Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palkitseeko sinun työnantajasi liikkumistasi?

Savotar
 Share

Recommended Posts

Eilistä paikallista sanomalehteä kun luki, tuli mieleen, että olen tainnut valita alani väärin...

Erään firman toimitusjohtaja kävi täällä pitämässä luentoa siitä, miten hän työntekijöitään palkitsee hyvistä elämäntavoista. Tässä esimerkkejä:

• ei poissa oloja töistä: 510 €/vuosi
  • ei tupakkaa: 170€/vuosi
  • ei alkoholia: 170€/vuosi
  • virallinen maratonin juokseminen: 170€
  • toimitusjohtajan voittaminen leuanvedossa: 170€
  • lenkkeily (vähintään 5km): 1€/km
  • Tupakoinnin lopettaminen: 1000€

Laskeskelin, että ihan kivat bonukset kertyisi vuositasolla!

Aikaisemmin firman työntekijöistä liikkui 7%, nyt aktiivisia liikkujia on yli 90%. Naisista yli puolet juoksee maratonin. Työntekijöitä on yli 500.

Poissaolot ja tapaturmat ovat vähentyneet firmassa.

Monella työnantajalla olis kai paljon oppimista tästä.

Minkälaisia bonuksia tai kannustuksia palstalaiset saa liikkumisestaan ja terveellisistä elämäntavoistaan työnantajiltaan? Onko tämä esimerkki ihan ainutlaatuista toimintaa?

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Minä olin aikaisemmin reilut 7 vuotta töissä puolustusvoimissa. Voin olla puolustusvoimille kiitollinen siitä, että järjestivät minulle 3:na vuonna mahdollisuuden harjoitella triathlonia niin, että pystyin suunnilleen löytämään omat rajani tuossa lajissa. Mutta mielenkiintoista kaikien näiden saavutusten jälkeen oli se, että minun nimikirjaotteessa luki fyysinen kunto: heikko.

Kyllä on puolustusvoimissa kovakuntoista porukkaa, tai sitten osoittaa sitä mitä järjetön byrokratia voi saada aikaan. Tuo minun fyysisen kunnon arvosana johtui siitä, että en ollut suorittanut sellaisia fyysisen kunnon testejä, jotka kuuluivat pakollisiksi sotilasvirassa oleville, mutta olivat vapaaehtoisia siviilihenkilöille, jollainen minäkin olin.

Tuollaisita bonuksista julkishallinnon puolella ei voi edes kuvitella. Onneksi on sentäs tyky-tunti (käytän sen lähinnä hierojalla käyntiin) ja mahdollisuus hankkia liikuntaseteleitä.

Näin on, julkishallinnolla minäkin, mutta tyky-tunneistakaan ei mitään havaintoja. No työpaikan kellarissa on sentään peräti maksuton omalla ajalla käytettävissä oleva kuntosali iltaisin lämpimine saunoineen, mutta se on sitten siinä. Jotkut työpaikan naiset viettävät 5 - 10 min iltapäivisin keppijumpan parissa käytävällä, etu sellaisen mahdollisuus on kai sekin olevinaan. Nyt heräs kateus...

Aika ainutlaatuiselta kuulostaa tuo Savottaren löytämän lehtijutun työnantaja. Meillä saa vuodessa 200 euroa käyttää haluamaansa liikkumiseen. Ihan ok summa minusta.

Niin on aika uskomaton juttu. Itse sain tapella viime kesänä työvuorosta, että pääsisin juoksemaan maratonin. Ei meinanut löytyä ymmärrystä, että tälläisen syyn takia pyytää vuoronvaihtoa... Tasan ei käy onnen lahjat.

Eipä juuri tukea tule. Maksavat kyllä n. puolet uimahallin ja sen yhteydessä olevan kuntosalin lipun hinnasta eli omavastuuksi jää 1,70 eur. No, uimahalli on "piloille homehtunut" eli todella huonossa kunnossa ja kuntosali on kokoluokkaa siivouskomero. Eli ei tuu käytettyä tuota mainiota työsuhde-etua.

Täältä Kainuun peräkorvistahan on pitkä matka kinkereihin, joten aina silloin tällöin olen joutunut pyytämään pekkasta tapahtumaa edeltävälle päivälle, että ehdin sitten lauantaiksi lähtöviivalle. Joka hemmetin kerta sen pekkasen kanssa on saanut vängätä, eikä sitä meinaa millään saada. Pahin taistelu oli kahden pekkasen saannissa Tukholman maratonin takia. Piti viedä asia luottamusmiehen kautta, kun siihen ei muuten tullut selvää vastausta. Niitä vapaita pyysin ensimmäisen kerran marraskuussa eli ei voi sanoa, ettenkö ole pyytänyt ajoissa niitä. Mutta kiusa se on pienikin kiusa ja sitä tuolla natsileirillä osataan tehdä.

Eipä juuri tukea tule. Maksavat kyllä n. puolet uimahallin ja sen yhteydessä olevan kuntosalin lipun hinnasta eli omavastuuksi jää 1,70 eur. No, uimahalli on "piloille homehtunut" eli todella huonossa kunnossa ja kuntosali on kokoluokkaa siivouskomero. Eli ei tuu käytettyä tuota mainiota työsuhde-etua.

Ai niin, onhan meillä kerran viikossa sählyä, jossa olen käynyt. Ja noita uimahallimaksujakin kompensoidaan. Mäkelänrinteen altaassa (50M) ja kuntosalilla tosin joutuu itsekin kustantamaan vähän enemmän.