten kauhean yliherkkänä en itseäni pidä. Tosin kaikki telakalle menot ovat sattuneet kisoissa tai mattotesteissä, jossa tilanne on kyllä enemmän tai vähemmän "**rkele periksi ei anneta" tyyppinen. Tiedostan kyllä olevani aika huono reagoimaan varoitusmerkkeihin, mutta uskoisin oppivani viimeisestä 9kk jaksosta aika paljon...

Nyt kun aloittelen taas juoksua yritän sellaista systeemiä, että rasitusmurtuneessa jalassa saa olla erittäin lieviä "tuntemuksia" (ei kipua) lenkin aikana, mutta lenkin jälkeen lievätkin lepokivut aikaansaa telakan juoksusta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kysymyksiä kysyä itseltä kipujen saapuessa:

-Tuleeko kipu aina samaan kohtaan, toistuuko se "joskus" vai "aina"?

-Vaimeneeko vai kasvaako kipu lenkin edetessä?

-Onko aiemmin ollut samaa kipua? Miten se loppui?

-Onko kipu vauhdista riippuvainen? Voitko juosta kivutta kovaa tai hitaasti? 

 

Varmasti on niinkin, että yksilölliset erot on sen verran suuria, ettei oikein muilta tulleilla neuvoilla ole juuri rikastumista tässä. Toinen voi juosta kohtuu kovienkin kipujen kanssa, jopa lääkityksen avulla kipua poistaen ja lopputulema voi olla, että lopulta kivut vain häipyy itsestään pois. Toiselle voi tulla rasitusmurtuma ns. puskista ilman juuri mitään esivaroituksia. Tärkeintä lienee opetella tietämään ne omat rajansa ja sitten mielellään välttää niiden ylittämistä!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen pitänyt nyrkkisääntönä että ns. normaali rasituskipu on sellaista, joka vaimenee kropan lämmetessä. Jos joku paikka kolottaa, yritän aluksi lenkkeillä muutaman päivän erityisen kevyesti, koska vauhdikas treeni toimii jo itsessään "särkylääkkeenä" ja saattaa siis vaimentaa kipusignaaleja. Vältän myös varsinaisia särkylääkkeitä (buranaa), koska nekin sotkevat systeemiä. Jos kipu vaimenee, aloittelen pikku hiljaa normaalia treeniä.

 

Rasitusvammat alkavat usein pienestä, joten kaikki kolottelu täytyy ottaa vakavasti, eikä niitä vastaan kannata puskea. Joskus minulle voi käydä sitten niin, että asia ei oikein etene mihinkään ja joku häiritsevä kolottelu jää päälle kuukausiksi, mutta se on sitten ihan oma valintani.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on tullut jo hyviä vastauksia. Oma kokemus on sellainen ettei tätä(kään) opi kuin kantapään kautta. 2017 NUTS Karhunkierrokselka (56k) alkoi vaivata juoksijanpolvi muutama kilometri ennen maalia. Ei ollut mitään tuntemuksia missään ennen pistävää kipua polven ulkopuolella. Se sitten vaivasi välillä kesällä ja aiheutti syksyllä n kahden kuukauden juoksuttoman jakson. Mutta! Nykyään tiedän, että kun kiristää toisesta kohdasta jalkaa, pitää tehdä peliliikkeitä 🏋️

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneks ei oo ollu pahempii kipuja aikoihin.. joskus lenkin alussa voi olla.. mut jos häviää niin tietty jatkanu lenkkii..yhes vaihees oli et toinen lonkka tuli kipeeks jos veti pk ta _käveli...nyt ei oo ollu... venyttelen n.6 kertas viikos. Polvet rutisee.. mut sen jälkeen olo on jotenkin parempi..jäykkyys lievittyy...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi hyvä vinkki on myös, että jos se kipu tuntuu symmetrisesti molemmilla puolella kehoa, niin ei välttämättä ole vakavaa. Sitten kun katsoo vähän kuinka on viime aikoina treenaillut, niin järjellä voi myös päätellä että onko tullut liikaa rasitusta. Korvaavien tekeminen vapaaehtoisesti on myös sellainen taito, mikä pitäisi itsekin opetella. Jos vähänkin miettii että kannattaisiko juosta, niin silloin ei yleensä kannata, vaan tekee suosiolla jotain muuta.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tähän(kään) kysymykseen ole yhtä oikeaa vastausta. Itsellä sääntö on, että jos kipu häiritsee juoksua niin paljon, ettei juoksu onnistu "normaalisti", niin en juokse. Linkuttamalla yleensä jokin toinen paikka ottaa osumaa ja riskinä on jonkin muun paikan rikkoutuminen. Jos on jotain aiempia vammoja, niin ne on yleensä helpompi tunnistaa jo alkuvaiheessa ja tehdä tarvittavia peliliikkeitä siten, ettei vamma pääse yltymään pahaksi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy