Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Osakkeet ja muu sijoittaminen


MikkoVe

Recommended Posts

Pistetään nyt tännekin postaus. Itse on tullut kovastikkin osteltua ja hyvin on tuottoakin tullut. Salkussa 70 % USA:n osakkeita ja loput suomesta. Hieman on riskisilläkin alueilla osakkeita. Näissä riskiä poistan hajauttamalla eli osta samalta alueelta useaa osaketta. Lisäksi nyt kannattaa kaikissa firmoissa joita ostaa, olla rahoitus kunnossa laman yli

 

Jos kurssit nousevat liian innokkaasti, kuten ne taas tekevät ja sitten, kun arvostukset ovat korkeat, suojaan salkkua ETF:llä, joka nousee 3 kertaisesti suhteessa S&P500:n saman aikaiseen laskuun. Kun on kerroin kolme, niin ei tarvitse pääomaa tuohon sitoa paljoa.

 

Eli jos pelkää uusia pohjia, ei kannata hyvin hajautettua salkkua myydä vaan suojata se. Yhdellä myynnillä saa suojauksen päälle ja taas pois  ja taas on hyvin hajautettu salkku tuottamassa voittoa

 

Nyt kun keskuspankit painavat rahaa sen minkä kerkiävät, niin tällä voi olla tulevaisuudessa vaikutus EUR/USD-kurssiin. Juuri nyt USD suhteessa Euroon nousee eli osakkeet nousevat samalla. Mutta tuo voi kääntyä myös toisin päin. Itse ajatelin tarvittaessa suojata tuota jollain ETF:llä. Pikaisesti etsimällä löysin tällaisen WisdomTree Short USD Long EUR 3x Daily

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Osakkeet ja arvopaperit ovat hyvä sijoituskohde, kun osaa ostaa muiden myydessä ja päinvastoin. Joskus Nokian aikana 80-90 luvuilla mulla oli hiukan tuuria arvopaperimarkkinoilla. Tuurilla ei kuitenkaan pitkälle pääse...pitää osata lukea taseita. Tuolloin 80 luvulla osakekaupalla tienasi tavan tallaajakin lähes pommin varmasti. Osakkeiden hintakehitys kun oli sodasta alkaen vahvasti nousujohteinen. 
 

Varmana kohteena pidän kuitenkin kiinteistösijoittamista. ( Maata ei valmisteta enää ). Toimen hyvä tuottokohde on asunto-osakkeet. etenkin niillä alueilla, joilla asuntotuotanto ei kata kysyntää. Vuokratuotto ja asunnon mahdollinen arvonnousu rahoittaa velan.
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, joukor kirjoitti:

Joskus Nokian aikana 80-90 luvuilla mulla oli hiukan tuuria arvopaperimarkkinoilla. Tuurilla ei kuitenkaan pitkälle pääse...pitää osata lukea taseita. Tuolloin 80 luvulla osakekaupalla tienasi tavan tallaajakin lähes pommin varmasti.

Itse muistan hyvin teknokuplan, jolloin moni myös tienasi vaikka Nokialla. Moni myös hävisi.Sijoittaminen on muuttunut paljon noista ajoista.

Nykyisin yritysten elikaari on lyhyempi. Nasdaq:ssa 10 vuoden aikana moni yritys kuolee ja uusia syntyy. Yritysten taseissa ei ole enää isoja kiinteistöjä tai koneita. Yritysten toiminta perustuu ihmisten aivotyöhön ja suurin kuluerä ovat henkilöstökulut. Yritysten P/E-luvut eli odotukset ovat suuret eivätkä matalat ja vakaat, kuten vanhoilla teollisuuslaitoksilla.

 

Ei kannata tuijotella Shillerin P/E:tä tai muita antiikkisia mittareita.

 

Aikanaan sijoittaminen perustui fundamenteihin eli juuri taseiden tutkimiseen. Sitten tulivat päivätreidaajat, jotka olivat huomanneet, että osakekurssit noudattavat pitkällä tähtäimellä fundamentteja (koska osakkeen arvo = arvostus*osakekohtainen tulos), mutta lyhyellä tähtäimellä kurssit heiluvat ihmisten joukkokäyttäytymisen seurauksena.

Joukkokäyttäytymisen ennustamiseen kehitettiin satoja Teknisen Analyysin (TA) mittareita (kynttilä analyysit, RSI, MACD, kurssigraaffipatternit, tuki- ja vastustasot jne.)

 

Nyt Treidaamista eli TA-mittareiden käyttöä harrastetaan myös pidemmän aikavälin sijoittamisessa (mm. Swing Treidaus)

Isot perinteiset pankit ovat myös ottaneet TA:n käyttöön fundamenttien rinnalle.

 

Nyt on käynyt siten, että TA:sta on tullut itseään toteuttava itseisarvo. Tämä johtuu siitä, että valtaosa treidaajista noudattaa niitä sokeasti. Myös automaattiset osto-ohjelmat (joita osin itse käytän) pohjautvat TA:n mittareille.

Eli voi hyvin suurella todennäköisyydellä ennustaa, millä tasolla pörssikurssi reagoi johonkin suuntaan.

 

Edelleen kaikkeen vaikuttaa joukkokäyttäytyminen, jonka lisäksi fundamentit sekä TA-mittarien orjallinen käyttö

Itse rakentelen sw-arkkitehtitaustalla tähän neuroverkkoanalyysiä. Tosin tällä hetkellä fundasijoittaminen vie aikaa, koska salkussa on n. 40 osaketta

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Jos kurssit nousevat liian innokkaasti, kuten ne taas tekevät ja sitten, kun arvostukset ovat korkeat, suojaan salkkua ETF:llä, joka nousee 3 kertaisesti suhteessa S&P500:n saman aikaiseen laskuun. Kun on kerroin kolme, niin ei tarvitse pääomaa tuohon sitoa paljoa.

Tätä en oikein ymmärrä. Mikset osta ETFää JA myy osakkeet. Sen sijaan että pysyisit omillasi saisit voittoa. Vai onko muutoksen suunnan arvaus sen verran epävarma, ettei näin kannata toimia.

Link to comment
Share on other sites

37 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Tätä en oikein ymmärrä. Mikset osta ETFää JA myy osakkeet. Sen sijaan että pysyisit omillasi saisit voittoa. Vai onko muutoksen suunnan arvaus sen verran epävarma, ettei näin kannata toimia.

Tällä hetkellä olen tehnyt indeksiä (Helsinki tai S&P500) enemmän tuottoa n. 35 osakkeen salkulla. Osakkeita kannattaa ostaa, jos on aikaa perehtyä sijoittamiseen ja jos kuvittelee tienaavansa siten enemmän. ETF:t ovat helppo tapa hajauttaa ja sijoittaa.

 

Kummassakin (osake ja ETF) tapauksessa voi suojata salkkua kurssiliikkeen vastakkaiseen suuntaa (Bear/Inverse) liikkuvilla tuotteilla, vaikka ETF:llä tai muilla tuotteilla. Jälleen kerran vain silloin, jos omasta mielestä kykenee ennustamaan sen, että kurssit laskevat tilapäisesti.

 

Salkkun suojaamista voisi ajatella siten, että kun kurssit nousevat nopeasti ja arvostustaso nousee korkealle, kuten kävi 30.4. Tällöin vaikka ei tiedä kurssien suuntaa, miettii onko todennäköisempää, että ne laskevat kuin nousevat. Tällöin voi ostaa Bear/Inverse tuotetta jonkin verran, ei kompensoimaan koko salkun arvoa vaan madaltamaan mahdollista laskua ja myy ne pois kun arvostustasot ovat taas normaalit. Esim olisi ostanut Bear-tuotetta 30.4 ja myynyt ne 4.5 (tämä on Swing Treidausta).

 

Ehdottomasti kannattaa mielummin ostaa ja pitää eikä myydä kaikkia kurssilaskun pelossa. Tuo oli vaihtoehto sille, joka paniikissa pohtii osakkeiden myymistä nyt kun lamapuheet yltyvät.

 

Tosin tästä ei ole hyötyä, jos salkku ei ole hajautettu, koska tällöin yksittäiset osakkeet voivat liikkua täysin eri suuntaan kuin indeksi

 

Lisäksi osakkeilla voi ottaa riskiä hallitusti. Jos haluat pelata sen puolesta, että lentoliikenne vielä joskus tuottaa, voit ostaa sen alan erittäin alhaalla olevia osakkeita. Väärä tapa on ostaa yhtä osaketta uhkapelityyppisesti (vaikka Norwegian). Oikeampi tapa on ostaa useita alan osakkeita ja varmistaa, että niiden rahoitus riittää tietyn ajanjakson. Tällöin, vaikka yksi ostoksista menisi konkurssiin, loput tuottavat voittoa

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Löytyy kiinnostusta. Itse näen asian enemmän pitkäjänteisenä säästämisenä. Olen enemmänkin indeksituotteiden, ETF:n ja rahastojen ystävä, joitain yksittäisiä yhtiöitäkin toki löytyy. Yhtiövalinnassa pitäisi mielestäni olla paremmat perustelut itselleni, siksi ne ovat jääneet vähemmistöön. Jotain seurantaa on kuitenkin ja kurssihälytykset on aktiivisena. Joka kk menee automaattisesti x summa sijoituksiin joten sitä ei paljon tarvi miettiä enää. Sijoitusaika on +20 vuotta ja olen varma että tässä käy hyvin, koska nämä sijoittamani rahat meni aiemmin "johonkin" ja niitä ei olisi enää minulla. Aktivoiduin helmi-maaliskuussa lisäostoille, mutta ne loppuivat mielestäni perusteettomaan nousuun. Sinänsä oma sijoitusharrastus on hyvä juttu, koska seuraan nykyisin taloutta ja varsinkin omaa rahan käyttöä hyvinkin tarkasti, turhanpäiväisen roinan ostelu ei kiinnosta.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jep, sijoittaa kannattaa ja pitkäjänteisesti. BuyAndHold strategiaa on vaikea voittaa. Olen testannut AlgoTreidaustyökalulla useita piensijoittajille ehdotettuja strategioita ja harva niistä voittaa BuyAndHold:a

 

Itse seuraan aika aktiivisesti markkinoita. Karkeasti ottaen minulla on nyt 2 strategiaa.

  • Kasvuyrityksissä on n. 50% , joista moni on tuottanut kuukauden aikana +-30 % (ServiceNow, DataDog, Atlassian jne.).
  • Sitten on koronan runtelemat n. 25 % yritykstä, joiden odotan tuottavat vasta 1-2 vuodessa toivottavasti +-50 %. Nämä ovat yrityksiä, jotka ovat laskeneet paljon koronan vuoksi, mutta joilla on riittävän hyvä tase. Suomalaisista tyyliin Cargotec. Suuri osa näistä on USA:sia

Pidemmän päälle suuri osa sijoituksista tulee olemaan noissa kasvuyrityksistä eli kun nuo Koronan runtelemat yritykset ovat tuottaneet sen haaveilemani +-50 %, siirrään sijoituksia kasvuun. Toki joitakin hyviä osinkoyrityksiä voi pohtia

 

Yksi koronan runtelema löytö on jo tehtävänsä lähes tehnyt. Se on ASGN. IT-firma, joka tippui koronan myötä. On jo tuottanut yli 40 % ja jos nousee vielä 20-30 %, niin myyn pois ja sijoitan kasvuun, koska ASGN:llä ei ole mielestäni liiketoiminnallista kasvuvaraa

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jonkin verran sijoituksia itsellänikin, enimmäkseen sijoitettu indeksiin eri markkina-alueille. 

Itse en jaksa uskoa tuohon osakepoimintaan juuri ollenkaan. En ymmärrä miksi minä pystyisin tietämään paremmin mitä firmaa kannattaa ostaa kuin tuhannet ihmiset jotka työkseen tekevät pörssikauppaa ja tutkivat näitä asioita. Suurin osa osakekaupasta lienee ammattilaisten tekemiä ja he määrittävät käytännössä osakkeen hinnan. Ainoastaan voisi olla jotain pikkufirmoja joihin erikoistumalla voisin olla keskimääräistä viisaampi niiden osalta, koska isot pelurit jättävät nämä pois salkusta jo ihan sääntöjen perusteellakin.

Eli periaatteessa olen sitä mieltä että kaikki osakkeet on tuhansien ammattilaisten puolesta kaikki hinnoiteltu oikein, joissakin on vain enemmän riskiä kuin toisissa, mutta riski tarkoittaa myös mahdollisuutta tienatakin.

Link to comment
Share on other sites

80 _90 luvulla tuli tehtyy sijoituksia..ja osake kauppoja..ja myyntiä.  tein voittoa ! Mua toi raha ei sinänsä sit kiinnostanu sen enempää...juoksun paris meni sit 10_13 vuotta ..enemmän tai vähemmän tosissaan...nyt kun lapset jo 13.5 ja 15 .raha on jotenkin alkanu taas jotenkin kiinnostaa....😎 yrittäjä  henkee ku n on ..👍

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, MMM kirjoitti:

Olen sitä mieltä että kaikki osakkeet on tuhansien ammattilaisten puolesta kaikki hinnoiteltu oikein, joissakin on vain enemmän riskiä kuin toisissa, mutta riski tarkoittaa myös mahdollisuutta tienatakin.

 

Moni tekee voittoa, mutta suurin osa tekee tappiota. Suurin osa tappioiden tekijöistä on sellaisia, jotka eivät ymmärrä, miten voiton tekeminen vaatii

 

Tässä kaveri, jonka salkkua voi reaaliaikaisesti seurata Sharevillessa. On tehnyt 5 vuodessa 99 000 % . Katsoin juuri tuoreet tulokset ja on vuoden aikana tehnyt 226 % voittoa Mavrick tuotto 6500 % kolmessa vuodessa

 

Itse seuraan tätä Youtube kanavaa. Siinä Treidaaja Jukka Lepikkö, osakepoimija sekä ETF-sijoittaja ovat julkisesti aloittaneet vuosi sitten haasteen, kuka tekee eniten voittoa. Lepikön vuosituotto on 62 %, ETF-sijoittajan 4 % ja osakepoimijan -16 % Titaanien taisto

Lepikkö olisi tehnyt enemmän, mutta häntä koskee Nordnetin työntekjänä säännöt, että osaketta on pidettävä min. 1 kk.

 

Mikäli sinua kiinnostaa seurata suorana videoidussa lähetyksessä, miten treidataan 178 % 5 päivän aikana, katso tämä Treidaushaaste

 

Voiton tekeminen vaatii treidaus strategian.

Näin voiton tekeminen tapahtuu karkeasti.

  • Opiskele yritysten ja makrotalouden fundamenttitietoja. Seuraa niitä päivittäin, siten että olet sisällä tapahtumissa
  • Opiskele kaikki mahdolliset Teknisen analyysin mittarit ja harjoittele niiden käyttämistä käytännön elämässä. Hyvänä lähtökohtana on osata lähes kaikki sijoittajien käyttämän Investing.com sivuston streming chart kaavion valikkojen mittarit us-spx-500-futures-streaming-chart
  • Pohdi mitkä asiat vaikuttavat kurssien vaihteluun (makrot, median senttimentit...)

 

Sitten se kaikkein tärkein !!!

  • Tee treidaus/sijoitus strategia. Tämä voi koostua fundatiedoista, TA-mittareista jne.
  • Toteuta strategia AlgoTreiding työkaluun esim. NinjaTrader
  • AJA Backtest historiallisilla datoilla haluamillasi sijoitustuotteilla. Aja eri ajankohtia ja yrityksiä. Mikäli saat näin millä ajanjaksolla vain tehtyä selkeää tuottoa, lähde tekemään tätä käytäntöön pienillä summilla
  • Muuta sijoitusstarategiaa käytännön treidauksen mukaan

Eli ensin on ymmärrettävä teoria, että voi tehdä kunnon strategian. Strategian testauksessa siis ajetaan useiden firmojen historiallisia osakekursseja (tai muita tuotteita, kuten öljy, valuutat ..) läpi eri ajanjaksoilta ja kone tekee automaattiset virtuaaliset osto- ja myyntikaupat. Lopuksi kone ilmoittaa, paljonko on tuottoa tullut

 

Itse ole NinjaTraderin lisäksi tehnyt alusta alkaen koodaamalla sellaisia algoa, joita ei Ninjasta löydy.

Omaa treidaus strategiaani en ole vielä tehnyt loppuun, vaikka se backtestissä tuottaa jo voittoa. Viimeistelen strategian korona kohun jälkeen. Se, miten itse kykenen tekemään tuottoa, riippuu siitä, onnistunko tekemään backtestissä voittoa tuovat strategian. En lähde rahalla treidaamaan, ellen kykene tuottamaan riittävää voittoa backtestissä

 

Toki jo nyt käytän strategiaani ja TA-mittareita hyödyksi ns. Swing Treidauksessa

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Oho, olipa asiantunteva vastaus Jimiltä! Osakepoiminnalla voi kyllä päihittää indeksin esimerkiksi, jos omaa riittävästi tietoutta aiheesta. Jonkin alan erityisosaaja voi hyvinkin nähdä lupaavat innovaatiot jne. bisneskuviot ennen perussijoittajia ja siten osata laittaa rahansa kiinni ennen tavan sijoittajia. Tietohan on valtaa sijoittamisessa. Itse en saapasta tyhmempänä sijoita muihin kuin indekseihin / etf:iin, mutta kyllähän nuokin pitkällä tähtäimellä antavat ihan kohtuullista tuottoa (toivottavasti).

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Moni tekee voittoa, mutta suurin osa tekee tappiota. Suurin osa tappioiden tekijöistä on sellaisia, jotka eivät ymmärrä, miten voiton tekeminen vaatii.....

Hyvä postaus! Jostain syystä en voi kommentoida tuota, joten tässä nyt sitten iso 👍!! Itse puuhastelen työkseni käyrien tulkinnan parissa (taustalla oleva prosessi on eri) ja datapohjaista mallinnustakin on tehty ja tutkittu. Eli automatisoitu kaupankäynti ja omien taktiikoiden vääntäminen kyllä kiinnosta. Omat sijoituskokemukset ovat vielä vähäisiä; rahaa on tehty jonkun verran ja sen jälkeen opittu vähän nöyryyttä. 😬

Link to comment
Share on other sites

Hieman olen kyllä MMM linjoilla. Aikanaan tuli kyllä etsittyä rahakonetta TA avulla , lähinnä puhtaasti 100% mekaanisella systeemillä. Nykyään enempi Kim Lindströmin linjoilla Taseita tutkien. Vaikka arvosijoittaminen ei olekaan toiminut kovin hyvin viim. 10 vuotta, niin en edelleenkään luota kalliisiin kasvuosakkeisiin. 10 vuotta ei vielä todista mitään 😆 Sitä ennenhän oli toisinpäin.

 

En kyllä luota noihin shareville tuottoihinkaan,  omituisia tuotto lukuja välillä, ja viputuotteilla osin tehty ? Ja jos hepun omaisuus on vielä alle pari milliä, niin ei ne prossat niin lämmitä, kuin eurot . Löytyykö oikeasti joku 5 milliä tienannut  esim. 5 vuodessa.  Sharevillessäkin on niin paljon sijoittajia, että tuurillakin pakko osan on ollut menestyä.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

 Eli automatisoitu kaupankäynti ja omien taktiikoiden vääntäminen kyllä kiinnosta.

Vaikka puhdasta NinjaTreiderissa olevaa strategiaa en käytä automaattiseen kaupankäyntiin, olen backtestannut erilaisia TA:n mittareita ja tätä tietoa pyrin hyödyntämään. Kannattaa kokeilla.

Piensijoittajille ehdotellaan vaikka MA:n pohjautuvia (Moving avarage) strategioita. Osta kun liukuvan keskiarvon käyrä leikkaa kurssin tai toisen likuvan keskiarvon käyrän. Kun itse tuon kaltaiset backtestaa tietää, mitkä tuottavat oikeasti.

 

Treidausta (TA:n hyväksikätyttämistä) on eri aikajaksoille

- scalppaus, päivän sisäisen lyhyen aikavälin treidaus

- swing treidaus, viikkojen pituiset treidit

- positio treidaus, kuukausien pituiset treidit. Lähes osakepoiminta, mutta käyttää fundien lisäksi TA:ta. Keskeistä ovat esim. trendit

 

Kannattaa koittaa katsoa tämä. Itse olen tämän kanavan tilaaja. Tulee treidausta ja makrotietoa Traders' Club

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy