Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MikkoVe

Osakkeet ja muu sijoittaminen

Recommended Posts

Löytyyköhän foorumilta osakkeista kiinnostuneita?

Itse olen vuosia odotellut pörssin isompaa liikettä alaspäin, jonka jälkeen olisi järkevää lähteä mukaan. Koronan ajamana kurssit ovat nyt tulleet reippaasti alas ja vihdoin aktivoiduin. Nyt on sitten mukavaa seurailla maailman menoa tästäkin näkökulmasta ja yrittää tehdä järkeviä sijoituspäätöksiä. Nyt yksi nöösiä ihmetyttävistä asioista on Nesteen korjaava pomppu; 10 päivässä noin +40 %. Onko kyseessä vain paikallisen pörssin tähti, jonka tulevassa kyydissä ylöspäin kaikki haluavat ehdottomasti olla? Äkkiseltään luulisin koronan ja liikkumisen vähenemisen vaikuttavan negatiivisesti myös polttoaineita valmistavan yrityksen tulokseen.

Tuntuu ongelmana olevan, että johonkin ne rahat pitää sijoittaa ja se nostelee kursseja. Aikamoista magiaahan tuo on, kun kaikki ennusteet mitä itse keksii ovat jo niissä hinnoissa. Paitsi koronan eteneminen pandemiaksi näkyi muutaman viikon viiveellä, johon väliin onnistuin osumaan.

• Like 2

En ole todellakaan osakeasiantuntija mutta tuo on kai suhteellisen hyvä ollut Nesteelle (mm. muutama vuosi sitten) että raakaöljyn hinta on matala ja nyt se todella on sitä johtuen sekä Saudien ja Venäjän touhuista sekä koronan laskemasta kysynnästä. En tiedä miten esim. USAn liuskeöljy vaikuttaa Nesteen kannalta mutta siellä on arveltu yritysten menevän jopa konkurssiin tämän matalan pumpatun öljyn hinnan takia. Varmasti Nesteelle on haittaakin koronasta kuten kaikille mutta ehkä vähemmän ja siksi se kenties nähdään turvallisena kun on vielä aika hyvässä kunnossa. Voin olla ihan väärässäkin. Jos on enemmän sijoitettavaa niin kannattanee tehdä se tässä osissa koska on vaikea tietää milloin oikeasti ollaan alimmillaan ja nytkin on päiväkohtaista sahausta kai ollut aika lailla.

• Like 1

Olen seurannut joidenkin "sijoittajien" keskustelua ja hieman ihmetyttää sellainen kamala itku, kun tulee tappiota nyt kurssien laskiessa. Eihän osakesijoituksista tule tappiota kuin vasta silloin jos myy ne kalliilla ostetut heikon kurssin aikaan. Luulisi jokaisen osakesijoittajan ymmärtävän tämän perusjutun.

Itselläni ei ole osakkesijoituksija, eikä taida tullakaan.

• Like 2

Noinhan se menee että tämä on tilanne jota moni ammattilainen vain odotti ja povasi vuosia nyt ne vuosikymmenen kasvaneet osakkeet on myyty lähinnä hyvällä voitolla ja seuraavaksi suunnitellaan uusia entistä mittavampia ostoja ja tuottoja..

Itse olen reilut 30 v. seuraillut taloutta ja myös tehnyt sijoituksia kiinteistöihin kuin arvopapereihin. Varmaankin kommentoin aihetta myöhemmin lisää, mutta toissa viikolla aloitin taas aktiivisemmin ostot arvopapereihin, kun coronan seurauksena osakekurssit ovat tulleet reilusti alaspäin. Nyt pikku hiljaa uutisia seuraten ajallisesti hajauttaen vakavaraisiin yhtiöihin sijoittaen. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta aina pörssin historiassa  on romahduksesta noustu. Poikkeus on teknokupla, jossa itse kukin taisi hävitä.

• Like 1

Osaajat myivät ensin omat osakkeet ja sitten muitten (shorttaus). Todennäköisesti tuollainen nopea lasku on parempi paikka tehdä tiliä, kuin vaappuen ja hitaasti ylöspäin kelaava indeksi.

tunti sitten, perttu kirjoitti:

En ole todellakaan osakeasiantuntija mutta tuo on kai suhteellisen hyvä ollut Nesteelle (mm. muutama vuosi sitten) että raakaöljyn hinta on matala ja nyt se todella on sitä johtuen sekä Saudien ja Venäjän touhuista sekä koronan laskemasta kysynnästä.

Ehkä matala raakaöljyn hinta tarkoittaa korkeaa jalostusmarginaalia, mutta volyymien luulisin olevan jatkossa matalammat. Liikkumisen rajoittaminen tosin voi kestää vain muutamia kuukausia, mistä syystä sen vaikutus jäisi kohtuullisen pieneksi.

28 minuuttia sitten, hatapa kirjoitti:

Olen seurannut joidenkin "sijoittajien" keskustelua ja hieman ihmetyttää sellainen kamala itku, kun tulee tappiota nyt kurssien laskiessa. Eihän osakesijoituksista tule tappiota kuin vasta silloin jos myy ne kalliilla ostetut heikon kurssin aikaan. Luulisi jokaisen osakesijoittajan ymmärtävän tämän perusjutun.

Saattaa silti ahdistaa, jos varat on kiinnitetty osakkeisiin, joiden hinnan palautumista voi joutua odottelemaan useita vuosia. Ja ahdistus lienee sitä isompaa, mitä lyhyemmän pelin ystävä on. Osakesäästäjä, joka kerää vaikka parin vuosikymmenen päähän eläkepäivilleen lisäturvaa kestää kyllä hyvin nousu- ja laskukaudet pitkän trendin kuitenkin ollessa nouseva.

Sijoittaminen kovasti kiinnostaa nyt. Fillarifoorumilla avattiin ketju tammikuussa ja Facebookin Sijoituskerhosa on aktiivista keskustelua. Aika moni odottaa, että pääsee ostamaan halvalla. Ajoitus on vaikeaa ja itse myös ajallisesti hajautan sijoituksia ja paljon USA:n osakkeisiin.

Tuntuisi, että pohjia ei ole nähty, koska USA:ssa palvelusektori on entistä merkittävämpi ja sillä sektorilla on tulossa paljon työttömyyttä. Amerikkalaiset säästävät vähän ja usealla taloudella on puskuria palkkapäivänä alle 1000 €. Kun työttömyysturva on olematon niin työttömyys aiheuttaa kyllä vakavia seurauksia nopeasti.  

Onhan tämä sijoittamisessa jännitävää aikaa

• Like 1

Pieniä summia "omaksi ilokseen" sijoittavalle ei kurssien lyhyen aikavälin suurtenkaan vaihteluiden pitäisi aiheuttaa kummempia sydämentykytyksiä. Kun fokus on kymmenien vuosien päässä, voi luottaa siihen, että sijoitusten arvo tulee nousemaan tasaisesti. Kun sijoittaa rahaa vähän mutta säännöllisesti, tulee automaattisesti ostaneeksi enemmän halvalla ja vähemmän kalliilla. 

Omien vaatimattomien sijoitusteni arvo on käytännössä romahtanut viime viikkoina, mutta seuraan tilannetta levollisin mielin, vaikkakin epäuskoisena päätäni pudistellen. 

• Like 1

4 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Nyt yksi nöösiä ihmetyttävistä asioista on Nesteen korjaava pomppu; 10 päivässä noin +40 %. Onko kyseessä vain paikallisen pörssin tähti, jonka tulevassa kyydissä ylöspäin kaikki haluavat ehdottomasti olla? Äkkiseltään luulisin koronan ja liikkumisen vähenemisen vaikuttavan negatiivisesti myös polttoaineita valmistavan yrityksen tulokseen.

Itse ihmettelin Nesteen ja Fortumin laskua, niiden liiketoiminta palannee nopeasti ennalleen koronakriisin jälkeen.

2 tuntia sitten, hatapa kirjoitti:

Olen seurannut joidenkin "sijoittajien" keskustelua ja hieman ihmetyttää sellainen kamala itku, kun tulee tappiota nyt kurssien laskiessa.

Jos ovat lainarahalla liikenteessä? Luulisi silloin ahdistavan aika lailla, varsinkin jos asunto tjsp on velan vakuutena. Minä olen toistaiseksi sijoittanut vain täysin "ylimääräistä" ja siksi ei pitäisi yöuniin vaikuttaa, vaikka arvo putoaisi nollaan.

• Like 1

Arvopaperisäästäminen muutti aikoinaan omaa rahan käyttöäni paljonkin, jos olin ostamassa jotain haluamaani muttei niin välttämätöntä tavaraa tai palvelua, päädyin usein mieluummin sijoittamaan summan säästöihini. Nyt helmikuussa oli ensimmäinen kerta kun myin mitään pois ja ostointo olisi taas kova mutta taidan odottaa vielä tovin.

• Like 1