Jump to content
Juoksufoorumi.fi



mml (2020: mara 3:15 - 2021: KK83 11h)


Recommended Posts

La 10.10.2020 Lepo.

 

Su 11.10.2020

5,9km@5:39 / 33 min / HR 131

 

Ei tullutkaan kahta lepopäivää. Aikataulut vähän uusiksi, joten karkasin kevyelle lenkille. Tää erityisesti mentaalipuolelle, sillä perjantain tuntemukset jatkuivat lauantaina ja saivat oloa epävarmaksi. Tää oli parempi, vähemmän kolotusta, vaikka toki siis hiljaa meninkin (paitsi 300 metriä maravauhtia lopussa testiksi).

 

Puoliso kysyi eilen taidemuseossa, että tajuanko tekeväni välillä jumppaliikkeitä keskellä näyttelyä. Joo, tajusin, mutta samalla tuo kysymys auttoi huomaamaan toisen jutun. Olen tehnyt parin viikon ajan enemmän jumppaa pakaroille siinä toivossa, että auttais avaamaan myös takareisiä. Sitten alkoi tuntua lonkissa ja pakaroissa. Nyt toi kysymys sai heräämään, että niin joo, ehkä vika ei ole liian vähässä jumpassa, vaan jumppaa onkin liikaa. Eli... kun olen yrittänyt auttaa takareisiä, olen vahingossa nostanut jumppamäärät äkkiä ylös, minkä myötä pakarat ja lonkat ovatkin väsyt... että hyvin meni, tyhmästä päästä kärsii ja niin pois päin. Hyväksyn toistaiseksi tämän työhypoteesin ja toivon, että jumpan vähentäminen rauhoittaa kroppaa kohti viikonloppua.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Su 30.8.2020 Tampereen maraton   Kisapäivä. Aamusta normikuviot, kroppa vähän veltto ja tankkauksesta pullollaan, ja siinä sitten aamupäivästä kello 11 olevaa starttia odotellessa ehti

Julkinen päiväkirja?!? Pelkkä ajatuskin hirvittää. Miksi ihmeessä? Toisaalta taas, kai sitä voi kokeilla, tuskin tästä rikki menee. Tulevaan Karhunkierrokseen asti ainakin, pidempäänkin jos sen jälkee

Ke 14.10.2020 Lepo   To 15.10.2020 5,9km@5:35 / 33 min / HR 129   Lyhyt ulkoilu, viimeinen ennen starttia. Sinänsä ihan jees, kevyehköä, mutta ei noi jalat ihan kondiksessa ol

Ti 13.10.2020

10,6km@5:04 / 54 min / HR 137

(Sis. 3,2km@4:31, hr 150)

 

Viimeiset maravauhtiset kilsat ennen kisaa. Lämmintä +7 astetta, joten samalla kisasimulaatio tän hetken sääennusteelle. Varusteet suunnilleen kohdillaan, lähinnä yläosaa pitää vielä vähän arpoa.

 

Tänään hyvä askel, raikas kulku. Takareidessä ja pakaroissa pientä tuntemusta, mutta kai ne kestää, ja jos eivät kestä niin toivottavasti sanoutuvat irti jossain huoltopisteen nurkilla.

 

Kisataktiikka ja tavoite vielä harkinnassa, näistä lisää lähempänä. Tän päivän vauhtia ei ihan kuitenkaan tohdi lähteä, ehkä kyse lähinnä siitä, otanko tavoitteeksi 3:15 vai 3:20.

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

La 17.10.2020

Kankaanpään maraton dnf 23,5km

 

Se jäi kesken se, mikä ei ollut lopulta yhtään yllätys menomatkan autoilun ja alkulämmön pohjalta. Oikea takareisi, tai missä lie takareisi päättyy ja pakara alkaa, ei arvostanut reilun tunnin staattista asentoa auton istuinta vasten. Alkulämmössä kitisivät jo molemmat jalat, joten kovin toiveikas ei olo lähtöviivalla ollut.

 

Hyvä sää, kiva tunnelma. Tuulta jonkin verran, mutta pääosin reitti suojassa, paitsi sitten lopun 6km Niinisalosta Kankaanpäähän, jossa paikoin vastaista.

 

No mutta se juoksu... lähdin siinä joka tapauksessa sillä asenteella, että kokeillaan nyt, ei viitsi varmistella. Eka kymppi 46:20 (@4:38), sykkeet vk:n puolivälin alla, joten niiltä osin ok, mutta jaloissa tuntee jo ettei tää ehkä pääty hyvin. Toinen kymppi 46:25 (@4:38.5), sykkeet tasaiset. Ongelma vain se, että pohdin jo toisen kierroksen lopulla josko ois viisasta myöntää tilanne ja kurvata uuden kierroksen sijaan kohti kisakeskusta, jonne kuitenkin tuo mainittu 6km. En kurvannut, vaan pysyin radalla. Virhe.

 

Puolikas noin 1:38, mutta peli alkoi olla ohi. Ajattelin vielä että ehkä jalka kestäis jos vähän hidastais, ja että vitosen kilometreilläkin oltais ennätyksen havinoissa. Se ei kauaa kestänyt se pläni, sillä 23,5km:n kohdalla jalka vain lähti alta. Lyhyt hieronta, pari venytystä, 50 metriä eteenpäin ja lappu irti. Toimitsija kysyi tarvinko kyytiä. Järkeilin siinä että ehkä kevyt hölkkä on tässä parempi kuin äkkipysähdys, joten sanoin että juoksen hissukseen kisakeskukseen. Toinen virhe. Seurasi 8 kilometriä jäykkää hölkkää, kävelypätkiä ja kirosanoja. Onneksi ei sentään alkanut sataa, ois voinut tulla kylmä.

 

Kisakeskuksessa kuivat kuteet päälle ja autoa kohti. Kappas, lihakset jäähtyneet eikä siinä pysty enää kunnolla kävelemään. Ihan kuin ois pitemmänkin ultran juossut, vaikka alla lopulta 31 km. Täähän meni hyvin.

 

Ei vaan, kotiin toipumaan, aika fyssarille ja tilannekatsaus. Ylimenokautta ja jumppaohjelma. Ja uutta kautta kohti - tää oli kuitenkin tästä kisasta huolimatta onnistunut vuosi.

  • Like 5
  • Sad 8
Link to post
Share on other sites

Su 18.10.2020 Lepo.

 

Ma 19.10.2020

Pilates 45 min, kehonhuolto

 

Pidetäänpä tässä muutama päivä taukoa juoksusta, ehkä jopa koko viikko. Kausi on ollut pitkä eikä harjoittelussa suuremmin jaksotusta ollut (paitsi viikkorytminä yleensä 3+1). Tavanomaisena kautena homma ois jäsentynyt alkukesän NUTS KK:n ja Jukolan kautta ikään kuin kahteen puoliskoon, mutta nyt mentiin oikeastaan yhdessä putkessa tammikuulta saakka. Lyhyt breikki tehnee ihan hyvää.

 

Fyssarille torstaina, sen pohjalta sitten lähiviikkojen suunnitelmaa. Mä oletan ettei takareidessä tai pakarassa ole mitään varsinaisesti rikki, vaan että kyse ois enemmänkin kireyksistä. Tajusin harjoitusmerkintöjä selaillessani sen, että kireyttä alkoi ilmetä siinä vaiheessa, kun nostin treenien tehoja uudelleen Tampereen maratonin jälkeen. Juoksu sinänsä liikkui hyvin, mutta oliko kuitenkin palautuminen vielä kesken -> lisää treeniä, lisää kiristelyä? Toinen huomio tästä tuli, kun mainitsin eilen puoliskolle koiven häirinneen pari viikkoa myös levossa öisin. Katsoi mua hetken ja kysyi josko oikeasti ajattelin maratonin olleen siinä kohtaa hyvä ajatus. No tuota niin... niin no... ehkä jos se kuitenkin ois kestänyt.... No eihän se ollut. Ja oishan tuon voinut älytä ja myöntää itselleen ajoissa.

 

Merkiltään muuten Kankaanpäästä muistiin sekin, että olihan se keikka taas vähän sähellystä. Ei mitään ihmeempää, mutta mieli ei ollut keskittynyt ja rauhassa siinä paikassa. Näkyi vaikka juomapaikkojen lähestymisessä, muiden juoksijoiden ohittamisessa jne - maltti puuttui. Tuohon saa vielä tehdä töitä jatkoa ajatellen, vois olla apua kisatilanteessa.

 

Katse siis ensi kauteen. Pieniä steppejä otettu, kun varasin majoitukset Rukalta ja Ylläkseltä. Kulkutauti sotkee ensi kauttakin, mutta arvailen Nutsin kisat jossain muodossa järjestettävän. KK83 on jo päiväkirjan otsikossa, lisätään rinnalle muuta kunhan tavoite täsmentyy. Toivottavasti yph:n perusmatka, mutta tähän vaikuttaa myös perhepolitiikka. Syyspuolelle mietin josko laittais nimen sekä Nuuksioon että Vaaroille, ja ratkois sitten myöhemmin mihin lopulta menee (myös sen mukaan miten maailma ens kesänä makaa).

  • Like 8
Link to post
Share on other sites

Ti-To 20.-22.10.2020 Lepo

 

Väliviikko jatkuu. Tänään poikkesin fyssarilla näytillä ja miettimässä, miten tätä kroppaa ois hyvä vahvistaa, jotta se pysyis kasassa sekä yleisesti että erityisesti pitempiä polkukisoja ajatellen.

 

Erinäisten testiliikkeiden ja lyhyen hieronnan lopputulemana päätelmät niin, ettei takareidessä tai pakarassa ole mitään rikki tahi muutenkaan isompaa haastetta. Ongelmien taustasyynä lienee ollut lihasten ylikuormitus, joka todennäköisemmin kertynyt jo loppukesästä, mutta ilmeni ongelmien muodossa vasta syys-lokakuulla. Lepo auttanut jo, tänään testiliikkeissä ei ongelmia, ei isompia puolieroja lihaskireysten osalta jne.

 

Käytännössä: säännöllistä jumppaohjelmaa. Marraskuun lopulla uusiksi fyssarille katsomaan tilanne ja hakemaan lisää haasteita. PK-lenkkeilyä jos aloittais lähipäivinä ja menis sillä jokusen viikon. Varsinaista harjoittelua sitten vähän tuonnempana, aloitetaan rauhassa.

  • Like 7
Link to post
Share on other sites

Pe 23.10.2020

Pilates 30 min

 

La 24.10.2020

Kävelyä 1,5h poluilla ja ulkoilureiteillä, jumppasarjat

 

Fyssari lupasi mennä ens viikolla lenkille, joten kai mä voin huomenna mennä, eikös aika monessa kalenterissa viikko ala sunnuntaista...?

 

Ylimenokauden ohjelmassa jumpan lisäksi ensi kauden pohdinta ja lisätiedon hankinta. Luettavana Jason Koopin ultrakirja, ihan mielenkiintoista tekstiä, mutta tiedä nyt saako siitä varsinaisesti mitään omaan touhuun. Ensi kausi ei muutoin ole selvinnyt vielä mitenkään, mutta hiljan tajusin kuitenkin sen verran, että periaatteessa alkuvuoden treenisaumat vois olla hyvät, koska aiemmin tavanomaiset 20-30 reissupäivää + niistä palautumiset jää pois. Tähän kauteen verrattuna pitää ainakin kehitellä joku sopiva logiikka upottaa riittävä määrä nousumetrejä viikko-/ kuukausirytmiin.

  • Like 9
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy