Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Nikopett, Ex-futarista 3h maratonkuntoon


Recommended Posts

1 tunti sitten, Nikopett kirjoitti:

Viime aikoina vaan, kun kunto kehittynyt on ollut todella kova työ kaivaa niitä 190 päällä olevia maksimi piikkejä, jotka ennen tuli lähes joka maksimi suorituksessa. 

Sivusta seuraajana näyttäisi "datan" mukaan sille, että limitterit on aivan jossain muualla kuin maksimisykkeiden löytämisessä. Vauhti riittää jo nyt hyppien keikkuen reilusti alle 40min kymppiin tahi 3h maratonille. Kyllä se sieltä peruskunnosta taitaa löytyä puuttuvat palaset, jotka hissukseen sieltä varmasti löytyy. Rauhallisesti vaan enemmän kilsoja, niin kehitystä varmasti tulee!

Link to post
Share on other sites
  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noniin. Eka viesti foorumille. PIdemmän aikaa tullut kyllä seurattua keskustelua täällä.   Lähtötiedot:  -Ikä 34v, 182/67kg.  - Ex-futari  junnujen sm-tasolta. Lopetuksen jälkeen  

Noniin. Maalissa ajalla 1:35:31. Vähän kovempaa lähdettiin hakemaan, mutta reitti ei tosiaan ihan nopein ja se helkutin linnunlaulun silta hyydytti kyllä vikalla kiekalla ja yksin sai melkeen koko mat

Noniin. Vantaalla käytiin rykäisemässä ensimmäinen maraton läpi. Otetaan kokemuksen kannalta. Vauhti kantoi tällä kertaa sinne 27km kohdille ja sitten leipoi jalat kiinni ja lopullisesti siinä 33-34km

Posted Images

16 tuntia sitten, Nikopett kirjoitti:

Yllättäen vaikea pitää vauhtia yksin.

 

Yllättäen vain "yllättäen"? Ei noita aikakokeita edes kannata yrittää lähtkökohtaisesti vetää täysillä, koska se ei vain onnistu. Puuttuu se oikean lappujuoksun adrenaliini ja halu välttyä kanttaamisen nöyryytykseltä jos on vähänkin yleisöä.

 

Legendaarisen valmentaja Arthur Lydiardin mukaan nämä aikakokeet pitäisi tehdä "7/8"-teholla, siten että vauhti pysyy tasaisena. Ei siis mitään loppukirejä, eikä varsinkaan hyytymistä. Tasaista nakutusta, sellaista mitä kestää tehdä yksinäänkin. Kyllä se kertoo kunnon kehittymisestä sitten lopulta ihan yhtä paljon kuin kisakin, mutta palautuminen on paljon nopeampaa ja mikä tärkeintä: sen pystyy vetämään kunnialla läpi.

 

Sitten kuntoa voi testata myös vielä kevyemmällä kynnystreenillä. Ennen muinoin juostiin kerran kuussa 20km testijuoksu, mutta nykyään kun meillä on nämä sykemittarit, kannattaa vetää ehkä vielä lyhempi, n. puolen tunnin juoksu about yläkynnyksellä. Vauhdin kehittyminen kertoo sitten kunnon kehittymisestä, ja sen perusteella voi säätää taas treenivauhteja jne.

 

Tsemppiä treeneihin!

Link to post
Share on other sites
13 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Yllättäen vain "yllättäen"? Ei noita aikakokeita edes kannata yrittää lähtkökohtaisesti vetää täysillä, koska se ei vain onnistu. Puuttuu se oikean lappujuoksun adrenaliini ja halu välttyä kanttaamisen nöyryytykseltä jos on vähänkin yleisöä.

 

Legendaarisen valmentaja Arthur Lydiardin mukaan nämä aikakokeet pitäisi tehdä "7/8"-teholla, siten että vauhti pysyy tasaisena. Ei siis mitään loppukirejä, eikä varsinkaan hyytymistä. Tasaista nakutusta, sellaista mitä kestää tehdä yksinäänkin. Kyllä se kertoo kunnon kehittymisestä sitten lopulta ihan yhtä paljon kuin kisakin, mutta palautuminen on paljon nopeampaa ja mikä tärkeintä: sen pystyy vetämään kunnialla läpi.

 

Sitten kuntoa voi testata myös vielä kevyemmällä kynnystreenillä. Ennen muinoin juostiin kerran kuussa 20km testijuoksu, mutta nykyään kun meillä on nämä sykemittarit, kannattaa vetää ehkä vielä lyhempi, n. puolen tunnin juoksu about yläkynnyksellä. Vauhdin kehittyminen kertoo sitten kunnon kehittymisestä, ja sen perusteella voi säätää taas treenivauhteja jne.

 

Tsemppiä treeneihin!

Totta tämäkin. Ei noissa saa ihan sitä viimeistä puristettua. Mutta, jotenkin tartten näitäkin mukaan. Toivottavasti syksyllä pääsee taas kisaamaan, niin menee testitkin lappu rinnassa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Noniin... Vähän on ollut hiljaiseloa tänne suuntaa. Treenit kuitenkin jatkuneet ja viikkokilsoja pikkuhiljaa kasvatettu. Sunnuntai pitkikset olleet toistaiseksi siellä 25-28km välissä. Pikkuhiljaa tuntuu, että alkaa paranemaan myös tuo pitkänmatkan kestävyys ja jalat kestää jo huomattavasti paremmin pitkää asvaltti lenkkuraa. Cooperin kävin rykäsemässä pariviikkoa sitten 3070m ja voi olla, että pikkusen kunnianhimoisemmalla aloituksella olisi jokusen metrin voinut saada lisääkin. Eli mukavan nousujohteiseti homma rullaa eteenpäin. Sunnuntaina katsellaan taas onko kympin aika parantunut edellisestä.

Link to post
Share on other sites

Näinhän sitä luulisi, että jos n. 3min menee 1km, niin sitähän voi verrata ensin 2km 4.20 vauhtia ja sitten kiskaista kovemman tonnin loppuun 🙂 Mutta sanoisin, että 1-2 viikon välein lyhyt maks. kestävyystreeni korkeintaan riittää, jopa ihan vk-treenin loppuun lyhyt osio mk-treeniä 1-2vko välein riittää ylläpitämään sen puolen kohtalaisena ja keskittyy pk- ja vk-tasojen nostamiseen.

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Spica kirjoitti:

Näinhän sitä luulisi, että jos n. 3min menee 1km, niin sitähän voi verrata ensin 2km 4.20 vauhtia ja sitten kiskaista kovemman tonnin loppuun 🙂 Mutta sanoisin, että 1-2 viikon välein lyhyt maks. kestävyystreeni korkeintaan riittää, jopa ihan vk-treenin loppuun lyhyt osio mk-treeniä 1-2vko välein riittää ylläpitämään sen puolen kohtalaisena ja keskittyy pk- ja vk-tasojen nostamiseen.

Tää on ollut aika pitkälle millä menty. Eli mk-alueella vierailtu juuri esimerkiksi viimeisessä vedossa jos kyseessä ollut vetotreeni. Muuten Vk alueella. Sit tulee ehkä kerran kuussa tai harvemmin joku testijuoksun tapanen missä mennään limiiteillä.  Muuten aika pitkälti vaihtelevaa nopeutta pk-alueen sisällä suurimmaksi osaksi.

Link to post
Share on other sites

Eilen kävin juoksemassa Hakunilassa Aktian kympin reitin. Oon nyt käynyt tuolla tekemässä nuo testijuoksut, että saa vähän osviittaa kehityksestä vakioidulla reitillä. Loppuaika oli 41.37 ja päästiin taas uudelle minuuttiluvulle. Juoksu oli tuskaa alusta lopuun ja helle teki kyllä oman haasteensa. Olosuhteisiin nähden oikein hyvä tulos tähän väliin. Alan uskoa pikkuhijaa, että nopealla reitillä ja viileämmässä säässä lappu rinnassa ollaan syksyllä aika lähellä 40 minuutin rajaa. Vaikka maralle treenetaan, niin onhan tätä kympinkin aikaa mukava seurata 🙂

Pari kuukautta tehokasta aikaa treenata Vantaan maratonille ja ruvetaankin pikkuhiljaa siirtää katsetta sinne. Mielenkiinnolla odotan kyllä nähdä missä kunnossa siellä.

Link to post
Share on other sites

Ja onhan tuo kympin alimatkan aika tehokas työkalu kunnon mittaamiseen suhteessa tavoitteeseen. 3 tunnin alitus tarkoittaa yleensä alle 38 minuutin 10km aikaa ”lappu rinnassa”. Toki tämä on vaan omaa havainnointia niiden kaverien tuloksista, jotka tuon maagisen kolme tuntia maratonilla ovat alittaneet. 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy