Jump to content
Juoksufoorumi.fi

mml (UTTF 2023)


mml

Recommended Posts

Ti 5.10.2021

8,6km@5:32 - 48 min - hr 137

 

Töissä vähän pitempään eikä myöhemmin illalla kerkiä, joten kevyesti jo aamupäivästä. Liike kelvollista, reidet ja pohkeet ok, fiilis hyvä. Cliftonit tänään paremmat kun laitoin vähän paksummat sukat ja solmin nauhat huomattavasti tiukemmalle. Katsotaan syntyisikö tästä vielä jonkinlainen suhde, vaikka alku onkin ollut vähän takkuisaa. Huomenna aamusta hierojalle ja illasta pilatesta, tiedä nyt sitten miten hyvin noi sopii samalle päivälle.  

 

NUTS Karhunkierros 83km ilmoittautuminen hoidettu.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, mml kirjoitti:

Vähän hahmotellut, josko tässä yrittäisi käydä parin seuraavan kuukauden aikana säännöllisesti kuntosalilla parikin kertaa viikossa. Ikinä en sitä ole tehnyt enkä siten tiedä siitä touhusta oikein mitään. Tän vuoksi harkinnassa ottaa sparrausavuksi PT jeesaamaan alkuun ja katsomaaan jonkinlainen harjoitusrunko peruskuvioksi.

Jos jollekin maksat, valitse sitten tyyppi siten, että on pätevä. Tämmöinen onnistuu kysymällä, vaikkapa onko olympianostoista taustaa tahi onko itse juoksija. Itse opiskellut saliliikkeitä ensimmäisen kerran joskus 90-luvun loppupuolella noin 15v ikäisenä (joo, tehtiin ihan harjanvarrella kyllä alkuun). Noista vuosista lähtien seurannut kymmenillä eri kuntosaleilla tuota menoa ja kyllähän siellä on vaikka ja minkälaista PTtä heilumassa. Välillä tekee aika paljon mieli mennä siihen väliin sanomaan, että nyt sais kyllä lopettaa tuon sonnanjauhamisen ihan sikseen. Muuten ei niikseen, mutta jos neuvoo oikeasti vaarallisia liikeratoja, niin menee vähän yli homma. Samalla kun näitä selvästi asiasta tietämättömiä, mutta sitäkin innostuneempia on lisääntynyt niin onneksi myös oikeasti pätevien tyyppien määrä on pysynyt samana tai jopa kasvanut ja välistä näkee suorastaan guruja siellä neuvomassa, jotka oikeasti tietävät mitä tekevät! 

 

Mitä yritän sanoa, että ei kannata missään nimessä sokeasti luottaa pelkkään PT titteliin eikä edes siihen, että on useamman vuoden tehnyt noita hommia. Kyllä silti ehdottomasti suosittelen juuri tuota lähestymistapaa, mutta terve epäileväinen asenne kaikkeen, mitä sanotaan on ihan suotavaa. Aina kannattaa kysyä, että miksi. 

 

ps. Tänään oli taas salilla opettamassa joku nuori tyyppi maastavetoa ja meni niin huolella vihkoon, että ei paremmasta väliä. Muistutti rehellisesti enemmän rinnallevetoa kokonaisuutena. Ja lisäksi onnistui vääntämään oppilaan polvet sen verran solmuun, että jos painoa olisi ollut reilusti ja tuommoista liikerataa toistanut, niin kohta kuuluisi poks poks...

Link to comment
Share on other sites

Pe 8.10.2021

8,6km@5:39 - 49 min - hr 133

 

Kevyttä aamupäivästä. Palautuminen vajaan parin viikon takaa taitaa olla vielä osittain kesken, koska eilinen lenkki tuntui vielä tänään jaloissa. Ei isommin, mutta kuitenkin. Eipä siis hättäillä, ens viikko ainakin vielä maltilla. Mä olin vähän haaveillut osallistumisesta viikon päästä järjestettävään Voimaa metsästä -tapahtumaan, jossa ois tarjolla 30km:n reitti Kaupin metsissä, mutta voi olla viisaampaa jättää tuo kuitenkin väliin (viime syksyn telakoituminen opetti ehkä jotain).

 

15 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Mitä yritän sanoa, että ei kannata missään nimessä sokeasti luottaa pelkkään PT titteliin eikä edes siihen, että on useamman vuoden tehnyt noita hommia. Kyllä silti ehdottomasti suosittelen juuri tuota lähestymistapaa, mutta terve epäileväinen asenne kaikkeen, mitä sanotaan on ihan suotavaa. Aina kannattaa kysyä, että miksi. 

 

Jeps, kiitti. Tämä on relevantti näkökulma. Yhden juoksu- ja kestävyysurheilutaustaisen kaverin kanssa juttelin tuossa, ja siinä keskustelussa mulle jäi kohtuullisen hyvä fiilis. Ymmärsi mitä haetaan ja ainakin siinä keskustelussa suuntaviivat ja painotukset vastasivat sitä, mitä mä näistä olen juoksun näkökulmasta lukenut. Toki siinä ei vielä oltu itse salilla ja liikeradoissa jne. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

La 9.10.2021

Lepo.

 

Su 10.10.2021

10,6km@5:19 - 56 min - HR 140

 

Viikon päätteeksi kymppi rennolla pk1/pk2 -rytmillä. Oikea takareisi edelleen muistuttelee itsestään, mutta oisko se kuitenkin vähitellen asettumaan päin. Muuten jalat alkaa olla jo ihan hyvät, pohkeet eivät enää kiristä ja muutenkin lihakset tuntuvat jo rennommilta.

 

Tää oli toinen ylimenokauden viikko Terwan jälkeen, yhteensä 5 pk-lenkkiä ja 52,5 km. Ens viikolla pääosin maltilla, mutta jotain vois jo tehdä, koska en taida jaksaa enää ihan vain himmailla. Ehkä kerran vois pyöriä varovaisesti vk-alueella, sitt jos sinne salille eksyisi ihmettelemään, ja viikonloppuun vois ottaa jonkinlaisen puolipitkiksen. Kilometrit jotain 60-70km. Tuntemusten mukaan kuitenkin, eli tarvittaessa pudotus kevyempiin.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, mml kirjoitti:

mml (KK83 11h; YPH160 debyytti).

 

Kiitos. (toinen vaihtoehto on, että ylläpito totesi tuollaisen tavoitteen hölmöksi ja jätti sen päivittämättä toivoen että ymmärtäisin vihjeen pysytellä perusmatkojen sijaan lyhyemmillä retkillä.)

 

Päivitetty. Mutta jos YPH:n aikana herää ajatuksia, että mitä *elvettiä mä täällä teen niin koitin kyllä varoittaa. 

 

🙂

  • Like 1
  • Haha 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ke 13.10.2021

Kuntosali 75 min + pilates 60 min

 

Tänään ihmettelemässä kuntosalin kapineita, painoja ja yleistä meininkiä. Ihmisten keskellä touhuilu vaatii pientä totuttelua, kun on tottunut tekemään treeninsä metsässä kaikessa rauhassa. Ja siis saa tässä siihen itse touhuunkin totutella. No, nyt ois kuitenkin jonkinlainen ohjelma olemassa ja lisäksi salin kuukausikortti maksettuna, joten ei kai tässä auta kuin kokeilla. Tänään lähinnä totuttelua, perusjuttujen opettelua sekä liikkeiden ja sarjojen hahmottelua. Illasta lisäksi parin tunnin tauon jälkeen tunti pilatesta.

 

Huomenna taas lenkille, lonkka tänään parempi, samoin takareisi ollut rauhassa. Tämä positiivista, koska vähän arvelin että eilinen VK voisi tauon jälkeen tuntua enemmänkin.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy