Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ylläs nyt

Recommended Posts

Ylläs vaikuttaisi olevan ainoa vastuullinen murtomaahiihtokeskus, vaikka Ylläs lienee ainoa, jonka pääkohde on kait murtomaahiihtäjät. Toivottavasti kaikki mökin vuokranneet pääsevät sopimukseen vuokraajan kanssa, jotta kumpikaan ei kanna kokonaan vastuuta koronasta. Luulen että tämä kriisi näkyy muutaman vuoden hiihtäjien määrässä.

12 minuuttia sitten, ErAh kirjoitti:

Ylläs vaikuttaisi olevan ainoa vastuullinen murtomaahiihtokeskus, vaikka Ylläs lienee ainoa, jonka pääkohde on kait murtomaahiihtäjät. Toivottavasti kaikki mökin vuokranneet pääsevät sopimukseen vuokraajan kanssa, jotta kumpikaan ei kanna kokonaan vastuuta koronasta. Luulen että tämä kriisi näkyy muutaman vuoden hiihtäjien määrässä.

Destination Lapland on se suurin vuokrausfirma, ja siellähän ei perussopimuksen mukaan saa mitään takaisin jos peruuttaa viimeisen kuukauden aikana. Maanantai-iltana tuli kuitenkin tämä viesti: "Perua varauksesi ja saada maksamasi rahat takaisin vähennettynä 50 € peruutuskuluilla ja 20 € tai 12 € toimituskuluilla, toimi näin"

Sijoittajathan, eli usein yksittäiset ihmiset, nämä mökit omistavat. 3-4 sesonkiviikkoa jää nyt saamatta, mutta onneksi on hyvä talvi alla.

Ylläksellä on kohta suljettu suunnilleen kaikki, ensin rinteet ja hotellit, sitten latuhuolto, kohta ravintolat ja kahvilat. Kaupassa voisi käydä, katsella revontulia ja hiihtää metsäsuksilla. Sopisi mulle, mutta ei siinä oikein perhelomaamme ole aineksia.

Näissä kalliissa Lapin reissuissa myös VR pelaa hermopeliä, mitään vuoroa ei peruuteta (= makseta takaisin) ennenkuin on pakko.

Autojunapaketeissa tosin peruutusehdoissa ollaan tultu hieman vastaan,  pitäis peruuttaa itse 48h ennen lähtöä 10% peruutuskuluilla. Ilman autoa matkustaessa tätä peruutusmahdollisuutta ei ole ilman erillistä peruutusturvaa.

8 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Itse olen vuokrannut mökin aina suoraan omistajalta ja vakioasiakkaana ei tarvinnut edes neuvotella, vaan varaus siirtyi kysymällä mitä tehdään? Voisin ja haluaisin suositella tätä mökkiä ja mökin omistajaa kaikille, jos en itse tarvitsisi sesonkiviikkoja tulevaisuudessa... 

Ihan hyviä perusmökkejä on tullut vuokrattua, kyllä se varauskin toimii. Nyt kun talvi tuli peruutettua, niin katse ensi talveen, useampi pohjoisen reissu pitää suunnitella ettei koko hupi ole yhden kortin varassa.

On 25.3.2020 at 14.33, X66 kirjoitti:

Näissä kalliissa Lapin reissuissa myös VR pelaa hermopeliä, mitään vuoroa ei peruuteta (= makseta takaisin) ennenkuin on pakko.

Autojunapaketeissa tosin peruutusehdoissa ollaan tultu hieman vastaan,  pitäis peruuttaa itse 48h ennen lähtöä 10% peruutuskuluilla. Ilman autoa matkustaessa tätä peruutusmahdollisuutta ei ole ilman erillistä peruutusturvaa.

VR ajaa tänään kaksi vuoroa Kolariin ja huomenna yhden. Hiukan moraalisesti kyseenalainen ratkaisu, olisihan junat voinut ajaa tyhjinäkin paluumatkaa varten ilman virallista vuoroa. Itse kyllä peruutin kun se oli mahdollista.

• 6 months later...

Ollaan taas tilanteessa kuinka korona etenee valtakunnassa, ja mitä se tulee vaikuttamaan talven matkailuun Lapissa. Varasin mökin maaliskuulle Ylläsjärveltä kahdeksi viikoksi. Jos ladut hoidetaan, niin varmaan mennään tai jos viranomaiset sen sallii. Viime talvena piti mökki perua viime metreillä. Tilanteesta johtuen sain rahani pois.

Jotenkin tuntuu että matkailu on nyt Lapissa niin tiukoilla että tuskin rajoituksia tai sulkuja helposti tulee, mutta jos koronaepidemia täyttää pohjoisen sairaalat yli kapasiteetin niin tilanne sitten muuttuu.

Katsoin oman vakuutukseni, eli poikkeusoloehtoja ei nyt ole eikä rajoituksia luultavasti muuten tule. Oman sairastumisen vuoksi peruuntuminen korvataan, mutta karanteeniin joutuminen ulkopuolisesta syystä jää korvaamatta. Eli onhan tuossa riskiä sitten perheenjäsenillä jotka käyvät koulussa tai työpaikalla.

• 1 month later...

Ylläksellä on ladut ok kunnossa, jos pysyttelee valaistuilla laduilla Pirtukirkon ja Ylläsjärven välillä. Muut 1-luokan ladut ovat parhaimmillaan pohjattuja, mutta jängät ovat sulina, kun pakkasia ei ole juuri ollut.

Esimerkiksi Isometsännousun alaosan mutkat ovat aurattu kiville, kun laskemista pelkäävät jarruttelevat turhaan. Kivikelin sukset ovat juuri nyt tarpeen juuri tuon alamäkien aurailun vuoksi. Pääosin valaistut ladut ovat hyvässä kunnossa... Muutama sentti vielä kaivataan lunta että valaistut ladut ovat moitteettomassa kunnossa.

Ylläksen kierto vaatii kyllä pakkasia, että sen saa hiihtokuntoon,  nyt siellä lentää turve, jos sinne menee edes kelkkojen kanssa, tampparia sinne on turha ajaa viikkoon, vaikka tulisikin luvatut pikkupakkaset, lumi ei siellä auta nyt juurikaan, kun jänkä ei kanna yhtään.... 

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy