Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Stolle

Palautumisen ongelmat

Recommended Posts

Onkohan jollain vastaavia kokemuksia ärsyttävän pitkistä palautumisajoista ja tuskaisen herkästä kropasta...

Olen viime kesästä asti lenkkeillyt, sitä ennen puolen vuoden tauko johtuen jonkin sortin ylikunnosta. Sitä ennen tein 3x viikossa lenkkiä, pisimmillään 10km. Vuoden alusta olen lisännyt pikkuhiljaa (siis TODELLA varovasti) lenkkien pituutta ja määrän kahdesta kolmeen per viikko. Alkutilanteen 30min lenkeistä olen nyt siirtynyt juoksemaan 2x30min ja yhden pidemmän lenkin viikossa, kaikki rauhallisella vauhdilla. Pisintä lenkkiä olen pikkuhiljaa venyttänyt 60 minuuttiin. Joka 4. viikko olen keventänyt reilusti. Juoksujen lisäksi muuta kevyttä liikuntaa 1-2 krt viikossa, lepopäiviä 2-3. Olen 30 vuotias normaalipainoinen nainen. Sykkeet lenkillä pidän alle 140, usein on jossain 135-139 paikkeilla keskisyke, vauhtia tuolloin 8:40-9:10 min/km.

Ongelmana on se, että olo on huonosti palautunut vielä kolme päivää pitkän lenkin jälkeen, korvissa humisee ja lihaksisto on vapisevan tuntuinen. Olen aina tottunut tämän tunteen liittämään levon tarpeeseen. Tuskastuttavaa, kun kaikesta varovaisuudesta huolimatta tuntuu, että lenkkejä pitää jatkuvasti jättää väliin ja homma ei millään etene.

Alkaa tuntua siltä, että olen kertakaikkiaan surkea kestävyysurheilija tai vähintäänkin muuten vaan valtaväestöä heikompi yksilö. Pitääkö siirtyä kalastukseen vai levätä vain aina päiväkausia lenkin jälkeen? Juosta vielä kolmas kuukausi 30-40min matkoja?

Muutama vuosi sitten tein 2 kertaa viikossa tallitöitä (noin 7 tunnin voima/kestävyystreeni parilla lyhyellä tauolla) ja ratsastin 4-5 tuntia viikossa. Olen aina kokenut olevani hyvässä peruskunnossa. Jostain syystä en vain saa tätä juoksuhommaa sujumaan.

Tarkistettu kaikki mahdollinen vuosi sitten, kun oli vastaavaa ongelmaa, silloin kaikki kunnossa, joten en usko että nytkään olisi siitä kiinni. Epäilen, etten vieläkään osaa tehdä itselleni sopivaa treeniohjelmaa.

Niin ja syön kyllä reilusti ja aina kun on nälkä, en usko että siinäkään on ongelman ydin.

Ei kyllä ole normaalia. Stressiä? Kiireinen arki? Isompia sairasteluja vuoden sisällä? Aikaisemmin on liikunta sujunu ok, mutta nyt tuntuu ettei millään palaudu? Unta riittävästi? Mä nyt vetelen näitä ihan hatusta koska kyllähhän ihan normaalissa kunnossa olevan nuoren ihmisen pitäisi pystyä selviämään 30min kevyestä liikunnasta. Ymmärsin kuitenkin että et lähde ihan nollasta liikenteeseen. Omituista kieltämättä. 

Toki jostain ylikunnosta kestää palautua, mutta jos et omasta mielestä ole ollu ihan tiltissä vuoden sisällä niin ei voi oikein sieltäkään hakea selitystä. 

3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Ruokavalio? Lihasten tärinä saattaisi viitata krooniseen glykogeenivajeeseen. 

Onko tästä jotain lähdettä? 

Nim. Vähähiilarisella ja pohkeet joskus jatkavat juoksua lenkin jälkeen

8 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Ei kyllä ole normaalia. Stressiä? Kiireinen arki? Isompia sairasteluja vuoden sisällä? Aikaisemmin on liikunta sujunu ok, mutta nyt tuntuu ettei millään palaudu? Unta riittävästi?

Stressiä ja kiirettä arjessa jonkin verran, sitä syytin viimeksi kun päädyin (ehkä?) ylikuntoon samanlaisella 3 kertaa viikossa hölkkäämisellä. Mutta onhan nyt ihmisillä arjessa kiireitä ja silti harrastetaan liikuntaa. Ei mulla nyt mikään suurempi hätä ole ja ehdin nukkua kunnon yöunia.

3 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Ruokavalio? Lihasten tärinä saattaisi viitata krooniseen glykogeenivajeeseen. Samoin tuskallisen hidas palautuminen, joka on tietysti hidasta jos ei polttoainetta tule.

Tää on mielenkiintoinen vaihtoehto. Syön kyllä ihan normaalisti ja mielestäni riittävästi. Voisihan sitä kuitenkin hiukan laskeskella energiansaantiaan.

Työterveydessä kävin vuosi sitten neuvoja pyytelemässä, lääkäri leimasi luulosairaaksi, mutta teetti kuitenkin laajan testipatterin, jossa kaikki ok.

Saattaahan tuo olla tosiaan tyhjän glykogeenivaraston merkki ? Sehän on aika nopeasti testattu. Hiilareita lisää, niin varasto täyttyy ja oireiden tulisi hävitä. 

Tuskin mistään vakavammasta on kysymys, mutta kävisin kyllä keskustelemassa noista oireista lääkärin kanssa. Se on kuitenkin aika pikku juttu.

29 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Onko tästä jotain lähdettä? 

Nim. Vähähiilarisella ja pohkeet joskus jatkavat juoksua lenkin jälkeen

Ei mitään lähteitä, täyttä anekdoottia ja mutua, aina. Joskus kun kokeilin VHH:ta huvikseni, totesin että ei tule mitään ja lihakset olivat "hapoilla" ja palautuminen hidasta/olematonta.

@Stolle: jos ruokavalio on edes etäisesti normaali, sitten voit unohtaa sen. Lähinnä mietin vain jotakin sellaista älynväläystä, että "tiputan nyt hiilarit 25g/pv koska pitää laihtua tms".

Jos tutkimuksissa ei näy mitään erikoista ja lääkäri sanoo kaiken olevan kunnossa niin "stressi" on se avainsana millä lähtisin asiaa tutkimaan.

Tiedän tapauksia, missä puolen tunnin hölkkä aiheutti viikon mittaisen palautumisjakson treenistä (jalat olivat kuin maratonin jäljiltä). Kyseessä aikaisemmin hyväkuntoinen kaveri. Lääkäreiden mukaan kaikki OK. Kyse oli vain ja ainoastaan kokonaisvaltaisesta stressitilasta.

Jos toi hidas palautuminen on sinulle uusi juttu, niin erityisesti silloin miettisin stressitasoja. Jos se taas on ollut aina läsnä, niin ehkä kyse on jostain muusta.

EDIT: Sullahan näyttää olevan "ylikunto" taustalla. En ole lääkäri tms. mutta olen tosi yllättynyt jos olen väärässä. 

• Like 1

24 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

mut kylhän 50+ palautuu huonommin kuin 40+.. ainakin itsestäni tiedän...jos reenit- vauhdit ois lähelle samat...

Varmasti näin, mutta palautuminen harjoittelusta on täysin eri asia kuin horkka ja hapotus 30min kevyen lenkin jälkeen. Kyllä minäkin lähes 50-kymppisenä ukkona voin juosta 12h viikossa kevyesti, eikä palautumisen kanssa ole isompia ongelmia, mutta kovista treeneistä palautuminen on sitten täysin eri asia. Siinä missä 20-v menisi yksi yö palautumiseen, nyt menee monta päivää. Tästä ei kuitenkaan ollut kysymys aloittajan kohdalla.

Jos kerran ruokavalio on kunnossa eikä mitään erityistä stressiä (se näkyisi kaikessa, ei pystyisi nukkumaan, ajattelemaan, kaikki olisi aivan päin helvettiä), saattaa siellä taustalla olla joku sairaus.