Jump to content
Juoksufoorumi.fi
JH1

Hevosen kohtaaminen lenkkipolulla?

Recommended Posts

Voisiko joku asiantuntija neuvoa mikä on oikea tapa kohdata hevonen tai useampikin lenkkipolulla? 🐎🐴

Mä moikkaan jo kauempaa ja ilmoitan, että  voin väistää polun reunaan odottamaan. Pimeässä ilmoitan lisäksi, että täällä on juoksija. Siinä samalla hevosen ohittaessa on kiva jutella ratsastajien kanssa. Ymmärtääkseni ei pidä piiloutua äänettömästi pusikkoon "vaanimaan", koska hevonen voi kokea sen uhkaavana....

Maantiellä vaihdan toiseen reunaan, mutta pidän juoksuvauhdin päällä ja moikkaan.

Mitenkäs juoksijan pitää menetellä tilanteessa, jossa saavuttaa käyntiä askeltavan hevosen takaa päin? Onko hevoselle arka tilanne, koska se ei näe taakse niin hyvin?

• Like 1

No mulle on muutaman kerran käyny et heppa +ratsasta tuli vastaan lenkki polulla.. yks kerta tapahtu niin äkkiä et hevonen nousi takajaloilleen..mä pysähdyin ja ratsastaja pysyi kuin pysyikin hepan selässä..toka kerta meni sit ihan et sivuutettiin vaan ja jatkettiin matkaa..kait se ratsastaja joutuu ohjaamaan heppaa kun ihminen-pyöräilijä -tai auto tulee lähelle...aina kohtaamiset ei meen niin hyvin..hevonen heitti tutun joskus selästä..lensi monta metriä ..kypärä meni rikki ja kallo halkes kokmesta kohtaa..ei delannu. voi hyvin tänä päivänä...

Vaihdan aina kävelyksi, jos tuolla tiestöllä tai mesäautoteillä tulee ratsukko vastaan. Hevonen on sen verran iso ja arvaamaton eläin, että se saattaa säikähtää juoksijaa ja tehdä jotakin mistä on ikäviä seurauksia.

Pari viikkoa sitten viimeksi tuli pari ratsukkoa vastaan.

Hevosten kanssa kandee tehdä ajoissa itsensä näkyväksi ratsastajalle ja ellei ole varma, niin hidastaa vauhtia ja rallatella ääneen vaikka sen aikaa, että hevone ehtii sut noteeraa. Hevonen kuulee paremmin kuin näkee ja etenkin puiden takaa ja vastatuuleen tullessa on riski että hevo säikähtää. 
Ei ole pikkujuttu jos elukka pillastuu, koska siinä on vaarassa sen jälkeen niin sinä, hevonen, sivulliset kuin ratsastajakin. 

Autolla kanssa, varovasti. Hevonen saaliseläin, joka säikähtää siitä mitä se ei ymmärrä ja ensireaktio on vaistovarainen pakoreaktio johon ei voi välttämättä edes hyvin koulutettu eläin enää itse vaikuttaa vaan se on menoa. 

Juu, pitää olla tarkkana kun hevonen tulee vastaan.

Kerran olen laittanut juoksulenkillä kävelyksi ratsastajan pyynnöstä. Yleensä olen voinut hiljakseen hölkkäillä ohi.

Poliisihepat täällä pääkaupunkiseudulla ei taida pienistä hätkähtää. Voi melkein juosta hepan mahan alta ilman ongelmia 🙂 

Itse harrastan sekä muuta liikuntaa että hevosia joten pari neuvoa, jotka tulevat omasta kokemuksesta.

Kaikki riippuu aina hevosta ja päivästä miten elän reagoi tuli vastaan lenkkeilijä/pyöräilijä tai auto. Vastaantulevat asiat hevonen havaitsee yleensä enemmin kuin ratsastaja. Hyvä tapa on hidastaa vauhtia (yleensä myös hevonen ja ratsastaja hidastavat vauhtiaan) ja mennä ohi rauhallisesti. Kannattaa myös seurata ja kuunnella ratsukon ohjeita. Liikenneturvan sivuilla on mielestäni video, jossa autoilijoita opastetaan hevosen ohittamiseen liikenteessä.

Toinen asia on takaa tulevat ja ratsukon ohittavat juoksijat ja pyöräilijät. Tällöin on tärkeää jotenkin ilmaista ratsukolle että ohi oltaisiin tulossa. Ratsastajan on haastavaa yrittää pitää silmällä mahdollisesti takaa tulevia. Kun kontakti ratsukkoon on jollakin tavalla saatu (esimerkiksi tervehtimällä), voi ohituksen tehdä myös rauhallisella vauhdilla. Ohittaessa voi myös puhua ratsastajan kanssa niin asia tapahtuu rauhallisesti. Myös nämä takaa tulevat asiat hevonen yleensä huomaa aiemmin kuin ratsastaja ja riippuen hevosesta ne suhtautuvat niihin eri tavalla.

Omalta kohdalta toivoisin että juoksijat/pyöräilijät ja muut yhteisillä teillä liikkujat jättäisivät "yhden korvan auki". Eli musiikki vain yhdessä korvassa. Itse olen ratsastaessa säikkäyttänyt tällaisen musiikkia kuuntelevan kävelijän ohittaessani häntä hevosellani. Huhuilin aikani  "tullaan ohi", "saako tulla ohi" mutta reaktiota ei tullut. Reaktio tuli kun kävelijän silmäkulmaan ilmestynyt hevoseni pää aiheutti kävelijän arvateenkin hetkellisen sykkeen nousun. 

Hyvät tavat ja maalaisjärki vie pitkälle ja kaikki mahtuvat nauttimaan luonnosta kukin valitsemallaan liikkumismuodolla.

• Like 2

Täältä ääni rauhalliselle äänikontaktille, jos se vaikuttaa tarpeelliselle. Hevonen - eikä ratsastaja - ei näe suoraan taakse, joten se on huono suunta lähestyä. Hevoset saattavat myös erityisesti pelätä suhisevia, kahisevia tai lepattavia liikkujia, kuten hiihtäjiä tai väljissä, tuulessa lepattavissa vaatteissa kulkijoita. 

Joskus siihen riittää myös hyvin epäilyttävä puunlehti. https://eventingconnect.today/2016/10/02/worlds-scariest-leaf-and-best-reaction-video-break/