Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uku

Rannesyke

Recommended Posts

Itse olen havainnut rannesykkeen aika turhaksi, koska toimii epävarmasti ja what in Earth teen niillä tiedoila. Kelllona Fenix 6X Pro ja en oikein ymmärrä mitä teen Body Battery -toiminnolla. Olen siis kytkenut ne siis pois päältä, koska juostessa käytän sykevyötä (Suunto Smart Sensor, jolloin saan tärkeimmät tiedot ell treenitiedot. Tein vertailuja rannesykkeen ja sykevyön välillä ja ero oli huima: juoksin mäen ylös rannesykkeellä, näytti 126, vaikka tuntui rankemmalta. Sykevyö näytti155.

Mites teidän muuten kokemukset eri kellojen rannesykkeistä?

• Like 2

Omien testien perusteella:

1. Garmin
  2. Polar
  3. Suunto

Ja sitten menivät ryökäleet julkaisemaan 945:sen ja alkaa usko rannesykemittaukseen hiipumaan. Ennen se toimi mun kohdalla niin hyvin  ettei sykevyö tuonu lisäarvoa ellei ollu kyse kiihdytyksistä. Pari kuukautta sitten kun viimeksi menin pelkällä rannesykkeellä niin verenpaine kohosi. Pitänee lähiaikoina testata tuon tarkkuutta uudelleen sykevyötä vastaan. Olisko päivitys tuonu korjauksen. 

Jos nyt puhutaan täällä vaan juoksusta niin periaatteessa rannesykemittauksen tulisi toimia enemmistöllä. Sitten on esimerkiksi F6X Pro joka on jo sen kokoinen, että jos sitä et kiinnitä tiukalle niin ei varmasti anna tarkkaa tulosta. Punaisen ledin pitäisi ratkoa näitä ongelmia, mutta se nyt näköjään antaa odottaa itseään. Ehkä lopputulemana sanoisin, että kaikkihan on kiinni mittarin algoritmista. Ja onnekkaita ovat kellä mittaus toimii. Tosin talvella mukavampi pitää sykevyötä ja mittaria kunnolla esillä. Ei tarvi kaivella sitä jostain hanskan alta. 

Body battery on keino ottaa naisilta rahat pois. On sen toiminnassa tietty logiikka, mutta jos alkasin sen mukaan suunnittelemaan liikkumisiani niin ei tarvis paljon liikkua. 

• Like 1

30 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Omien testien perusteella:

1. Garmin
  2. Polar
  3. Suunto

Ja sitten menivät ryökäleet julkaisemaan 945:sen ja alkaa usko rannesykemittaukseen hiipumaan. Ennen se toimi mun kohdalla niin hyvin  ettei sykevyö tuonu lisäarvoa ellei ollu kyse kiihdytyksistä. Pari kuukautta sitten kun viimeksi menin pelkällä rannesykkeellä niin verenpaine kohosi. Pitänee lähiaikoina testata tuon tarkkuutta uudelleen sykevyötä vastaan. Olisko päivitys tuonu korjauksen. 

Jos nyt puhutaan täällä vaan juoksusta niin periaatteessa rannesykemittauksen tulisi toimia enemmistöllä. Sitten on esimerkiksi F6X Pro joka on jo sen kokoinen, että jos sitä et kiinnitä tiukalle niin ei varmasti anna tarkkaa tulosta. Punaisen ledin pitäisi ratkoa näitä ongelmia, mutta se nyt näköjään antaa odottaa itseään. Ehkä lopputulemana sanoisin, että kaikkihan on kiinni mittarin algoritmista. Ja onnekkaita ovat kellä mittaus toimii. Tosin talvella mukavampi pitää sykevyötä ja mittaria kunnolla esillä. Ei tarvi kaivella sitä jostain hanskan alta. 

Body battery on keino ottaa naisilta rahat pois. On sen toiminnassa tietty logiikka, mutta jos alkasin sen mukaan suunnittelemaan liikkumisiani niin ei tarvis paljon liikkua. 

Joo, toi on jännä, et välillä 6X:ssä toimi, sit lakkkaa toimimasta eikä löydä sykettä millään. Oon jo luopunut toivosta käyttää rannesykettä. IMHO vyö paras juoksutreeniin, se on ainakin luotettava.

Itse en myöskään käytä rannesykettä juuri ollenkaan. Jos saan sykevyöllä tarkemman tiedon niin en keksi mitään syytä miksi haluaisin huononpaa syketietoa ranteesta. Kyllähän rannesyke varmaan pääosin toimii juostessa suhteellisen ok, mutta sitten silloin tällöin tulee niitä sekoamisia joka tapauksessa. Muissa lajeissa (esim hiihto) tilanne on sitten vielä huonompi. Melkeimpä on niin että jos sykevyötä ei jostakin syystä ole käytössä, niin sitten teen treenin kokonaan ilman syketietoa tuntemusten perusteella.

• Like 1

7 tuntia sitten, Uku kirjoitti:

todella epätarkkaa ja odotan mikä firma tekee vuosikymmenten jälkeen lopullisen läpimurron jatkuvassa luotettavassa sykemittauksessa

• Like 2

Kyllähän uus sykevyö on myös niin mukava käyttää ettei se oikeastaan haittaa. Sitten kun vyö vanhenee niin sitten se on vähän nihkeämpää. 

Toki kesällä on mukava viilettää ilman vyötä.

• Like 1

Näitä Garmineja rannemittauksella ollut jo muutama. Yhteistä on sama ongelma, ranne ja mittari eivät keskustele juostessa keskenään. Rannemittaus toimii kyllä silloin, kun siitä EI ole mitään hyötyä. Eli kun ei ole lenkillä. mittarina nyt Fenix 5 HR. 

Testailtuani mittausta aikani, huomasin mittauksen toimivan hiukan paremmin sisäranteesta. Kellon naama siis kroppaa kohti. Tuokaan ei talvella tilanteeseen auta. Kylmällä rannemittaus on täysin toivotonta. Mittari on sullottava hanskan ranneosan alle huolella. Toisaalta, ihan sama. Lopetin leikkimisen ja  käytän taas sykepantaa. Se pelaa 90 % oikein. 

Mittauksen virheet on sikäli keljuja, että kun / jos  seuraa kuntonsa kehittymistä näillä Garminin mittaroinneilla, niin väärä syke antaa myös väärän statistiikan, samalla menee seurannalta pohja pois ja koko mittarilla vois heittää kuikkaa. Olen rannemittauksesta taannoin Garminilta kysellyt, mutta ystävällisiä selityksiä lukuunottamatta sitä oikeaa muutosta luotettavuuteen ei ole vieläkään tullut. ( 735: 2 kpl, Fenix 3 HR ja nyt 5 Hr ) 

• Like 1

Kolmen vuoden kokemuksella Garminin rannesykemittaus on toiminut pääasissa loogisesti. Sitten kun mittari sekoilee sen kyllä tietää, mutta niinhän käy välillä sykepannankin kanssa. Enää en jaksa kyllä sykepantaa viritellä, luotan mutuun ja rannesykkeeseen. Tarinoita lukiessa tuntuu, että mitä kalliimpi mittari, sitä enemmän on ongelmia. Eikös se pitäisi olla toisinpäin?

Kylmällä mittari on hihojen sisällä (kähöilyssä sisäjuoksu-moodissa), sillä toinen mittari hoitaa tärkeämmät asiat. Lajeissa, jossa ranteeseen tulee voimakasta liikettä (esim. sauva- ja kikkari-treeni) laitankin mittarin sääreen - ei siis nilkkaan vaan vähän ylemmäs.

• Like 1

3 tuntia sitten, MMM kirjoitti:

Jos saan sykevyöllä tarkemman tiedon niin en keksi mitään syytä miksi haluaisin huononpaa syketietoa ranteesta.

Itse keksin mukavuuden - ja sen että sykevyö mallista ja merkistä riippumatta alkaa hiertämään viimeistään 10h kohdalla pidemmällä lenkillä.

Talvellahan vyö on pakollinen, jos jotain sykettä haluaa, mutta kesällä menee mukavammin rannemittauksella, ja kuitenkin melko hyvin nuo nykyään toimivat. Kellon paino vaikuttaa kyllä, tosiaan F6X voi olla vaikea ja epämukavakin kiristää riittävän kireälle, että ei heilu ranteessa.

Ei se toimiva rannesykemittaus yhtään turhake ole!! Itselläni on rannemittaus Vantege Veessä toiminut tietyissä jutuissa aivan loistavasti!

Alle plussat ja miinukset:

+Vaelluskäytössä  erinomainen(kesä/talvi)

+Työmatkapyöräily (6000km ranteesta lukemat ylös)

+Tasavauhtiset lenkit juosten/pyöräillen

+Yöllinen sykeseuranta palautumisen seurannassa

-ei toimi salitreeneissä

-ei toimi kylmästä ranteesta luotettavasti

-mittauksen viive kovissa vedoissa

• Like 1

Enemmän mulla oli ongelmia sykevyön kanssa kuin rannemittauksella. Polarin H7 sentään oli kartalla suurimman osan aikaa, mutta kyllä niitä ihme piikkejä tuli silläkin. Suunnon vyö olisi pitänyt vaihtaa 2 kk välein ja silti se tarjoili mitä ihmeellisimpiä sykkeitä mulle säännöllisesti. Spartanilla oli muutenkin jotain softaongelmia ja kelloa sai resetoida parin viikon välein, tai vaihtoehtoisesti jättää lenkkidata saamatta. Vantage M:ään siirtymisen jälkeen ei ole tainnut tulla kuin yksi virhemittaus, kun ihan vaan kävelylenkillä sade tuli rankka ja kasteli ranteen jääkylmäksi.

19 tuntia sitten, Uku kirjoitti:

Polar M430 aika lähellä totuutta suuren osan matkasta, Garmin 735 kökkö. Kumpikaan ei toimi viileässä. Lisäksi inhoan sitä, että se laite pitää kiinnittää ranteeseen just tietyllä tavalla, muuten ei kuso kulje.

Eipä tuon Garminin vyönkään kanssa usein ole kovin helppoa. Aluksi se sekoilee ja väittää mun sykkeitä tosi korkeaksi (yleensä alkumatkasta, joo joo, vaikka kuinka kastelen ja voitelen) ja sitten se itkee kun kestää niin pitkään palautuminen ja vo2maxit tippui kun on niin kakka kunto jne. 

• Like 1

55 minuuttia sitten, Odster kirjoitti:

Suunnon vyö olisi pitänyt vaihtaa 2 kk välein ja silti se tarjoili mitä ihmeellisimpiä sykkeitä mulle säännöllisesti

Ihan mielenkiinnosta: miks Suunnon vyö pitäis vaihtaa noin usein?