Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Nikopett

Nikopett, Ex-futarista 3h maratonkuntoon

Recommended Posts

1 tunti sitten, Raaka Arska kirjoitti:

Samaa mieltä, että lähtökohdat ja speksit puoltaa onnistumista. Kyse on pitkäjänteisestä sitoutumisesta. Vastoinkäymisiä, tuskin voi välttää, mutta tärkeintä on nousta aina ylös. Semmosen 80....100 km viikkoon monipuolista reeniä se vaatii

Kovaa duunia ja sitoutumista tulee vaatimaan ja varmasti vastoinkäymisiä myös. Tämä kuitenkin aika pitkän ajan projekti, niin väkisin tulee eteen kaikkea odottamatontakin. Pitää vaan yrittää päästä niiden yli 👍 Mulla onneksi myös hyvä ”takapiru” tukena tässä projektissa. Mutta kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoiset ajat edessä. Tykkään myös ottaa asioista selvää ja ymmärtää miksi tehdä mitäkin. 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunhan muistaa sen, että kestävyyskunnon kasvattaminen on prosessi, jossa otetaan monta pientä askelta. Suurin osa eteenpäin, osa taaksepäin. Päämäärä saavutetaan kyllä, kun noita askelia laitetaan riittävästi toinen toisensa perään. Ei mitään suuria salaisuuksia, vaan tasaista monipuolista puurtamista. Heti kun hurahtaa ajatukseen, että nytpäs tästä räväytän, niin yleensä lopputulemana on askel taaksepäin. Pahinta kestävyysurheilijalle on joutua telakalle, eli sen välttäminen on kaiken A ja O. On tuhat kertaa parempi treenata 90% omasta kyvyistään kuin 101% ja huilia sen jälkeen muutamia viikkoja päästäkseen takaisin sorville. 

 

Eli eikun rauhallisesti ja määrätietoisesti kohti tavoitetta. Tarkasti omia tuntemuksia kuulostellen ja kaikkiin ongelmiin reagoiden. Itsekin pallopeleistä kestävyysurheiluun siirtyneenä tunnustan ongelman, joka monilla on. Yritetään liian paljon liian pian. Kestävyysharjoittelussa yhden harjoituksen merkitys on lähes mitätön, kokonaisuus ratkaisee monien kuukausien tai jopa parin vuoden aikajaksolla. 

  • Like 7
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

Kunhan muistaa sen, että kestävyyskunnon kasvattaminen on prosessi, jossa otetaan monta pientä askelta. Suurin osa eteenpäin, osa taaksepäin. Päämäärä saavutetaan kyllä, kun noita askelia laitetaan riittävästi toinen toisensa perään. Ei mitään suuria salaisuuksia, vaan tasaista monipuolista puurtamista. Heti kun hurahtaa ajatukseen, että nytpäs tästä räväytän, niin yleensä lopputulemana on askel taaksepäin. Pahinta kestävyysurheilijalle on joutua telakalle, eli sen välttäminen on kaiken A ja O. On tuhat kertaa parempi treenata 90% omasta kyvyistään kuin 101% ja huilia sen jälkeen muutamia viikkoja päästäkseen takaisin sorville. 

 

Eli eikun rauhallisesti ja määrätietoisesti kohti tavoitetta. Tarkasti omia tuntemuksia kuulostellen ja kaikkiin ongelmiin reagoiden. Itsekin pallopeleistä kestävyysurheiluun siirtyneenä tunnustan ongelman, joka monilla on. Yritetään liian paljon liian pian. Kestävyysharjoittelussa yhden harjoituksen merkitys on lähes mitätön, kokonaisuus ratkaisee monien kuukausien tai jopa parin vuoden aikajaksolla. 

Hyvä kirjoitus! Se taitaa olla juurikin näin ja tunnistan myös itseni tästä.  Juuri tämän takia mulla taustalla osaamista, joka voi aina tiputella maanpinnalle jos alkaa keulimaan + oma tausta siellä joukkueurheilussa ja kestävyysurheilu ei itselle ole ollut se tutuin ympäristö, vaikka paljon on jo matkan varrella opittu ja vielä enemmän on opittavaa👍 Erittäin suuri painoarvo tulee myös olemaan palautumisessa ja huollossa, mutta aika näyttää miten äijän käy. Nöyryyttä tässä tarvitaan ja olen avoin kaikille neuvoille ja vinkeille, mitä matkan varrella saan 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Nikopett kirjoitti:

Nöyryyttä tässä tarvitaan ja olen avoin kaikille neuvoille ja vinkeille, mitä matkan varrella saan 👍

Tämähän se on tärkeintä. Ja siihen kun yhdistää sopivissa määrin uppiniskaisuutta (jotkut kutsuu sitä myös päättäväisyydeksi), niin yleensä hyvät aineet on soppaa varten. Nykyihminen on vain sellainen olento, joka haluaa tuloksia malliin "Mulle heti nyt!". Se on kestävyysurheilun pahin vihollinen. Koska kehitystä tulee hitaasti, on tärkeä tehdä realistisia välitavoitteita ja muistaa aina kuukausien jälkeen katsoa taaksepäin vakuutellakseen itselleen, että kehitystä tulee. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy