Jump to content
Juoksufoorumi.fi
LTH

juokseminen ilman kilpailutavoitteita?

Recommended Posts

Korona-aiheinen kysymys: Miten aiot nyt jatkaa harjoittelua, jos harjoitusohjelmasi oli tähdännyt edessä olevaan kisaan, joka on virusepidemian takia kadonnut kauas horisonttiin? 

Itse olen pitänyt viikkokilometrit alkuperäisen suunnitelman mukaisina mutta siirtänyt painopistettä vähän hitaampiin vauhteihin.  Eli vähän tylsemmin sanottuna: keräilen joutessani juoksukilometrejä ja toivon, että peruskunto on vähintään nykyisenlainen kun on aika taas alkaa tavoitteellisempi harjoitusjakso. 

Tällaisen artikkelin löysin netistä: https://runnersconnect.net/motivated-without-race/

Se oli tosin sen verran pitkä, etten jaksanut loppuun asti lukea...

2 minuuttia sitten, LTH kirjoitti:

Korona-aiheinen kysymys: Miten aiot nyt jatkaa harjoittelua, jos harjoitusohjelmasi oli tähdännyt edessä olevaan kisaan, joka on virusepidemian takia kadonnut kauas horisonttiin?

Mietin tätä hetkisen mielessäni. Aluksi tuli sellainen olo, että elämästä on hävinnyt tarkoitus, kunnes sekunnin jälkeen tajusin, että löysin sen uudestaan. No mutta ajattelin, että harjoittelen 100% kuten olisin harjoitellut kisoja varten. Kisojen kohdalla teen omatoimisesti varjokisat niin samankaltaisina kuin vain mahdollista. Tarkoitus on ainaskin oppia kunnon ajoittamisesta, keventelystä ja myös ravinnon nauttimisesta kisasuorituksen aikana. Kun ei voi kuin pari pääkisaa vuodessa vetää, niin kokemusta on hyvä kerryttää noista aiheista. Niinpä tämä korona ei vaikuta minun harjoitteluohjelmaani mitenkään, ellen sairastu. Ugh, olen puhunut!

• Thanks 1

41 minuuttia sitten, LTH kirjoitti:

Itse olen pitänyt viikkokilometrit alkuperäisen suunnitelman mukaisina mutta siirtänyt painopistettä vähän hitaampiin vauhteihin.  Eli vähän tylsemmin sanottuna: keräilen joutessani juoksukilometrejä ja toivon, että peruskunto on vähintään nykyisenlainen kun on aika taas alkaa tavoitteellisempi harjoitusjakso. 

Tällaisen artikkelin löysin netistä: https://runnersconnect.net/motivated-without-race/

Se oli tosin sen verran pitkä, etten jaksanut loppuun asti lukea...

Mulla pääkisa 1.8, joten vedän tällä hetkellä kuten ennenkin. Jos peruuntuu myöhemmin, otan kesän rennommin ja liikun nautiskellen ja tuntimäärät tippuu varmaan puoleen. Treenit on kevyitä tällöin ja saataan jonkun kovemman rykäisyn tehdä, kun huvittaa. Kuntopiikin rakentaminen syö voimia ja sen jälkeen pitää ladata akkuja eli off seasonin tyyliin menee, kunnes uudet tavoitteet on selvillä.

Samaa olen miettinyt.  Tässä keväällä oli kalenterissani monta juoksutapahtumaa, mutta ne on  kaikki peruutettu tai siirretty jonnekin horisonttiin. Pk-harjoitteluun tässä kaiketi pitää palata, kun tauon pituutta ei vielä voi tietää.

• Thanks 1

joo..ei täs iässä niin tavotteita...pysyy jonkunlaises kunnos... 20v ei oo ollu niin tulos johteista...hyvä niin..ainakin mulle....:detective: sinänsä treenit jatku samanlaisena..pysyy mielekkyystekemiseen...

Yritän pysyä nykykunnossa ja taas kerran painoa voi aina pudottaa, äsken oli 88.3kg. 10kg olisi hyvä saada pois. 

Sairastaessakin näköjään paino nousee, kun ei pääse liikkumaan. 

Kotitreeniä, kuntopyörä, kuminauhat, 16kg kahvakuula, käyrätanko n. 40kg painoja.

Ei ole Uimahalli eikä sen sali auki niin pakko tehdä Kotitreeniä. 

Syksyllä aina tarkoitus kisailla, kun keväällä allergiat tai kesällä. Heinä-syyskuuksi rakennetaan kisakuntoa. 

Tästä tulee hyvin erilainen treenivuosi,kuin vielä sitä osasi vuoden vaihteessa arvatakkaan.

Etelä-Suomessa on jo maantiepyöräkelit,kunhan vaan vaatetus on oikea,joten itse ostin uuden maantiepyörän ja kerään siihen kilsoja.

Oli keväälle ja kesälle ajatuksissa puolimara ja IM:ää,mutta jää ilmoittautumatta,kun ei voi tietää mitä tapahtuu.

Kaverille oli IM skabasta tullut kai jokin maili,että jos ei voi pitää,niin siirto kai onnistuu, johonkin saman vuoden tapahtumaan,mutta ei paljon lämmittänyt,kun muut matkakustannukset on iso osa. Tais olla niin,että rahoja eivät anna takas missään tapauksessa. Kovaa businesta :d

Ei tässä mihinkään viitsi ilmoittautua,kun kukaan tiedä mikä meininki tulee kesällä olemaan.

Itsellä hyvä fiilis hölkätä ja saapa räplätä pyörää rauhassa.

Ensi viikolla alkaa mäkikausi, oli kisoja tai ei. Ei sitä PK-kautta voi ikuisesti junnata, kroppa tarvitsee vaihtelua. Kesällä voi sitten tehdä aikakokeita ja saada dataa treenien edistymisestä sitä kautta. Ei se ole sama asia, mutta ei tässä nyt luovuttaakaan kannata.

Ei siis muutosta treeneihin. Suurin muutos on minulle se, että normaali treenisykli ei ehkä nyt toteudu. Eli se että talvella väännetään yksin ja tehdään niitä pohjia, ja sitten kesällä tullaan ihmisten ilmoille, kisoihin, juoksutapahtumiin, mittaamaan ja näyttämään treenien hedelmät. Nyt siis näyttää siltä että kaikki sekin väännetään yksin jollakin syrjäisellä kentällä, ellei sitten sekin ole kielletty. Jos on, niin sitten tehdään kovat treenit ja aikakokeet jollakin maantienpätkällä. Niitähän riittää.

Tsemppiä kaikille myös treeneihin näinä poikkeuksellisina aikoina.

Kisat on peruttu ja alkaa uusi pk-kausi, kun  muuten olisi alkanut mm. kympin kisaan viimeistely. Ennätyshän olisi tullut, kun en ole aikaisemmin juossut. Voihan sitä tosiaan kilpailla omaa kelloa vastaan. Ei kovin tarkka. Eikä saa virallista näkyvyyttä, mutta kunnon mittaamiseen riittävä. Minulla muutenkin olisi tullut kevyempi vuosi eli ei maratonin enkan jahtaamista, kun ikääkin on ja täytyy vähän säästellä paikkoja. Kerkeää sitä vielä kilpaillakin virallisestikin, jos terveyttä riittää.

• Like 1
  • Thanks 1

Mina en koskaan kilpaile, mutta tavoitteita on kuitenkin. Ensin oli etta pitaa lapaista Maratoni. Eli kun silta tuntui, menin ja juoksin GPS kellon mukaan 42.2km. Se oli sitten siina. Sitten parantelin vahan aikaa.

Sitten tuli mieleen etta KK-83km olisi kiva. Noh, ensimaisella kerralla tuli vaan n. 55km, mutta siihen olin tyytyvainen. Seuraavana vuonna sitten tuli se koko homma vedettya.

Itsenaisessa "kisailussa" on plussaa ja miinusta:

+ Juokset  koska haluat, missa haluat. Mina valitsen suht kivan saan (ettei sateessa ja lumessa tarvitse rampia), ja ajankohdan jossa koen olevani valmis. Haluan myos juosta kauniita reitteja, ja sen reitin suunnitteleminen on kivaa.

+ Ajankohta on vapaa, eli ei niin hirveasti ole "pakko olla valmis" jonakin paivana. Jos kroppa reistailee, voi siirtaa tapahtumaa siihen kun on taas kondiksessa

+- motivaatio: Minulla ei ole sita ongelmaa, etta motivaatio tippuisi, kun ei ole tarkkaa paivamaaraa tai kisaa. Mutta voihan se olla.

+- Ei virallista ajanottoa eika mitalleita. Minua ei tippaakaan haittaa, mutta onhan mulla GPS jaljet, jos jotain kiinnostaa "tarkistaa" minun suoritus.

+- Kisa on omassa paassa. Jos se ei mene ihan nappiin (vaikka toi mun eka KK yritys), voi itsensa puhua siihen etta se ei ollut keskeytys, vaan eri skaba 😀😇

- Ei organisaatiota. Se tarkoittaa etta pitaa itse hoitaa huollot, joko bensa-asemilla, tai roudata enemman ruokaa ja muonaa repussa. Se ei minua niinkaan haittaa, ja itse asiassa se suunnitteleminen on ehka hauskaakin.

- Ei sosiaalista komponenttia, kun yksin juoksee. Minua se ei niinkaan haittaa. Onhan se kiva pienessa ryhmassa juosta, mutta minusta kuvat esim maratooni-tapahtumista ovat lahinna hirvittavia, kun niin kauheasti ihmisia pyorii joka puolella.

• Like 3