Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Parempaa kuunneltavaa lenkeille:

Recommended Posts

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pientä vatsalihasliikettä pitää tehdä kupin lähestyessä huulia.

Röörithän keittimessä kuljettavat mielellään mahdollisimman puhdasta vettä jonka epäpuhtaudet on lähinnä suoloja kuten kalkkia. Ne voi puhdistaa hapoilla ja vastaavasti suodattimen ja pannun kahvirasv

Lähikauppaan on viime aikoina oikeastaan vyörynyt uusia kahvisorttimenttejä, varsinkin isoilta kahvitaloilta ja koska hyvä aamukahvi on yksi tärkeä asia elämässä, ajattelin kirjoitella muutamasta test

Posted Images

On 12.5.2020 at 09.30, X66 kirjoitti:

Vielä sellainen vinkki että kannattaa katsoa niiden kahvipakettien päiväyksiä eli mahdollisimman tuoretta. Kyllä se kahvi hiukan huononee ilmatiiviissä paketissakin. Tällä kertaa Skånerost jäi tästä syystä hyllyyn..

Itse olen pitänyt rajana papuina ostettaessa, että jos paahtopäivää ei löydy paketista niin en osta. Jos paahtopäivä on yli 1kk vanha en myöskään osta. 

Kahvissa on rasvaa ja rasva härskiintyy nopeasti. Eli kahvi on tuoretuote. Vähän kuin hyvä juoksutreeni lähtee hyvästä pohjakunnosta ja pk:sta niin kahvissa suurin lopputulokseen vaikuttava ainesosa on itse kahvi. Ostat vanhaa/laadutonta kahvia saat laadutonta kahvia kuppiisi. 

2 tuntia sitten, Umpimähkä kirjoitti:

Paahtaako joku täällä itse omat papunsa?

En ole kokeillut, mutta aihe kiinnostaa. Ristretossa (ristretto.fi) on paljon keskustelua aiheesta. Osa paahtaa popkornikoneella, osa uunissa ja osalla on sitten erilaisia itse tehtyjä tai ostettuja paahtimia. 

Varaudu suureen savumäärään ja moneen testikierrokseen. Ennenhän Suomessakin ihmiset paahtoi kahvinsa prännärillä eli lieden päällä paahdettiin pannussa jossa sisällä oli evä ja kannessa kahva jota pyörittämällä papuja saatiin käänneltyä tasaisemman tuloksen varmistamiseksi. 

Olen antanut itseni uskoa, että jauhettu kahvi härskiintyy tai alkaa härskiintymään merkittävästi vartissa. Siksi puhdistan myllyn (DeLonghi) suuttimen aina jauhamisen jälkeen, jotta vanha jauhe ei jää pilaamaan seuraavaa erää. Myllyä en kuitenkaan lähde hajottamaan ja putsaamaan 😂

Tämä kylläkin enemmän vapaa-ajan aamujen kahvinkeittoa, aamurutiineissa kahvijauhe tulee useimmiten pussista...

30 minuuttia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Onko kellään täällä olevista Lidlin kahvimyllyä? Nyt olisi edullisesti ja mietin hankkisko. 

Meillä ollut yli vuoden käytössä. Aivan nappiostos! Saa halutessaan ihan espressohienoksi jauhettua. Samanlaatuinen vekotin kuin n. 50€ laitteet muissa kaupoissa.

Itse lopetin kahvinjuonnin pari päivää sitten.

14 minuuttia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Mahtaako olla toimiva systeemi. Siinä käy samoin kuin kun koitin jauhaa kuivattuja marja-aronioita: Osa marjoista oli vielä lähes ehjinä kun osa oli jo täyttä pölyä 😄

Itse kokeilin jauhaa papuja eka normiblenderillä ja ei siitä mitään tullut. Epäilin vahvasti myös ton papumyllyn hyvyyttä, mutta se jauhaa kaikki pavut yhtä hienoiksi. 

^Jauhaa vai murskaa? Jos siinä on semmoinen samanlainen terä kuin sauvasekoittimessa tai tehosekoittimessa niin silloin ei hyvä. Tällöin pavut hajoaa epätasaisesti ja saat hirmuisen määrän semmoista hienoa muhjua ja isoja paloja. Tällöin kahvi uuttuu epätasaisesti. Kunnon mylly murskaa ne pavut tasaisemmin ja raekokoa voi sitten säätää murskaavien terien etäisyydellä. 

Varion Hario Skerton käsiymylly maksaa alle 50e. Wilfalla on pannu/presso/suodatinkäyttöön soveltuva mylly joka maksaa satasen. 

1 tunti sitten, varolevy kirjoitti:

^Jauhaa vai murskaa? Jos siinä on semmoinen samanlainen terä kuin sauvasekoittimessa tai tehosekoittimessa niin silloin ei hyvä. Tällöin pavut hajoaa epätasaisesti ja saat hirmuisen määrän semmoista hienoa muhjua ja isoja paloja. Tällöin kahvi uuttuu epätasaisesti. Kunnon mylly murskaa ne pavut tasaisemmin ja raekokoa voi sitten säätää murskaavien terien etäisyydellä. 

Murskaa. Joo, normiblenderi murskasi pavut ihan miten sattuu, mutta toi Lidlin vekotin tekee tasaista.  Parempi toi on kuin n. 70e Braun "mylly" millä ennen jauhoin pavut.

tunti sitten, parek kirjoitti:

Murskaa. Joo, normiblenderi murskasi pavut ihan miten sattuu, mutta toi Lidlin vekotin tekee tasaista.  Parempi toi on kuin n. 70e Braun "mylly" millä ennen jauhoin pavut.

jos se murskaa niin roskiin vaan. Ei ole yhtään moisella metodilla toimivaa vekotinta tullut joka tekisi oikeasti tasaista ja varsinkin tuon koon sääntely jauhatusajan perusteella antaa kyllä niin epätasaisia tuloksia, että tasalaatuisen kahvin tekeminen vaikeutuu oleellisesti. 

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy