Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uuden eduskunnan maratoonarit

jouni.makela
 Share

Recommended Posts

Nykyisistä kansanedustajista listaan täytyy lisätä ainakin Jan Vapaavuori (kok.), Tuomo Hänninen (kesk.) ja uutena tulokkaana mukaan noussut "Kotikadun Hannes" Risto Autio (kesk.). Aution maratonennätys on 3.12 (HCM 1987).

Pudonneista maratoonareista/kestävyysjuoksijoista Viren on tosiaan tunnetuin. Putoajia ovat myös Kari Uotila (vas.), joka on toiminut pitkään eduskunnan maratonkerhon johtajanakin sekä Jouni Backman (sd.), joka on juossut yhden HCM:n Jyrki Kataisen (kok.) kanssa.

Jari Leppä (kesk.) on ollut suht aktiivisesti mukana järjestämässä erästä juoksutapahtumaa, mutta en tiedä onko juossut maratonmatkaa.

Sauli Niinistö (kok.) on tainnut taivaltaa maratonin ainoastaan rullaluistellen. Parempi tietysti sekin kuin ei mitään.

Kiitos korjauksesta. Huomasin Kiurun ja Nuuttilan Triathlon-kirjasta tiedon Matikaisen Suomen mestaruudesta Joroisissa vuonna 1986, mutta matkaa ei tuossa yhteydessä edes mainittu. Ilmeisesti vasta Joroisten EM-kilpailu 1987 oli ensimmäinen Suomessa järjestetty täyden matkan triathlon? Varmaankin 226 olit siellä itse mukana?

Marjo ei ollut muuten triahlonissa mikään välineurheilija. Pyöräilyosuudenkin polki Karhun lenkkareilla. Nykyään tuskin edes kuntoilija kelpuuttaisi juoksutossuja pyöräilykengiksi.

Joo minä olin Joroisilla 1987. Taisteltiin suunnilleen samoilla minuuteilla Timo Huovisen ja Gitta Gergmanin ( silloin Jahlströmin ) kanssa. Se oli Suomen ensimmäinen täyden matkan kisa, ja seuraavakin oli vasta vuonna 1992, Nokialla. Se oli sitä aikaa kun miehet ja naiset oli terästä, eikä televisioita ollut vielä edes olemassa.

Anteeksi näitä letkautuksia. Olen käymässä taistelua kuluttajavalituslautakunnassa ja mahdollisesti myöhemmin myös oikeusprosessia, joten pitää aina välillä purkaa paineita tänne juoksuperheeseen. Onneksi minulla ei taistelussa ole ainakaan vielä mitään hävittäää, mutta kyllä se silti rassaa.

Ensimmäisenä ulos satakunnassa jäänyt Anssi Joutsenlahti (Ps) on juossut 70-luvulla maratonin 2:23:23!

Mainittakoon vielä nuorimpien palstalaisten muistin virkistämiseksi, että Joutsenlahti toimi kaksi kautta (1979-1986) muinaisen SMP:n kansanedustajana. Hän on putoamisensa jälkeen yrittänyt useita kertoja paluuta eduskuntaan.

Ehdokkaissa vähintään kuntomaratoonareita oli roppakaupalla. Mainita voi esimerkiksi UKK-instituutin johtajan Mikael Fogelholmin (vihr.), joka Uudellamaalla ylsi 1988 äänellä toiselle varasijalle.

Fogelholmin paras saavutus on Helsinki City Marathonin kakkossija 1983 ajalla 2.26.12. Maraton juostiin yleisurheilun MM-kisojen välipäivänä kovassa helteessä ja tuulessa. Huomattavasti suotuisimmassa olosuhteissa HCM:ssä 1985 Fogelholm sijoittui seitsemänneksi ajalla 2.26.58, joten Mietaa (kesk., 2.47.09*) kukistui silloin puolen tunnin marginaalilla.

* 1985 Miedolla on siis kulkenut hieman kovempaa kuin AriV:n mainitsema 2.47.18 (1987).