Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Bodypumpista

Energy
 Share

Recommended Posts

Mielenkiinnosta kyselisin, kun huomasin useiden harjoituspäiväkirjoissa maininnan Bodypump, että miten laji soveltuu juoksijalle treenin tueksi? Missä vaiheessa harjoituskautta sitä olisi hyvä harrastaa, jos ajatellaan että esim. treenaa maralle? Onko siitä hyötyä, ja jos on, niin millaista olet huomannut?

Ja onko kyseessä nimenomaan LesMills BodyPump vai jokin muu?

Muitakin kommentteja saa laittaa.

Mielenkiinnolla odottaen.. :weightlifter:

Itse olen käynyt muutaman kerran elixiassa body pumpissa, siellä kyse on lihaskestävyysharjoituksesta kohtuullisen pienillä painoilla. Onko siitä hyötyä juoksemiseen niin varmaan enemmän kuin sohvalla makaamisesta tai aerobickista, mutta en ainakaan kokemani perusteella pitänyt sitä jumppaa kummempana. Voisko joku muuten kertoa kenelle ko. harrastuksesta on hyötyä? Mulle tuo sopi, kun liikkeet on niin helppoja, että pysyy mukana, toisin kuin aerobickissa, mutta en keksi missä tuollaista pumppaamista voisi hyötykäyttää?

Minä olen käynyt bodypumpissa säännöllisesti vuodesta 2000 (2001?) lähtien kun se rantautui Suomeen. Nykyään käyn 1-3 kertaa viikossa, viimeksi eilen.

Juoksuun hyötyä, no se on monipuolinen lihaskuntotreeni joka sopii ihan kaikille lajiharrastuksesta riippumatta. Minulle se on muodostunut jonkinlaiseksi minimikunnon mittariksi. Kun selviän bodypump-tunnista ilman suurempia ongelmia katson että lihaskuntoni on riittävällä tasolla.

Minä olen käynyt bodypumpissa säännöllisesti vuodesta 2000 (2001?) lähtien kun se rantautui Suomeen. Nykyään käyn 1-3 kertaa viikossa, viimeksi eilen.

Juoksuun hyötyä, no se on monipuolinen lihaskuntotreeni joka sopii ihan kaikille lajiharrastuksesta riippumatta. Minulle se on muodostunut jonkinlaiseksi minimikunnon mittariksi. Kun selviän bodypump-tunnista ilman suurempia ongelmia katson että lihaskuntoni on riittävällä tasolla.

ööh? siellähän pitää itse arpoa painot tankoon. Mulle on suurin ongelma satunnaiskäyttäjänä on arvata seuraavien painojen määrä. Useimmat ei tunnu missään ja sitten muutama pienten lihasten liike menee ihan överiksi ja jos alkutunnista lataa tankoon "tarpeeksi", lopputunnista hartioita ei enää pysty nostaa. No, lähden tekee normaalin sali päivän/aamun taas...

ööh? siellähän pitää itse arpoa painot tankoon. ...

katso muiden painoja ja ota sen mukaan. kyykkyihin, rintaan ja selkään enemmän, ojentajiin ja hauiksiin vähemmän. ja lataa mielummin useampi pikkupaino josta voit poistaa uloimmat kesken sarjan.

aloitin itse pumpin että tulisi venyteltyä edes kerran viikossa. uusimmassa lesmills-ohjelmassa on aika tehokkaan tuntuiset askelkyykkysarjat...

ööh? siellähän pitää itse arpoa painot tankoon. Mulle on suurin ongelma satunnaiskäyttäjänä on arvata seuraavien painojen määrä. Useimmat ei tunnu missään ja sitten muutama pienten lihasten liike menee ihan överiksi ja jos alkutunnista lataa tankoon "tarpeeksi", lopputunnista hartioita ei enää pysty nostaa. No, lähden tekee normaalin sali päivän/aamun taas...

ööh takaisin ;)

Yleensä pidän vakiopainoja jotka ovat muodostuneet sopiviksi vuosien varrella. Hyvin maltillisia painoja käytän.

Minulla:

Lämmittely 7.5 kg kummassakin päässä (yhteensä 15 kg)

Kyykky 12.5kg

Rintapunnerrus: 7.5

Selkä: 10 kg

Ojentajat: 5kg

Hauis: 5kg

Askelkyykky 7.5-10 kg

Hartiat: jos tankoa tarvitsee niin 5kg

Joskus kokeilen lisätä esim. rintapunnerrukseen tai ojentajiin lisää painoa mutta tekniikka saattaa kärsiä.

Minä olen kyllä sitä mieltä, että on se BP hyödyllistä. Lihaskestävyys on se mitä siellä ollaan parantamassa ja minun mielestä se siihen kyllä tehoaa. Ja tietenkin kyllähän siinä sitä yleistä lihasvoimaa saa, jos ei muuten mitään lihaskuntoharjoituksia tee.

Minusta 55 minuuttiin koko kroppa reippaasti ja tehokkaasti läpi ja tämä kerta kaksi viikkoon on todella mainio ollut itselleni. Minusta siitä on ollut hyötyä juoksussa, pyöräilyssä ja uinnissa.

Muutaman kerran jälkeen sitä alkaa oppia niitä itselle sopivia painoja. Ja kyllä mulla ainakin on tapana ollut lisätä niitä, jos kovin helpoksi käy. Ja ne kilon painot on sieltä päistä nopsa ottaa pois jollain niistä pienistä tauoista kesken sarjaakin, jos tuntuu, ettei puhtaasti jaksa tehdä loppuun. Tulee silti alku tehtyä raskaammilla painoilla. Suorituspuhtaus on kyllä tärkeämpää kiun isot painot ja monesti raskautta tulee lisää puhtaasta liikkeestä jo ihan itsessään.

Riina

Myös minusta BP on hyödyllinen tunti, tietty pari viikkoa ennen kisaa kannattaa pitää taukoa Bodypumpista, ettei turhaan jumita lihaksia.

Meillä ainakin ohjaajat sanovat "suosituspainot" kyseiseen liikkeeseen ja vielä erikseen sanovat ensikertalaisille omat suosituspainot. Jos tunnet olevasi epävarma noiden panojen suhteen, kannattaa vaikka tunnin alussa vinkata asiasta ohjaajalle. Minä teen pidempien taukojen jälkeen ensimmäisen/pari ekaa kertaa kevyemmillä painoilla, sillä muuten on lihakset ihan turhaan jumissa.

Jännä juttu sinänsä, mutta minä en pysty tekemään rintapunnerruksia yhtään kovemmilla painoilla kuin ojentajat ja hauikset.

Meillä ainakin ohjaajat sanovat "suosituspainot" kyseiseen liikkeeseen ja vielä erikseen sanovat ensikertalaisille omat suosituspainot. Jos tunnet olevasi epävarma noiden panojen suhteen, kannattaa vaikka tunnin alussa vinkata asiasta ohjaajalle. Minä teen pidempien taukojen jälkeen ensimmäisen/pari ekaa kertaa kevyemmillä painoilla, sillä muuten on lihakset ihan turhaan jumissa.

Joo, ongelma olikin juuri, kun niillä suosituspainoilla lopputulos oli mitä sattuu ja seuraavat pari kertaa yritin säveltää muistin varassa ja taas meni pieleen. Kun käyn BP:ssä max yhden kerran viikossa (+2 kertaa salilla ja loput aerobisia+kinesis yms), ei vaan muista yhtään miten ne painot meni. Lisäksi mulla ainakin vaikuttaa olenko tehnyt viimeksi jalka vai käsipäivän salilla, mistä ekana tehot loppuu kesken. Toisaalta en ole vielä ihan tietoinen miltä tuo pitäisi tuntua eli pitääkö jossain vaiheessa tulla sama puuskutus kuin 60-70% tehoilla salilla vai riittääkö että huomenna tuntuu jossain? Niin ja mähän kysyin ohjaajalta, ilmeisesti mä sit näytän semmoiselta turvonnelta narukepiltä, kun mulle tarjottiin niitä alumiineja ekaks :) Ja turha kysyä mitä painoja olen käyttänyt missäkin vaiheessa, kysykää mielummin vaikka kaikki sarjat/painot salilta viime vikkojen ajalta, se on niin yksinkertaista, jostain syystä :)

• 2 months later...
  • 1 month later...

BP on huippukivaa, kun on vähän aikaa harrastanut. Eiköhän juoksijallekin ole hyötyä pitkistä sarjoista ja pienistä painoista. Tärkeimmät lihasryhmät käydään läpi tunnissa ja musiikin kanssa. Ainakin talvella kun on huonommat kelit juosta voisi harrastaa enemmänkin.

Alku voi olla kivuliasta mutta lopussa kiitos seisoo. Tarpeeksi säännöllisesti ja kroppa kiittää.

Se on juuri optimaalinen kuntoilijalle joka ei halua hillua tuntikaupalla kuntosalilla vaan viihtyy ennemminkin lenkkipolulla.

• 1 year later...

Tänään tuli tätä kokeiltua ja varsin tehokkaalta lihaskuntotreeniltä tuntui. Tuo kannustaminen ohjaajan puolesta tuntui ihan mukavalta, kun yleensä saa tosiaan puurtaa issekseen missälie pikkuteillä. Painojen kanssa sai tosiaan olla aika tarkkana, ettei mennyt heti alkuun ihan överiksi.

Osallistumismahdollisuudet on vaan melko harvassa, mutta jos vaihteluna normi punttisalille yrittäis käydä. Mutuna tuntuisi, että hiihtohommiin tuo treeni sopii vieläkin paremmin kuin juoksuun.