Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jaakko_S

Toimistotyöläisen kalorinkulutus yksi isoimpia terveysriskejä

Recommended Posts

Tervehdys,

 

Otsikossa yksi eniten suomalaisia rapauttavista asioista,josta suurin osa ei valitettavasti juurikaan välitä.

 

Itseäni avikonttorissa toimistotyötä tekevänä mietityttää alvariinsa,miten saisin kaloreita palamaan ja terveyttä ylläpidettyä ja ehkä jopa pohjakuntoa luotua työpäivän aikana,ilman että häiritsen muita äänellä tai hyppelemällä.

 

Seisomakorkeuden pöytä tai rappusten valitseminen ei ole todellisuudessa tässä riittävä vaikutin.

 

Vapaapäivänä,kun siivoan ja hääräilen,on perusarjen askeleet aina reilusti päälle kymppitonnin ilman lenkkiä ja lenkin kanssa paljon enemmän. Työpäivänä taasen muutamia tuhansia. Eli työpäivä tappaa tai ainakin nopeuttaa haudan kohtaamista.

 

Onko kokemusta kävelymatoista tai toimistopyöristä? Onko niitä äänettömiä? Sellaisia,jotka ei häiritse läppärityötä?

 

Vai olenko ainoa,jota asia askarruttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Jaakko_S kirjoitti:

 

 

Seisomakorkeuden pöytä [snip] ei ole todellisuudessa tässä riittävä vaikutin.

 

 

 

Kyllä se aika paljon lisää kulutusta. Fakta kun on se että merkittäviä terveysvaikutuksia on jo sillä että 15 minuutin välein nousee seisomaan. Melkein koko työpäivän kestävä seisominen on vielä melkoinen parannus tuohon.

 

Parempi toki olisi jos voisi liikkua, mutta jos ei osta itselleen keveää kävelymattoa, niin tuossa on kuitenkin jo ihan merkittävä parannus siihen että istuu perseellään koko päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 20.1.2020 at 20.41, second kirjoitti:

 

Kyllä se aika paljon lisää kulutusta. Fakta kun on se että merkittäviä terveysvaikutuksia on jo sillä että 15 minuutin välein nousee seisomaan. Melkein koko työpäivän kestävä seisominen on vielä melkoinen parannus tuohon.

 

Parempi toki olisi jos voisi liikkua, mutta jos ei osta itselleen keveää kävelymattoa, niin tuossa on kuitenkin jo ihan merkittävä parannus siihen että istuu perseellään koko päivän.

 

Joku kyrväke on suoltanut tänne väärää tietoa. Eli ei se nyt hirvittävä ero ole kalorinkulutuksessa kuitenkaan kun viimeksi tuosta kuulin muutamia kymmeniä kaloreita, eli sikäli ei nyt kamala juttu ole että seisooko vaiko istuuko.

 

Mutta ilmeisesti pelkkä passiivinen istuminen saa aikaan ongelmia muuten, eli sikäli ajoittainen jumppaaminen on hyväksi jotta veret ja aineenvaihdunta lähtee vähän paremmin liikkeelle. Tai no en minä tiedä, näköjään vituralleen meni tuo seisominen vs istuminenkin, mutta jostakin olen kuullut tuon 15min välein jumppaamisen olevan aika hyvä juttu itsessään. Väärää informaatiota lie sekin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seisoessa voi myös hieman lisätä aktiivisuutta esim. keinuttelemalla painoa hitaasti päkiöiltä kantapäille ja takaisin, nimenomaan hitaasti ja hallitusti ja siten, että varpaat nousevat ilmaan. Päkiöillä kannattaa vielä suunnata paino ukkovarpaille. Tätä harjoitusta suositteli fysioterapeutti toimistotyöläisille. Valitettavasti en muista, mitä sen nimenomaiset hyödyt olivat, mutta muistelen että se ihan oikeasti aktivoi jotain muutakin, mutta ainakin nyt verenkiertoa. Varpailleen nousuja voisi myös tehdä seistessään, sekin on aika huomaamaton ja äänetön liike. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakaroita eli istuessa venytyksessä olevaa takalistoa on syytä aktivoida vaikkapa sopivilla kyykyillä, vaikkakaan mitään suurta kalorinkulutusta siitä ei synny. Kaloreita sitten maltillisesti sisään ja illalla liikuntaa. Toki olisihan se ihan fiksua noissa hommissa joku liikuntatauko ottaa väliin päivälläkin vaikka toimiston ulkopuolella. Jossain paikoissa varmaan on tarjollakin jotain jumppatuokioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 20.1.2020 at 18.46, Jaakko_S kirjoitti:

Vai olenko ainoa,jota asia askarruttaa?

 

Miksi et juoksisi lenkkiä ennen ja tarvittaessa vielä jälkeen työpäivän? Takuulla maistuisi se istuskelu paremmalla omatunnolla.

 

Voisin ottaa kantaan ergonomiaan, mutta ketjun otsikossa oli kalorinkulutus. Joten miksipä sitä toimistossa nököttämistä ei voisi ajatella lepona (juoksusta tai muusta urheilusta)?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Miksi et juoksisi lenkkiä ennen ja tarvittaessa vielä jälkeen työpäivän? Takuulla maistuisi se istuskelu paremmalla omatunnolla.

 

Voisin ottaa kantaan ergonomiaan, mutta ketjun otsikossa oli kalorinkulutus. Joten miksipä sitä toimistossa nököttämistä ei voisi ajatella lepona (juoksusta tai muusta urheilusta)?

Juoksin ennen ja jälkeen töiden vielä vuosi sitten 9km suunta,eli 18km päivä ja ns. Lepopäivä sitten pyörällä.

 

Nyt kun nuorempi muksu on päiväkodissa,niin kuskausten takia sitä lenkkiä ei voi tehdä ennen tai jälkeen töiden. Vielä kun on myös muut perheen menot ja vanhemmankin lapsen jutut,niin ne lenkit menee aina siihen slottiin mihin ne voi laittaa. Eli 6-7h urheilua tulee edelleen viikottain,mutta silti tuntuu tyhmältä istua päivä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, second kirjoitti:

Mutta ilmeisesti pelkkä passiivinen istuminen saa aikaan ongelmia muuten, eli sikäli ajoittainen jumppaaminen on hyväksi jotta veret ja aineenvaihdunta lähtee vähän paremmin liikkeelle. Tai no en minä tiedä, näköjään vituralleen meni tuo seisominen vs istuminenkin, mutta jostakin olen kuullut tuon 15min välein jumppaamisen olevan aika hyvä juttu itsessään. Väärää informaatiota lie sekin.

 

Elän sellaisessa käsityksessä, että nämä trendikkäät seisomapisteet ja tyky-jumpat ovat todella tärkeitä jos ihminen ei tee kertakaikkiaan mitään. Siksi niitä pidetään esillä. Onhan se aika huippua jos pienellä seisoskelulla ja hytkymisellä voi pitää rankansa suhteellisen työkykyisenä ja loppuajan tapittaa Netflixiä.

 

Mutta omakohtainen 25-v kokemus näistä jutuista on että jos urheilee säännöllisesti, tämän merkitys on aika pieni. Esimerkiksi niska -ja hartiakivut lähtevät minulla päivittäisen juoksun ansiosta, riippumatta millaisessa asennossa pidän ruhoani päivät. Mutta jos en juokse säännöllisesti, niska on tulessa.

 

En siis väitä, että millään sellaisella ei olisi merkitystä, mutta paljon suurempi merkitys on sillä mitä tekee toimistotuntien ulkopuolella.

 

Sitä yritin selittää  @Jaakko_S:lle. Jokaisella meistä on aikataulumme, mutta jos on terve ja motivaatiota, kaikki on mahdollista. @Seppo vetää 20-25 km lenkkejä keskellä yötä. Minä olen usein noussut jo kahdelta juoksemaan, koska muuten harjoitus olisi jäänyt tekemättä kiireiden vuoksi. Vuorokaudessa on 24 tuntia, josta valkokaulusväki on työpöydän ääressä yleensä sen 8h. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kylhän tosi asia on suomalaiset lihoo ja kunto huononee..jotkut seisoma pisteet ja pikku jumppa sessiot ovat varmaan ihan hyvä juttu kesken työ päivän. mutta kuntoa ne eivät ikävä kyllä nosta...parempi tehdä edes jotain liikunnallista kuin ei mitään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse työskentelen sahurina,mitä pystyy myös toimistotyöhön vertaamaan.Lähinnä seurailen kymmentä näyttöä sekä välillä kääntelen nappuloita ja näppistä näpyttelen.Silloin kun kaikki menee hyvin niin työn lomassa pystyy hyvin venyttelemään ja tekemään vaikka erilaisia kyykkyjä.Säädettävän pöydän ansiosta pystyn myös työskentelemään syväkyykyssä tai seisten.Juoksun ja salin lisäksi olen ottanut ohjelmaan kävelylenkit 1-2 krt päivässä.Vanha työ sisälsi paljon kävelyä,rappusia,rautojennostoa.Aika aktiivista verrattuna nykyiseen hommaan.Koitetaan selviytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 

Elän sellaisessa käsityksessä, että nämä trendikkäät seisomapisteet ja tyky-jumpat ovat todella tärkeitä jos ihminen ei tee kertakaikkiaan mitään. Siksi niitä pidetään esillä. Onhan se aika huippua jos pienellä seisoskelulla ja hytkymisellä voi pitää rankansa suhteellisen työkykyisenä ja loppuajan tapittaa Netflixiä.

 

Mutta omakohtainen 25-v kokemus näistä jutuista on että jos urheilee säännöllisesti, tämän merkitys on aika pieni. Esimerkiksi niska -ja hartiakivut lähtevät minulla päivittäisen juoksun ansiosta, riippumatta millaisessa asennossa pidän ruhoani päivät. Mutta jos en juokse säännöllisesti, niska on tulessa.

 

En siis väitä, että millään sellaisella ei olisi merkitystä, mutta paljon suurempi merkitys on sillä mitä tekee toimistotuntien ulkopuolella.

 

Sitä yritin selittää  @Jaakko_S:lle. Jokaisella meistä on aikataulumme, mutta jos on terve ja motivaatiota, kaikki on mahdollista. @Seppo vetää 20-25 km lenkkejä keskellä yötä. Minä olen usein noussut jo kahdelta juoksemaan, koska muuten harjoitus olisi jäänyt tekemättä kiireiden vuoksi. Vuorokaudessa on 24 tuntia, josta valkokaulusväki on työpöydän ääressä yleensä sen 8h. 

Terve, kiitos. Itse mieluummin nukun öisin 🙂 varmasti kaikki on mahdollista,kiitän selityksestä,mutta en nyt alunperin ollut hakemassa sitä,miten pitäisi työajan ulkopuolella harjoitella,vaan tiedustelin,miten muut tsto-työtä tekevät ovat sen asian ratkaisseet,että se työpäivä on jouten oloa 🙂 Yöpalautumisen itse valitsen mieluummin,kuin työpäiväpalautumisen,ihan jo tieteelliseen tutkimustietoon perustuen,liittyen mm. liian vähäisen unen pitkäaikaisvaikutuksiin ja siihen,että yön aikana puhdistumattomilla aivokemiallisilla jäämillä ja jäsentymättömyydellä,olisi liian iso negaatio tulevan päivän ajatteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuuttia sitten, Jaakko_S kirjoitti:

Terve, kiitos. Itse mieluummin nukun öisin 🙂 varmasti kaikki on mahdollista,kiitän selityksestä,mutta en nyt alunperin ollut hakemassa sitä,miten pitäisi työajan ulkopuolella harjoitella,vaan tiedustelin,miten muut tsto-työtä tekevät ovat sen asian ratkaisseet,että se työpäivä on jouten oloa 🙂 

 

No siinähän se minun vastaukseni oli jo monella eri tavalla muotoiltuna. Eli siis juoksen riittävästi toimistoajan ulkopuolella niin, että istuskelu maistuu oikein makialta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy