Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

4 tuntia sitten, Jeppekoira kirjoitti:

Hankalaa ja riskialtistahan tämä netin kautta diagnosointi on. Usein tarjotaan juuri sitä ongelmaa, mikä on sattunut itsellä olemaan.

Myös se on varmaan ainakin jonkin verran yksilöllistä, miten kokee treenin jälkeisen rasituksen. Onko täysin epänormaalia jos vaikka rappusia noustessa menee reisi vähän hapoille ja hengitys tihenee pari päivää treenin jälkeen.. Joillain treeni ja alipalautuminen vaikuttaa unen laatuun mikä taas voi johtaa kokonaisvaltaisesti heikkoon olotilaan. Jne.

En tarkoita että yllä oleva liittyy ketjun aloittajan tilanteeseen sinänsä, mutta yksi näkökulma tähän foorumidiagnostiikkaan.

Tämän todellakin tiedostan, enkä diagnosoi itseäni tämän keskustelun perusteella. Olen kuitenkin aina liikkunut paljon, joten uskon melko hyvin osaavani arvioida normaalin treenin jälkeisen tilan. Tosin epävarmaksihan tässä alkaa tulla...

Alkuperäinen ajatukseni oli saada vertaistukea ja vinkkejä treenaamiseen, mutta sainkin aika selkeää viestiä siitä, että asiaa pitää tutkia lisää. Erittäin hyödyllistä, koska varmasti olisin muuten hakannut päätä seinään vielä kuukausikaupalla.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mä nyt vastaan tämän kerran ja lopetan tän aiheen käsittelyn siihen. Nimenomaan tuossa juuri hehkutit kuinka roinaamisella palautuu nopeammin ja voima tarttuu. Terveys ei voi huonontua vaan huono

Tosissasko meinaat joka ketjuun työntää tota roinan ihanuutta? Anna olla jo.

Keho aika merkillinen kapine, jos sille antaa vain mahdollisimman ressivapaata aikaa, unta ja ravinteita. Ihmeesti se vain jotenkin tottuu aika moneen juttuun. Kurkkasin juuri tuntimääriä, joissa on v

Posted Images

1 tunti sitten, hatapa kirjoitti:

Tuossa iässähän ennätykset tehdään.

Joo eikös steroidit auta juuri tähän palautumiseen, itse en pysty treenaamaan voimistelua, uintia ja salilla enempää kuin max 10h viikkoon! Syy etten pysty juuri enempää kuin tuon on se ettei palaudu. En silti kyllä ala vetään mitään myrkkyjä! 

46 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Kyl anaboliset  auttaa palautumiseen..tuo voimaa reenamiseen..puntti hommat aikoinaan.. mut juoksuun en oo testannu myrkkyjä enää täl iällä 50+ nyt !  😜 kyl tuo 10h juoksuu alkaa mulle olee max... tuohon 3_2 teho reenii..palautuminen ...😎

Tosissasko meinaat joka ketjuun työntää tota roinan ihanuutta? Anna olla jo.

• Like 6
1 tunti sitten, Reenaaja kirjoitti:

En mä roinan ihanuudesta mitään sanonu. Kerroin vaan omia kokemuksia.Terveyskin voi huonontua kun käyttää myrkkyjä...juoksijoita _pyöräilijöitä ainakin on kuollu epoon...

Hyviä ja huonoja puolia...ilmeisesti !

Mä nyt vastaan tämän kerran ja lopetan tän aiheen käsittelyn siihen. Nimenomaan tuossa juuri hehkutit kuinka roinaamisella palautuu nopeammin ja voima tarttuu.

Terveys ei voi huonontua vaan huonontuu kun roinaa, maailma täynnä esimerkkejä ennenaikaisista kuolemista tuolla saralla.

Toiseksi, sulla ei ole mitään suodatinta, tota epo-paskaa suollat vähän sinne ja tänne, mun ei tarvii arvata, tiedän että valtaosaa foorumin lukijoista noi jutut ei kiinnosta tipan tippaa.

Kolmanneksi, foorumille aukee joku uusi ketju, esim. Joku just alottanu juoksun ja kysyy peruskunnon parantamisesta, sun lääke siihen heti 200-1000 metrin vedot.

Neljänneksi, kato kolme kertaa mihin ketjuun oot vastaamassa,kato sen jälkeen vielä kerran että oot oikeessa ketjussa. Nyt ihan ihme viestejä satelee sinne ja tänne. No, ymmärrän kyllä miksi...

Kiitos ja anteeksi.

Ketjun avaajalle kovasti tsemiä omiin treeneihin ja toivottavasti tuo palautumisongelma ratkeaa.

• Like 6
  • Haha 1
  • Thanks 1

Stressitasoa pitäisi kunkin elämäntilanteessa arvioida kokonaisuudessaan kuten aiemmin onkin jo kommentoitu. Itse sain huonoa jälkeä salitreenillä yhdistettynä stressaavaan elämäntilanteeseen. Tilanteen kehittyminen kesti vuosia. Veriarvot julkisella ja yksityisellä oli kunnossa, sydän ja uniapnea laskettiin pois jne. Papereissa terve mies. Nyt on pari vuotta totaalitaukoa eikä kroppa kestä vieläkään käytännössä yhtään painoharjoittelua.

Vaihdoin tuolloin lennosta juoksemiseen, minkä aloitin senkin liian raskaasti ja lopputulos sama. Välissä aloitettiin uudestaan pohjalta vain päätyäkseen liian kovalla progressiolla metsään. Nyt on menty melkein koko talvi ihan vaan kävellen ja harvakseltaan lyhyttä pk hölkkää. Totaalinen väsymys iskee kesken treenin jos harjoittelu on liian kuormittavaa. Silloin vetää kropan ja varsinkin kuupan jumiin, josta kestää palautua toimintakykyiseksi. Tämän rajan alla pitää pysytellä tarkasti, muuten otetaan joka kerta kaksi askelta taaksepäin.

Semmonen mutufiilis on kokemuksesta, että kerran kun hermoston vetää kunnolla tilttiin niin palautuminen kestää uskomattoman pitkään ja sietokyky jää todennäköisesti pysyvästi alentuneeksi.

Aloittajalle, olet tuplannut volyymin noin kolmessa kuukaudessa, että onhan se aika jyrkkä progressio vaikka puhutaan pienistä määristä. Jos fyysistä vikaa ei löydy niin suosittelen keventämään harjoittelua niin pitkään kuin on tarvis. Kroppa kyllä kertoo sitten kun sitä voi lisätä.

Keho aika merkillinen kapine, jos sille antaa vain mahdollisimman ressivapaata aikaa, unta ja ravinteita. Ihmeesti se vain jotenkin tottuu aika moneen juttuun. Kurkkasin juuri tuntimääriä, joissa on vain juoksu ja pyöräily mukana. No jotain vesijuoksua ja telakalla kepeillä kävelyä myös matkassa, mutta kuitenkin jumpat on sitten tämän päälle. Tuntimäärää olen saanut hyvin kasvatettua ja samalla tulokset hyvin hitaasi ovat parantuneet.

2012 tuntia viikossa / keskiarvo 3,15h

2013 tuntia viikossa / keskiarvo 5,12h

2014 tuntia viikossa / keskiarvo 7,12h

2015 tuntia viikossa / keskiarvo 7,41h

2016 tuntia viikossa / keskiarvo 9,56h 

2017 tuntia viikossa / keskiarvo 18,22h (aloitin pyöräilyn, tein lyhennettyä, aikaa oli. Vuodessa reilu 14000km pyöräilyä mukana) 

2018 tuntia viikossa / keskiarvo 15,15h 

2019 tuntia viikossa / keskiarvo 15,26h 

Sama tahti jatkuu, lepopäiviä ei ole, ei edes ennen kisaa. Vuosien varrella huomannut sen, jos arjessa muuta ressiä, on se otettava liikunnasta pois. Sen teen joko tehojen laskuna tai vähennettävä liikuntaa. Olen yli 50v ukkeli ja huomaan tämän määrän olevan se joka on aika passeli itselleni. Heti jos riekun jotenkin poikkeuksellisesti tai jotain joka vähentää unta on heti raskaamman oloista. Uni onkin itselleni se paras harkka, jos vain sitä saa tarpeeksi. Se miten sitä saa tarpeeksi on sitten toinen juttu ja se vaikein harkka. 

• Like 5

Jos kroppa menee vain " vähän " reenistä..yli...niin kuin itelle käyny muutamia kertoja.. siitä selvisin n.2_3 viikossa...keventämällä ..kun pää _kroppa ei siedä reeniä...liikaa reeniä + muuta...koko paketti pyörähtää ympäri.silloin palautuminen voi kestää viikoista moneen kuukauteen... uni tässä iässä 50+ on harjoittelua __syömistä tärkeempää...

Tässä viikon verran pohdiskeltuani alan olla aika varma siitä, että syynä heikkoon olotilaan on stressin ja harjoittelun yhteisvaikutuksesta syntynyt uupumus. Tästä kun kotona puhuin, niin mies huomautti että teen aika paljon töitä, en jaksa kotona tehdä päätöksiä, en juurikaan välitä tavata ystäviä ja olen usein äkäinen... No hups...

Pitää ehkä hieman tehdä uudelleenorganisointia ja orientoitumista kevään suhteen... Parku kyllä pääsee jos taas jää puolikkaalle lähtemättä...

• Like 2