Jump to content
Juoksufoorumi.fi

35th Annual Shamrock Marathon, USA

Recommended Posts

Tyttäreni oli tehnyt minulle maratonpaidan, jossa oli kaula-aukkoa kiertävällä saumalla upeita "jalokiviä" liimattuna, helmaosan oli koristellut kirkkaan vihrein neliapiloin ja "timantein". Selkään hän oli maalannut ison etanan ja tekstin "snail"... paita keräsi paljon kommentteja ja narunpuuskiakin; aina, kun joku kommentoi ohittavansa "etanan" niin vastasin siihen, että olen aloittanut juoksun jo viime vuonna ja tarkoitukseni on tänä vuonna ehtiä maaliin..... Amerikkalaiset ovat siitä hauskoja, että he kyllä kommentoivat iloisesti ja välittömästi, kun näkevät jotain erilaista. Ja tottakai kaikilla oli hurjat tuuletukset, kun ohittavat "etanan".

T-paidan alle laitoin pitkähihaisen dri-fit juoksupaidan ja jalassa pitkät trikoot, lippalakki. Aurinkolasit olisi kätevämmät, mutta lippis imee hyvin hien hiuksista, eikä hiki sitten valu silmiin. Allergiakausi on nyt täällä pahimmillaan ja minulla iho halkeilee, joten valuva suolainen hiki tekee melkein kipeää, niin silmäluomissa kuin kaulan ohuella iholla.

Porukkaa oli kaiketi parisen tuhatta maratonilla ja 10 000 puolikkaalla. Puolikkaan lähtö oli tuntia ennen ja sen suunta oli päinvastainen kuin kokonaisen, joten ei oltu toistemme jaloissa. Kisan järjestelyt ovat loistavat ja tunnelma on hyvä. Tankkauspisteitä on useammin kuin joka toisen mailin kohdalla. Yhdellä pisteellä veden ja gatoraden lisäksi oli appelsiineja ja kolmella pisteellä sai energiageelejä. Maalissa on tarjolla banaania, keksejä, energiageelejä, energiapatukoita, muffinseja ja leipää, irlantilaista lihapataa ja irlantilaista olutta, njam. Mitalin lisäksi saa Shamrock 26.2-finisher lippiksen.

Sää oli aurinkoinen, tuulinen ja lähdön aikaan nollassa, josta ehti lämpenemään +7.

Valmistautumiseni maratonille oli yksinkertainen; pidin vähän kevyemmän viikon juoksun suhteen ja säästin viikkokilsat tähän maratoniin. Pari juoksutonta päivää ennen tätä sunnuntaita. Tankkauksia en erityisemmin tehnyt, itse uskon, että yli neljän tunnin maratoonarit eivät siitä mitenkään hirvittävästi hyödy. Kisan aikana ehtii juoda vettä ja gatoradea. Toki kevensin ruokavaliota hiukan, jotta ei tarvitse pysähtyä suolentyhjennykselle kesken kisan. Lauantaina pasta-ateria ja su-aamuna aikaisin iso annos puuroa ja hiilihydraattigeeli. Näitä geelejä otin maran aikana yhden 45 min välein.

Maraton oli tällä kertaa minulle "uskonvahvistus" Lynchburgin ultrakisaa varten, joka on 28.4. Etukäteen päätin juoksevani sen ilman suunnitelmaa, luottaen omaan tuntemukseeni. Päätin, että en myöskään katso sykemittaria kesken kisan. Päätös oli helppo pitää, koska puseron hihat jouduin venyttämään sormien ylitse, käteni palelivat aivan sairaasti jonnekin 20 mailiin asti. Päätökseni juosta oma juoksu toimi tuonne 22 mailiin asti, jossa minulla oli synkkä hetki ja ryhdyin kävelemään. Siihen mennessä olin kävellyt juomapisteillä sen hetken, että sain juotua. Mustan hetken tullessa katsoin ensimmäistä kertaa kelloa ja päätin, että kävelen 3 minuuttia maksimissaan ja sitten siirryn juoksuaskelelle tai sitä läheisesti muistuttavalle askellukselle. Samassa kohtaa 4.15 "jänöt" ohittivat minut ja tulin tietoiseksi vauhdistani. Jänöt kasvattivat minuun hetkessä etumatkaa ja tässä kohtaa sitten luovuin omien tuntemusten kuulemisesta. Päätin juosta jänikset kiinni ja liittyä siihen porukkaan ja tulla maaliin noin suunnilleen samassa ajassa kuin viime vuonna. Vuosi sitten tämä maraton oli pääkisani ja tein silloin oman maratonennätykseni. Jänikset sain kiinni juuri pari sataa metriä ennen maalia ;-)... jouduin kyllä ihan tosissaan juoksemaan viimeisen kilsan, että siinä onnistuin. Porukka tietysti kannusti, että näytin vahvalta ja hyvältä...

Mukava juoksu, joka antoi varmuuden ultratreenauksen olevan oikeassa kohtaa(luultavasti), pitkiä lenkkejä pitäisi olla enemmän ennen seuraavaa maratonia, jolla yritän uutta ennätystä. Joulukuussa Las Vegasin pilannut jalkavaivani ei vaivannut kisan aikana, jalat ovat väsyneet, mutta olo on mainio, virkeä, vähän euforinen ja päätin, että en juokse huomenna.

Loppuaikani on inauksen alle 4 tuntia 15 minuuttia, virallinen aika taisi olla 4.16 ja osasia päälle, oman foreni pysäytin 4.14.48. Tästä on hyvä jatkaa treeniä kohti Lynchburgia, uskon minä ;-)...