Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

• Replies 1,5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kävin viime yönä kevyen 1200 km reissun Helsinki-Vantaan lentokentällä hakemassa Teneriffalta palanneen pojan. Hän istui takapenkillä, hengityssuoja päässä ja kumihanskat kädessä. Vein hänet mökille S

Voisko tämmöisen ankean internet-miestelyn jättää edes tällä foorumilla väliin?   Hommalta löytyy varmaan komppaajia.

Tänään oli omituinen episodi lenkillä. Juoksin leveää kevyen liikenteen väylää ihan oikeassa reunassa ja vastaan käveli toisessa reunassa noin 50-vuotias nainen. Vaikka tuossa jäi noin 3 metriä väliä,

Posted Images

Noissa isoissa tapahtumissa on tietty vielä viranomaiskriteerien lisäksi se että valmistelut ovat niin raskaat että se on peruttava melko ajoissa jos on edes epäilystä ettei sitä lopulta voida järjestää. Joku pienempi ja ketterämpi kisa kuten Kotirataultra voidaan ehkä laittaa pystyyn enempi viime hetkessä jos se näyttää ulkoilijoiden kannalta turvalliselta 🙂

14 tuntia sitten, broot kirjoitti:

Mua ei niinkään hönkijät häiritse mutta kun totaalisia idiootteja löytyy jotka niistää ilmaan suoraan kun muita on vieressä. Normaalitilanteessakin tuo on niin ärsyttävää kuin olla ja voi saati sitten tässä tilanteessa. PK-seudulla näitä idiootteja tuntuu riittävän keskuspuistossa melkein joka lenkillä.

Ymmärrettävää, mutta toisaalta vaikea tilanne niistäjällekin. Minulla ainakin 35-40v erilaisia kestävyyslajeja ovat herkistänee limakalvot sellaisiksi, että pienikin reippaampi liikunta saa nenän vuotamaan ihan vettä. Ei mitään mahdollisuutta niistellä mihinkään paperiin. Joko niin, että annan valua naamalle tai puhaltelen kauemmas. Nyt kyllä olen koittanut puhallella niin, että olen esim. toiseen ohitettuun kulkijaan nähden jo aika kaukana ja mielellään näköyhteyden ulkopuolella, koska ymmärrän mitä tuosta ajatellaan.

Itämeri-maraton piti järjestää 13. kerran 3.10.2020, mutta se perutaan tältä vuodelta --  paitsi koronan -- mutta myös koska Helsinki City Running Day (HCRD) siirrettiin keväältä pidettäväksi 3.10.2020, joten osanottajakatoa olisi ollut Hankoon odotettavissa. Syksylle on muutoinkin kasautumassa paljon keväältä siirrettyjä kisoja, jotka syövät toisiaan. Toki nekin kaikki voivat vielä peruuntua.

Tilannehan voi olla myös niin että jos edelleen pidetään tiukat rajoitukset ja tapahtumia ei saa järjestää kesällä, niin syksyn tullessa rajoituksia kevennettäessä tulee sitten toinen aalto kuitenkin. Suomi ei ole yksin tämän viruksen kanssa, ja viruksen tukahduttamisesta tulee sellainen kierre että kansainväliset yhteydet pitäisi edelleen pitää kiinni. Ehkä pitäisi löytää EU-alueelle talouden näkökulmasta yhteinen strategia.

3 tuntia sitten, rtk kirjoitti:

Ymmärrettävää, mutta toisaalta vaikea tilanne niistäjällekin. Minulla ainakin 35-40v erilaisia kestävyyslajeja ovat herkistänee limakalvot sellaisiksi, että pienikin reippaampi liikunta saa nenän vuotamaan ihan vettä. Ei mitään mahdollisuutta niistellä mihinkään paperiin. Joko niin, että annan valua naamalle tai puhaltelen kauemmas. Nyt kyllä olen koittanut puhallella niin, että olen esim. toiseen ohitettuun kulkijaan nähden jo aika kaukana ja mielellään näköyhteyden ulkopuolella, koska ymmärrän mitä tuosta ajatellaan.

Minulla aivan sama. Pari-kolmesataa metriä alusta ja jo alkaa nokka valumaan. Onneksi täällä tuppukylässä liikkujia sen verran vähän että niistämiset saa melko piilossa suoritettua. Kisoissakin yritän aina varmistaa sivun ja selustan etten kenenkään päälle tyrskäyttele ja pärskäyttele. Pari kertaa kun itse saanut kanssakilpailijalta hiukan kosteampaa hengitysilmaa naamalle tai asusteille niin eihän se mieltä ylennä🤔

4 minuuttia sitten, Pexrun kirjoitti:

Minulla aivan sama. Pari-kolmesataa metriä alusta ja jo alkaa nokka valumaan. Onneksi täällä tuppukylässä liikkujia sen verran vähän että niistämiset saa melko piilossa suoritettua. Kisoissakin yritän aina varmistaa sivun ja selustan etten kenenkään päälle tyrskäyttele ja pärskäyttele. Pari kertaa kun itse saanut kanssakilpailijalta hiukan kosteampaa hengitysilmaa naamalle tai asusteille niin eihän se mieltä ylennä🤔

Niistellään sitä pk-seudullakin. Ja syljeskellään. Tosin tätä harrastan vain lenkillä. Kyllä itse yleensä katon, ettei kaverin tai ohikulkijan päälle mene. Lisäksi nyt saatan katsoa onko muita edes näkyvillä, kun kaikesta pahastutaan (jo ihan juoksemisestakin lehtien mielipidepalstojen mukaan, kun hengittää liian voimakkaasti). 

Nyt olen miettinyt sitä, että kumpi on pahempi; ne, jotka selvästi tekevät suojaliikkeen (huivia naaman eteen yms) ohittaessa vai ne, jotka tuolla potkivat palloa isoissa porukoissa tai 5 aikuisen kokoista ihmistä pakkautunut pieneen autoon. Näistä ensin mainittu tuntuu liioittelulta ja todennäköisesti epäonnistuneelta suojautumiselta. Jälkimmäinen puolestaan tuntuu liian huolettomalta.

8 tuntia sitten, rtk kirjoitti:

Joo, no turhan kärkevästi sanoin kyllä. Ja sen itse ymmärrän jos nyt ketään ei näy 20 metrin säteellä niin ei mua ne haittaa, mutta kun usein on siinä  metrin päässä kun kaveri niistää niin että on takuuvarmasti nähnyt muut siinä ympärillä.

Saksassa oli Gangelt nimisessä kaupungissa tehty vasta-ainetutkimus, jonka mukaan vasta-aineita oli  kehittynyt 14% asukkaista. Gangelt on yksi Saksan pahimmista korona-alueista. Vasta-aine positiivisten määrän perusteella laskettu kuolleisuus tartunnan saaneista on 0,37%.

Tämä on hyvin mielenkiintoinen ja arvokas tieto siinä mielessä, että vasta-ainetutkimus näin pahasti koronasta kärsineellä alueella antaa varsin hyvän kuvan siitä, mikä on todellinen kuolleisuus, kun käytettävissä on laadukas länsimainen terveydenhuolto. Saksa lienee sekä ikärakenteeltaan että terveydenhuollon tasoltaan melko vertailukelpoinen Suomeen.

Tuosta 0,37% kuolleisuudesta ja Suomen menehtyneiden lukumäärästä voisi kääntäen arvioida, että tartunnan saaneita lienee Suomessa vasta noin 40 000 eli alle prosentti väestöstä. Lisäksi voisi arvioida, että iman rajoituksia kuolleiden määrä Suomessa nousisi yli kymmeneen tuhanteen (jos laumasuoja saavutetaan 60-70% tasolla). Toki paljon korkeammalle, jos sairaanhoidon kapasiteetti ei riitä.

Tässä linkki saksaksi

https://www.land.nrw/sites/default/files/asset/document/zwischenergebnis_covid19_case_study_gangelt_0.pdf

Yli 99% kuten tuossa sanotaan. Ei tuo spesifisyys ole ongelma jos testi on hyvin suunniteltu, joskin herkkyys ei välttämättä ole silloin kovin hyvä. Ruotsalaiset ilmeisesti olivat sotkeneet näytteensä tai arvelevat niin ja tulos ei ehkä olekaan oikea.. Gangeltin skenaario on meilläkin ihan mahdollinen, mutta ei mitenkään automaattinen toisessa paikassa ja erilaisella epidemian kululla. Nuo tutkijat myös itse varoittavat tekemään liikaa johtopäätöksiä muiden alueiden suhteen tuolta yhden kylän varsin rajallisten tapauksien perusteella. Yksi mahdollisuus on vielä että osa ei tuota vasta-aineita eikä myöskään kehitä kummempia oireita vaikka olisi viruksen saanut. Lasten osuus on myös auki. Ajattelisin että tietty immuniteetin kerryttäminen olisi hyväksi vaikka tavoitteena ei olisikaan 100% suoja, koska voimme kuitenkin joutua pahempaan ja silloin asiat ovat helpommin hallittavissa. Lisää dataa tuosta kannattaa vielä hankkia.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy