Jump to content
Juoksufoorumi.fi
No Viisi

ITBS - Kuinka kauan siitä saa kärsiä?

Recommended Posts

Tasan kaksi viikkoa sitten hölkkäsin 9km. Viimeiset pari kilsaa oli oikea jalka tosi kipeä ulkosyrjältä. Kipu alkoi polvesta ja lopussa säteili sääreen ja reiteen. Aika typerä olin kun en vaihtanut kävelyyn vaan linkuttaen hölkkäsin himaan.

 

Sitten samana iltana hommasin ittelleni lääkärin paperit Googlesta ja diagnosoin polvikivun ITBSksi. YouTuben asiantuntijat olivat samaa mieltä ja sain hyviä venyttely- ja jumppaohjeita.

 

Yhden kerran yrittänyt tässä välissä juostakin, mutta parin km jälkeen piti lopettaa kun tuli liian kipeäksi.

 

Miten te kokeneemmat juoksijat olette tästä toipuneet? Onko toivoa että sitä pääsisi vielä joku päivä harjoittelemaan?

 

Ehkä voisi myös ihan oikealla lääkärilläkin käydä jos ei tämä tästä 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle kelpaisi myös asiantuntevat kommentit tästä. Noin kk sitten 10km kohdalla alkoi vasemmassa polvessa ulkosyrjällä tuntua, 11km kohdalla piti alkaa kävelemään. Sen jälkeen olen saanut hölkkäiltyä 1-6km ennenkuin kipua polvessa tuntuu ja siirtynyt heti kävelyyn. Juoksijan polvi / ITBS sopii diagnoosiksi mullekin.

 

Toukokuuksi pitäisi saada itsensä juoksukuntoon niin kannattaako venyttelyjen lisäksi juosta sen mitä pystyy, siirtyä pelkkään kävelyyn & kuntopyörään, pitää muutama viikko täysilepoa vai mitä..?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain lukemani mukaan ITBS:n voi aiheuttaa ylipronaatio tai lantion puutteellinen lihastuki. Riskiä kasvattaa, jos askel tulee maahan (lähes) suoralla polvella, kanta edellä. Mutta tämän siis luin jostain, en itse tiedä höykäsen pöläystä asiasta.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

useimmiten siis kyseisen vaivan syy on joko ylikuormitus tai lihasepätasapaino tai niiden yhdistelmä

Erittäin hyvä teksti @AnttiSn! Omalle kohdalle tuo vaiva sattui keväällä 2014 ja sen parissa meni reilu kuukausi. Vähän kaikkea tuli koiteltua, mutta takareiden ja pakaran vahvistamisesta taisi olla eniten apua. Venyttely ja rullailu oli ihan turhaa. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyl toi ITB kesti mul myös aikas pitkään...mä en oikein edes tiedä vieläkään miten toi parantu..nyt pysyny poissa ainakin. enkä toivois kyl enää kylään..taisin kokeilla ihan kaikkea...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Erittäin hyvä teksti @AnttiSn! Omalle kohdalle tuo vaiva sattui keväällä 2014 ja sen parissa meni reilu kuukausi. Vähän kaikkea tuli koiteltua, mutta takareiden ja pakaran vahvistamisesta taisi olla eniten apua. Venyttely ja rullailu oli ihan turhaa. 

 

Täältä suositukset myös tuon alueen vahvistamiselle. Mutta sen verran täytyy sanoa että itselle on kyllä pakaran survominen tennispallolla + hierojalla käynti auttanut tähän vaivaan myös. 

Lääkärikäyntiin ei kannata tuhlata omaa (eikä lääkärin) aikaa. Sieltä saa vastauksena juoksutaukoa & Buranaa.

  • Haha 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttu vaiva ja ketjussa mainituilla tavoilla hankittu. Mutta myös parannuttu joten:

- ei tarvetta mennä lääkäriin/fyssarille

- maksa halutessasi jotain @AnttiSn koska hän antoi vastaavat vastaukset

- katso youtubesta pakaraa vahvistavia liikkeitä, niitä on suomeksi ja enklanniksi huru mycket

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.2.2020 at 15.03, Lasinilkk@ kirjoitti:

 

Täältä suositukset myös tuon alueen vahvistamiselle. Mutta sen verran täytyy sanoa että itselle on kyllä pakaran survominen tennispallolla + hierojalla käynti auttanut tähän vaivaan myös. 
 

 

Toisinaan voi tulla vain triggeripisteitä lihaksiin, mutta yleisesti ottaen voisi sanoa että tuokin kertoo että toiminnassa on ongelmia. Akuuttia ylirasittumista tai jotakin, on esimerkiksi tehty lapio- ja puuhommia pitkästä aikaa ja lihakset reagoi tähän. Johtoajatus on siis kuitenkin se että taustalla on aina lihasheikoutta (eikä välttämättä siinä kipeässä lihaksessa vaan jossakin muualla!), jonka vuoksi se lihas menee "suojatilaan" rajoittaen liikkumislaajuuksia. 

 

Jos viikottain pitää aukoa paikkoja niin silloin en luokittelisi vaivaa enää akuutiksi vaan kroonistuvaksi. Pitkässä juoksussa noilla aiheuttaa enemmän hallaa kuin hyötyä etenkin jos itse tekee "lihashuoltoa", esim kerran viikossa rullailu muuttuu joka toinen päivä rullailuksi ja lopulta kaksi kertaa päivässä rullailuksi samalla kun liikunnan harrastamisessa ei muuteta mitään... Sitten ollaan jo aika lähellä vammautumista, tai voisi kai sanoa että vammauduttu JO. Hierojaan harvalla on mahdollisuuksia noin paljoa joten silloin järki pysyy paremmin päässä, mutta väittäisin että itsehoitaminen tahtoo mennä liiallisuuksiin koska:

A. Se ei maksa mitään.

B. Ei vaadi ajanvarausta ja voidaan tehdä kotona. Tennispallo (tai minun tapauksessa harjanvarsi) perseeseen (oho) ja ei kun runttaa menemään.

C. Tietotaitoa ei ole. Mikä on liikaa ja mikä ei, milloin lihas ottaa vastaan hoitoa ja milloin ei. jne. 

D. Ei ole ulkopuolista tarkkailijaa. Eli sokeutuu omalle tekemiselleen. Harjanvarsi perseessä on ihan mukava olla joten huumausaineiden kohdalta tuttu porttiteoria pätee tässäkin. Ensin hierotaan 2 min, sitten 3, sitten 4, 5,6,7,8,9... 

 

Nimimerkillä Kokemusta On. Viikkojen toipuminen voi mennä kuukausien toipumiseen ja "itsehoidolla" on aiheutettu vain ylimääräistä vahinkoa lihakseen...

 

Tavoite on se että kyseisen paikan saa unohtaa kokonaan eikä se vaivaa ollenkaan. Kun lihaskuntopuoli on iskussaan suhteessa rasitukseen niin näinhän se on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

On 18.2.2020 at 14.51, AnttiSn kirjoitti:

 

-jänteen kireys johtuu 99% tapauksissa siihen yhdistyvien LIHASTEN kireyksistä

 

 

Toisaalta taustalla voi olla myös vauriot itse kalvossa, eli jostakin syystä kalvoon on päässyt tulemaan vaurioita jotka arpeutuvat ja muodostavat jäykkiä rakenteita jotka häiritsevät koko IT-jännekalvon toimintaa koska muu kalvo on elastinen mutta tuo kohta ei. Ja saattaahan se hitsautua ympäröiviin kudoksiinkin kiinni. Kaiketi kuitenkin näiden taustalla on alun perin ongelmia lihaksiston kanssa, sitten pitkittyneenä se aiheuttaa vaurioita itse kalvoonkin. 

 

Tämä on vähän semmoinen asia josta ei ehkä kauheasti tiedetä ja yleensä alla oleva lihas on se ongelma eikä kalvossa ole mitään vikaa. Periaatteessa tuon pitäisi pystyä erottamaan sillä että kalvon alue on muhkurainen kun sen pitäisi olla siistin sileä ja se ei oikein vastaa hierontaan. Mutta kyseessä voi olla myös arpeutunut alue lihaksessakin... Hoito toki sama.

 

Itselläni yhteen väliin oli tämmöisiä ongelmia IT-kalvossa, näkyi siitä että hieronnan jälkeen nousi mustelmia kalvon alueelle ja ajanoloon muhkurat hävisi. Mutta tämä vaiva ei tullut itsestään vaan oli itseaiheutettua ylläkuvatun mekanismin tavoin, eli ei lihaskunnon parantamista ympäröivissä lihaksissa vaan sen sijaan hirvittävä määrä hierontaa ja venyttelyä samalla kun treenimäärät pidettiin entisellään. Jos saan spekuloida, olenhan spekuloinut kokoajan, niin luulen että alla ollut lihas vaurioitui, arpeutuessaan hitsautui kalvoon kiinni ja rikkoi kalvoa, joka sitten vuorostaan arpeutui.

 

Kuitenkin luulen että koska kyseessä on elastinen rakenne joka liikkuu niin tuo arpikudos kyllä korvautuu terveellä kudoksella ajanoloon itsekin kun lihasta liikuttaa, eli ei ole pakko hieroa auki, mutta ottaa pidemmän ajan ja on kipeähkö ja voi jopa haitata liikettä. Ehkä jopa kuukausia/vuosia. Lihaksen kohdalla vähän sama juttu, luultavasti. Itselläni oli todennäköisesti arpeutunut repeämä takareidessä joka vaivasi ainakin vuoden ajan, haittasi aika paljonkin juoksemista, mutta vamma oli niin syvällä lihaksessa että hieromalla siihen ei päässyt käsiksi. Mutta tuokin on spekulaatiota, kun ei sinne lihaksen sisään näe mitä siellä oli vai oliko mitään. Vai oliko kyseessä jo joku muu ongelma, loppupuolella varmaan jo oli koska tuo vamma tuskin oli vaikuttamatta juoksun tekniikkaan kokonaisuudessaan. Sen muistan että pakaroiden työstäminen sumo maastavedolla ja lantionostoilla auttoi vaivaan, luulen että pakara joutui ottamaan ylimääräistä työtä osakseen kun takareisi ei toiminut täysillä... 

 

Mutta luulen että tämä on fyssaripuolella vähän semmoinen että kaikki eivät tähän usko ja todisteita ei ehkä kamalasti ole puoltamaankaan tätä teoriaa... Joka nyt sikäli ei ihmeellistä ole, nykypäivänä kun eletään niin pullamössössä että ihmisiä ei saa leikellä auki elävänä että oikeasti nähtäisiin että mikä siellä on vikana. Sen sijaan pitää koittaa arvailla että mikä se olisi. Typerää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan kaikki ns. rasitusvammat kertoo jostakin epätasapainosta ja toimintahäriöstä. Olen tosin hyvin skeptinen sen suhteen, että joku yksittäinen, eristetty lihas kuten keskimmäinen pakaralihas olisi josakin syystä heikko niin monella. Se nyt vain on muodissa tänään. Joskus oli piriformis.

 

Aika monella nämä toimintahäiriöt varmaan johtuvat jostakin ihan muusta kuin pienestä lihaskimpusta pakarassa. Voi olla toimintahäiriötä nilkassa tai vaikka selässä. Sitten kun kuormitusta lisätään, toimintahäiriön takia joku paikka rasittuu aivan epätavallisella tavalla ja joku yksittäinen lihas tai jänne tai jokin muu kudos tulehtuu. Sitten pumpataan ja veivataan ja väännetään ja käännetään viikkoja eikä mikään auta. Sitten mennään lääkäriin ja setä sanoo vakuuttavalla äänellä, että lepää kolme viikkoa. Ja hupskeikkaa, vaiva on ohi! Tällä kertaa voi olla, että toimintahäiriöstä huolimatta epäkenossa oleva kroppa hanskaa jo kuormitusta niin paljon, että se seuraava maratonenkka saavutetaan.

 

Täydellisessä maailmassa kroppa olisi niin tasapainoinen, että sitä voisi käyttää uupumukseen asti. Elää kuin luonnonlapsi: liikkua tarpeen mukaan kunnes ei enää halua tai jaksa, tarvittaessa vaikka koko systeemin romahtamiseen saakka, mutta ei siellä mikään yksittäinen kikkare jossakin perseen syövereissä sanoisi sopparia irti.

 

Itse aiheeseen mulla ei ole paljon sanottavaa. Jatkaisin sitä mitä ikinä olisin tekemässä, mutta pienemmällä määrällä. Jos vaiva ei helpottaisi muutamaan viikkoon, hakeutuisin sellaisen asiantuntijan (esim. fyssari) luokse, joka osaisi vähän katsella sitä vaivaa kokonaisvaltaisemmin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy