Jump to content
Juoksufoorumi.fi

No Viisi

ITBS - Kuinka kauan siitä saa kärsiä?

Recommended Posts

33 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Varmaan kaikki ns. rasitusvammat kertoo jostakin epätasapainosta ja toimintahäriöstä. Olen tosin hyvin skeptinen sen suhteen, että joku yksittäinen, eristetty lihas kuten keskimmäinen pakaralihas olisi josakin syystä heikko niin monella. Se nyt vain on muodissa tänään. Joskus oli piriformis.

Joo ihmisillä on kamala tarve eristää noita lihaksia, itselläni on juuri tätä ongelmaa vaikka jo pitäisi tietää premmin. Ehkä taustalla on tarve päteä omalla osaamisella ja fantasiat auton korjaamisesta jossa vika voidaan osoittaa johonkin palloniveleen pumppuun tms, mikäpä sen miehekkäämpää kuin nähdä ihmiset autoina ja kuvitella itsensä näpit rasvassa ja öljyssä ns miehisissä töissä. Sekä toki meikäläisen kulttuurin tarve redusoida asiat pienimpään mahdolliseen tekijään, jos voitaisiin osoittaa yksittäinen tietty lihassolu tai mitokondrio syylliseksi niin oltaisiin lähellä lopullista totuutta, kaikki olisi selvää ja varmaa. Sen sijaan että otettaisiin ihminen huomioon psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena jolloin asiat menee ikävän sotkuisiksi ja vaikeiksi eikä se tiukka omaan alaan erikoituminen enää toimi. Autojen kanssa toimii. *tana! 

Mutta vitsihän on vähän siinä että noita lantioalueen lihaksia on vähän vaikea eristää... Hauislihaksen tai takareiden yms sarananiveltä liikuttavan lihaksen vielä saa aika hyvin eristettyä mutta kaikki pallonivelen päässä olevat lihakset on aika sekainen sekasotku, reiden uloskieräjäistä tulee sisäänkiertäjiä tietyillä nivelkulmilla, reiden lähentäjästä tulee lantion ojentaja ja niin edelleen. Jos vaikka piriformis tai keskimmäinen pakaralihas julistetaan jollakin liikepatteritestillä heikoksi niin sen mitä se liikepatteri kertoo on että tuolla liikeradalla lantion lihaskunnossa on puutteita, myös siinä piriformiksessa. Jos lihasta aletaan vahvistaa siltä liikeradalta niin toivon mukaan se palvelee koko sitä lihaskimppua jossa heikkoutta on ja ongelma helpottaa.

Kun tosiaan ihmiskeho tunnetaan edelleen aika huonosti. Esimerkiksi ei oikein tiedetä mitkä lihakset osallistuvat vaikkapa kyykkyliikkeeseen sen erivaiheissa, osa väittää että pakara, takareidet ja etureisilihakset nostavat ihmisen kyykyn pohjalta ylös toiset taas ovat sitä mieltä että etummaiset reisilihakset ja reidenlähentäjä ovat syvässä kyykyssä ensimmäiset vasta myöhemmässä vaiheessa takareisi tulee kuvioon mukaan. Aivan siis perusliikkeitä joiden ymmärtämisessä on vielä tämmöisiä aukkoja! Ja tosiaan ihmisten jänteiden ja lihasten kiinnityskohdat ja lantion rakenteet vaihtelevat ja täten ihmisten välisissä lihasaktivaatiossa ja voimatasoissa voi olla todella isoja eroja. Siksi joku saattaa vetää maasta 230 kiloa parin kuukauden treenillä ja toinen ei saavuta sitä koskaan (mutta voi kyykätä melkein tuon määrän). Toinen kyykkää kapeassa asennossa ja toinen hyvin leveässä jne, toinen päästää polvet eteen ja toinen pyllistää. Lantion rakenteessa on siis aika paljon yksilöllisyyttä (+ jalan luuston pituus, selän pituus yms) joka näkyy etenkin silloin kun pitää tuottaa isoja määriä voimaa isoilla nivelkulmilla.

mä tein joskus shiatsu hierontaa , kuppausta , yrttejä.. ruoka valio juttuja..oon lukenu ihmisestä fysiologia- kiinalainen lääketiedä..yrtit, vitamiinit, hiven aineet..shiatsuu..länsimaista lääketiedettä.. silti tuntuu joskus jopa usein ettei tiedä- osaa hoitaa edes omia jumituksia...

4 tuntia sitten, second kirjoitti:

Toisinaan voi tulla vain triggeripisteitä lihaksiin, mutta yleisesti ottaen voisi sanoa että tuokin kertoo että toiminnassa on ongelmia. Akuuttia ylirasittumista tai jotakin, on esimerkiksi tehty lapio- ja puuhommia pitkästä aikaa ja lihakset reagoi tähän. Johtoajatus on siis kuitenkin se että taustalla on aina lihasheikoutta (eikä välttämättä siinä kipeässä lihaksessa vaan jossakin muualla!), jonka vuoksi se lihas menee "suojatilaan" rajoittaen liikkumislaajuuksia. 

Jos viikottain pitää aukoa paikkoja niin silloin en luokittelisi vaivaa enää akuutiksi vaan kroonistuvaksi. Pitkässä juoksussa noilla aiheuttaa enemmän hallaa kuin hyötyä etenkin jos itse tekee "lihashuoltoa", esim kerran viikossa rullailu muuttuu joka toinen päivä rullailuksi ja lopulta kaksi kertaa päivässä rullailuksi samalla kun liikunnan harrastamisessa ei muuteta mitään... Sitten ollaan jo aika lähellä vammautumista, tai voisi kai sanoa että vammauduttu JO. Hierojaan harvalla on mahdollisuuksia noin paljoa joten silloin järki pysyy paremmin päässä, mutta väittäisin että itsehoitaminen tahtoo mennä liiallisuuksiin koska:

A. Se ei maksa mitään.

B. Ei vaadi ajanvarausta ja voidaan tehdä kotona. Tennispallo (tai minun tapauksessa harjanvarsi) perseeseen (oho) ja ei kun runttaa menemään.

C. Tietotaitoa ei ole. Mikä on liikaa ja mikä ei, milloin lihas ottaa vastaan hoitoa ja milloin ei. jne. 

D. Ei ole ulkopuolista tarkkailijaa. Eli sokeutuu omalle tekemiselleen. Harjanvarsi perseessä on ihan mukava olla joten huumausaineiden kohdalta tuttu porttiteoria pätee tässäkin. Ensin hierotaan 2 min, sitten 3, sitten 4, 5,6,7,8,9... 

Nimimerkillä Kokemusta On. Viikkojen toipuminen voi mennä kuukausien toipumiseen ja "itsehoidolla" on aiheutettu vain ylimääräistä vahinkoa lihakseen...

Tavoite on se että kyseisen paikan saa unohtaa kokonaan eikä se vaivaa ollenkaan. Kun lihaskuntopuoli on iskussaan suhteessa rasitukseen niin näinhän se on.

Nämä ovat yksilöllisiä ja kerroin mitkä asiat ovat itselläni auttaneet akuuttiivaiheeseen. Tämän jälkeen olen keskittynyt asian korjaamiseen, koska 95% todennäköisyydellä tiedän mistä asiasta on kysymys. Ja olen tämän kanssa koko ajan ottanut askeleita eteenpäin. Itse kävin kerran hierojalla (joka on myös fyssari), harrastan venyttelyä usemman kerran ja yleensä siinä sivussa tulee käytettyä tennispalloa, rullaa tms. eri lihaksille. Oma fiilis on että niistä on ollut apua.

Tämä vaiva on ollut akuutti viimeksi noin vuosi sitten ja toivottavasti ei tule enää takaisin. Silloinkaan se ei tullut niin pahana kuin ensimmäisellä kerralla, joten uskon vakaasti ettei mun kohta tarvi enää sitäkään vähää miettiä tätä asiaa 🙂 

Itselläni on ollut tapana jatkaa juoksua viikkotolkulla ongelmien alkaessa ja samalla uskoen, että alkaneen vaivan saisi kuntoutettua harjoittelun ohessa. Viimeksi itb-ongelmien alkaessa jatkoin sitkeästi juoksua ja tein kaikki mahdolliset internetistä löytyneet kuntoutusohjeet, hieronnat, kylmähoidot ja kineesioteippaukset.

Minulle on ainoastaan auttanut vain lepo ja mitä nopeammin olen ymmärtänyt lopettaa harjoittelun ja antaa levon korjaa tilanteen sitä nopeammin olen taas päässyt aloittamaan juoksemisen kivuttomasti. Uskon, että varsinkin säännöllisellä voimaharjoittelulla voidaan ennaltaehkäistä monien rasitusvammojen syntymistä, mutta rasitusvammojen syntyessä pitää muistaa myös osata hypätä "telakalle" rohkeasti. Tämä siis vain oma mielipiteeni.

• Like 2
  • Thanks 1

sama mulla itb n kanssa.. yritin vaan reenata.. sit kun reenasi 2x viikos.. ja tein fyssarin venyttely ohjeita..ja mitä nyt teinkään..pääsin melko nopeesti " ruotuun" niin sanotusti...pitkitty kun ei osannu olla telekalla...

• Like 1

54 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

sama mulla itb n kanssa.. yritin vaan reenata.. sit kun reenasi 2x viikos.. ja tein fyssarin venyttely ohjeita..ja mitä nyt teinkään..pääsin melko nopeesti " ruotuun" niin sanotusti...pitkitty kun ei osannu olla telekalla...

Taitaa olla tuon IT-kalvon kanssa vähän sillai. Mulla ollut ongelmia lonkassa jo n. 8 viikkoa. Sama kalvo, kiristelee vaan lonkasta polven sijaan. Juoksin 5 viikkoa melkein normaalisti, eikä se muuttunut miksikään vaan tuotti kaikenlaisia uusia ongelmia ja häiriöitä. Nyt olen kevennellyt todella rankasti, erityisesti tällä viikolla kun on flunssa päällä. Luultavasti myös lonkka rauhoittuu keventelyn seurauksena.

Mikään jumppa tai rullailu ei tuohon ole auttanut. Tuntuu että vain pahentaa rassata lihaksia jotka on muutenkin niin jumissa että kiristävät IT-kalvon.

Lisäys: En tosin voi suositella sitä, että vain "lepää ongelman pois". Kyllä se juurisyy kannattaa yrittää selvittää. Toisaalta levon kautta se saattaa vahvistua sen verran, että kestää halutun määrän treeniä, joten mitä välii. Mutta jos on tarkoitus lisätä treeniä, se ongelma saattaa palata takaisin jos ei koskaan selvittänyt syytä. 

Tuli flunssa myös tällä viikolla. Nyt vaan maannu kolme päivää. Tuntuu että polvikin vähän parempi. Tosin vähän se vielä kipuili, kun Prismassa kävelin tänään.

Jännää naksunaa se myös pitää kun jalkaa suoristaa ja koukistaa.

Nyt pari kuukautta myöhemmin kipu ei ole enää niin paha kuin alussa. Tässä huhtikuun alussa pystynyt menemään niin että välillä hölkkää ja välillä kävelee.

YouTuben venyttelyohjeet jeesanneet vähän oireisiin.

Syy on kyllä hakusessa. Luulen että mun askellus on jotenkin päin pyllyä. Esimerkiksi alla oleva videossa kuvaillut asiat tuntuvat jotenkin tutuilta.

Mutta tiedä näistä. Viisainta olisi varmaan käydä jollain fysioterapeutilla joka osaisi kertoa mikä menee pieleen, jotta vaivasta pääsisi lopullisesti eroon.

Itselläni oli samanlainen ongelma, kuin videolla ensimmäisellä kaverilla, mutta minulla ongelma ilmeni vain kävelyssä. Se aiheutti vasemmalle puolelle hermokipua vasempaan sääreen ja jalkaterän puutumista.

Kävin kaksi kertaa fysioterapeutin luona ja ongelma oli poissa; vasen pakara ei toiminut ollenkaan oikein ja sain kaksi yksinkertaista liikettä, jolla tunnistan miten pakaran tulee toimia.

Koska vika oli toiminnallinen, se piti opettaa lihakselle, että miten toimia oikein ja alussa tein sinä joka aamu ja ilta. Kipu loppui oikeastaan välittömästi, kun oikeat lihakset alkoivat toimia. Hämmästyin itsekin, koska kipua oli esiintynyt niin pitkään ja uudelleenoppiminen tapahtui niin nopeaan.

Minulle tuli helmikuun alussa ITBS-ongelma, joka esti varovaisenkin juoksemisen ja oireili myös esim. portaita alaspäin kävellessä. Minulla vaiva katosi kokonaan n. 3 viikon levolla ja tämän treenin säännöllisellä tekemisellä. Pistoolikyykyt tosin skippasin. Tuon videon harjoitteet ovat auttaneet myös muutamaa ystävääni. .

https://www.youtube.com/watch?v=ydcy3dPf__M

Aika hyvin on venyttelyt ja liikkeet  auttaneet. Kiitos vinkeistä.

Yksi kysymys tuli vielä mieleen jos jotakuta kiinnostaa.

Kipua on edelleen polven ulkosyrjällä. Ei niinkään liikkuessa mutta silloin jos polvea taivuttaa ja samalla painaa säärtä ulospäin. Jos säärtä painaa sisäänpäin, ei ole kipua.

Onko kenelläkään ollut samanlaista oiretta?

Muokattu
Väärä suunta

Oli mulkin joskus muutama vuos sitten itbs...aika paha vihollinen..mul kesti melko pitkään..ehkä yritin vaan turhaan reenata entiseen malliin.. sit kun veti pari kovaa reeniä vaan viikos eikä muuta..ja venyttelyt ja pakaran vshvistaminen sun muut..sit se vaan hävis...