Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Nikopett

Nikopett, Ex-futarista 3h maratonkuntoon

Recommended Posts

1 tunti sitten, Nikopett kirjoitti:

Viime aikoina vaan, kun kunto kehittynyt on ollut todella kova työ kaivaa niitä 190 päällä olevia maksimi piikkejä, jotka ennen tuli lähes joka maksimi suorituksessa. 

Sivusta seuraajana näyttäisi "datan" mukaan sille, että limitterit on aivan jossain muualla kuin maksimisykkeiden löytämisessä. Vauhti riittää jo nyt hyppien keikkuen reilusti alle 40min kymppiin tahi 3h maratonille. Kyllä se sieltä peruskunnosta taitaa löytyä puuttuvat palaset, jotka hissukseen sieltä varmasti löytyy. Rauhallisesti vaan enemmän kilsoja, niin kehitystä varmasti tulee!

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, Nikopett kirjoitti:

Yllättäen vaikea pitää vauhtia yksin.

 

Yllättäen vain "yllättäen"? Ei noita aikakokeita edes kannata yrittää lähtkökohtaisesti vetää täysillä, koska se ei vain onnistu. Puuttuu se oikean lappujuoksun adrenaliini ja halu välttyä kanttaamisen nöyryytykseltä jos on vähänkin yleisöä.

 

Legendaarisen valmentaja Arthur Lydiardin mukaan nämä aikakokeet pitäisi tehdä "7/8"-teholla, siten että vauhti pysyy tasaisena. Ei siis mitään loppukirejä, eikä varsinkaan hyytymistä. Tasaista nakutusta, sellaista mitä kestää tehdä yksinäänkin. Kyllä se kertoo kunnon kehittymisestä sitten lopulta ihan yhtä paljon kuin kisakin, mutta palautuminen on paljon nopeampaa ja mikä tärkeintä: sen pystyy vetämään kunnialla läpi.

 

Sitten kuntoa voi testata myös vielä kevyemmällä kynnystreenillä. Ennen muinoin juostiin kerran kuussa 20km testijuoksu, mutta nykyään kun meillä on nämä sykemittarit, kannattaa vetää ehkä vielä lyhempi, n. puolen tunnin juoksu about yläkynnyksellä. Vauhdin kehittyminen kertoo sitten kunnon kehittymisestä, ja sen perusteella voi säätää taas treenivauhteja jne.

 

Tsemppiä treeneihin!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Yllättäen vain "yllättäen"? Ei noita aikakokeita edes kannata yrittää lähtkökohtaisesti vetää täysillä, koska se ei vain onnistu. Puuttuu se oikean lappujuoksun adrenaliini ja halu välttyä kanttaamisen nöyryytykseltä jos on vähänkin yleisöä.

 

Legendaarisen valmentaja Arthur Lydiardin mukaan nämä aikakokeet pitäisi tehdä "7/8"-teholla, siten että vauhti pysyy tasaisena. Ei siis mitään loppukirejä, eikä varsinkaan hyytymistä. Tasaista nakutusta, sellaista mitä kestää tehdä yksinäänkin. Kyllä se kertoo kunnon kehittymisestä sitten lopulta ihan yhtä paljon kuin kisakin, mutta palautuminen on paljon nopeampaa ja mikä tärkeintä: sen pystyy vetämään kunnialla läpi.

 

Sitten kuntoa voi testata myös vielä kevyemmällä kynnystreenillä. Ennen muinoin juostiin kerran kuussa 20km testijuoksu, mutta nykyään kun meillä on nämä sykemittarit, kannattaa vetää ehkä vielä lyhempi, n. puolen tunnin juoksu about yläkynnyksellä. Vauhdin kehittyminen kertoo sitten kunnon kehittymisestä, ja sen perusteella voi säätää taas treenivauhteja jne.

 

Tsemppiä treeneihin!

Totta tämäkin. Ei noissa saa ihan sitä viimeistä puristettua. Mutta, jotenkin tartten näitäkin mukaan. Toivottavasti syksyllä pääsee taas kisaamaan, niin menee testitkin lappu rinnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy