Jump to content
Juoksufoorumi.fi
M4Kja

Juoksukilometrien nostaminen vamman jälkeen

Recommended Posts

Kuinka nostaa juoksumäärät pitkähkön (yli kuukausi) tauon jälkeen mahdollisimman nopeasti takaisin ”normaaliin”, kuitenkin välttäen vammakierteen? Kokemuksia, vinkkejä, jne. kaipaisin! Itsellä tuli vamman takia yli kuukauden tauko ja vähitellen juoksemisen pariin palailu ei tunnu sujuvan kovin mallikkaasti; heti ensimmäisten lenkkien jälkeen esimerkiksi jalkaterän ulkosyrjään ja pohkeeseen tuli kipu, joka ei tunnu hellittävän. Tuntuu niin toivottomalta, kun olen tottunut juoksemaan reilusti yli 100km viikkoja ilman pieniäkään kipuja, mutta nyt tauon jälkeen joka juoksukokeilusta tulee joku kremppa lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ota joku toinen laji rinnalle. Mulla on sisäsoutu toiminut omassa kuntoutuksessa hienosti. Juoksua alkuun vain sen verran kuin paikat kestävät ja se toinen korvaava laji rinnalle. Komboilla olen saanut kuitenkin tyydytettyä viikkotarpeen kivasti.  Kovat treenit olen saanut tehtyä hyvin soutaen, ja maltilla kovia myös juosten, mutta niin että kokonaisuus on tasapainossa.

 

Mikä vaan aerobinen laji käy. Mutta jostakin luin, että crossari ja vesijuoksu olisivat parhaat korvaavat lajit juoksua ajatellen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Ota joku toinen laji rinnalle. Mulla on sisäsoutu toiminut omassa kuntoutuksessa hienosti. Juoksua alkuun vain sen verran kuin paikat kestävät ja se toinen korvaava laji rinnalle. Komboilla olen saanut kuitenkin tyydytettyä viikkotarpeen kivasti.  Kovat treenit olen saanut tehtyä hyvin soutaen, ja maltilla kovia myös juosten, mutta niin että kokonaisuus on tasapainossa.

 

Mikä vaan aerobinen laji käy. Mutta jostakin luin, että crossari ja vesijuoksu olisivat parhaat korvaavat lajit juoksua ajatellen.

 

Kiitos vinkistä, crosstraineria on kyllä tullut kulutettua kiitettävän paljon viime aikoina. Juoksua vaan ei oikein pysty ”korvaamaan” millään muulla treenimuodolla, kuntoa toki pystyy ylläpitämään (jopa kehittämään) ihan hyvin onneksi! Aion kyllä pitää pitkän aikaa korvaavat mukana harjoittelussa, mutta juoksu vaan vetää vahvasti puoleensa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama mulla, korvikettahan nuo ovat. Mutta mulle pientä lohtua on soudussa tuonut se kun kehityksen näkee kivasti, ja tosiaan siinä pystyy tekemään kovat treenit täsmälleen samalla tavalla kuin juoksussakin. Kevyet, reippaat, kovat,  pitkät vedot, hapenotto, nopeuskestävyys, kaikki toimii.

 

Siirtovaikutus soudusta juoksuun ei tapahdu heti, mutta kyllä se kunto sieltä kaivetaan ajan kanssa. Tosiaan crossari, ja vesijuoksu olisivat parhaat lajit, koska ovat kuitenkin lähimpänä juoksua. Kaikista kuitenkin puuttuu iskutus, jota ei oikein muuten saa kuin juosten. Iskutus on kyllä iso juttu juoksussa, ja vasta oikeastaan nyt olen havahtunut siihen kuinka iso juttu se oikeasti onkaan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut ovat ymmärtääkseni tehneet paluuta telakalta erittäin lyhyillä, parin kolmen km lenkeillä. Niitä vaan viikkoon lisää vähitellen. Pari lyhyttä päivittäin tekee kuitenkin jo jonkun verran määrääkin, jota voi sitten kasvattaa lenkkejä varovasti pidentämällä. Tosin varsinkin kylmällä kaudella menee aika paljon aikaa varusteiden kanssa pulaamiseen kilometreihin suhteutettuna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Määrät mahdollisimman nopealla aikataululla normaaliin välttäen vammakierteen vaatinee vähintäänkin sen, että tauon aiheuttaneen vamman syy on selvillä. Oliko kyseessä tapaturma tms. akuuttivamma vai rasitusvamma, onko esim. lihasheikkous vamman taustalla. Jos vamman syy on edelleen olemassa, ja kiire päästä normaali määriin, ongelmia voi olla luvassa. Usein kuntoutumisen aikana suositellaan sekä lyhentämään yksittäisten lenkkien pituutta että kokonaismääriä, ja aluksi lenkkiä seuraavana päivänä voi olla järkevää pitää lepopäivä juoksusta. Viikottaisissa määrissä suositellaan erittäin maltillista nousujohteisuutta (10-15%).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onka vamma aiheuttanut muutosta juoksutekniikassa, mikä voisi selittää paikkojen kipeytymisen nyt kuukauden tauon jälkeen? Tai aiheuttanut jonnekin lihasjumeja, nivellukkoja ,tms. joka muuttaa juoksuasi? OMT-fyssari voisi analysoida juoksutekniikkasi ja löytää mahdolliset jumit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kunto nousee hitaasti..ja huononee melko nopeesti...tai ainakin ns . " normi" rytmiin pääsy vaatii aikaa..maltilla ..eteenpäin . tuokin voi olla hyvä idea et ottaa jonkun toisen lajin rinnalle. sit sen voi tiputtaa pois kun alkaa olee siinä kunnossa et voi vetää sen 100km nyt vaikka viikos...tsemppiä !  :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille viesteistä ja vinkeistä! Täytyy tarkistaa tuo askellus ja aloittaa vieläkin maltillisemmin. Käy vaan niin helposti niin, että vaikka kuinka olisi päättänyt juosta vain muutaman kilsan, tuleekin juostua enemmän. Ja sen sitten löytää edestään...🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy